shetlander met kale plekken wel of geen regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:54

Ik zou stoppen met brood, wortels en appels. Brood is ook niet goed voor paarden, het zuurdesem is slecht voor de darmbacterien. Dan zitten er koolhydraten in en dat is weer suiker...de appels en wortels idemdito.

Je zou even alleen over kunnen gaan op gras en goed langstelig hooi. Pas ook op met gras, daar kan ook veel suikers in zitten. Weet je zeker dat het niet een slechte huidconditie is ipv luis? Luis springt over en als er een het heeft, heeft alles het. Zie je de beestjes lopen??

Geef eens zeewier, dat is goed voor de huid en haar, zijn goede mineralen. Neem dan engels zeewier. Dat zweewier moet je dan wel mengen in een handje brok, eventueel de brok wat natmaken als een brei,anders eet hij het niet...

Perrokai

Re: shetlander met kale plekken wel of geen regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:01

Wat ik niet helemaal snap is dat luizen door verminderde weerstand komen, ze komen toch niet van binnenuit of zitten er altijd al maar wachten tot de weerstand minder is ? Met luis of mijt word je toch gewoon besmet of kom je mee in aanraking ?
Huidschimmel die kale plekken geeft, geen schuurplekken, die treedt op bij verminderde weerstand en sommige schimmels bij nat weer in langge wintervacht. Dan zie je eerst van die natte plekken, net alsof ze gelegen hebben. Echter die plekken drogen nooit op, ook als je hele paard verder wel droog is. Als je er nu een deken op legt en het is schimmel dan wordt het alleen maar erger. Je hoeft hem niet te wassen, imaverol oplossen in water en met een sponsje vier dagen lag de plekken goed deppen, vooral de randen anders kruipt het verder. Dan vier dagen wachten en weer deppen. Dan volgend jaar misschien in laten enten tegen huidschimmel.
Maar laat maar eens een foto zien van de kalen plekken, heel belangrijk is dus of het schuurplekken zijn of gewoon kale plekken. En anders de DA er naar laten kijken en misschien een huidmonster nemen. Luis krijgen de andere paarden ook. Schimmel is ook besmettelijk maar van de vier die ik hier heb, heeft eentje ieder jaar kalen plekken door schimmel en de anderen hebben het nog nooit gehad. Als je de schimmel niet goed behandeld dan is straks je hele pony kaal. En daar is het wel te koud voor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:48

Perrokai@.
Die natte plekken op de huid kunnen ook ontstaan door een probleem met een onderliggende zenuw. Een soort 'overreactie' waardoor de talgklier/zweetklier blijft werken.

T.S. ik zou idd eens na laten kijken of het werkelijk luizen zijn. Een anderre DA voor een keertje?
De weerstand is zeker wel een factor, ook bij schimmel en 'ongedierte'; maar het zou ook een allergie kunnen zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:18

op 17 december, dus 4 weken geleden, was er nog niks aan de hand, harstikke mooi in de vacht,
je ziet het niet echt goed maar toch even om een indruk te geven:

Afbeelding

(sowieso, kijk maar eens naar de foto's in het topic uit mijn onderschrift, die zijn van half november.
nette vacht, niks aan de hand).

maar nu...

Afbeelding

en close-up

Afbeelding

ze heeft erg veel jeuk, en had zojuist weer nieuwe kale plekjes...

de rest van de pony's (2 shetjes, een welshje en een welsh veulen), hebben echt nergens last van!

ik kan niet verzinnen waarom precies mijn pony minder weerstand zal hebben, en de rest van de pony's niet, ze worden allemaal hetzelfde gehouden, en het welsh veulen is ook niet bepaald sterk, toch heeft hij geen jeuk etc.
o ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat de welsh met het veulen net een week bij de shetjes in de wei staan, dus het zou dan nog kunnen komen.
maar de andere shetjes hebben dus niks, ook geen jeuk, terwijl mijn pony véél jeuk heeft.
vorig jaar was het precies hetzelfde verhaal, toen had ze het rond oud en nieuw al, en heb ik haar een paar keer gewassen met sebacil.
daarna was de jeuk over, kwamen er geen nieuwe plekken meer bij, en kwam de vacht terug.
zaterdag ga ik haar wassen, en na tien dagen dan nog een keer.

ik ga er vanuit dat het luis is, was het vorig jaar ook.
de dode luizen vielen er toen letterlijk van af, en ook nu zie ik ze zitten.
van de vorige eigenaren hoorde ik dus dat ze elk jaar kale plekken krijgt in de wintervacht...
dit is onze tweede winter.
dit keer kwamen de kale plekken dus terwijl het onder nul was, te koud om haar gelijk te gaan wassen.

het zou (ook) kunnen dat het aan het voer ligt, dat ze ergens niet goed op reageerd, dat zou dan de kuil moeten zijn die ze sinds de sneeuwval krijgen bijgevoerd.
er is verder niks veranderd aan hetgeen ze eet.

ik vind de tip van de zeewier een hele goede, daar zal ik eens achter aan!
bedankt allemaal voor het meedenken, ik vind het echt niet grappig dat ze nu wéér die haaruitval en jeuk heeft...
ze is verder echt vrolijk en gezond, niet verkouden of iets, ziet er ook niet uit alsof ze het koud heeft.
ik zou zelf wel liever een schuilstal hebben of haar 's nachts op stal kunnen zetten, hoop dat de volgende winter voor elkaar te hebben, maar dat betekend dan wel dat ze bij haar pony vriendinnetjes weg moet (ze is erg aan die pony's gehecht geraakt), maar dat zal volgens mij sowieso moeten, want die pony's zijn nu drachtig, en dan krijg je straks in de zomer dat de pony's met veulens op hoger gras kunnen dan die van mij, die gevoelig is voor bevangenheid.
dus ik denk dat ik dan beter op zoek kan gaan naar een andere plek voor haar, en dan gelijk ergens met (schuil)stal.

dus daarom zeg ik, ik hoop dat ik het volgend jaar voor kan zijn, het is nu wel duidelijk dat dit elke winter weer opnieuw gebeurd, vaag eigenlijk, in de zomer heeft ze een super goede nette vacht en is ze in echt goede conditie, en zonder jeuk!

voorbeeldje van afgelopen zomer:

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:33

Bij mij had ook maar 1 pony last van kale plekken. De andere hadden wel wat jeuk, maar het was niet echt aan ze te zien. Ik heb ze toen toch voor de zekerheid gewassen en toen kwam ik idd luis tegen. Dus controleer die andere ook even goed.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:39

wat je ook kan proberen is Opkikker van de paardendrogist, dat geef je minimaal 30 dagen achter elkaar over wat muesli bijvoorbeeld en daar heb ik hele goede ervaringen mee.
Glanst de vacht van je pony wel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:46

bij ons loopt er ook alweer een shet rond met verdacht kale plekken hoor.
ze beginnen ook al te verharen en dat geeft ook jeuk.
bij ons krijgen ze minimaal krachtvoer en genoeg goed hooi.

ze hebben een schuilstal maar staan veel liever naast die stal :+

twee shetten hebben nergens last van,maar de mini loopt flink te schuren.dus ik denk dat die binnenkort ook maar weer in de sebacil moet.
valt me wel altijd op dat na het wassen ze meteen flink opknappen.

russel:
zeewier goed?
dat heb ik wel staan,kan de shetten dat wel geven.
ze krijgen bij ons echt niks aan brok, misschien 1-2x per week een beetje?

ik heb wel het idee dat na wassen en toch weer wat meer krachtvoer geven de klachten een stuk verbeteren.
het wassen dood de beestjes en het beetje extra krachtvoer zorgt dat de conditie van huid en haar wat beter word wat ook weer goed is tegen beestjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:50

Ja zeewier is goed, zitten goede mineralen in. Krijgen ze mooie vacht van. Ook heb ik het gegeven op aanraden van een da toen mijn paard zijn mest op at....na een potje zeewier was het over.

Zeewier kan nooit kwaad, is altijd goed. Maar soms eten ze het niet als het droog tussen de brokken ligt.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:58

Feitelijk heeft ieder paard, zeker wat buiten gehouden word altijd met dergelijk weer een dipje in de weerstand, dat is haast onvermijdelijk. Je kunt ook niet ieder paard zoals sobere paarden en pony's vol gaan proppen met van alles en nog wat. Het kweken van zo'n vacht vermidert al de weerstand en straks het ruien ook weer. Dus daar zou ik me niet enorm druk over maken.

Wat je nu moet doen is hoe dan ook de oorzaak bestrijden en wel direkt. Dus als het schimmel is, deppen met een imaveroloplossing en als het luis is de luizen bestrijden met iets waarvoor je de pony niet hoeft te wassen. En zijn ook andere dingen te koop tegen luis. Maar je moet echt nu wel wat doen als je nog niets gedaan hebt.

Ik kan niet goed zien wat het is ondanks de foto's. Echte plakken haar vanwege de schimmel is het niet, schuurplekken ook niet, er kruipt dus wel iets over de huid, maar luizen maken geen kale plekken, alleen het schuren van de kriebel maakt kale plekken door luizen. Rainrot zou ook nog kunnen.

Maar je kunt niet blijven gissen er moet wat gebeuren. En ik zou ten strengste aanraden een afdakje te bouwen op zn minst. Hier mag je niet eens een paard zomer en winter buiten laten staan zonder beschutting. Bomen zijn onvoldoende....je krijgt dan de DB op je nek hier.

Belangrijkste is eerst de buitenliggende oorzaak bestrijden en dan pas eventueel de binnenliggende oorzaak.

Mijne heeft het ook, die heeft ook niet een niet normale verminderde weerstand en krijgt omdat hij jong is zat vitamines en mineralen binnen en blaakt van gezondheid, op de schimmel na maar die is gestopt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 17:08

heb haar zojuist plaatselijk (alleen de aangetaste plekken) besproeid (plantenspuit) met sebacil oplossing,
en ze staat nu voor de nacht onder een zweetdeken in een grote open loods in een afgezet stuk waar normaal de schapen staan, was leeg dus kon ik gebruiken.
grote bult droge kuil erbij gelegt, en er ligt veel stro in die stal, dus ik neem aan dat dat wel even goed gaat, ga straks voor het donker nog even kijken.
hopelijk helpt het iets, en ik zal het nog een paar keer herhalen op zaterdagen.
haar helemaal wassen (dus echt helemaal nat maken) gaat nu niet werken, het is gewoon te koud.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:13

hoi,

mijn pony heeft ook luizen (gehad). Ik heb van de dierenarts Noromectin gekregen dat is een pour on . Dus niet wassen :D Werkt echt super, als ik jou was zou ik daar achter na gaan

Ook geziene de plekken die je shet heeft zou ik scheren en dekens opleggen. IMO zijn de plekken te groot om het volledige lichaam warm te houden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 17:30

maar betekend scheren en onder de dekens zetten dan dat ze de rest van de winter 's nachts op stal moet?
dat is niet haalbaar, omdat er geen stal blijvend vrij is, en ook omdat ze dan elke nacht bij haar pony vriendinnetjes uit de wei moet, en dan gaat ze staan roepen zogauw het hooi of kuil op is en ze dus geen afleiding meer heeft.
de kale plekken zijn niet helemaal kaal, er groeit al snel weer vacht op,
ik hoop door haar nu elke week in te sprayen met sebaccil te voorkomen dat ze nieuwe kale plekken krijgt, en zogauw het weer wat milder wordt zal ik haar een keer helemaal goed wassen ermee.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:42

nee hoor, zolang het deken goed waterdicht is en warm genoeg kan ze gewoon buiten blijven ;)

Als jij denkt dat ze nog genoeg vacht over heeft zou ik het niet doen, je meot zelf doen wat jij denkt dat juist is. Maar ik zou voor de pour on gaan; zonder te wassen wel van de luizen af :D Bij mijn pony waren ze de volgende dag al allemaal dood

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:14

Nou dan staat ze toch goed in die loods zo ? Wassen kan ook echt niet nu met deze kou. Maar dat hoeft ook niet perse, er zijn zat manieren en middeltjes zonder dat je haar moet wassen.
En scheer haar aub niet hoor en dan dekens er op. Dat vind ik wel heel rigoreus voor een shet die normaal buiten staat. De plekken zijn helemaal niet te groot, je ziet het lichte donshaar er onder en dat lijkt kaal maar dat is het niet. Dat kun je op de foto's heel goed zien. Ze kan zich zo echt nog wel warm houden hoor. Ik denk alleen dat als het nu wel een schimmel is dat je haar iedere dag moet behandelen. Volgens mij gaat 1 keer per week niet helpen voor luis of schimmel.

Heeft ze geen korstjes op de kale plekjes ?

Mijne heeft echt babybillen kale plekken maar die houdt zich prima warm.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:23

het zijn echt luizen.
de boerin was al een beetje op me aan het mopperen omdat ik de pony (gedeeltelijk) had gewassen terwijl het vanacht weer onder nul gaat worden.
ze gaat vanavond nog wel even kijken of de deken goed zit, en ik fiets er ook nog even heen straks als mijn vriend hier is (ivm kinderen op bed kan ik nu niet weg).
ze zei dat zij het nooit zou hebben gedaan, wassen met dit weer maar ja.. volgend jaar beter, dan ga ik onze pony gewoon echt prefentief wassen, als het weer nog mild is.
ik heb dit jaar te lang afgewacht, is onze tweede winter, vorige winter dus luis, en gewassen, toen ging het weg,
en deze winter leek ze het eerst niet te hebben, maar ik kan er dus maar beter rekening mee houden dat ze het elke winter weer krijgt.

ze heeft geen echt kale plekken meer zonder vacht, op een paar plekjes na van de grootte van een 50 cent munt.
het begint met korstjes, op die korstjes laat de vacht los, en daar komt dan al snel weer nieuwe vacht.
die korstjes zijn vrij klein en zitten dan hier, en dan daar.
en niet alles waar de vacht nu kort is is ook kaal geweest, het komt deels ook door schuren. (er staat een los paaltje in de wei, en daar schuurt ze tegen)
pony lief vind het overigens niet heel erg geweldig dat ze binnen staat, toen ik er tegen het donker nog even was deed ze wat nerveus en wou ze er uit en ik hoop maar dat de andere twee shetjes niet onder het draad door kruipen naar die van mij toe, de pony's willen altijd heel erg persé bij elkaar zijn.

morgen mag ze de wei weer op, zal ze blij mee zijn.
eigenlijk maf, ik denk de hele winter al, had ik maar een stal, zou de pony fijn vinden, lekker droog liggen enzo, maar ondertussen wil de pony alleen maar naar buiten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:27

Marigold, zoek eens op google naar foto's van rainrot...daar komen ook korsten op de plekjes en raken met de korstjes de haren los. Dat is ook iets wat op de huid zit, bij een klein schrammetje infecteer je weer de huid in de winter en begint het opnieuw.

Mijne krijgt dus nu al drie jaar achter elkaar deze schimmel met kale plekken, van zeker 20 x 10 cm...op iedere schouder, en onder de manen aan beide kanten ook deze plekken. Ik hoorde pas twee weken geleden dat je daar tegen kan enten, en dat ga ik dus zeker doen volgend jaar, tenzij het te grote risico's meebrengt.