Alanta schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar wat is het principe van zo'n val? Waarom komen dazen er op af? Zit er iets in van een vloeistof of zo waar ze op af komen?
Ze komen af of de "vibe" die de zwarte bal afgeeft door de zon etc..
Dat is dezelfde "vibe" als dat het lichaam van een paard afgeeft. Witte paarden hebben in de regel minder last van dazen dan zwarte of bruine, doordat die een andere "vibe" afgeven (ik weet even geen ander woord er bij te verzinnen, ik hoop dat je me snapt).
Ik ben en blijf van mening dat zo'n val alleen zoden aan de dijk zet als je er tig van in je land zet.
Als je nou 20 dazen vangt en er zitten ern 2000.....dan zijn er altijd nog 1980 die je paard lastig kunnen vallen. Jij vindt het dan heel veel...je hebt er wel twintig gevangen... En dat is ook precies waar de marketing van het product zich op richt. Op jouw vreugde over je vangst.
Dan kun je zeggen: ik vang er elke dag minstens 20!!!! Maar dan vergeet je daarbij dat er ook elke dag nieuwe dazen uit hun cocon kruipen...
Als je 10 van die vallen zou hebben en er dus 200 per dag zou vangen....dan vang je er meer dan dat er dagelijks bij komen. Dan kun je zorgen dat er zich ook minder voortplanten...en dan zet het zoden aan de dijk....
Maar één zo'n valletje in het land? Ik geloof er niet in. Als tester was ik eerst ook zeer verheugd over mijn vangsten.... Maar toen ik kritisch ging kijken of de paarden nou minder last hadden, was het antwoord "nee"...
Helaas zijn de dingen wat kostbaar om er 10 van neer te zetten.... Maar misschien dat het met zelfmaak nog wel een optie zou kunnen zijn...
Kijk...dat zou ik dan nog wel een keer willen testen: hoeveel van die vallen heb je nodig om het effect voor je paard duidelijk te kunnen waarnemen?