Hier hebben we met deze extreme warmte overdag binnen en 's nachts buiten. Dit geld voor 2 paarden die veel buiten staan, de rest komt gemiddeld 2 uur per dag buiten. Dit staan tussen 6-8 buiten. Je kan ze veel beter op stal hebben staan, mits het daar koeler is uiteraard.
In de stal is het sowieso wel iets koeler, maar naar mate je er langer staat wordt het ook warmer.. Ik ga straks om 11 uur de paarden binnen halen en vanavond rond een uurtje of 19.00 uur gaan ze weer naar buiten.. Tussendoor nog even kijken bij ze en lekker hooi geven.. Mijne zal zich wel weer beetje drukmaken als hij op stal staat!!
Bij mij staat de stal op de wei dus ze kunnen zelf beslissen wat ze doen. Meestal gaan ze uit zichzelf uit het warmste wel binnen. Nu met zo'n warme temperaturen moedig ik ze ook wel een beetje aan om binnen te gaan staan, door het hooi in de stallen te leggen en niet buiten in de ruif.
Ik zou ze het liefst buiten houden, de mijne staat ook gewoon buiten op de wei zelf eigelijk geen schaduw maar ze hebben een schuilstal waar ze toch bijna de hele dag in staan. Af en toe even 15 min buiten en dan gauw in een drafje naar binnen maar denk dat ze eerder last hebben van de dazen dan van de warmte.
Zo ben net naar stal geweest om ze binnen te zetten.. Eerst even afgespoten en daarna op stal met lekker hooi, gevulde speelbal en nog wat appels en wortels.. Vanavond rond 18.00 uur gaan ze weer naar buiten en ook dan spuit ik ze nog even af.. Zowaar was mijn paardje vrij rustig op stal, gelukkig!!
Die van mij staat gewoon buiten, zoekt vanzelf wel een plekje in de schaduw als hij het warm heeft. Hij staat 's nachts ook al op stal dus hij kan nu lekker even de beentjes strekken, dat pak ik hem nu niet af.
maXcomX
Geplaatst: 10-07-10 03:19
Onze paarden mogen hier nu van de wei los lopen over het erf. Als het te heet wordt of te veel gevlieg en gedaas, dan zoeken ze zelf de stal op, de keuken of een ander schaduw plekje op. Tegen de avond even rijden en dan lekker badderen. Zo houden we allemaal ons hoofd cool.
diesuus
Geplaatst: 10-07-10 13:52
Ik dacht het vandaag ook goed te doen door ze naar huis te halen. Stal is van steen dus lekker koel maar er zitten geen deuren in ze kunnen zo via plaatsje de bak in lopen, ze gingen dus niet in stal staan (waar hooi lag) nee ze stonden in de bak, warm, stof en geen wind. Ik heb ze dus maar weer op de wei gezet, dit is een dijk en er stond bovenaan wel een lekker klein briesje. Plus een paar schaduwplekken van bomen, ook zorg ik voor voldoende fris water op de wei.
indrasjacks
Geplaatst: 11-07-10 15:02
Helas hebben mijn paardjes ( Tinker van 7 en haflinger van 28) geen schaduw we hebben 3 wilgen op de wei aangeb\plant mar die groeien maar langzaam en creeren geen schauw nu op de andere (grotere) wei staan nog geen boompjes ook daar wil ik iets gaan zetten ze hebben geen stalling en kunnen dus niet naar binnen, d\van de gemeente mag je niks zetten niet eens een partytent oid omdat het in t natuurebied valt 4 palen met een ziel erop kan dus ook niet mijn man wekrt op de buitendienst van de gemeente dus kunnen ook het risico niet nemen om iets te maken heeft ie gelijk zijn werkgever op zijn dak
weet iemand een goedkope snelgroeiende niet giftige oplossing?? weet dat prunus lauroceracus ( laurier met blinkende bladeren) snel groeit en groen blijft wat ook wel fij si voor de winter maar probleem is ze zijn giftig wanneer een paard 5kg hiervan eet sterft het zonder symptomen en dat kan ik dus niet riskeren
we hebben nl getwijfeld om hier een sort stal van te maken want dat zou dan wel mogen aangezien de laurier ook als dakboom wordt gekweekt
wie weet een oplossing mag ook via PB
sproeien gaat nier er is geen stromend water helaas is mijn haf hartpatient en is die hitte niet goed voor haar
quartel
Geplaatst: 11-07-10 15:13
bij ons gaan ze van 9.00 tot 19.00 de wei op. Vrijwel geen schaduw helaas, wel bakken water die een paar keer per dag gevuld worden met slootwater(lekker koel) Gisteren waren ze allemaal bezweet en dat was zeker niet van het werken!! Ik kan de mijne op het heetst van de dag wel binnen zetten maar ik kan daar de tijd niet voor vinden en ze staat heel de nacht al binnen. ( wel fijn met onweer trouwens) Morgen weer code geel las ik net......balen hoor. Het is bijna jammer dat ik haar moet rijden, het opbouwen van een peesblessure kan je niet te pas en te onpas afbreken.
MirandaMalik
Geplaatst: 11-07-10 18:11
indrasjacks schreef:
weet iemand een goedkope snelgroeiende niet giftige oplossing?
Populieren zijn snelgroeiende bomen. Maar dit jaar gaat het zeker niet meer lukken een boom op te kweken... Dus nu neerzetten kun je er des te sneller van profiteren.
quartel
Geplaatst: 11-07-10 18:22
al gekeken op de weer radar voor de komende 24 uur???