Wanneer doen jullie je deken weer op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Wanneer doen jullie je deken weer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:35

Ooow het klonk heel raar alsof je geen zin had om te wachten tot je jaarling het koud kreeg ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:37

Linda_arnold: ik moest je berichtje even een paar keer lezen voor ik hem snapte, ik heb wel een deken gekocht die hij hopelijk volgend jaar nog past, de deken past nu zegmaar net, en als hij iets groeit past de deken nog beter, want die valt groot uit, maar dan maakt het nog niet uit, want de dekens passen ook op mijn verzorgpony, en anders verkoop ik ze weer.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:38

Sappos: geeft niet, ik typ soms niet erg helder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 00:54

de meeste bokkers beginnen al te zweten bij het idee dat een jong paard een deken om krijgt maar er zijn wel redenen waarom een jong paard een deken om moet! De mijne had waarschijnlijk niet eens meer geleeft zonder dekens en op stal staan en dat is zonder te overdrijven. Ze was zo mager en had het zo koud! Volgens de DA had ze al haar reserves al opgebruikt en ze kon gewoon niet meer gelukkig kocht ik haar op het juiste moment.

Van de TS heb ik via PB foto's gehad van haar jaarling en die is eigenlijk hetzelfde als de mijne. Het is altijd fijner zonder deken maar mijn paard en die van de TS hadden het gewoon echt nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:00

jaarling? dekens? woon je op antartika? haha

wanneer je de dekens op legd ligd er aan hoe het weer is in de periode. dat kun je nu niet van te voren vast stellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:02

breezy302 schreef:
de meeste bokkers beginnen al te zweten bij het idee dat een jong paard een deken om krijgt maar er zijn wel redenen waarom een jong paard een deken om moet! De mijne had waarschijnlijk niet eens meer geleeft zonder dekens en op stal staan en dat is zonder te overdrijven. Ze was zo mager en had het zo koud! Volgens de DA had ze al haar reserves al opgebruikt en ze kon gewoon niet meer gelukkig kocht ik haar op het juiste moment.

Van de TS heb ik via PB foto's gehad van haar jaarling en die is eigenlijk hetzelfde als de mijne. Het is altijd fijner zonder deken maar mijn paard en die van de TS hadden het gewoon echt nodig.

volgens mij heeft ze nu nog genowg tijd om de reserves aan te sterken. en daarnaast kun je buiten ook bijvoeren toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:04

Alou: Bijvoeren kun je blijven doen dat deed ik eerst ook ipv een deken maar wat ze eten gaat direct door naar warm blijven en ze vallen dus dan ook enorm af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:08

breezy302 schreef:
[***]: Bijvoeren kun je blijven doen dat deed ik eerst ook ipv een deken maar wat ze eten gaat direct door naar warm blijven en ze vallen dus dan ook enorm af!

daarom moet je in de zomer als het warm is al een voorraadje op bouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:33

Wat een domme opmerking zeg. En wat als je in de winter een broodmager paard koopt die geen reserves heeft en waarbij ongeperkt hooi/kuil gewoon weg geen zin heeft? Dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken. mijn paard en die van de TS hadden ( de hare heeft misschien in de winter al wel genoeg nu nog niet) geen reserves? Dan heb je geen andere keus dan een deken op te doen. De mijne was anders allang dood geweest.

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:37

Je begint je deken in principe met opleggen als het gewoon wat kouder wordt. Het is lastig te zeggen wanneer dat is, aangezien dat elk jaar anders is.
Ik ben het eens met iedereen dat jaarlingen en tweejarigen liever zonder dekens staan, maar ik snap in jullie (TS en breezy) helemaal dat jullie dat wel hebben gedaan!
Hopelijk kunnen jullie paardjes nu wel genoeg reserves opbouwen om zichzelf warm te kunnen houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:12

manna_ schreef:
Je begint je deken in principe met opleggen als het gewoon wat kouder wordt. Het is lastig te zeggen wanneer dat is, aangezien dat elk jaar anders is.
Ik ben het eens met iedereen dat jaarlingen en tweejarigen liever zonder dekens staan, maar ik snap in jullie (TS en breezy) helemaal dat jullie dat wel hebben gedaan!
Hopelijk kunnen jullie paardjes nu wel genoeg reserves opbouwen om zichzelf warm te kunnen houden!

mee eens

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:53

Maar Alou, als je ook een beetje logisch nadenkt, en je verplaatst in breezy en mij, bedenk je misschin ook dat we misschien wel een beetje 'bang' zijn dat het weer gebeurt? Ik snap heus wel dat als je nu je pony gewoon goed verzorgt enz, hij heus de winter wel doorkomt, maar dan nog, de vorige winter was al niet goed, midden in een groeispurt, stel dat hij het deze winter weer koud krijgt en dan? Weetje hoe duur de dekens dan zijn om te kopen?? Ik koop ze liever nu, nu zijn ze nog goedkoper dan dat het kouder wordt.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:59

Janedieene schreef:
Maar Alou, als je ook een beetje logisch nadenkt, en je verplaatst in breezy en mij, bedenk je misschin ook dat we misschien wel een beetje 'bang' zijn dat het weer gebeurt? Ik snap heus wel dat als je nu je pony gewoon goed verzorgt enz, hij heus de winter wel doorkomt, maar dan nog, de vorige winter was al niet goed, midden in een groeispurt, stel dat hij het deze winter weer koud krijgt en dan? Weetje hoe duur de dekens dan zijn om te kopen?? Ik koop ze liever nu, nu zijn ze nog goedkoper dan dat het kouder wordt.

Lijkt me een goed uitgangspunt. Geen dekens opleggen, tenzij er deze winter weer hetzelfde gebeurd.
Geef hem in ieder geval de kans om zijn eigen vacht aan te maken, een deken bij een gezonde jaarling is echt net zoveel onzin als een stang en trens bij een veulen: niet nodig, dus niet doen.
Ik ken werkelijk geen enkel paard onder de 3 jaar die een deken opheeft. Als het écht écht nodig is, zou ik het doen, maar zolang jij hem vanaf nu goed voert, kan hij de winter gewoon doorkomen zonder deken hoor. :)