ijsklompen onder de hoef we weet er wat tegen?!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

se7entje

Re: ijsklompen onder de hoef we weet er wat tegen?!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:28

Lijkt mij wel, als je ijzers hebt.
Zou in ieder geval invetten en elke dag nakijken.
Heb er bij die van mij sowieso minder last van want die heeft brede hoeven, maar vet ze toch altijd gewoon in.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:30

Hoeven niet uitkrabben als ze naar buiten gaan. Dat doe ik ook bij die van mij, die staat dan wel alleen voor op ijzer.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:09

die van mij staan dus 24/7 buiten en hebben een schuilstal ze hebben geen ijzers

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:34

Hier zijn al verschillende topic's over.

Je kunt, in het buitenland, (Duitsland, Zwitserland), Schneesohlen kopen of Huffkit of Hufflex.

Schneesohlen kun je zelf op maat maten en zelf plaatsen en met een hoevenkrabber heel makkelijk verwijderen.

Huffkit, maak je warm d.m.v. warm water, dan wordt het kneetbaar en je doet het onder de hoeven, ook vrij eenvoudig te verwijderen en meerdere keren te gebruiken, wordt wel smoezelig, maar dat maakt voor de werking niet uit. Moet wel na 7 dagen 1 dag er uit blijven en dan mag het er weer 7 dagen onder.

Ook heb je deze nog: hufflex: deze kun je ook zelf plaatsen, sommige zweren er bij, andere weer niet, zou een speciale tang bij horen, maar zonder die tang kan het ook, als je maar een gebogen punttang hebt.

Hier kun je door je hoefsmid hufgrips laten plaatsen, deze zorgen er voor dat sneeuw niet kan vastkoeken en je dus geen klompen er onder krijgt. Je kunt er gewoon mee rijden en ze kunnen meerdere keren gebruikt worden, kosten voor 2 hoeven tussen de 5-10 euro (afhankelijk van je smid).

Voorbeelden:
Hufgrips, door hoefsmid te plaatsen: http://www.hoofnail.com/pads_huf.htm
Huff flex: http://www.ricardo.ch/kaufen/sports/rei ... 587236982/
De kit, en de sneeuwzolen o.a: http://www.waefler-hufbeschlag.ch/winterbeschlag.html

Vaak werken: groene zeep, hoefvet, vaseline (en zelfs motorolie) maar voor (hele) korte tijd en krijgen ze daarna toch klompen van sneeuw er onder wat onder andere slecht is voor de pezen

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:15

Wat ook kan is hoefschoenen gebruiken, ook voor paarden met ijzers kan dit maar dan echter wel 1 of 2 maatjes groter dan zonder t ijzer. N vriendin van mij deed dit en ging erg goed.

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:20

dik invetten! maar verder kan je er weining tegn doen!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:01

Dik invetten heb ik vandaag eens geprobeerd, de sneeuwballen gaan wel gemakkelijker/sneller onder de hoef uit, maar ze zijn er nog steeds! Ik heb wel het idee dat mijn paard in de wei minder last heeft van sneeuwbalvoeten dan wanneer je ze meeneemt de rijbak in. Sneeuw met zand plakt nog veel harder, dat was geen succes dus, maar wel het proberen waard.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:32

De hoeven vet maken helpt idd !

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:02

MysticTinker schreef:
Het blijft nog lang vriezen, dus misschien gewoon tijdelijk de ijzers er onderuit? Ideaal, zonder ijzers!

behalve met dit weer vind ik het prima met ijzers.
dus ze gaan er ook niet af.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 17:04

juval schreef:
hoefschoenen (of als alternatief van die grote geitewollensokken) helpen wel hiertegen. Of de ijzers eronderuit halen.
die ijsklompen kunnen echt gevaarlijk zijn hoor, goed uitkijken dus, en uitkrabben voor je hem weer in zn stal zet!

jaa ik krab ze zeker altijd uit hoor!!!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:05

Wij hebben ook jaren lopen tobben hiermee. Nu heb ik de perfecte oplossing gevonden.
Wij bandageren de hoeven in met deze powerflex bandages: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=69&t=1221880
We hebben ze ook speciaal daarvoor groot ingekocht en in de aanbieding gezet.
Het werkt echt perfect.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:34

Mathes, hoe doe je het dan met die bandages, zonder je paard "scheef" op zijn hoeven te zetten? Ik ben er benieuwd naar!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:38

Het zijn geen hele dikke bandages.

Ik begin bij het been en ga vanaf daar naar de hoef. Ik zorg dat ik 2 keer om de hoef heen gaat zodat de onderkant helemaal bedekt is en vervolgens ga ik weer omhoog.

Hier op het land lopen ze nu zoiezo niet recht. Zeker het eerste gedeelte van de wei, omdat die toch wat vertrapt was voordat het ging vriezen en sneeuwen. Dit weer is echt een regelrechte ramp. Ik hoop stiekem dat het snel weer voorbij is zodat we allemaal weer normaal met ze aan de slag kunnen.

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:40

Mijn stalgenootjes hebben spciaal winterbeslag. Hier zit een soort rubber tussen waardoor er geen ijs meer in de hoeven kan komen. Werkt super!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:43

Ik heb ook sneeuwbeslag en kalkoengaten, werkt als een trein!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:49

mathes: dat werkt alleen als je er weer af kunt halen als ze op stal gaan, en veel mensen staan in pension waar dat niet zal gaan gebeuren, voor die mensen is dit niet werkbaar.
Die rubbers staan in mijn link in een eerder bericht, werken prima, alleen aan kalkoengaten heb je niets :P , moet je er wel iets in stoppen ;)
Als je de kleine kalkoenen neemt met widiapunt glijden ze ook bijna niet meer uit en die kun je gewoon laten zitten, ook op stal e.d..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:20

josie schreef:
mathes: dat werkt alleen als je er weer af kunt halen als ze op stal gaan, en veel mensen staan in pension waar dat niet zal gaan gebeuren, voor die mensen is dit niet werkbaar.

Bedoel je de bandages eraf halen? Dat lijkt me logisch ja :)

De mensen die in pension staan zouden dat dan inderdaad zelf even moeten doen of vragen of iemand anders ze eraf wilt halen en anders gewoon niet gebruiken.

Niet iedereen staat in pension ;)

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:29

Las in een ander topic ducktape over de ijzers heen maar niet op de bal van de hoef, zo kon er ook geen sneeuw in komen en vormden er geen ijsklompen. Weet niet of het werkt. Lijkt me persoonlijk dat dat ook glad kan zijn. Ik kan het desbetreffende topic niet meer vinden, helaas.
Heb mijn ijzers er gisteren onderuit laten halen. Kreeg ook enorme sneeuwballen ook met insmeren met vaseline. Nu kan ik weer heerlijk buitenrijden.
Laatst bijgewerkt door Rais op 13-01-10 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:32

al die tips vind ik volkomen overdreven
ik werk zelf op een stal en ook nu met dit weer zet ik alle 60 paarden buiten; ong de helft daarvan staat op ijzers en komt dus met klompvoetjes terug naar binnen
wat er aan te doen??
niks
zodra de paarden op stal in het stro/vlas smelt de ijsklomp door de hitte meestal binnen 15 min al

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:52

mijn pony stond vanmiddag met de achterbenen ook op ijsballen te balanceren, zij staat 24/7 op de wei, dus bandages erom lijkt me dan niet een oplossing(?).
ik zat er al wel over na te denken, (grote) sokken aan ofzo.. maar dat wordt nat, en dus koud lijkt me?
ik vind het eng omdat ik denk dat ze een pees of spier kan verrekken, maar pony zelf doet alsof ze niks van die ijsklompen merkt.
ze laat haar beentjes niet optillen als ze los staat, en ik kan haar nu ook niet uit de wei halen (om ergens vast te binden) om dan haar hoeven te doen want het is overal spiegelglad.
dus maar hopen dat die klompjes er weer onder weg vallen en ze niks verzwikt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:13

Er is meer dan genoeg aan te doen, maar dat moet je maar net willen........

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:28

josie schreef:
Er is meer dan genoeg aan te doen, maar dat moet je maar net willen........

bedoel je dat aan mij?
de pony heeft geen ijzers, en loopt de hele dag in de wei dus nu in de sneeuw (behalve vooraan waar ze worden gevoerd, daar is het plat en ligt regelmatig kuil of hooi).
wat kan je er dan aan doen, klomp er onder weg halen, maar dan zit er zo weer nieuwe onder?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:38

Vraagje he: Die huff flex zijn die niet zelf te maken.
Eigenaar van pensionstalling is hoefsmit. Een beetje meer naar de natural richting, wij hebben gekozen om eigen hoefsmit aan te houden, maar dit systeem lijkt me niet moeilijk na te maken. Met behulp van de eigenaar van de pensionstalling.
Wel wat meet werk maar als je eenmaal de goede maten te pakken hebt kun je een aantal winters vooruit

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:02

tamaramt schreef:
al die tips vind ik volkomen overdreven
ik werk zelf op een stal en ook nu met dit weer zet ik alle 60 paarden buiten; ong de helft daarvan staat op ijzers en komt dus met klompvoetjes terug naar binnen
wat er aan te doen??
niks
zodra de paarden op stal in het stro/vlas smelt de ijsklomp door de hitte meestal binnen 15 min al

Ik vind de tips niet overdreven. Zou jij het fijn vinden de hele dag op klompvoetjes te lopen?

Naar mijn idee, is de allerbeste tip: sneeuwbeslag en stiftgaten.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:24

Zo hier zijn aardig wat tips zeg. Ik zit met het zelfde probleem, al het eea geprobeerd maar werkte helaas niet.
Het bandageren lijkt mij nog wel wat en dat ducktape (heb speciaal hoeftape hier liggen van dierenarts misschien werkt dat ook). Volgend jaar opzeker sneeuwbeslag ben ik gewoon klaar als er weer sneeuw komt.