Misschien een stomme vraag. maar wanneer doen jullie je paard of pony ( geen jaarling
) een deken om? Bijvoorbeeld voor de nacht?Groetjes
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. met een wintervacht heeft een sportpaard het best moeilijk, het zweet erg snel, en is erna ook uren nat zodat het juist gauw kou vat op teveel op zn spieren afkoelt. scheren vind ik niet zo prettig, het staat wel mooi hoor,maar als je het paard overdag lekker buiten wil hebben moet je het wel erg inpakken wil hij het nog een btje lekker hebben met zn blote velletje..dus vandaar dat ik al op tijd begin met dekens opdoen, wat wel betekent dat ik als het nog kouder wordt,een dikkere deken op moet doen,en met flinke vorst 3
persoonlijk vind ik, dat als je met dekens begint, je niet soms wel en soms niet moet doen. als je eraan begint moet je het goed doen, en niet de ene x wel,en de volgende x je paard in de kou laten staan. je zou wel kunnen kiezen voor alleen na het rijden een zweetdeken tot hij droog is,maar in de praktijk werkt dat toch vaak niet zo goed hoor ik vaak. veel mensen komen maar 1x per dag bij hun paard,en dan werkt dat al niet. nu moet ik wel zeggen, dat ik best gek op dekens ben hoor
ik koop ook geen goedkope, die vaak maar kort meegaan,maar kies voor comfortabel en super pasvorm en luxe uitvoering. en dat in verschillende diktes voor de hele winter. ik ben wel vaak op stal,zodat ik als het warmer wordt een dek af doe, en als hij bezweet is ik wacht tot hij afgekoeld is voor ik zn staldek op doe. die moeite er voor doen vindt ik gewoon fijn,hij werkt er hard voor en zo zorg ik er voor dat hij het prettig heeft en behandel ik hem als de sporter die hij is
. voor mensen die wat minder intensief met hun paard of pony trainen zal een wintervacht misschien wat minder lastig zijn, en kun je later een dek op doen of soms zelfs amper. toch hou ik er persoonlijk helemaal niet van om paarden in weer en wind te zetten, wat mensen ook zeggen over natuurlijk paarden houden. de meeste paarden van tegenwoordig zijn helemaal niet zo heel goed bestand tegen de huidige weersomstandigheden als sommige mensen denken. geen schuilstal, niet genoeg ruwvoer, natte voeten vd blub, geen droge plek om te liggen,veraffelde vachtjes met regenschurft. nou zo zie ik het houden van paarden echt niet. kan er echt niet tegen als ik ze zo zie staan..enkele rassen zullen er vast wel tegen kunnen of zelfs wel van genieten, maar als je je paard traint is het een sporter,en die verdient het ook om als een sporter behandeld te worden vindt ik. en dat heb je in verschillende categorien, je kunt zelf het beste bepalen in welke categorie jij en je paard passen,en hoe je het je paard het beste verzorgen kunt naar jouw beste kunnen. succes er mee hoor, groetjes deess