Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:59

hier ook nog niet een met deken, alleen vliegendekens.
Ik heb ook na hetrijden nog geen zweetdeken op.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:59

hier staan ze ook nog lekker zonder hoor!
mijn trekpaard krijgt zowieso geen deken maar de andere wel maar nu nog niet

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:00

Hoe doen diegene met dekens het als het straks in septemer weer snikheet wordt? Dan de deken weer af of...?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:00

Mijn oudje wordt eind september nog een keer geschoren, en dan krijgt ze pas lekker een dekentje op.

Nee, nu echt nog niet. Bij ons op staal staan ze ook al weer dik ingepakt. Mij niet gezien!

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:02

Volgens mij kun je beter even 2 keer nadenken als je nu al een deken om wil doen lijkt mij nog erg vroeg! :D Maarja. Bij mij liggen de dekens ook nog lekker in de kast :P Ook nog geen zweetdeken voor nodig! Die van mij staat nog dag en nacht in de weide! :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:03

Haalde m in de volle zon van het land dus kon mooi ff checken, maar geen zweet, niet eens vochtig... Volgens een stalgenoot is t waarschijnlijk gewoon een mietje :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:04

amyz schreef:
Haalde m in de volle zon van het land dus kon mooi ff checken, maar geen zweet, niet eens vochtig... Volgens een stalgenoot is t waarschijnlijk gewoon een mietje :P

Maar waarom heb je de deken al om dan? Als ik vragen mag :) .

Evelien_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:05

Mijn paarden hebben ook nog geen dekens op, hebben ze nog niet nodig..

Pas als de 'R' in de maand komt begin ik aan dekens.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:06

Omdat de stalgenoot in kwestie veel ervaring heeft met paarden uit hun wintervachtje te houden, en mij aanraadde om nu al te beginnen.. Kwam alweer haar vanaf dus volgens haar was t nu echt het moment... Ze vertelde; ik begin altijd als eerste, maar hoef als enige niet te scheren :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:06

en wat als het in septembeR nog 20 graden is ?
neem aan dat je dan geen deken om doet omdat de R toevallig in de maand staat :P

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:11

Paard staat nog zonder deken op het land, dag en nacht.
Regenbuitje overleeft ie ook wel, tenzij het heel erg regent dan gaan ze naar binnen.

Sowieso gaat de winterdeken pas op als het écht nodig is, na het rijden in de winter bijvoorbeeld. We houden het gewoon zo natuurlijk mogelijk.
Ze staan in de winter overdag ook nog zoveel mogelijk buiten. Toch had ze deze winter geen dikke wintervacht, iedereen vond dat ik haar mooi in haar vacht had. Niet te dik maar wel wat extra. Toen het extremer weer was heeft ze wel met deken opgestaan, en uiteindelijk weer afgebouwd met een zomerdeken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:11

Dat vraag ik mij ook af, hoe vaak is het niet zo dat in september de temperaturen ruim boven de 15 °C zit?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:12

die van mij nog lang niet :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:13

amyz: Dat heb ik ook een aantal winters gedaan en mijn paard heeft ook echt wel in het begin bij mij, vroeg zijn deken om gehad. Paardlief had onwijs dikke dekens om uiteindelijk en alsnog een mega vacht. Ik heb daar van geleerd en doe dat nu ook al een aantal winters niet meer. Deze winter dus voor het eerst dekenloos, maar dat is weer een ander verhaal.
Bovendien heeft het aanmaken van de vacht te maken met het korter worden van de dagen en daar doe je nou eenmaal niks aan ;) . Natuurlijk zul je het altijd een beetje beperken door de deken nu al om te doen. Het verschilt ook per paard wel hoeveel haar ze aan maken, dus waarschijnlijk heeft jou stalgenoot ook een paard die amper haar aanmaakt.

Dat van de R in de maand houden wij altijd aan met de verwarming. Liever nog later, maar zeker niet eerder :P .

De zweetdeken heb ik ook nog niet nodig gehad, maar met mijn paard heb ik die sowieso heeeeeel zelden nodig. Heb 'm afgelopen winter alleen gebruikt met losstappen omdat het zo extreem koud was. Niet voor het zweten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:16

Echt grote onzin om je paard nu al een deken op te doen. Is hier in het topic al eerder gezegd...ik heb zelf nog niet eens een jas aan! Vind het zelfs een beetje sneu voor die beesten.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:18

Een deken heeft inderdaad totaal geen nut wat het aanmaken van de vacht betreft.
Vind het ook raar dat mensen daar nog steeds in geloven...

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:20

ik heb mijn haf nog geen deken op gedaan.
heb er met die regen wel even over getwijfeld, maar ik vind het echt nog veel te warm

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:22

Siets schreef:
Een deken heeft inderdaad totaal geen nut wat het aanmaken van de vacht betreft.

Hmmm.. het scheelt toch echt wel hoor. Zet mijn paard altijd onder dek in de herfst/winter en ze blijft echt heel kort. Heb het 2 jaar overgeslagen en toen had ze toch echt een veel dikkere vacht ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:24

Ik doe pas een deken op als ik mijn haf scheer, rond eind oktober. Tot die tijd staat hij gewoon zonder deken dag en nacht buiten. Ik heb een waterdichte haf :Y)

Nu een deken op is bloedheet voor een gezond paard. Zonnetje er op en het gaat enorm broeien, ook onder een 0 grams deken. Paarden zijn geen watjes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:27

Charlie_P schreef:
Siets schreef:

Hmmm.. het scheelt toch echt wel hoor. Zet mijn paard altijd onder dek in de herfst/winter en ze blijft echt heel kort. Heb het 2 jaar overgeslagen en toen had ze toch echt een veel dikkere vacht ;)

Het zal wel schelen ja, maar de vacht zal er toch komen, dat voorkom je niet. De enige manier om het helemaal te voorkomen is scheren.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:30

Siets schreef:

Hoe werkt dat dan precies met wel of geen hals aan je deken? Want mijn paard had op zijn hals (waar dus geen deken zit in zijn geval) veeeeeeeeeeel dikker haar, dan op de rest van zijn lijf, waar wel een deken zat?
Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden zeg maar...

Overigens voel ik me bij mij op stal wel bijna een slecht paardenmens. De mijne heeft als één van de weinige nog geen enkele deken opgehad :+ (en krijgt hij voorlopig ook niet ;) )

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:34

Voor eind Oktober, bij uitzondering een regendeken (ongevoerd)
Daarna afhankelijk van de weersituatie, maar zeker geen hele dikke deken. Wel ademend en waterdicht.
Shakyra's vacht wordt in de winter niet heel dik en ze kan goed over koude.
Scheren doen we haar zeker niet.

Grtz.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:35

nog niks, maar denk dat ik deze week de 0 grams regendeken op ga doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:36

@D00r: ik denk dat dat maar zo lijkt. De haren van je paard (als je niet scheert) worden platgedrukt door de deken. Die op de hals niet en zullen ook omhoog gaan staan ter isolatie van lucht (natuurlijk warmhoud systeem van je paard zeg maar).

Paarden gaan verharen omdat de dagen langer of korter worden, dekens hebben naar mijn mening daar geen invloed op. Anders zouden bij een hele warme nazomer paarden zonder deken ook geen winterhaar moeten krijgen, want ze hebben het niet koud, maar dat gebeurd toch echt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:36

He bah, heb me vandaag rotgezweet en ik voelde dat m'n pony het ook best warm had. Vliegendekens mag al wel vind ik, maar echt al staldekens ed vind ik echt teveel..