Kale manen door deken met hals.. hoe verkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Re: Kale manen door deken met hals.. hoe verkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:49

Volgend jaar geen deken? Gewoon een puur natuur wintervachtje?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:53

Rangeela schreef:
Volgend jaar geen deken? Gewoon een puur natuur wintervachtje?

Dom antwoord want dat vraagt ze toch niet?

Mijn merrie heeft het ook erg hoor heb nu de hals er daarom ook afgehaald anders hou ik geen manen over en het klopt idd dat het pas weer aangegroeid is als ze de dekens in oktober weer opkrijgen.
Wat je wel kan doen is de hals op stal terugslaan en alleen buiten opdoen.
Ik heb Rhino dekens en hals die binnenvoering is ook glad maar toch helpt het niet.

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:57

mijn paard heeft ook een deken met hals.
een keer zou ik op stappen en pakte daaarbij de manen even vast om aan vast te houden, en ineens lieten de manen die ik vast had allemaal los en was ze kaal, kon alle haren er zo uit trekken...
heb toen het stukje nog 10 cm ofzo ook maar kort geknipt dan groeit wel weer recht aan..

volgend jaar maar niet weer een deken met hals..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:17

@Rangeela:
Daar is mijn topicc niet voor bedoelt..
heb een wedstrijd paard en is geen optie om die dik in het haar te laten staan.

Verder geen discussie over wel of geen deken aub..

marritpiebe schreef:
mijn paard heeft ook een deken met hals.
een keer zou ik op stappen en pakte daaarbij de manen even vast om aan vast te houden, en ineens lieten de manen die ik vast had allemaal los en was ze kaal, kon alle haren er zo uit trekken...
heb toen het stukje nog 10 cm ofzo ook maar kort geknipt dan groeit wel weer recht aan..

volgend jaar maar niet weer een deken met hals..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:24

Die van mij staat nu voor de 2e winter onder een Rambo Supreme, maar ik die van mij heeft er geen last van. Nu knip ik zijn manen altijd kort (ivm zomereczeem) maar moet ze toch gewoon iedere keer weer knippen/scheren. Scheelt misschien wel dat die van mij geen vulling in de deken heeft, deze deken broeit ook echt nooit.

Ik heb voor volgend jaar een Rambo Duo genomen, die is wel 100 gr, ben benieuwd of het dan zo blijft. Zou voor mij wel makkelijk zijn als ze vanzelf wegblijven :D

Ook doe ik op stal de bovenste sluiting altijd los, scheelt misschien ook?
Laatst bijgewerkt door Sosha op 13-02-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:24

Met dekens van Amigo heb je nergens last van, zelfs geen kale plekjes op de borst en of schouders, er wordt helemaal niets geschuurd, althans niet bij mijn arabier en de hele winter heeft hij het constant om, behalve dan om te gaan poetsen he en of te rijden.

Het kan zijn dat het te maken heeft met de pasvorm van een deken lage hals uitsnijding en of hoge halsuitsnijding, en of waarmee de randen van de dekens is afgewerkt, van gladde stof en of van ruwe schurende stof.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:42

misschien dat toch maar de gok nemen en volgend jaar een Amigo deken opdoen.

die ik nu op heb ik 360 gram en de hals is 150 gr.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:41

Ik heb alle dekens van Amigo: ongevoerde regendek, 200 grams regendek en 350 grams regendek, en die gebruik ik gewoon als stal en buitendek, voor als ie in paddock gaat en of buitenbak overdag, superdekens en heel sterk, en is ademend en superwaterdicht.

Normaal gesproken van andere dekens en of laaggesneden heeft hij wel ergens last van maar met de dekens van Amigo echt nergens last van, toppie gewoon en ik gebruik ongevoerde halsstuk voor als het erg koud is en of regent, gevoerde vind ik onzin, tenzij het om een geschoren paard gaat, en echt hij heeft het nooit koud zelfs niet met dit koude weertje.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:46

Ik heb de Rhino Original en mijn merrie kreeg er geschoren absoluut geen schuurplekken van! Alleen van de hals dus nog wel.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:03

Omdat ze bovenaan de manen beter kunnen ademen want daar kan beter lucht bij. Mijn paard heeft het niet direct van de schoft, maar iets verderop, richting het midden zeg maar..

Het heeft bij haar niets te maken met het schuren, want het zit niet strak o.i.d.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 01:28

bij die van mij is het ook meer halverwege..

ik ga denk ik volgend jaar een amigo deken aanschaffen met losse hals, dan kan ik hem ook makkelijker afhalen wanneer nodig..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:17

Ragdollcat schreef:
gevoerde vind ik onzin, tenzij het om een geschoren paard gaat, en echt hij heeft het nooit koud zelfs niet met dit koude weertje.

Ik neem altijd gevoerde dekens, om schuurplekken te voorkomen, die van mij heeft het ook nooit koud. Maar dat is toch onvoldoende om te voorkomen dat hij een mega vacht krijgt. Aangezien ik volgende winter weer gewoon kan rijden, heb ik er dus toch nog een 100gr bijgekocht.

De meeste paarden die gewend zijn zonder deken te staan, zullen er voor de kou geen nodig hebben. (Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Maar als je wilt blijven rijden 's-winters, wil je toch niet een paard met shetlander vacht hebben, dat werkt echt niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:25

Iemand noemde het al: geen halsdeken.

Vroeger bestonden die dingen nog geen eens en dat ging altijd prima, zelfs als het paard geschoren was en overdag in de paddock stonden.

Snap best dat sommige hun paard kort willen houden maar dat hee inpakken gaat mij wel iets te ver en het is ook helemaal niet goed. Paard krijgt er geen weerstand door en wordt om het minste geringste ziek.

Andere oplossing: fjordenkapsel.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:34

Ach wat een onzin, mijn pony staat zowat het hele jaar 24/7 onder een deken, alleen 's-zomers 's-nachts niet. Is nog niet ziek geweest, heb hem al 10 jaar. Zolang je maar top kwaliteit dekens gebruikt is er niets aan de hand.

En ruim 30 jaar geleden werden sportpaarden ook al op de hals ingepakt hoor, bij sommigen kun je anders blijven scheren.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:36

Ik denk dat de hals te dik/ warm is. Had vorig jaar hetzefde probleem had 200 gr hals op en de manen werden dunner. Deze winter heb ik een ongevoerde amigo hals op en nergens last van en m'n paard bljft goed in z'n vacht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:03

Dan scheer je alleen de onderhals. Heb je geen halsdeken nodig, paard zweet veel minder en heb je geen afgeschuurde manen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:17

Ik zit met hetzelfde probleem voor mijn geschoren paard. Ze heeft ook een hals en der mooie (maar niet al te dikke bos) word steeds dunner :( Ik laat ook zoveel mogelijk der hals af als het weer het toelaat inderdaad. Verder laat ik haar niet meer scheren! Vind het veel te veel gedoe.

Maar ik zie hier veel positieve reacties staan over Amigo dekens. Ik zou in jou geval idd proberen die te kopen volgend jaar..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:22

tsja, ik ben er weer geen fan van om geschoren delen onbedekt te laten. Lijkt mij niet prettig voor het paard. Het haar groeit dan ook heel snel terug, lijkt me toch een indicatie dat het paard het op die plekken dan toch koud zal hebben.

Ik scheer ook liever niet, hou de vacht liever wat dunner door er op tijd een deken op te gooien. Maar als je echt de hele winter intensief moet trainen is dat voor sommige paarden gewoon niet voldoende. Mijn Haf valt gelukkig wel mee qua vacht, maar ik heb KWPN'ers gezien die meer op een reuze shetlander leken.

Maar als het even kan, laat ik het scheerapparaat liever in de kast, ik vind het ook een heel gedoe. Pas dan mijn rijden liever wat aan op de "warmere" dagen. Maar ja, ik rijd geen wedstrijden, dus kan mijn schema altijd aanpassen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:26

De hals moet niet te strak zitten. Ik heb er losse vlechtjes in zodat ze mooi 1 kant op blijven hangen. Daarover een 200 grams hals die niet te strak zit en daarover een 0 grams regen hals die vrij los zit. Mijne heeft nergens last van. (heb ook amigo dekens) Ze heeft wel even een andere hals deken opgehad die strakker zat en toen ging het haar gelijk loslaten/verstikken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:28

Mijn paarden hebben ook de Rambo dekens met hals, maar ik heb stal en weidekens, die met de hals is enkel voor buiten. Dus eens binnen staan ze onder een gewone dikke winterdeken. Ik denk dat het komt door de voering. want in de zomermaanden hebben mijn paarden bvb dag en nacht zo'n sweet itch deken op, en dan heb je dat probleem van haarverlies niet of nauwelijks.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:33

Ik denk dat warmte of te strak zitten meer voor de hand ligt. Zijn hier verschillende mensen met Horseware dekens en de een heeft het wel en de ander niet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:38

Scheren doe ik hem liever niet, ben optijd begonnen met dekens en hij heeft een heel mooi vachtje..
zonder hals is geen optie (buitenstal) en omdat ik hem niet wil scheren wordt zn vacht te dik.
Half scheren doe ik ook niet, vind ik er niet uitzien.

De deken zit zeker niet te strak.
Misschien dat het te warm is, maar afhalen kan nu toch ook niet?? 's nachts is het zo koud..

overdag slaan we het terug (hij is nu toch al kaal)

daarom wil ik volgend jaar een deken met losse hals, dan kan ik hem 's avonds om doen en in de ochtend weer af...

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:33

hallo
ik ben het met Rangeela eens gewoon geen deken
is een wedstrijd paard heel anders dan een gewoon paard
of krijg je minder punten al er iets meer haar opzit
ik heb namelijk nooit minder punten gehaald daardoor
en in de hogere klassen krijg je geen punten meer voor verzorging
je uitspraak van een wedstrijd paard snap ik niet sorry
en je vraagt voor een oplossing en die krijg je nu goed en goedkoop
wat wil je nog meer

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:35

Als jij nou eens ff goed leest staat er duidelijk dat ik geen discussie over wel of geen deken wil!!

nogmaals..

geen discussie over wel of geen deken..

ik ben opzoek naar een oplossing voor mijn hals deken..
ben er van overtuigd dat meer mensen dit pronleem hebben!!

alleen reacties plaatsen mbt tot de vraag in dit topic!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-02-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd en berichten samengevoegd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:45

Niet zo gefrustreerd hoor.