Nog meer mensen met een redelijk daas vrije omgeving?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:35

Even afkloppen maar het valt hier (Hondsrug) nog mee. Hoewel ik al een week niet meer in het bos ben geweest, dus misschien is er nu wel weer wat bijgekomen.

wilm

Re: Nog meer mensen met een redelijk daas vrije omgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:39

Hier (omgeving Rotterdam) valt het heel erg mee. Wel HEEL veel vliegen dit jaar.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:27

hier valt het ook reuze mee, vorig jaar had ik mijn dazenvallen dagelijks propvol zitten, nu leeg ik hem 1 keer per week en dan is het nog meer vlieg dan daas ;). Ik spuit onder het rijden wel in, maar heb toch het idee dat ik meer tegen vliegen moeten sprayen als tegen dazen.

Pas ook in het bos geweest, flink ingespoten met Bremsen en maar 2 dazen kapot hoeven slaan.

Wij zitten in hartje Limburg.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:55

In Groningen (Hoogkerk) zitten geen dazen. Heb er vorig jaar welgeteld 2 gezien op tig hectare.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:56

Hier in Den helder! Ik wist niet eens wat een daas/horzel was, totdat ik op ponykamp ging in Belgie... Had nog nooit zulke beesten gezien!

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:57

Ik heb nog geen daas gezien hier, alleen maar vliegen.
Elst, tussen Arnhem en Nijmegen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:02

helaas, 't Is nu echt mis en ze hebben het ook op mij voorzien...

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:45

Bij ons gaat het eigenlijk ook heel goed. We hebben wel eens veel meer gehad. Er zitten hier nu heel veel zwaluwen, dat helpt echt!! Ze hebben niet eens dagelijks een vliegendeken op. We hebben hier wel tijden gehad dat ze niet buiten konden zijn overdag, honderden van die dazen.

Langs de straat zitten er wel onwijs veel, daar moet je overdag echt niet komen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:49

Anoniem schreef:
Echt heerlijk vind ik het :) Terwijl hier 10-20 km verderop in veldhoven. Je niet buiten kan/wil rijden omdat je gewoon opgevreten word..

Precies, aan die kant zit ik dus :+ wat een ellende :r
In welke hoek zit jij dan?

blond_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 01:05

Hier in Utrecht zie ik ze eigenlijk ook nooit! :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:30

Hier in santpoort (bij bloemendaal/haarlem, dicht bij de kust dus) vrijwel geen dazen. Ik heb er dit seizoen in totaal misschien..4 of 5.. gezien? En dat waren ook nog eens kleintjes. Het is maar goed ook, want ik heb zo'n vermoeden dat mijn paard allergisch is voor dazensteken, zo nu en dan heeft ze ergens op haar lijf een bult zitten.
Gewone vliegen hebben we helaas wel, dus wel een vliegenkapje op.

In Delft zaten er meer, maar ook dat was nog redelijk te doen. Vergeleken met brabant was dat ook nog niks denk ik :=

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:05

Dazenbulten zijn vrij groot Ireen ;)

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:10

Ik denk dat ik ook mazzel heb, hoor van veel mensen met paarden hier in de buurt dat ze er erg veel last van hebben maar bij ons in Lage Vuursche heb ik ze nog niet gezien bij de paarden :) afkloppen Wel veel last van vliegen helaas -O-

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:12

Nou, ik denk dat ik maar moet verhuizen dan als ik het zo lees :+

Mijn paardjes staan aan de rand van het kroondomein (paleis het loo) en het stikt hier van de dazen.. Ook hebben we sinds vorig jaar nieuwe beesten hier: hertenlarven? (zo noemt de hoefsmid ze) Dát zijn pas *****-beesten. Die kan je niet neerslaan, nee, die moet je fijn knijpen tussen je vingers totdat ze krak zeggen. Dan gooi je ze op de grond en dan veeg je er nog een keertje met je voet overheen.

En als je dan nog een rustig paardje had die er niet zoveel om gaf was het nog niet zo erg, maar laat ik nu een paard hebben dat er gigantisch om flipt! Dus dat is altijd erg leuk.

Dus heeft er iemand nog tips hoe je ze kan bestrijden? Ik hoorde dat knoflook voeren wel helpt. Vliegendeken werkt geen zak, ze gaan tussen ze achterbenen zitten en daar zit natuurlijk geen vliegendeken meer.

Dus als ik een daas zie en niet zo'n hertenbeest dan ben ik erg blij met die daas! :D

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:16

Bij ons zitten ook best wel wat dazen, maar sinds onze zelfgemaakte dazenval achter in de tuin is het een stuk rustiger. Dazen komen pas uit bij temperaturen van 20 graden of hoger. Voordat ik naar het oosten verhuisde had ik er ook nog nooit van gehoord (voorheen altijd in Noord Holland gewoond). Ik vind het echt rot beesten, laatst voor het eerst gebeten en ik kan er al net zo slecht tegen als tegen muggenbeten |(

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:21

In Opende, Groningen stikt het van de dazen............... :( Lang leve de LOER!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:24

Mijn lichaam begint te wennen aan dazensteken, 12 jaar geleden kreeg ik echt enorme brandende bulten. Nu zijn het gewone muggenbulten, of ietsje groter. Ze branden ook niet meer.
Er zijn plekken bij ons in de buurt waar dazenvallen niet eens meer helpen. Gelukkig is mijn paard er niet zo vervelend onder, baasje heeft er meer last van :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:26

Geen dazen hier, Den Helder..

Zeelucht he, daar houden ze niet van :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:02

IKbenEllen schreef:

Ze zijn ook wel groot, ca 3-4 cm. Ik heb geen idee of ze van dazen komen, maar het lijken me wel insectenbulten aangezien ze er zomaar zitten en na 2 a 3 dagen weer weg gaan. Ze heeft een paar keer zo'n bult gehad op verschillende plekken op haar lichaam.

Ik heb altijd zo graag weer in het oosten willen wonen (kom uit twente), maar als ik dit zo hoor blijf ik maar lekker aan de kust ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:05

afgelopen zondagavond heb ik in Leersum (utrechtse heuvelrug) een heerlijk bosritje kunnen maken zonder dazenoverlast (had wel gesprayd natuurlijk, en een vliegendeken aan).

in de wei in wijk bij duurstede hebben we er wel vrij veel last van. maar daar is veel water en fruitbomen, ik denk dat dat wel scheelt. het soort bomen waar je langs rijdt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:09

Ireen_ schreef:
IKbenEllen schreef:

Ze zijn ook wel groot, ca 3-4 cm. Ik heb geen idee of ze van dazen komen, maar het lijken me wel insectenbulten aangezien ze er zomaar zitten en na 2 a 3 dagen weer weg gaan. Ze heeft een paar keer zo'n bult gehad op verschillende plekken op haar lichaam.

Ik heb altijd zo graag weer in het oosten willen wonen (kom uit twente), maar als ik dit zo hoor blijf ik maar lekker aan de kust ;)

Ik wil maar zeggen, je paard hoeft er helemaal niet allergisch voor te zijn, de bulten zijn van nature vrij groot. Mijn paard z'n borst leek maand geleden ineens wel een wasbordje, zo hobbelig.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:16

Hier in omgeving Edam/Volendam hebben we ook weinig last van dazen, wel van die vervelende vliegen in overvloed. Ook erg vervelend :(

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:23

Jep hier in Brabant ook weinig dazen! Van de week in de bossen gaan rijden (wel ingesprayd en met vliegendeken) en welgeteld 1 daas maar tegengekomen. Lucky us!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:24

IKbenEllen schreef:
Ik wil maar zeggen, je paard hoeft er helemaal niet allergisch voor te zijn, de bulten zijn van nature vrij groot. Mijn paard z'n borst leek maand geleden ineens wel een wasbordje, zo hobbelig.

Ooh zo :D Nee ik bedoel ook niet echt allergisch zoals iemand allergisch kan zijn voor wespensteken, maar dat ze er bulten van krijgt. De meeste paarden krijgen er geen bulten van, vinden ze alleen irritant. Mijn pony werd ook regelmatig gestoken maar kreeg nooit bulten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:51

Ik kan op de Veluwe nog gewoon dekenloos rijden. Spray wel in, maar gisteren om 12 uur het bos in geweest en 1 daas doodgeslagen en een enkele weggejaagd, maar was amper nodig.