Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Re: Hoe beschermen jullie je paarden tegen extreme hitte buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:26

hier is het probleem nog een beejte meer
ik heb 2 keuzes waar ik het niet helemaal mee ens ben met deze tempraturen

of op stal waar de deuren niet open mogen !

of in zand paddock wel zo groot als een normale rijbak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:30

Deuren niet open op stal? Wij hadden alle ramen er uit gehaald bij een pensionstalling, daar was het onderhand dik 40 graden geworden een paar zomers terug. Doordat we blindeerde en de ramen er uit hadden gehaald, werd het rap koeler..

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:32

Die van ons staan gewoon buiten, hebben een bosje van grote eiken in de wei staan waar de wind altijd lekker doorheen waait.
Verder gewoon water en hooi en meer dan genoeg schaduw!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:34

Ik heb s middags schaduw en ze hebben stallen waar ze in kunnen. Het is in de stallen vrij koel, omdat die dus ook in de schaduw staan smiddags.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:35

vanaf 9.00uur weer op stal en savonds/snachts buiten vind hij heerlijk moet hij ook wel stikt van de dazen hier,de rest staat buiten met schuilstal

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:38

Nou gewoon in de wei, met veel water dat overleven ze echt wel hoor.
Nu heb ik het geluk dat ik aan de kust woon en meestal een windje heb hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:39

Met wintje is het te doen, zonder windje niet....dan is het afzien....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:47

russel schreef:
Deuren niet open op stal? Wij hadden alle ramen er uit gehaald bij een pensionstalling, daar was het onderhand dik 40 graden geworden een paar zomers terug. Doordat we blindeerde en de ramen er uit hadden gehaald, werd het rap koeler..

nee want de eigenaresse is bang dat er mischien ingebroken wordt
maarja de deuren bij de hoofd ingang bestaan bijna helemaa uit glas
dus die sla je zo door als je wild :z

en we hadden alleen de schuifdeur open staan die tussen de binnenbak en de buitenpaddock zit
vond ze te gevaarlijk
ze heeft er nu een hangslot aan hangen :Z

maar ik vind at wel raar want daasr kun je alleen komen als je over een hekwerk van 1,5 meter gaat
die ook nog eens onder stroom staat
op 4 punten

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:48

Ik heb mijn paarden nu in de bak staan. Daar hebben ze heel veel schaduw en natuurlijk veel vers drinkwater.En daar komt vaak nog een zuchtje wind.
Op stal is hier ook geen optie daar is het nog warmer. Hoop dat morgen de warmste dag van het jaar is. Dit hoeft voor mij ook niet warm.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:55

Voor mij hoeft het ook niet hoor deze temperaturen, bahbah. Sneeuw is niks maar dit is weer het andere uiterste.

Mijn paarden staan voor de dazen onder een eczeemdeken (geen eczeem) en hebben een hoop schaduw in de wei. Ik zie vooral mn draver elke keer in de schaduw staan, fjordje maakt het niet uit, die staat gerust in de zon. Daarnaast hebben ze een schuilstal die altijd in de schaduw ligt, en daar kunnen ze ook gaan staan.
Als ik er ben mogen ze douchen als ze willen, ff lekker die deken af en een paar keer natspuiten en rollen vinden ze heerlijk.
Verder kan ik er helaas weinig aan doen, hopen dat ze zelf goed aanvoelen wat wel en niet kan, ze hebben alle vrijheid.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:11

het enigste wat ik denk dat belangrijk is met deze temperaturen is dat je je paard niet onbeheerd in de auto moet achterlaten. Als je uitstapt een raampje open te doen voor hem en waarschijnlijk hem beter thuis laten, want de auto kan enorm warm worden.... Ohh, domkop }:0 ... dat is voor honden!!!! :+

Als je paardje in een goede gezondheid verkeerd en een plek heeft om te schuilen en voldoende water tot zijn geschikking heeft dan denk ik dat we ons niet zo een zorgen hoeven te maken. Misschien wat vliegenspray opspuiten en vanavond een appeltje meenemen. Paarden kunnen in het algemeen best tegen warm weer, het zijn de mensen die kreunen en steunen en denken dat het einde van de dag niet haalbaar is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:17

Maar mensen kunnen wel 10x beter tegen de hitte dan paarden, als we dat onderzoek op de voorpagina moeten geloven :)

Edit: Ow lees nu pas dat het over werken gaat.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 02-07-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:18

Bij ons staan ze tussen 11 en 6 binnen.
Het is binnen heerlijk koel en na 6e is het lekker uit te houden buiten ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:19

De mijne kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen. ook staan er bomen waar ze onder kunnen schuilen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:20

geloof wel dat dat onderzoek het over ingespanning had. Dus wanneer de spieren actief bezig waren dat ze nog meer warmte produceerde.
Zolang een paard de keuze heeft om in de schaduw te gaan staan dan zal het allemaal wel meevallen denk ik persoonlijk.

Maar goed, ik baseer mijn idee alleen op het feit dat wanneer je in de hitte zou staan samen met een paard, dat ik denk dat jij eerder gaat kreunen en steunen en onwel zou worden dan een paard. En die dieren zijn ook niet stom, die voelen precies aan wanneer ze moeten drinken, rollen, rusten en schuilen. Wij mensen luisteren niet zo nauw naar ons lichaam als dieren dat doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:22

Ik hoop dat ze zelf zo slim zijn om in de schaduw van de bomen te gaan staan. :=

En als ze dat niet doen, dan hebben ze blijkbaar niet zo'n last van de hitte. Zelfs de Fries met donkerblauwe eczeemdeken niet. :))

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:24

Ik heb de paarden op de weide, met voldoende schaduw en vers drinkwater en flink ingesprayd tegen de vliegen.
Vanmiddag laat ik ze de keuze, of binnen op stal op gewoon buiten. Verder laat ik ze met rust..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:26

hier staan ze als het goed is nu in de schaduw
we doen aan strookjes begrazing en aan de kant waar de shaduw is hebben ze een nieuw stuk opgemaakt gelukkig ze drinken wel enorm veel ze hebben onder 7 paarden in 2 dagen tijd meer dan 800 liter water op :)

gohya

Lekker in het land laten lopen,er is genoeg schaduw,kuil en 2 ligbaden water.Verder helemaal met rust laten.

LecyTinker

[VN] Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen
Ik had het goed onthouden...

Ik heb mijn merrie vandaag geen exceemdeken opgedaan tegen de dazen. heb haar ingeprayed tegen de vliegen. Ze wordt zo warm eronder, gaat dan zweten en heb ik helemaal medelijden met r.
Ze staat wel bij de eerste daas al in de schuilstal naar buiten te kijken. Ze is zeker geen zon aanbidder. Mn tinkers daarintegen. Heb de nieuwe grasweide opengedaan en tja als die gras zien dan zullen ze echt niet gaan schuilen. Maar merk dat ook hun op het heetste van de dag in de schuilstal gaan staan... Ik hoop een onweer en regen zodat ze allemaal lekker even in de blub kunnen rollen aan het einde van de dag!

Anwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 09:27

Mijn verzorgpony's staan ook de hele dag buiten, ik ga er 1x heen om ze af te sponsen en het baasje om ze af te spuiten... Ik weet niet of dat zo veel helpt maar het is toch even verkoeling :+

grtjs anne

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 10:18

Anwal schreef:
Mijn verzorgpony's staan ook de hele dag buiten, ik ga er 1x heen om ze af te sponsen en het baasje om ze af te spuiten... Ik weet niet of dat zo veel helpt maar het is toch even verkoeling :+

grtjs anne

Ik zou dat alleen niet met ijskoud water doen, dan krijgen ze het nog warmer. Lauw water is beter.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:31

Hier gaan de paarden ook naar binnen om 12.00 en dan rond 18.00 weer naar buiten. Bij ons op de wei is geen schaduw en op stal is het heerlijk koel, oude boerenschuur ;)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:34

Onze paarden staan buiten in de schaduw, in de wind. Spons ze om het uur af met koel water en spray ze daarna weer flink in met vliegenspray. :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:46

bij ons staan ze gewoon op de wei zonder schaduw ,er staat gelukkig een lekker briesje en met 29 gr nu was het gewoon lekker.
ik ga vanmiddag nog naar hem toe en voel dan hoe het is
mocht hij klam staan dan kan hij de tuin in waar bomen staan