Vliegenmasker dag en nacht om, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Re: Vliegenmasker dag en nacht om, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:50

Die van mij heeft 'm ook 24/7 om :)

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:54

Aangezien op de verpakking stond dat het niet echt goed was om het masker 24/7 om te laten heb ik maar zo'n 'frontriem' met franjes eraan gekocht die ik aan het halster vast heb gemaakt met klitteband, deze werkt ook prima!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:58

Mijn paard heeft ook dag en nacht haar masker om, alleen uitkijken als het regent, er kunnen smetplekken ontstaan op de kaak, waar de klitteband sluit omdat het niet snel genoeg droogt. Ik heb nu 2 verschillende maskers en ik wissel af zodat de plek waar de klitteband zit rust krijgt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:00

Conquesta schreef:
Aangezien op de verpakking stond dat het niet echt goed was om het masker 24/7 om te laten heb ik maar zo'n 'frontriem' met franjes eraan gekocht die ik aan het halster vast heb gemaakt met klitteband, deze werkt ook prima!

Ja maar dat halster schuurt vaak erger dan een masker vandaar dat ik liever een masker om doe zoner halster.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:06

Het wordt inderdaad afgeraden om een vliegenmaske 's nachts om te doen ivm verminderd zicht. Zelf word ik ook een beetje duizelig als ik door zo'n ding kijk :D Omdat ik ook niet meer in de gelegenheid ben om 2x per dag naar stal te gaan, heb ik een super fijnmazige gekocht waardoor ze beter kan zien. Op wat koudere dagen doe ik alleen een safe field halster met vliegennetje om.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:10

ik heb hem ook 24/7 om...nu weer ff een dagje af (door de bewolking minder vliegen) maar ik heb nog geen rare dingen gezien....hij doet gewoon wat ie altijd doet, maar dan zonder irritatie...hij houd zelfs zijn hoofd omlaag als ik aankom met het masker

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:11

Amanda schreef:
Mijn haflinger staat 24/7 op de wei. Als ik hem er uit haal om iets te gaan doen zitten er ontzettend veel vliegen rond zijn ogen.
Ogen zijn verder goed helder en geen prut.
Maar voor het comfort zit ik wel te denken aan een vliegenmasker.

Nou staat hij 24/7 op de wei en ik kan niet elke dag dat masker om en af gaan doen.
Mijn staleigenaar wil ik er niet mee belasten. Kan het kwaad om het masker dag en nacht om te doen?
Of gaat dit schuren?
Welk masker zou ik dan het beste kunnen nemen?

De Cashel Crusader. En niet omdat ik ze toevallig verkoop.
Je moet er goed opletten dat een masker nooit de ogen raakt, je hebt dus een ingenaaide oogbolling nodig, en alleen de crusaders hebben dit.
Nu over 's nachts omlaten. Ik zet dit nooit in mijn advertenties, wil niet verantwoordelijk zijn als er wél ongelukken gebeuren, per slot ken ik niet de paarden van m'n klanten. Maar, met m'n eigen paarden liet ik ze wel dag en nacht om. Tip: kijk zelf maar eens door zo'n masker heen....
Ook 's nachts zie je voldoende. Echter, ieder masker heeft ander materiaal... dus als jij dit wilt, dag en nacht om... moet je dit ook in je overwegingen meenemen. Veiligheid voor alles toch? Een Crusader gaat niet schuren, qua masker is dit gewoon de beste die je kunt kopen.
Ze zijn niet goedkoop, echter de kwaliteit is goed voor jarenlang plezier.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:17

Ik ben dus 1 van de weinige die de maskers s nachts af doet :+ Maar moet ook zeggen dat we ze met voeren binnen halen en met het warme/vochtige weer ivm dazen over dag binnen houden. Het af halen van het masker is dus amper werk.

Omdat er s nachts toch geen vliegen zijn en ze IMO dan te weinig zien met masker, haal ik um af.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:51

Natuurlijk rowo, dat is ook logisch. Als je die kans hebt, zou ik dat ook altijd doen. Mijn paard was eraan gewend en vond het zelfs wel fijn. Maar de vraagstelster kan dus niet iedere avond even het masker verwijderen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:58

Nee dat las ik idd net. Dan wordt het al lastiger....

@ TS: heb je geen stalgenoten, familie of wie dan ook die s nachts langs stal komt ofzo?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:03

Bij ons hebben de meeste hem 24/7 op. Bij dit mooie weer.

's avonds ook nog veel vliegen en vroeg ook al weer.
zelfs mijn fjord met megakuif, heeft er 1 op, aangezien ondanks die kuif die rotvliegen toch overal gaan zitten.

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:04

Ik heb zelf ook het probleem ik kan hem s'avonds wel af doen, maar wie doet hem s'ochtends weer op. ik heb het vliegenmasker nu altijd op en als ik dan bij haar ben dan haal ik dat ding eraf..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:09

Bij mij is ook het opdoen het probleem. Afdoen kan ik zelf doen, ben nl elke avond op stal.
Stalhouder doet dat soort dingen niet en ik zou het ook niet willen laten doen, ik sta op een zorgboerderij en de zorgclienten zetten paarden buiten, etc. Dat gaat prima, maar zo'n masker moet natuurlijk gewoon goed zitten, als het net niet goed is omgedaan, werkt het niet.

En ik heb er, ondanks de verhalen uit dit topic, toch nog geen goed gevoel bij om een masker 's nachts om te laten, dus voorlopig doe ik het nog maar zonder masker en met veel antivliegenspul op zijn hoofd met de roller, voor ik 's avonds weg ga.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 02:38

ik heb het een week of twee gedaan maar nu staat ze weer zonder masker, haar ogen gaan tranen als ze het masker op heeft :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 05:32

Mijne heeft der masker 24/7 om op het land. Gaat prima.
Is een masker met van die goen en een bontrandje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 07:14

Afdoen is het probleem niet, maar het weer omdoen 's ochtends.
Ik moet om half 8 beginnen met werken en ik geloof niet dat de staleigenaar het op prijs stelt als ik om 7 uur het grindpad afrij met mijn auto, langs zijn huis (begint zelf laat en ligt dus nog te slapen).
Ik kan hem best vragen om het masker weer om te doen, maar als het niet nodig is, dan liever niet. Geen idee of hij het zou doen overigens.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:42

Ik weet niet hoe laat hij opstaat, maar ik ga er toch vanuit dat je stal eigenaar een beetje op tijd voert en niet pas 10 uur s ochtends? Misschien kun je alsnog wat met hem overleggen, of misschien vind ie het zelfs helemaal geen probleem om um s ochtends op te doen, als jij hem zelf af doet s avonds?

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:43

Nou na een heleboel keer smeren met zalf omdat ze iedere keer een oog onsteking had ben ik er vorig jaar met een netje begonnen en sinds dien gaat het super goed heb er gewoon een heleboel dan kan ik ze regelmatig wassen zodat het niet gaat schuren.
Ik kan er niet voor kiezen om hem af en toe af doen want dan staat ze meteen weer met het ene oog dik alleen in de winter heb ik hem ongeveer 3 maandjes af gehad maar daarna begint het gelazer weer.
Geloof dat een draver wat ik dus ook heb altijd zeer gevoelig is.
Heb hem regelmatig tijdens het poetsen en spelen eventjes af maar als ik haar dan roep en met netje zwaai komt ze weer gewoon op me af rennen om hem om te laten doen dus maak daaruit op dat ze het zelf geen probleem vind om hem om te hebben. ik heb gewoon eentje die ook beschermd tegen fel zonlicht.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:50

ik denk wel dat het gaat schuren maar je kunt het proberen maar je moet het dan wel regelmatig wassen
ik gebruik vliegenmaskers van BR alles eigelijk dak heb

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:19

Bij ons thuis, hebben alle paarden dag en nacht hun vliegenkap op.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:32

Ik haal ze altijd af als het gaat schemeren. Als eerste voor het slechte zicht en bij een paard
omdat ik hem standaard kan repareren voor de volgende dag :+
Daarnaast was ik ze dan vaak s avonds uit zodat al het zand en zweet op de rand er uit is.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:36

Ik laat ze zelf gewoon om snachts.. Er staat op de verpakking dat ze afmoeten, maar ik denk zelf dat het wel een beetje meevalt.. Nog nooit problemen van ondervonden in ieder geval.

Michiel2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:41

Die van mij heeft een Bucas vliegenmasker op. Stukje duurder (rond de 20 a 25 euro) dan de gewone maskers van bijv. Harry Horse (rond de 13 euro), maar wel stevig en zit ook goed om het hoofd met elastiek. Hij krijgt hem er zelf niet af. Ik laat hem ook 24/7 om.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:45

Mijn pony heeft alleen een vliegenkap op als er veel vliegen zijn. Voor een of 2 vliegjes doe ik haar er geen plezier mee dat ding op te doen. In de ergere periode heeft ze hem ook snachts op.
Bij mij op stal zijn er ook heel veel die hem snachts afdoen.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:06

Mijn paardje had hem vorig jaar wel even een tijdje dag en nacht om vanwege haar onstoken oog en daar houden vliegen natuurlijk wel van, vandaar dat ik hem toen om heb gelaten.

Voor de rest alleen overdag als ze op het land gaat.