zorgen om alles wat in de wei mis kan gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:40

Zorgen maken is een groot woord. Mijn paard is erg dominant en ze kwam deze week voor het eerst met 2 andere paarden buiten, een ervan had ze al bij gestaan en die weet ook duidelijk zijn plaats. Die andere kwam wel naar haar toe en later liep deze ook naar haar veulen(bijna jaarling) Toen werd er even over en weer gebokt tussen deze twee dames. Nu is alles goed en weten ze beide hun plaats. Bij mij zit de grootste angst in de gevolgen, vorig jaar is mijn paard 2 weken na de bevalling geopereerd aan koliek, ze had die dag (na opbouw) voor het eerst 4uurtjes op de wei gestaan. Vorige week had ik mijn paarden voor het eerst een uurtje op de wei gehad, de dag erop de DA op bezoek, de kleine had koliek. Afgelopen week hebben ze alweer 4 uurtjes op de wei gestaan en dan speelt toch de angst weer op. Vandaag gaat de kleine naar de opfok, eerst met 3 anderre veulentjes en over twee weken gaan ze in een grotere kudde, hier zie ik ook tegenop omdat ze vanaf vandaag volledig de wei op gaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:08

wij hebben het weer helemaal voor elkaar hoor |(

Mijn meisje eindelijk in de wei, gaat de eerste 3 dagen helemaal goed.
Natuurlijk moet er wel even een rangorde bepaald worden.
Waren ze gisteren al flink mee bezig maar werden door eigenaresse van stal uit elkaar gehaald voordat alles een plek had.
Vandaag dus weer de wei in, de anderen liepen al buiten.
Haast haast haast natuurlijk om daar heen te gaan.
Ik laat haar los en.......niks aan de hand......
ongeveer 20 minuten later hoor ik de eigenaresse van stal gillen en schelden, ben maar even gaan kijken.
Blijkt mijn meisje 1 van haar (dure) paarden flink geraakt te hebben, gevolg een grote schaafwond op de kont.
Eigenaresse riep gelijk.....DIT DOEN WE DUS NIET MEER........?
Ben later nog even met haar gaan praten maar een stukje apart voor mijn meisje (de etter) zit er gewoonweg niet in.
en ze wil haar niet meer in die groep hebben (snap ik ook wel).
Binnen laten is gewoonweg geen optie, ze had immers al 2 zomers binnen gestaan en is nu niet meer te houden op stal.
Zitten we dus mooi weer met een probleem :n
Ik word hier zoooo moe van........ maar op zoek naar een stal waar madam de boel niet kan irriteren.

Raja

Re: zorgen om alles wat in de wei mis kan gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:15

Pffff, heel herkenbaar hoor...

Maar heel eerlijk:
Als je je paard in een groep buiten zet (en dan doel ik op de mensen die bij JOU komen klagen!! Zoals nu de PH) dan weet je dat er klappen kunnen vallen!!!
Dan moet je ze niet buiten zetten en al helemaal niet in een groep!
dat is het risico wat je neemt.. Klaar!!

Ik vind het dan ook onzin dat ze bij jou komen klagen!
JIJ kan er toch niks aan doen??

Kunnen ze niet een stukje voor haar apart afzetten??
Jij blij, paard blij en hun blij!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:51

Raja schreef:
Pffff, heel herkenbaar hoor...

Maar heel eerlijk:
Als je je paard in een groep buiten zet (en dan doel ik op de mensen die bij JOU komen klagen!! Zoals nu de PH) dan weet je dat er klappen kunnen vallen!!!
Dan moet je ze niet buiten zetten en al helemaal niet in een groep!
dat is het risico wat je neemt.. Klaar!!

Ik vind het dan ook onzin dat ze bij jou komen klagen!
JIJ kan er toch niks aan doen??

Kunnen ze niet een stukje voor haar apart afzetten??
Jij blij, paard blij en hun blij!

Helaas, stukje afzetten is geen optie omdat ze van de andere stukken land moeten hooien, dan zou het ze een hoop hooi kosten.
Nou ja....dat kan ik nog begrijpen.
Stukje afzetten in de wei die al gebruikt word mag maar dan moet ik wel zelf even draad en stroom kopen (begin ik dus niet aan)
Ik heb er verder geen ruzie over gemaakt maar ben er helemaal niet blij mee.
Ze snappen wel dat ik dan een ander plekje moet gaan zoeken (mijn merrie is er ook niet eentje waar iedereen gek op is hihi) :+
Aankomende dagen mag ze in de avonden nog het land op omdat er dan verder niemand meer staat en daarna heb ik gewoon vette pech.

heb ook gezegd dat ik haar dit gedrag niet geleerd heb en ook liever op ontspannen manier haar in de groep had kunnen laten.
snapt zij ook wel weer maar dat veranderd er niets aan.

Veel klanten hebben ze niet meer dus ik hoop dat er nog een oplossing komt en anders is er geen andere keus dan een ander plekje zien te vinden

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:12

Tja, als ze jou niet kwijt willen als klant, dan zullen ze idd een oplossing voor je moeten vinden!!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:34

Wel lastig, hopelijk komt er een oplossing voor je paard :)
Maar ik ken het, kan ook nachten wakker liggen met dat soort zorgen hoor....vorig jaar zomer ten minste wel, hopelijk deze zomer beter ;)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:46

precies om al dat gedoe met die eigenaren ben ik nu blij dat mijn 2 paarden samen staan op de wei, zonder andere paarden. geen gedoe en gezeur meer en ik bepaal zelf hoe of wat

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:55

Komt de stal eigenaresse vandaag naar me toe.
En???? zegt ze "heb je al een oplossing???"
Ja hoor zeg ik, een ander plekje!!!
ze trekt wit weg en lijkt verrast te zijn en kijkt me aan om te zien of ik het meen.
Ja, zeg ik weer,.....ik ben dit gezeik ieder jaar ook helemaal zat.
Ze wist zich geen houding te geven en maakte dat ze stilletjes weg kwam.

Kijk ik later in de stal van een van de andere merrie`s, zie ik die staan met een aardige wond in de nek.
De huid was beschadigd en stond wat open over een lengte van zeker 40 cm.
Deze kan ze alleen maar in de wei opgelopen hebben, en alleen de paarden van staleigenaar hebben ijzers!!!
Heb ik haar nog gebeld om te vragen of ze van de wond wist.
Ja hoor dat had ik al gezien en heb er even wat op gedaan, was haar antwoord.
Normaal zou ze altijd verteld hebben hoe het gekomen was maar nu niet.

Maar ja, dat is niet een van haar paarden en dat kan dus wel.
Zelfs het meisje wat haar paarden rijdt vond het allemaal grote onzin en die heb ik ook verteld dat als het te veel moeite is om voor een klant een draadje te spannen ik er helemaal klaar mee ben.

zucht, stom gezeik _-:(

Nou goed voorlopig ben ik iedere avond zoet want mijn merrie blijkt het nu ook niet fijn te vinden om helemaal alleen te staan op het gras :x dus ga ik er maar lekker bij zitten, dan gaat het wel.

ondertussen ren ik me rot om een ander plekje te vinden wat bij haar en mijn shet past.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:20

Jeetje zeg, wat een rot situatie!!

Het kl*te is nog dat je paard gelijk de mega boosdoener is (ergens wel logisch, maar toch), de eigenaar wordt aangekeken (alsof jij er wat aan kan doen). Wat er al wordt gezegt; als iedereen erachter staat dat alles in een groep MOET (staleigenaar) dan is het toch ook een risico van haar?? Zij kent je paard neem ik aan ook inmiddels wel.

Wat een rot situatie, krijg je dat gebeuren van stressen om een stal te zoeken... Hoe moeilijk moet het nu zijn om een apart plekje te maken voor jouwn paard met bv 1 maatje?

Ik leef met je mee, die van mij is ook een 'kreng' en kan niet echt bij andere paarden. Met 1tje gaat het opzich wel, maar ook dat niet altijd. Vorig jaar moest ze dan ook alleen staan (gelukkig hebben wij wel aparte weitjes) maar dat kon niet. En toen heb ik uit 'wanhoop' (en ja, heb er wel over nagedacht hoor ;)) een shetland pony voor haar gekocht. Die gelukkig van zich af bijt en mijn 'kreng' aankan :P

Alleen zetten of op stal zou ik geen optie vinden..... Maar goed, alleen en dan maar met een draadje ertussen is eventueel ook nog te overzien als ze echt alles pakt. Overigens vind ik het jammer dat er niet wordt meegedacht door de pensioneigenaar, en dat JIJZELF dan maar draad/stroom moet gaan kopen :? Vind ik toch eigenlijk wel een taak van de staleigenaar dat in orde te hebben, je betaald niet voo rniets stalgeld lijkt mij....

Lastig ook dat je erbij moet gaan zetten, oo kherkenbaar, dat heb ik ook een tijd gehad toen ze alleen moest staan, maar dan over hekken sprong en half benen brak (ook zoet mee geweest, fllinke wonden). Maar lees 'mijn shetje', kan ze daar niet mee savonds even lopen??

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 23:26

ja mijn lieve kleine shet, die kan dus wel in een groep maar loopt in de pony groep.
Gaat overdag met haar stalgenoot in de wei en nog een paar anderen.
Het is ook niet zo dat mijn merrie alles pakt wat ze pakken kan, ze is echt niet gemeen.
Maar de in lagere rang merrie wilde al een paar dagen niet luisteren naar die van mij, dat was ze dus gewoon ff zat.
Die van mij heeft haar punt gemaakt, en dan is het volgens mij geen goed idee om dan alsnog de merrie uit de groep te gaan halen.
Staleigenaresse stelt zich gewoon vreselijk aan, heb ik het ook hlemaal mee gehad nu.
Ik denk ook niet dat als ze nog met een opossing komt ik niet verder zoek naar een ander plekje :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:50

Ik zou shetlief savonds gezellig bij je merrie zetten :)

Mijn merrie pakt ook niet alles hoor, als ze maar uit de buurt blijven. Mijn shetje is snel en kijkt wel uit, met haar zwarte vriendin gaat het ook goed (maar die heeft nu een veulen), maar de jaarling heeft nog niet door dat boze oren wegwezen is en niet 'onderdanig kauwen maar wel blijven staan' *zucht*

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:23

hahaah vandaag stond er nog een merrie van een andere eigenaar.
Ik heb die van mij er bij gezet en heb ze heeeeel goed in de gaten gehouden.
Mijne staat gewoon lekker te eten terwijl die andere haar steeds lastig valt!!!!!!
Mijne heeft niet anders gedaan dan wat gillen en dreigen en vooral MIS slaan.
Viel allemaal reuze mee, maar zo zie je maar ik mag haar wel bij het paard van een andere klant zetten (daar heeft de staleigenaresse toch niet veel mee). Raar gedoe.
Maar hierdoor kon ik shet er niet bij zetten, dus misschien morgen dan.
Maar idd, shet is super snel dus die red zich wel

Vandaag weer een tank leeg gereden op zoek naar een stal, helaas niet gevonden.
Morgen weer een dag.
;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 21:34

Tancreda4 schreef:
Ik zou shetlief savonds gezellig bij je merrie zetten :)

Mijn merrie pakt ook niet alles hoor, als ze maar uit de buurt blijven. Mijn shetje is snel en kijkt wel uit, met haar zwarte vriendin gaat het ook goed (maar die heeft nu een veulen), maar de jaarling heeft nog niet door dat boze oren wegwezen is en niet 'onderdanig kauwen maar wel blijven staan' *zucht*

Hallo, ik zat net nog even de berichten te lezen die je gestuurd had.
Ik kan eigenlijk alleen maar dank je wel zeggen :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 22:28

:D Gelukt!!! we hebben een nieuw onderkomen!!!!!!

Vanmiddag ben ik er gaan kijken en nu staat ze er al :D

Heel gedoe natuurlijk, vervoer regelen, spullen inpakken ect ect.
Heb domweg de tijd niet gehad om staleigenaresse te informeren.
Die zag het later vanavond pas toen ze thuis kwam en de persoon die mij vervoerd heeft kreeg haar gelijk over zich heen :(
De shet staat daar nog dus ik zal het wel over me heen laten komen morgen.....

Het is nu zo geweldig geregeld voor mijn meisje!!!!!
Ze krijgt een hele grote eigen wei zodat ze eerst een poosje kan wennen.
Aan de andere kant van de sloot en de draden staan de paarden waar ze uiteindelijk tussen mag.
Als ze gewent is krijgt ze aan de andere kant de wei zodat ze alleen nog door draad gescheiden zijn.
Pas als dat helemaal goed gaat gaat ze een keer de groep in.
Ze word buiten en binnen gezet, krijgt haar medicijnen op tijd en word gemest.
Ook in de winter mag ze gewoon op de wei!!! :D

De shet gaat op een weitje meer meer shetten alleen loopt daar ook een hengstje tussen <3 word dikke pret.
Ze mag daar gratis staan en tijdens de winter mag ze bij het meisje wat voor haar zorgt aan huis.
Zij word i.v.m. vervoer dinsdag verplaatst.

Beide beestjes krijgen alles wat ze willen en ik krijg het ook veeeeeel minder druk en hoef alleen nog maar te genieten (zo lijkt het)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:46

Dat klinkt echt ideaal!! En snel gegaan zeg!! Klinkt super, lekker de tijd krijgen om te wennen, hopelijk dat ze straks rustig in de groep kan, maar anders is er hier ook mogelijkheid (in het ergste geval) haar apart maar toch bij de paarden te zetten zo te horen, super!

Veel plezier op jullie nieuwe plekje!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 10:30

Dank je wel ;)
Gaat vast goed komen allemaal, ze had me vanmorgen al gebelt dat ze mijn meisje om 9 uur al het terrein had laten verkennen en dat dat erg goed was gegaan. Daarna heeft ze haar op de wei gezet netjes de peesjes om gedaan en ze staat nu in alle rust eindelijk heerlijk buiten tot 3 uur vanmiddag *\o/*
Heel fijn op een kaal stukje zodat ze niet ziek gaat worden. hier word ik dus echt heel heeeeeel blij van *D

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:37

aaargh ik heb mijn jaarling hengstje vrijdag ook op de wei gebracht, ze staan nu nog met zijn 2e van de week komen er nog 3 hengstjes bij :) ben ook zo zenuwachtig. Hoe doen jullie het eigenlijk voeren jullie ze nog bix ofzo bij ? jaarlingen dan? en gaan jullie er vaak heen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:47

OMG! Wat vreselijk herkenbaar TS! Alsof ik mijn eigen gedachten zit te lezen.
M'n paard is even op vakantie, omdat bij 'ons' het weideseizoen nog niet begonnen is. Hij staat op een schraal, klein weitje nu omdat hij vrijdag een zware gaskoliekaanval heeft gehad. Ojee, als ie nu maar niet door het hek gaat omdat ie naar de anderen wil. Gelukkig niets aan de hand. Ojee, de randen van de wei zijn wel heel bobbelig (nog van het omlopen en toen uitgedroogd dus erg onregelmatig), dadelijk loopt ie (weer) een peesblessure op. In de paddock: goh, die is best wel zwaar. Niet galopperen! Slecht voor je pees. Zou ik het hek wel goed hebben dichtgedaan? Toch nog maar even drie keer kijken. Daar liep iemand te roken, dadelijk breekt er brand uit. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet alleen met paard, maar altijd en overal (hoewel het niet-diergerelateerd al stukken minder is geworden)...

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:00

Heel herkenbaar....mijn Spanjaard is een zorgenkindje:
- aan het herstellen van peesblessure nr 3,
- lang hengst geweest dus absoluut niet sociaal,
- hij heeft een bloedhekel aan het Nederlandse klimaat ( een regenbuitje is aanleiding om letterlijk en figuurlijk door het lint te gaan)
- en hij heeft ook nog eens meer temperament dan goed is voor hem ( en voor mij).

Gelukkig hebben we een zeer meedenkende stalhouder, die zich in alle bochten wringt om te voldoen aan de bizarre wensen van mij en paardlief:
Postzegel landje ( vanwege peesblessure) voor hem alleen ( vanwege a-sociaal karakter), postzegel schuift elke dag een stukje op zodat er wel genoeg te grazan valt (want geen gras= klieren= slecht voor pees), wel naast andere paarden ( want alleen is wel weer erg alleen) , als laatste naar buiten en als eerste naar binnen ( weer vanwege pees), uit het land als het gaat regenen ( echt waar). Hij heeft zelfs een speciale overdekte paddock gekregen zodat hij toch naar buiten kan als het regent....het is echt te gek voor woorden.

Eigenlijk is een cavia veel leuker.....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:13

dirkus schreef:
Heel herkenbaar....mijn Spanjaard is een zorgenkindje:
- aan het herstellen van peesblessure nr 3,
- lang hengst geweest dus absoluut niet sociaal,
- hij heeft een bloedhekel aan het Nederlandse klimaat ( een regenbuitje is aanleiding om letterlijk en figuurlijk door het lint te gaan)
- en hij heeft ook nog eens meer temperament dan goed is voor hem ( en voor mij).

Gelukkig hebben we een zeer meedenkende stalhouder, die zich in alle bochten wringt om te voldoen aan de bizarre wensen van mij en paardlief:
Postzegel landje ( vanwege peesblessure) voor hem alleen ( vanwege a-sociaal karakter), postzegel schuift elke dag een stukje op zodat er wel genoeg te grazan valt (want geen gras= klieren= slecht voor pees), wel naast andere paarden ( want alleen is wel weer erg alleen) , als laatste naar buiten en als eerste naar binnen ( weer vanwege pees), uit het land als het gaat regenen ( echt waar). Hij heeft zelfs een speciale overdekte paddock gekregen zodat hij toch naar buiten kan als het regent....het is echt te gek voor woorden.
Ik ben met mijn merrie verhuist en ben ook in zo een paradijs terecht gekomen.
Echt super gewoon!!!

maar cavia`s zijn niet leuk hoor, doe mij maar mijn man (die kan tenminste stofzuigen :D )

Eigenlijk is een cavia veel leuker.....

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:28

Nee eigenlijk niet..

De mijne lopen swinters 24/7 in de paddock met inloopboxen (profiel) en als ze zomers de wei opgaan, bouw ik dat op ivm bevangenheid. Ze doen niet raar op de wei omdat ze altijd lekker vrij rondhobbelen.

Wat mij zorgen maakt is altijd snachts, of er geen gekke mensen zijn die rare dingen met ze doen. Maar aan de andere kant, de wei ligt pal naast het huis van mijn ouders, en die letten er echt heel scherp op!