kan ik nu wel of niet losgooien??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:40

Wat kan of niet kan staat gelijk aan de manier waarop je met je paard omgaat. Dat heeft imo weinig met het paard zelf te maken, groot of klein, zogenaamd sportpaard of recreatiepaard. De basisbehoefte is voor elk dier hetzelfde. Het paard kan bij wisseling van eigenaar opeens andere dingen wel. Omdat de eigenaar dat vindt. Het is imo dus onzin om te zeggen dat een 'duur sportpaard' niet net zo goed los kan staan als een recreatiepaard. Dat vind ik, en de volgende vindt weer dat een sportpaard alleen in de stapmolen en onder de man mag. Dat is een andere kijk op paarden, maar ligt niet aan het paard.

Horsea_nl

Re: kan ik nu wel of niet losgooien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:18

Mijn paarden staan rond een uur of 3 nu echt wel voor het hek omdat ze naar binnen willen. heb er zelfs 2 die naar binnen willen als het gaat sneeuwen. en ze vinden het heerlijk om binnen in hun grote stal kuil en hooi op te peuzelen. en elke dag willen ze graag naar buiten hoor :)

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:44

Ik zou mn paard niet longeren met deze harde bevroren grond. Losgooien kan prima. Paarden in de natuur redden zich immers ook!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:44

ik ken inderdaad ook een paard wat liever binnen staat,, die al snel aan het hek staat..
maar dat vind ik niet normaal..
vind niet dat zo'n paard gezond is .. jij wel?

maar dat paard wist dat die op stal hooi krijgt, en zoals jij verteld weet dit paard dat ook..
als een paard weet dat die buiten ook eten krijgt,, staan ze echt liever buiten hur

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:45

Niet alle paarden blijkbaar.
Het is maar net wat ze gewend zijn hoor.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:50

Het is inderdaad net wat de paarden gewend zijn. Ze met dit weer op een bodem zetten waarbij de kans groot is dat ze een blessure of erger oplopen is me nu echt te groot!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:56

Om mijn standpunt even te verduidelijken:

Een pony die 24/7 buiten staat is het constant buiten staan gewend, ongeacht de weersomstandigheden. Is de grond wat hard, dan past hij op. De pony heeft niet zoveel energie als een paard dat net van stal komt. Dat jij jouw pony dus wél buiten zet, daar geef ik je gelijk in. Dat wij onze paarden binnen zetten, daar geef ik ons gelijk in. Ongeacht de waarde of het niveau van het paard; paarden die in de sport lopen zijn er niet voor om 24/7 buiten te staan. Je hebt rekening te houden met verschillende invloeden en omstandigheden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:02

Wij hebben 5 pony`s staan waarvan er 2 in de sport lopen.
1 staat voor op ijzers en die kunnen er niet af.
Pony`s komen elke dag ongeveer 2 uur naar buiten .S`ochtends 1 uur en middags een uur en dan 1 alleen en verder met z`n 2en.
Zien er niet ongelukkig uit,zelfde als wanneer ze zomers in het land lopen.
Verder rijden we ze nog.
Losgooien kan gemakkelijk,jaag ze niet op. :D

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:03

Die van mij staan ook gewoon in de bak, ik gooi ze er 2 x per dag een voor een in. Ze hebben zelf wel door wat ze wel of niet kunnen, wel heb ik bescherming om de benen.

Dierenmishandeling is dit zeker niet ... Slaat nergens op. Denk je dat Anky's paarden dag en nacht buiten staan? :P

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:06

Mijn paard staat ook buiten in de winter, maar die staat vanaf de eerste minuut te ijsberen tot ze weer naar binnen mag! Wil je dan zeggen dat ze het naar der zin heeft? Binnen heeft ze lekker eten enz.
Trouwens zomers gaan ze bij ons ook om 9 uur naar binnen en ze staan allemaal voor het draadje te trappelen!

Maar op het topic, ik zou ze gewoon los gooien! Ze kijken zelf wel tot hoe ver ze gaan!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:18

Hier is ook al een soort gelijke topic over: moeten dieren beter beschermd worden tegen barre kou.
Identieke antwoorden.

Een paard is met dit weer veel beter af, als hij op stal kan staan. Het is moeilijk om ze nu op de bevroren grond los te laten. Ze kunnen er wel degelijk iets door oplopen. Ook al zijn ze er aan gewend. Een hoefzweer is zo opgelopen. Er breken stukken van hun hoeven af. Dragen ze ijzers, dan glijden ze eerder.
Wel eens een paard met een gebroken been gezien? Omdat hij, na het lopen in de stapmolen( zodat hij niet zo veel zou rennen in het land) lekker naar buiten mag. Met andere paarden gewoon lekker aan het rennen is. Laat bij het remmen 1 voorbeen staan, waar hij omheen draait. Helemaal eraf gedraaid.
Daar wordt je dan echt waar, kots misselijk van. Geen woorden voor.
Bij een slechte gesteldheid van je bodem, doe voorzichtig.
Wij doen ze er ook kort uit. Liever een heel paard, dan een dode.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:19

En met de komende klimaatveranderingen gaan de winters steeds kouder worden. Ga jij dan ieder jaar je paard binnenhouden? Dat is toch onzin.
En nee ik heb niets tegen het 's nachts op stal zetten. Hier staan de hengsten ook wel eens 's nachts binnen als het echt te bar is. Waar ik wel tegen ben is het 24/7 of 22/7 binnen houden van paarden. Als je ze gewoon aanwent en voldoende ruwvoer geeft buiten dan redden ze zich prima. En dat gemopper van: na 2 uur staat mijn paard voor het draadje, dus hij wil graag binnen zijn. Tsja mijn merrie doet haar mond open voor een bit, wil ze dan ook graag de hele dag een bit in? Nee dat noemt met geconditioneerd gedrag.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:20

ik zou het niet riskeren hoor ts.
liever een weekje op stal met vorst dan maanden binnen door een blessure.
en ach soms is het niet anders dan 2 uur naar buiten.
jammer dat je zoveel commentaar krijgt :(:)

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:46

ik heb mijn 2 koudbloedpony'tjes 24/7 buiten staan, daar lijken ze erg gelukkig mee te zijn. Mijn sportpaard staat binnen en komt met dit weer alleen in de stapmolen en ik rij haar. Ijzers eronderuit, geen optie, mevrouw heeft 1 steil voorvoetje, zonder ijzers loopt ze echt niet goed :n :n met ijzers in de sneeuw is ook geen optie, de straal in het steile voetje ligt veel dieper, waardoor er een sneeuwklont ingevorm wordt, waardoor mevrouw dus echt voorover valt...

mijn sportpaard is daarnaast ook nog een 12345678976543x zo druk als mijn ponies, echt een heethoofd eerste klas, ik moet haar wat dat betreft ook echt tegen zichzelf beschermen, daar ligt toch echt een groot verschil tussen een goed sportpaard en een recreatiepaard.

en ja mijn sportpaard was ook 10x zo duur als mijn ponietjes, gevoelsmatig maakt dat helemaal niks uit, maar door dat karakter wat zo'n duur paard met zich meebrengt, ben ik toch wat voorzichtiger :Y)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:47

Er zijn maar weinig van ons bij wie de paarden nu echt binnen staan hoor..
We hebben ze allemaal wel een paar uur buiten maar geen 24/7 ;)

Mijn pony's hadden 's winters ook nooit ijzers maar voor de kwnp'ers die we hebben
is het gewoon beter. De een maakt wel een eens een buitenrit en zo heeft ieder wel zn redenen ;)
Je zet ze niet voor de lol op ijzers want dat kost natuurlijk geld genoeg.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:08

mijn merrie staat normaal zonder sneeuw trouwens wel enkele uren per dag op de wei en in de zomer kan ze 24/7, nu is ze echter gewoon even verdoemd tot de stapmolen maar ze gedraagd zich echt niet anders dan normaal :n :n dus ze lijkt er niet echt ongeluk mee te zijn. Het is er ook een die een enorme hekel heeft aan rotweer, met regen en wind zou ze me het liefst mee naar binnen slepen. (en dat is ook geen geconditioneerd gedrag, want ik stond hiervoor op een stal met alleen maar een buitenbak en ik heb haar daar van jongs af aan in weer en wind gereden, maar daar wordt ze echt niet vrolijk van hoor :n :n)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:43

Feit blijft dat elk paard een individu is. Mijn paarden hebben geen hekel aan kou, en die zet ik nu (overdag) gerust buiten. Tijd varieert van dag tot dag. Ze zijn geschoren, maar met een waterdichte deken (met name voor als ze gaan rollen, dat de boel dan wel droog blijft) hebben ze vanmorgen heerlijk in de sneeuw gestaan. Even met de ogen half dicht en het hoofd opzij tegen de wind en sneeuwvlokken om vervolgens aan wat dorre takjes te gaan staan knabbelen (onze grasweides zijn gesloten in de winter, hebben echter wel een omheind soort van bos, maar daar staat dus geen of weinig gras). Echter regen hebben ze dan weer wel een hekel aan, zelfs in de zomer merk ik dat, wanneer ze wel 24/7 buiten zijn. Als het droog ik kan ik ze achter in het land gaan halen, als het regent staan ze bij t hek.
En zo zal elk paard zijn eigen voorkeuren hebben.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 03-02-10 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic deel verwijderd

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:22

waarom mijn voltigepaard weinig naar buiten gaat komt zo: al is haar kootholte een beetje vochtig dan is ze gelijk kreupel/stramme spieren en daardoor kan ze niet zo heel veel naar buiten als de sneeuw smelt of hard regent...

en het springpaard kan ook niet een hele dag alleen buiten staan hoogstens 1 max 2 uur. maar ben nu pas bij pag. 3. van heel de discussie dus kan nog niet alle vragen beantwoorden

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:55

al zet ik mijn paardjes 3 uur buiten wil mijn voltigepaardje tog echt naar binnen dan
doet ze zelf het draad omhoog van de paddock daar staat geen stroom op
en staat ze heerlijk voor de deur van de stal...
volgens mij is het dan dierenmishandeling om ze langer buiten te laten staan dat ze gewoon gek word
heb haar niet geschoren en heeft een dikke wintervacht en toch vind/doet ze dat ze het koud heb

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:01

ze krijgt biks van het merk de samenwerking
met vitamine e erdoor en we hebben ook nog van Subli bijvoeder wat ze 3x in de week krijgt voor het rijden of longeren krijgt.

en ik doe de training stelling rijden, maar dat gaat nog niet echt gaat dan meestal in draf in plaats van stap

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:04

3 uur per dag naar buiten is echt meer als genoeg nu hoor :j
Ieder paard is anders en ik denk dat je zelf nog het beste ziet wat op dit moment het beste is voor jou paarden.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:08

het is ook net wat je paard gewend is denk ik.
maar 24/7 in een stal dat kan als het pokke weer is
een paar buiten is altijd wel mooi meegenomen

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:09

Staat het paard vaker buiten? zoals er al eerder gezegd werd kan je je paard makkelijk naar buiten doen, ze doen zelf erg voorzichtig... maarjah.. laat je niet gek praten over wat wel en niet goed is voor je paarden.. 3 uur per dag is prima, als je ze maar vaak goed genoeg rijdt e.d.;)

liefs

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:23

ze staat niet echt vaker buiten

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:52

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een héleboel offtopic reacties verwijderd. Het is erg jammer dat dit topic weer is verzand in een discussie waar de TS helemaal niet om gevraagd heeft. Graag ontopic en inhoudelijk reageren dus. En anders graag even de TEM knop gebruiken.