veulendeken? en waar kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: veulendeken? en waar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:33

ze kunnen ook veel beter zelf hun temperatuur regelen, staan niet te zweten bij een plotseling opkomend zonnetje, of met een natte deken op na een bui. haren drogen en zorgen voor isolatie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:48

mirka1994 schreef:
Dat ze er meer weerstand van krijgt heb je mij niet horen zeggen. Op deze manier hoeft zelf geen energie te verspillen om warm te blijven. Ze kan haar energie op dit moment beter gebruiken..

Zelfs een ziek veulen zou ik geen deken opgooien. Genoeg hooi, een plaats om te schuilen tegen harde regen en als je toch een beetje wilt tuttelen een emmer slobber, meer hebben die diertjes echt niet nodig om warm te blijven.
Een deken op een veulen vind ik zo onnatuurlijk en onnodig.

Maar goed, ieder zijn ding.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:00

Inderdaad ieder zijn eigen mening, ik heb in overleg met mijn da een deken omgedaan. En heb geen zin om me te verantwoorden aan mensen die ik helemaal niet ken en hun mening toch al klaar hebben zoals gewoonlijk op bokt. En als je het over onnatuurlijk wil gaan hebben, hoe natuurlijk is het dan om een paard op stal of een afgezette wei te zetten? En hoe natuurlijk is het dat jij als mens op je paards rug hobbelt?Hoe natuurlijk zijn de ijzers die je onder je paard zijn/haar hoeven knalt? Daar wel eens over nagedacht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:22

Rustig maar. Waarom zo gepikeerd als jij volledig achter jouw methode staat?
Ik vind een deken op een veulen niet nodig, ten allen tijde niet. Jij denkt er anders over, goed. Nergens heb ik jou ter verantwoording geroepen.
Ik heb totaal geen mening over jou. Nergens heb ik gezegd: Mirka, ik vind dat jij....bent. Wat ik wel heb gezegd: Ik vind een deken op een veulen onnatuurlijk en onnodig.
Ik wil geen discussie natuurlijk en onnatuurlijk voeren (ik had die term beter niet gebruikt, ik had het moeten weten dat die termen op Bokt nogal wat geladen zijn).
Goed, ik herbekijk mijn mening want je hebt gelijk.
Mijn nieuwe mening: Dekens voor veulens vind ik onnodig.

darkness666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:44

Nouvel schreef:
Voor een veulen dat geschoren is voor een keuring kan ik me voorstellen dat je met dit weer een waterdicht dekentje buiten op zou willen leggen, voor een normaal gezond veulen met eigen vacht zou ik het nooit doen, laat ze maar sterk worden...

helemaal mee eens :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:24

Ik heb nu ook een veulentje met deken op staan, idd geschoren voor een show dit weekend (EK bij horse event) maar ná de show gaat het dekentje er weer zo snel mogelijk af! Juist deze tijd van het jaar groeit die vacht belachelijk snel dus dat is ook geen enkel probleem. Met een week of 3 zit er weer een pak haar op.
Hele vroege veulens (januari/februari) doe ik in het begin ook altijd een dekentje op buiten. Kunnen ze tenminste zo snel mogelijk hele dagen de wei op zonder dat ze koud en nat worden als ze liggen :)

Afbeelding
Schoon gewassen en geschoren en ingepakt.
Zo'n beetje alles wat bokt verboden heeft _O-

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:36

Och, mijn jaarling gaat morgennacht ook helemaal ingepakt hoor :P Ook met slicker, deken én bandages... Witte pony mag even mooi wit blijven, geen zin om om 5 uur 's ochtends nog is te gaan staan boenen eerlijk gezegd :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:41

Dit veulentje vond het net ook helemaal niet vervelend om onder het solarium gewassen te worden.
Vanmorgen stond hij nog lekker op de wei en maandag gaat hij ook de wei weer op en in de tussentijd leert hij wat een showweekend inhoud.
Hij kan er ook maar beter aan wennen want volgend jaar gaat hem dat nog veel vaker overkomen :')

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:50

1979tamara heeft er 1 tekoop

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:31

mijn veulentje van vorig jaar had vorig jaar met de sneeuw op stal een fleecedeken om. omdat ze lekker had liggen rollen en op stal stond te trillen. verder had ze geen deken om omdat ze anders nu al een minder goede weerstand krijgt. zou zonde zijn als ik nu al zou beginnen met dekens. kunnen ze zometeen nergens meer tegen

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:36

Persoonlijk zou mijn veulen toendertijd zeker geen deken op krijgen, heb mijn veulen wel geschoren in juni maar die was weer dik genoeg voor het weer van nu. Buiten het feit vele bokkers het ook over hebben is de weerstand.

En mijn mening ook is dat ik niet in het najaar een jong dier ga scheren om naar een show te gaan, ik zou hem eerst nog even lekker paard laten wezen. Keuringen en dat soort dingen zijn het toch niet waard op die leeftijd tenzij je hem wil verkopen....

Maar nogmaals MIJN mening.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:41

Ik gebruik minimaal dekens, hooguit een zweetdeken na het werk.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:42

friesiszwart schreef:
Ik gebruik minimaal dekens, hooguit een zweetdeken na het werk.

Het gaat hier over veulens ;)