Wassen doe ik alleen als het 20 graden of meer is. Met biotex groen voor de schimmel. Voor mijn donkerbruine gewoon shampoo voor benen en staart.
z0rr0
Geplaatst: 21-03-10 19:41
was de manen en de staart wel voor wedstrijd. want die kunne zo'n mooie grijze kleur krijgen
tumenmouse
Geplaatst: 21-03-10 19:42
ik was mijn pony als het heel warm is en als mijn pony vies is(zonder shampoo) als ze echt heel vies is (het is een witte pony) en ik krijg het niet schoon dan gebruik ik shampoo. baby shampoo:p het ruikt lekker en het werkt goed:P
_lieff_
Geplaatst: 21-03-10 19:43
nee nooit, alleen even afspuiten met een slang
JJane
Geplaatst: 21-03-10 19:50
in de zomer spuit ik hem elke dag schoon na het werk (helemaal) deken op en in de molen. In de winter ong 2 x per maand met shampoo en creme en dan onder de lampen.
ik heb een wit verzorgpaard en die kan het niet laten om in zijn eigen troep in de stal te liggen. nu heeft hij nog een deken om dus dan heeft hij alleen vieze benen, daar kan ik mee leven, maar hij heeft nu een dunnere deken op en daar gaat alles doorheen. als hij straks geen deken meer heeft wordt het nog erger. ik vroeg mij dus af, als je een paard afspuit met alleen water, is dat dan ook slecht voor de vetlaag op de huid? want te vaak wassen met shampoo is niet goed, maar hoe zit het dan zonder shampoo? want met zo'n paard, als het niet slecht is kan ik hem vaker afspuiten. natuurlijk niet elke dag, maar 2x in de week zeker.
adoratie
Geplaatst: 24-03-10 10:56
ik was de mijne wel eens vaker in de zomer met speciaal vliegenmiddel.. wel nooit tegen de haren in, ik strijk het er gewoon eventjes over en dan afspoelen die handel.. krijgen ze een lekker geurtje van dat de steekinsecten weghoud.. hun benen, staart en manen was ik inderdaad ook wel eens met shampoo, alleen voor speciale gelegenheden maar voor de rest niet omdat ze dan het vet in hun haren verliezen en dus ook hun natuurlijke bescherming.. (niet zo heel erg als ze constant op stal staan lijkt mij, maar toch..) die van mij staan 24/7 buiten en mogen dus lekker vies worden
ik heb een enorm vieze schimmel, die zich altijd vies maakt (vooral voor wedstrijd) deze was ik m.n. de staart met shampoo. verder als ze niet vies zijn was ik ook niet hoor, geen staarten of wat dan ook. alleen sokjes zodat ze mooi wit blijven en in de zomer als het warm is
Memuska
Geplaatst: 25-03-10 14:21
In de zomer spoel ik ze wel af na het rijden. Wassen met shampoo doe ik zelden of nooit, de staarten wel en Willows ene witte voet voor een wedstrijd. Memuska (mijn schimmeltje) is gelukkig zo schoon dat ze met gewoon afspoelen ook weer mooi wit is.
R0oszs
Geplaatst: 25-03-10 14:25
Ik was eigenlijk alleen de benen met shampoo en als ik de manen/staart doe ook met shampoo, bij de haflingers dan. Maar dat is alleen voor belangrijke wedstrijden of dressuurwedstrijden. Verder spuit ik ze alleen af als ze gezweet hebben en in de winter als het nodig is spons ik ze af met lauw water en doe ik 2 zweetdekens op. En na het springen of echt goed dressuur heb gereden spuit ik de benen met koud water af en natuurlijk na een duinrit/strandrit.
Maar echt het hele lichaam met shampoo doe ik niet tenzij ze echt helemaal onder de stront zitten en gewoon niet schoon te krijgen zijn
Het lijf wassen (met zeep/shampoo) doe ik alleen bij medische noodzaak. Echter, opdroogt zweet veroorzaakt erg veel kriebel bij Jip. Dus afsponzen van het lijf doe ik zeer regelmatig. Ook in de afgelopen periode heb ik dat al gedaan, maar dan wel met warm water en op laten drogen onder een zweetdeken.
Mijn pony staat dag en nacht in de wei, dus met shampoo in de vacht is geen optie, hij moet zijn natuurlijke vetlaag in de vacht behouden. Daarom zal ik echt niet snel shampoo gebruiken.
_marlinx
Geplaatst: 29-03-10 17:52
Met wedstrijden doe ik hem altijd wassen maar anders niet wel afspuiten niet wassen.
Conrex
Geplaatst: 29-03-10 23:02
Wij hebben het vorig jaar ook gedaan met shampoo omdat ze nogal aan het rollen geweest was en ze een uur in de wind stonk.
Wassen doe ik een keer in de zoveel tijd. Vanaf nu spuit ik haar na het rijden af als ze gezweten heeft, we hebben warm water op stal. Zo blijft mevrouw mooi schoon.
Plaisir
Geplaatst: 01-04-10 17:40
Ik was alleen de staart en de voetjes. S' zomers ook wel eens de manen, maar dat gebeurt niet vaak.
Als het erg warm is spuit ik helemaal af, maar was haar lichaam niet met een shampoo .
Douchen doe ik sowieso alleen als het warm genoeg is buiten. Echt wassen met shampoo doe ik eigenlijk bij de staart, omdat die vaak heel stoffig en vies is. In de zomer, als ze na het rijden goed gezweet hebben spuit ik ze gewoon helemaal af met water.
Ik was in de zomer met regelmaat, met name tegen de vliegeneitjes.. waar ze ontzettend veel last van heeft..
melle_odet
Geplaatst: 12-04-10 19:15
ik was alleen met warm weer het paard helemaal en dit doe ik dan 2x ofzo met shampoo en verder alleen met water afspuiten na het rijden. in de winter was in soms de staart een x met shampoo als het echt niet meer te doen is maar dan alleen het onderste deel dus onder de staartwortel.