niet durven eten met graaskorf

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:03

Mijn Welsh heeft in het begin ook niet gegeten met de graaskorf, ik heb het doorgezet, ik vond het niet prettig want je voelt alsof je haar mishandelt, maar op een gegeven moment ging ze toch maar wat proberen en op een gegeven moment was ze er erg handig mee. Ik heb het gaatje wel wat groter gemaakt maar ze heeft er geen hinder meer van, als ik hem 's ochtends omdeed wist ze het al... :D Maar binnenkort heb ik speciaal voor haar een paddockje met zand zodat ze niet continu met graaskorf hoeft te grazen op de risicodagen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:03

nee dat kan niet... en ik wil haar niet apart van al d'r vriendjes hebben. maar daar is dit topic niet voor, heb dit topic gestart voor tips hoe ik haar aan het eten krijg met dat masker. Niet hoe ik het ANDERS op kan lossen...

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:04

Ik heb voor mijn pony ook een graaskorf liggen omdat ze hoefbevangen is geweest.
ze wilde er inderdaad ook niet mee eten en ging alleen maar heel beledigd achterin het land staan. Ken wel een pony die er wel gewoon mee eet, dus het kan wel..

Is het gras niet te lang? want dan drukken ze het plat met de korf, en kan het gras er niet doorheen steken.

Het gat groter maken is ook een goed idee. Niet te groot natuurlijk. maar als je die "dikke" rand rond het gat eraf snijdt is de afstand naar het gras wat kleiner als je begrijpt wat ik bedoel..
Vervelend probleem. Maar snap dat je haar toch lekker buiten wilt hebben. :)

succes!

Crista

Re: niet durven eten met graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:07

ik ga morgen iig het gat wat groter maken!

@ PN_anne, die van jou is er dus nooit aan gewend? gras is niet te lang, heb ik idd goed op gelet, ook niet te kort maar gewoon, goed eetbaar zeg maar met muilkorf.....

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:12

Crista schreef:
Ja idd, dat is dus ook nog eens zo, ze heeft echt zoiets van ow, kan ik niet eten? Nou dan niet....

En als ik er gras ofzo doorheen duw vind ze het wel erg aantrekkelijk en lekke rmaar zelf pakken? ieuwl nee hoor, veeeeel te eng!

@ Lizzzz, je vind de gewone en de greenguard dus beiden even fijn? is er nog verschil tussen de hoeveelheid gras die ze op kunnen nemen met beide maskers?
Want als ze beiden evenveel gras "doorlaten" ga ik denk ik toch de greenguard kopen voor die meer frisselucht....

Hmm, ik denk dat ik liever die korven heb die ik had, de greenguards gingen bij mij scheefzitten (daardoor konden ze wel weer gewoon eten). En heb ze al gekocht.. En ze waren vond ik best prijzig ;-) Dus mocht het neit werken met een gewoon halster dit jaar, dan moet ik maar van die speciale halsters aanschaffen.

Dat zelfpakken moet ze gewoon even doorheen hoor! Als ze wel weet dat wanneer er wat door het gaatje komt ze het kan eten, dan komt het wel goed!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:13

Crista schreef:
ik ga morgen iig het gat wat groter maken!

@ PN_anne, die van jou is er dus nooit aan gewend? gras is niet te lang, heb ik idd goed op gelet, ook niet te kort maar gewoon, goed eetbaar zeg maar met muilkorf.....

Nou, ik moet zeggen dat ik het ook niet echt heb doorgezet, omdat ik wel de mogelijkheid tot strookbegrazing heb.

Ik heb ook steeds plukjes gras erdoor geduwd en dat ging er ook wel in, maar steeds als ze zelf probeerde te eten lukte dat toch niet.
Heb haar toen ook maar even alleen gelaten en het eerste wat ze deed was dat ding van dr hoofd af slopen..
Toen ben ik er maar mee gestopt.

Ik blijf het nog steeds, ookal wordt hier gesproken van geestelijke mishandeling, een betere oplossing vinden dan helemaal alleen staan.
Ik raad je aan het gewoon te blijven proberen. Alle paarden die ik ken die een graaskorf hebben hebben er uiteindelijk mee leren eten, en kunnen zo lekker bij hun vriendjes blijven.

ik heb verder niet echt tips voor je, probeer het met een groter gat en blijven proberen :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:05

Hoi,

Ik had vorig jaar voor het eerst een graskorf omgedaan. de eerste keer ging ze zielig bij het hek staan. Ze dacht dat ze er niet mee kon eten. De volgende dag ging ze achter de vriendjes aanrennen, die stonden namelijk wel gewoon te grazen. Ik had het toen ook bijna opgegeven. Ik heb toen dagen met wortels geoefend. Steeds door het gat heen. wortels in de grond 'steken' en dan dat zij ze kon pakken. Ze vond dat wel leuk, omdat ik haar ook hielp.
Uiteindelijk snapte ze het en heeft ze een groot gedeelte van de zomer met het masker opgestaan. Geen probleem meer.

Nu deed ik hem gister voor het eerst weer op en toen ging ze weer lopen rennen. Hoop toch niet dat ik het hele senario weer moet herhalen.

Ik zou gewoon nog even oefenen. De meeste snappen het niet in een keer, maar als ze er handig in worden kunnen ze er super mee eten!

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:31

Gewoon omlaten, heb ik ook gedaan en mijn fjord ging na een paar dagen gewoon eten. Ze gaat wel op het eind van de middag weer op stal dus krijgt ook hooi erbij. Dacht eerst ook dat het niks ging worden, maar t is goed gekomen.
Ik heb trouwens hetzelfde masker. Ik wens je er veel succes mee.

gr BenWLOVER.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:17

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:53

Mijn pony heeft er ook eens eentje op gehad, maar stond me daarbij heel zielig aan te kijken. Hij ging er niet mee eten. Ik heb hem afgelaten. Andere pony's bij ons op stal eten er wel gewoon gras mee, maar wat wel steeds terug keert is dat de pony's er wondjes van krijgen op hun neus en achter de oren.
Je hebt ook leren grasmaskers, kosten ongeveer 23 euro maar daar zijn volgens mij de gaten wat groter van.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:14

Ze moeten weer een eeltlaagje kweken na de winter.

Die van mij heb ik de eerste dag ook niet zien eten. Gewoon doorzetten.

Ik heb liever een paard met een wondje van een graasmasker dan een die in de klinic staat met hoefbevangenheid.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:26

herkenbaar, mijn paard at ook niet met deze graaskorf. gewoon 8 uren niet, ik heb er een sleuf in gemaakt, maar hij weigerde gewoon te eten met zo'n ding, maar kon wel heel eenzaam in hoekje staan en heel zielig kijken. ik kan het niet aanzien.
misschien dat ander type beter werkt, deze is volgens mij gemaakt om niet te grazen (uitzonderingen daargelaten).

het helpt je bovendien niets om zo'n ding een paar uren op te doen, want daarna schranzen ze gigantisch om hun schade in te halen. of je moet ze daarna hooi voeren, dan heeft het wel zijn nut gehad.

misschien is stukje kaal land beter voor je paard, of stripbegrazing.
en veel bewegen natuurlijk.

heb je al een aanpassing gedaan in krachtvoer (of geen krachtvoer meer)?
er zit overigens niet altijd zoveel suiker in het gras. De fructaanindex geeft een goed beeld wanneer je je paard moet beschermen of niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:14

heb idd haar krachtvoer al grondig aangepast :) Maar het zou ook niet voor een paar uurtjes zijn maar gewoon voor 24/7, en als ik merk dat ze te mager wordt of echt behoefte heeft aan meer kan ze er hooi bij krijgen :)

Maar GROOT NIEUWS werd vandaag door mijn verzorgster gebeld, ze heeft met het masker gegeten! Heeft gisteren ruim 20 minuten ALLES gedaan om hem af te krijgen maar is gelukkig niet gelukt en vandaag stond ze heel relaxt te eten met d'r graaskorf om! Dus gelukkig snapt ze het toch wel :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:17

Fijn om dat te horen. Zit je toch wat rustiger. Nu zal ze er alleen maar handiger in worden. ;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:24

Een van mijn paarden moet helaas dit jaar ook een korf om i.v.m. hoefbevangenheid.

Ik heb er 2 gekocht, eentje met een normaal gat en eentje waarvan ik het gat groter heb gemaakt.

Ik vind het trouwens niet zielig, ik vind het zieliger als ze straks weer hoefbevangen is. Ik ga het mijn paard aanleren door er in eerste instantie gras door heen te drukken. En als dat niet werk gaat ze eerst grazen met een groter gat en wissel ik later de korfen om. Strookjes geven is ook geen optie bij mij. En ik wil ook dat ze net als mijn andere paarden lekker kan rondscharrelen op de weide en ook grasjes kan knabbelen, al zal dat idd zeker de helft minder zijn dan normaal.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:26

supersambo schreef:
Niet alles gelezen maar kwam dit tegen bij de paardendrogist.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ek/909528/

Kun je hem uittesten.
Zelf geen ervaringen met deze dingen, maar deze lijkt me prettiger dan die andere.

Volgens mij komt daar veel meer gras doorheen en naar mijn idee is dat niet effectief genoeg.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:37

@ Saskiab ik heb idd ook met gras erdoorheen duwen enzo geprobeerd. werkte niet en toe heb ik d'r maar gewoon in d'r sop gaar laten komen... heel sneu, maarjah, ik had weinig keus....

Heb wel idd het gat een stuk groter gemaakt, als ze dit behoorlijk snapt doe ik er een om met een kleine gat en houd ik deze voorlopig als reserve :)

Ben erg blij dat ze het nu eindelijk snapt, werd al bijna moedeloos.... :)