Staart schuren maar manen niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Re: Staart schuren maar manen niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:39

mijn merrie schuurt staart en buik, is zomer eczeem, haar manen laat ze zo goed als met rust :j

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:43

lammelanne schreef:
ik heb sinds een maand ook een jaarling welsg gekocht, deze bijt zijn eigen staart bij de worte. ook op zijn billen heeft hij vaak jeuk. De vorige eigenaar heeft gezegt dat hij 2 maand geleden is ontwormt. Ik hoopte hem eigenlijk zo lang mogelijk zonder deken te zetten, maar vindhet zielig als hij zown jeuk heeft. Weet iemand wat een mest onderzoek kost eigenlijk dan? Het is een hengstje, welsh en hij doet het alleen bij zijn staart de manen en pony zien er goed uit.

Kijk ik jou geval ook even na of je misschien geen luis op de jaarling hebt. Klinkt raar maar is ons ook overkomen van de winter. Waar de jaarling het had opgelopen weten wij niet, stal waar hij vanaf kwam had geen luis en onze oudere pony ook niet (heeft het ook niet gekregen) In het begin was het ook schuren en jeuk, ik kon niets vinden. 2 weken later pas zag ik het in de manenkam en op het lijf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:21

Mijn paard doet ik al alle 10 jaar dat ik hem heb. Kont goed schoonhouden en staart inspuiten met vlieg/mug werende spray help redelijk goed.
Toch heeft hij ieder jaar weer een ontplofte cavia als staart aanzet.
Het is in de loop der jaren niet erger geworden. Ik neem verder dan ook géén extra maatregelen.

Tineeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:35

Mijn pony heeft dat ook alleen in de zomer.
Het is geen exeem maar gewoon beestjes van in de zomer.
Je moet je helemaal geen zorgen maken want in de winter gaat het gewoon terug over.
P.s. wat ook goed helpt is zonnecrème.

Denush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:00

jaa mijne had het ook, mijn moeder maakt zelf een zalfje waardoor het altijd verdwijnd, de liefde voor paarden is bij haar nog groter dan bij mij. Ze heeft ook op een engelse kostschool gezeten daar zijn paarden de orde van de dag

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:01

Staat je pony op de wei? Ik meen me te herinneren dat te veel eiwitten ervoor kunnen zorgen dat paarden hun staart gaan schuren, maar kan het ook mis hebben!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:05

Wat kan ook als je een ruin hebt dat er veel smurrie in zijn koker zit wat gaat irriteren en jeuken. Zie je op de binnenkant van zijn achterbeen wat aangekoekte viezigheid zitten of dingen die aan zijn voorhuid/koker hangen. Zo ja dan kan ik je aanraden zijn koker een keer goed schoon te maken. Op bokt zijn er veel topics over te vinden.

xxtamaarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 18:56

Staart extra wassen :)! En goed uitspoelen, evt exceem spul erin doen! ;)

Denush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:23