Staart schuren... wat er tegen doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabriinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:56

Sanny_lief schreef:
Wil je even laten weten of die Thea tree shampoo gewerkt heeft. Ik weet ook niet meer zo goed wat ik moet doen.

en die zomereczeem is, volgens mij, bijna onmogelijk als je in Zuid Holland woont.

Succes!

Ik zou de staart dit weekend wassen met Theatree schampoo,
maar vond het nou niet zo lekker weer! (regen&wind)
Maar de baby olie werkt ook nog steeds!
Heb het tot nu toe maar 1x gesmeerd en nergens meer last van.
denk dat ze een droog huidje had...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:58

Bekijk haar voeding eens. Ik heb hier tinkers gehad die extreem reageerden op eiwitten, en hier dus enorme jeuk van kregen.
Voornamelijk van maisvlokken etc.

irismagic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:58

zelf was ik het dan altijd met thea tree olie enzo en baby olie

Matthijs123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:59

mijn paard dee dat ook! en heeft zomerexeem! heb z'n deken gekocht bij de Divoza!.. werkt prima! moet wel 24-7 op houden! hij heeft mooie maken en dikke staart!

Sabriinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:03

irismagic1 schreef:
zelf was ik het dan altijd met thea tree olie enzo en baby olie

ik heb het de dag na het schuren ook gesmeerd met baby olie,
en ze heb nergens meer last van.
wou de staart dit weekend wassen met theatree maar vond het toch te koud! om heel die staart te wassen.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:02

Sabriinaaa schreef:
Sanny_lief schreef:
Wil je even laten weten of die Thea tree shampoo gewerkt heeft. Ik weet ook niet meer zo goed wat ik moet doen.

en die zomereczeem is, volgens mij, bijna onmogelijk als je in Zuid Holland woont.

Succes!

Ik zou de staart dit weekend wassen met Theatree schampoo,
maar vond het nou niet zo lekker weer! (regen&wind)
Maar de baby olie werkt ook nog steeds!
Heb het tot nu toe maar 1x gesmeerd en nergens meer last van.
denk dat ze een droog huidje had...

Bij mij is er ook nog niet geschuurd na de betadine shampoo en daarna, toen er toch geschuurd was, de lijnzadolie. Ik heb voor de zekerheid even neutral baby olie gehaald. Als hij nu toch gaat schuren ga ik jou oplossing bekijken. Eventueel eerst met teershampoo of anti jeuk shampoo waar mijn instructrice mee kwam!

We houden elkaar op de hoogte!! ;)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:14

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden had ik een pony die ook haar staart schuurde. Mij werd toen geadviseerd om er "klitwortel" op te doen en inderdaad is het schuren hierdoor weggegaan. Klitwortel is gewoon verkrijgbaar bij de drogist en kost bijna niks. Het spul is bedoeld voor, naar ik heb begrepen, oude vrouwtjes die hun haar niet (regelmatig) kunnen wassen, met dit spul wordt hun haar toch min of meer weer schoon. Misschien is het ook wat voor jouw paardje?!

groeten Ellen

Milky_Way

Re: Staart schuren... wat er tegen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:34

Mijn verzorg shet heeft het ook elke zomer weer opnieuw.
Bij haar is heeft het ook niks met eczeem of hengstigheid te maken.
Het is gewoonweg een jeuk vorm die bij haar toe slaat als de dagen weer warmer worden, mede ook dat er wel meer vliegjes zijn.
Ik heb een tijd geleden heel wat af gegoogled naar jeuk vormen bij paarden, ik vond dus dat er ook een zogenaamde zomerjeuk bestaat die je niet moet verwarren met de zomer eczeem, deze jeuk is ook bijna niet te bestrijden, alleen te verzachten.

Ik heb al heel wat jaren elke zomer wat nieuws geprobeerd voor die pony maar niks van de moderne middeltjes lijkt te werken.

In de begin jaren dat ik de pony verzorgde had de eigenaar een middel van een soort afgewerkte olie ofzo (was eigenlijk voor varkens), een zelf gemaakt product door de paardenarts die hun toen hadden, en dat wekte echt super!
De pony stonk wel een uur in de wind naar BBQ lucht, maar de jeuk was helemaal weg, er kwamen ook geen vliegen meer op af, het bleef ook wel 4 weken zitten.
Helaas is dat potje in de loop van de tijd op gegaan en word dat niet meer verkocht.

Gelukkig schuurt de pony tegen gladde ijzeren buizen aan, dus de kans dat ze de boel open haalt is gelukkig minder groot, maar vind het wel heel sneu voor haar.
Ik lees dus ook even verder mee voor als iemand nog met en mega wonder middel komt :)

Julia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:55

Die van mij schuurt ook, ik heb exzeem balzem gehaalt bij epplejeck, verzacht de staart en werkt prima!

Dian333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:43

Oef, blij dat jou paardje de manen niet schuurt!
Die van mij was vorig jaar ook aan het schuren in de manen, zomerexceem, echt een hel!
toen hebben we hem helemaal ingepakt met zo'n exceem deken, vond het alleen zielig, stond hij daar in de zomer helemaal ingepakt en te zweten. Nu een hals-exceem-deken opgedaan, werkt prima..

Schilfertjes betekend meestal zomerexceem, maar het kan misschien ook weggaan als je ze ontwormt, vertelde mijn DA. Dus gewoon nog een keer ontwormen, is niet schadelijk na mijn ervaring.
Ook had ik gehoord, knoflook brokken. Maar dit schijnt dan weer schadelijk te zijn voor het voer.

Ik kan niet zo snel iets anders bedenken, succes ermee!

MClounds_tim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:38

hoi,
kijk mijn pony is ook aan de dikke kant.
ik zet nu eventjes op gehakselt in plaats van stro .
en ik was het met betadine en smeer ik elke dag antijeukgel erop ..
het werk heel goed probeer eens.
graag antwoordt op pb.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:42

die van mij heeft hier dus ook last van,
ze is ook wat flinker, maar vind ook dat het bij dr bouw zo hoort.
ik smeek TKC op de staart, dit is voor paarden met zomerexeem, werkt bij die van mij erg goed!

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:46

Nog een bepaald merk babyolie die goed werkt? Mijn paard staat naar zijn staart te trappen van de jeuk en ik zie alleen maar schilfers.
Ik ga vandaag ook maar eens echinaforce zalf kopen, kijken of dat werkt. Hielp bij mijn eigen exceem altijd goed tegen de jeuk.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:36

Mijn paard schuurt soms als er te veel zand/aarde in haar staart zit van het rollen. Gewoon regelmatig wassen en het gebeurt al niet meer, het is dus vooral belangrijk te weten waarom je paard net schuurt zodat je geen grote kosten doet aan middeltjes terwijl het even goed iets simpels kan zijn zoals bij mij :-)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:26

Nog steeds geen ontplofde staart!! Dus volgens mij heeft de lijnzaadolie gewerkt. Ik ben blij!!!

Ik moet wel toegeven dat het ontwormen misschien ook wel wat invloed heeft gehad :o

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:55

Wij smeren er mokzalf op.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:02

Het is officieel: lijnzaadolie is ook prima spul voor op de huid!! ;)

Nog steeds geen ontplofde staart gehad. TS gaat het bij jou ook nog steeds goed?

TipTopBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:13

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:37

Niekj_Jente schreef:
die van mij heeft hier dus ook last van,
ze is ook wat flinker, maar vind ook dat het bij dr bouw zo hoort.
ik smeek TKC op de staart, dit is voor paarden met zomerexeem, werkt bij die van mij erg goed!

Ben hier ook mee begonnen; eerst wassen met teershampoo en vervolgens TKC erop (97 ofzo tegen zomerschuren).
Heb ze tot op heden nog niet zien schuren, maar ze gaat dan ook gewoon met de kont op de grond zitten en zo zitten schuren. Straks even mestonderzoek laten doen of het geen wormen zijn..

viefs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:37

witte koelklei, wat is dat en waar kun je dit krijgen?
en als een ruin staart en manen schuurt, kan dit ook een vieze koker zijn dan? mijn ruin heeft altijd viezigheid aan zijn binnenkant van zijn bovenbenen, en dit komt ws. dat hij als hij ligt uitschacht en de viezigheid erop komt...wat is daar aan te doen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:30

als er zoveel vuil aan de benen zit is de koker echt vies
dan moet je die wassen met een speciaal middel en helemaal schoon maken
hier op bokt genoeg topics over koker reinigen

Sabriinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 21:01

Sanny_lief schreef:
Het is officieel: lijnzaadolie is ook prima spul voor op de huid!! ;)

Nog steeds geen ontplofde staart gehad. TS gaat het bij jou ook nog steeds goed?

bij mij werkt de baby olie ook nog steeds! nergens meer last van gehad!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:08

Ge gaat het misschien niet geloven, maar het kookvocht waar ge aardappelen in gekookt hebt helpt ook heel goed, stalgenoot gebruikt het nu na alles geprobeerd re hebben en haar pony schuurt bijna niet meer aan staart. ( wel elke dag herhalen)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:02

Ik ga bij mooier weer even met die Tea tree shampoo in de weer en daarna anti jeuklotion van een of ander zeer bekend merk, ben de naam al weer vergeten.

Hij had van de week toch weer even gejeukt, niet zo extreem als een paar weken terug, maar misschien begint het weer terug te komen. En een beetje verzorging kan geen kwaad!!

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:34

Ik heb het hele topic even gelezen en die van mij doet precies hetzelfde, maar het doet het ook nog in zijn voorpluk. Dat is wat minder. Ik heb alles geprobeerd, tea three shampoo, anti-roos shampoo, sweet itch, verdund azijn en zelf teershampoo ook baby olie, maar daar werd het juist erger van en ging hij in ze staart BIJTEN. Ik ben ten einde raad, dus misschien heeft iemand nog een goede oplossing wat niet in mijn rijtje staat?
Wat voor baby olie gebruiken jullie?