Dazenval/dazenvanger ervaringen *geen zelfmaak vallen!*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mellen95

Re: Dazenval/dazenvanger ervaringen *geen zelfmaak vallen!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:44

Ik heb een H-trap dazenval gekocht, gisteren gemonteerd en vanmorgen in de wei gezet.
Nu 6 uur later (en vele buien) zitten er toch zeker 12 dazen in en wel 30 vliegen.
Het is niet het ideale weer, veel wind en regen, maar het valt me niet tegen. Ik heb de H-trap gekocht omdat ik waardebonnen had voor een winkel, en die verkocht alleen deze

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:15

Ook ik hem 1 van de eerste dazenvallen ( de Loer ) en ben er echt blij mee..
Alleen nu is mijn bal kapot, zit een minischeurtje in waarschijnlijk door de hard storm van de afgelopen dagen..
Weet iemand of je die los kunt bestellen en wat ze kosten??
Laatst bijgewerkt door Tamara21 op 18-07-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:20

Ik heb de loer in de weide staan!
Ding zat na een kleine week al bomvol vliegen en steekbeesten!!
Hij is goed stevig, en makkelijk in elkaar te zetten...
Geen enkel probleem bij de storm van laatst, de loer bleef netjes staan :D

Zeker een aanrader.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:26

Ik ben tester geweest van de LOER.
Je vangt idd een hoop dazen met het ding.
Ik had echter niet de indruk dat er hierdoor minder dazen in de omgeving kwamen. En daar doe je et toch voor... Het leek een druppel op de gloeiende plaat te zijn....
Je laat je al snel misleiden door het aantal gevangen exemplaren....maar als er zo ontzettend veel dazen zijn en je vangt er 60 van de 600....wat voor nut heeft het dan?
Dus uiteindelijk vind ik, welke dazenval dan ook....zonde van het geld.... (en we hadden er meerdere staan, de aanbevolen hoeveelheid op de oppervlakte....we waren tenslotte testers...ik praat over jaren geleden toen het ding net nieuw was en iedereen zich afvroeg wat er toch in ons land stond).

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:22

Eind juni, begin juli begint het dazenseizoen hier altijd. Wij zitten in en naast een groot bos dus het zag hier altijd echt ZWART van de dazen. Je kon zelf niet buiten komen en de dieren al helemaal niet.

Ik heb de LOER vorig jaar eind juli; begin augustus geplaatst. Dus het seizoen was al volop aan de gang. Heb er echt fenomenaal veel exemplaren mee gevangen maar m'n dieren moesten het grootste deel van de dag wel nog steeds binnen blijven.

Nu is het het tweede jaar dat ie staat, het begon slecht... het zag weer zwart van die steekbeesten. De LOER heeft er weerom enorm veel gevangen.

Nu zijn we eind juli, en mirakel mirakel! Ik heb in ene geen dazen meer?????

Merries en veulen staan weer 24-7 op de wei, worden niet lek gestoken, gaan niet meer aan de ren... zijn gewoon rustig. Niets aan de hand...

Terwijl ik alle afgelopen jaren mijn dieren noodgedwongen de zomer in de dag moest binnen houden.
Komt er nog een nieuwe lading? Heb ik ze uitgeroeid? Zijn ze verhuisd? Ik heb geen idee waar ze gebleven zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de LOER ze allemaal heeft vernietigd. M a a r z e z i j n e r NIET!

Maar we zijn juli, dé topmaand van dazen hier... en er zijn er geen. :D

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:41

Ik moet eerlijk zeggen...ik heb hier ook geen dazen meer...
Maar heb ook geen dazenval...
heb geen idee waar ze gebleven zijn. In het bos zijn ze er nog wel.....helaas....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:51

Ook in mijn omgeving opeens opvallend weinig dazen..
Ik heb een "namaak" Loer en die voldoet, toen de dazen er nog waren, prima! Ik heb er destijds, als ik me goed herinner, iets van 185 euro voor betaald. In principe zijn de dazenvallen die op de loer lijken allemaal goed en stevig dus waarom zou je meer geld uitgeven? De werking is exact hetzelfde: zwarte bal, witte plastic kap en een doorzichtig opvangbusje en een stevige ijzeren buis waaraan het geheel bevestigd wordt en in de grond staat.
Qua stevigheid heb ik geen klagen: De mijne heeft in ieder geval de storm van een paar weken terug doorstaan, en dat terwijl er op ons land verschillende bomen omgingen! De nep-loer stond nog fier overeind!

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:02

Ik had ook een topic hierover geplaatst, maar niet zoveel reakties gehad, alleen over het zelf maken. Hier zijn meer nuttige reacties geplaatst.
Alleen.... hier zijn er ook niet zo veel dazen meer :? ...wel veel vliegen, maar dat kan natuurlijk zo veranderen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:02

Misschien een domme vraag hoor, maar wat is het principe van zo'n val? Waarom komen dazen er op af? Zit er iets in van een vloeistof of zo waar ze op af komen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:46

Alanta schreef:
Misschien een domme vraag hoor, maar wat is het principe van zo'n val? Waarom komen dazen er op af? Zit er iets in van een vloeistof of zo waar ze op af komen?

Ze komen af of de "vibe" die de zwarte bal afgeeft door de zon etc..
Dat is dezelfde "vibe" als dat het lichaam van een paard afgeeft. Witte paarden hebben in de regel minder last van dazen dan zwarte of bruine, doordat die een andere "vibe" afgeven (ik weet even geen ander woord er bij te verzinnen, ik hoop dat je me snapt).

Ik ben en blijf van mening dat zo'n val alleen zoden aan de dijk zet als je er tig van in je land zet.

Als je nou 20 dazen vangt en er zitten ern 2000.....dan zijn er altijd nog 1980 die je paard lastig kunnen vallen. Jij vindt het dan heel veel...je hebt er wel twintig gevangen... En dat is ook precies waar de marketing van het product zich op richt. Op jouw vreugde over je vangst.
Dan kun je zeggen: ik vang er elke dag minstens 20!!!! Maar dan vergeet je daarbij dat er ook elke dag nieuwe dazen uit hun cocon kruipen...
Als je 10 van die vallen zou hebben en er dus 200 per dag zou vangen....dan vang je er meer dan dat er dagelijks bij komen. Dan kun je zorgen dat er zich ook minder voortplanten...en dan zet het zoden aan de dijk....
Maar één zo'n valletje in het land? Ik geloof er niet in. Als tester was ik eerst ook zeer verheugd over mijn vangsten.... Maar toen ik kritisch ging kijken of de paarden nou minder last hadden, was het antwoord "nee"...

Helaas zijn de dingen wat kostbaar om er 10 van neer te zetten.... Maar misschien dat het met zelfmaak nog wel een optie zou kunnen zijn...
Kijk...dat zou ik dan nog wel een keer willen testen: hoeveel van die vallen heb je nodig om het effect voor je paard duidelijk te kunnen waarnemen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:48

Ik denk dat dazen, net als muggen, warmtebronnen kunnen zien. De 'truc' van de dazenval is dat de zwarte bal opwarmt door de zon en dan door dazen herkend kan worden als een voedselbron ( i.e. bijten om bloed op te nemen). Natuurlijk komt de daas er al snel achter dat de rubber bal niks oplevert en het aardige is nu dat dazen altijd omhoog vliegen als ze ergens vertrekken. Met de dazenval hebben ze dan pech want hun vlucht wordt dan geremd door de witte plastic kap.
Boven in de witte kap zit een plastic (doorzichtig) opvangreservoir en de daas zal op de vlucht dus al snel kiezen voor dat gat om te ontsnappen. Helaas.. dat gaat niet lukken want het opvang reservoir werkt volgens hetzelfde principe als een wespenval: het insect kruipt er van onder af naar binnen en kan er vervolgens niet meer uit.
Vloeistof is dus niet nodig - als de daas eenmaal in dat reservoir terecht gekomen is gaat-ie na verloop van tijd vanzelf dood.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:53

We hebben de LOER staan.
Goed degelijk, na een paar jaar nog in goede staat. Bakje zit dagelijks vol met een flinke laag dazen (tijdens de warme weken, op dit moment zijn ze er een stuk minder). Vangt dus erg goed!!

Er is alleen een probleem, er blijven er nog honderden over die alsnog paard en mens teisteren :\

Meloen

Re: Dazenval/dazenvanger ervaringen *geen zelfmaak vallen!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:10

Een dazenval roert (helaas) de dazen niet uit, maar een gedeelte gaat nu naar de bal en zo verder.
Nu ben ik benieuwd, bij een exceempaardje verpakt in een deken en spray erop (en medicijnen) heeft een dazenvanger dan nog toegevoegde waarde? Is het wat om deze bij exceempaarden te plaatsen?