Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:12

Sta op een grote manege, mijn pony word in de stapmolen gezet.
Als de weg begaanbaar is probeer ik haar ook nog een uurtje na het rijden in de paddock te zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:13

Mir_horses dan weet ik wel waar je staat heb daar vroeger ook gestaan. Ben blij dat ik daar weg ben ook al heb ik geen binnenbak meer.

En daarnaast hebben trouwens de paarden bij ons op stal een uitloopje aan hun box en kunnen lekker buiten staan als ze het zelf willen. Tenzij het overdag te hard vriest, want anders bevriezen de waterbakken. En voor de rest lekker veel los daarnaast in de paddock. Even een pad geveegd en zand gestrooid naar paddock (is de bak ook gelijk bereikbaar). ;)

Heb trouwens ook alleen een buitenbak.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:15

Ik denk dat ik nu zo een 3 weken niet gereden heb, maar ach voor mn paard lekker vakantie :D

Overdag gaat ze de weide op, spelen en klieren met haar vriendjes, ze maakt in iedergeval genoeg meters.
Ze krijgen hooi bijgevoerd, en de stalhoudster zet ze als het licht wordt buiten, en haalt ze naar binnen als het donker is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:20

De paarden staan nu eigenlijk de hele dag op stal, komen er alleen uit voor een uurtje rijden in de binnenbak (helaas) De weg naar de wei is één ijsbaan, dus spekglad en erg gevaarlijk voor paardjes. Buiten rijden kan ook niet, omdat de weg ook erg glad is. Je kan wel in de berm, maar ik weet niet hoe ongelijk die is. Dus kans op omzwikken. Als de binnenbak vrij is, kan je daar je paard ook even los zetten. Maar ja, we staan op een manege dus 's middags en 's avonds ook altijd lessen. Momenteel is het erg behelpen. Gelukkig hebben we een mooie binnenbak. Er zijn ook uren voor vrij rijden, maar dan zit je gelijk met 10 paarden in de bak, wordt ook erg vol. Iedereen wil rijden, dus is het even aanpassen. we hopen gauw op dooi, zodat we weer naar buiten kunnen, paardjes in de wei enz.

Mloei

Re: Hoe geven jullie je paarden nu beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:22

Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal. vinden ze prima :)
anders nog aan het werk in het tuig op de weg..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:29

Met de vorst komen ze juist meer naar buiten. De staleigenaar zet de boel nu weer op het land, heerlijk voor ze :) Sneeuw en/of vorst betekend dat ze het niet kapot trappen en gaan gewoon naar buiten. Zijn ze niet buiten gezet, zet ik ze eventjes in de bak om uit te waaien. Verder wandelingen met de dames, zonder zadel het land in over het pad en thats it. Trianing zit er niet in, maar och, vakantie is ook lekker voor ze :)

Mijn dames staan niet op ijzers, en zet ik ook in de bak als het erf glad is, ze letten wel wat op hun voetjes en we doen rustig aan zonder haasten. Ik heb ze liever even in de bak, dan 24/7 op stal houden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:32

Paar uur paddock per dag! En longeren en of rijden als de bak sneeuwvrij is gaat wel.
Ze voelen vaak zelf wel wat ze doen ook als het hard is.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:56

hier staan ze overdag in de wei (grote wei staan alle 2 open) savonds op stal.
We hebben alleen een buitenbak die kan je niet berijden.
Buiten rijden gaat niet daar is hij veels te druk voor helaas.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:56

Hier staan ze de hele dag in de wei. De wei is veel zachter als de bak, dus dat kan prima, wei gaat er ook niet van kapot :)
Rijden kan ik in een binnenbak op loopafstand, maar veel zin heeft dat niet. Het is dan meer beweging geven, en dat heeft hij in de wei al genoeg.

Ik heb haar trouwens helemaal geschoren, maar ze heeft genoeg beschutting van bomen, een schuilstal, krijgt hooi bijgevoerd en heeft 2 dikke dekens om. Kan prima, ze staat sochtens te popelen om naar buiten te gaan :)
.

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:14

Ik rijd even niet, want we hebben alleen een buitenbak. Verder gaan ze gewoon de wei in van 's ochtends 10 tot 's middags 5, net als anders. (tenzij er erge sneeuwbuien zijn, dan gaan ze eerder naar binnen) Ze hebben in de winter geen ijzers, dus geen last van klonten en spelen lekker de hele dag buiten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:15

gewoon overdag naar buiten. en lekker buiten rijden. hij heeft geen ijzers dus verder geen problemen met sneeuwballen onder z'n hoeven en zo.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:02

Rijden deed ik afgelopen maanden toch al niet, maar gelukkig kunnen bij ons de paarden nog wel buiten staan in de paddock en als de paden begaanbaar zijn zoals nu juist met die dikke laag sneeuw, ga ik gewoon lekker een stukje wandelen met die gekke sneeuwschuiver van mij. Hond is er ook wel blij mee zo eigenlijk....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 10:03

Hier stonden helaas plassen op het land toen het ging vriezen, dus durf ik ze er niet op te zetten :=
Het mag van mij inderdaad ook lekker snel gaan dooien :j

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:06

mijn paard krijgt veel te weinig beweging momenteel :(
alles stond onder water van de laatste sneeuw toen het weer ging vriezen, weiland, bak en erf zijn allen spekglad. Heb hem gister nog wel een paar uur in de bak gehad, maar ben echt bang dat als er nog maar iets valt hij niet eens meer uit zijn stalletje kan :( Laat het aub snel gaan dooien!!!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:07

Mijn bijrijdpony staat 24/7 in de wei :D
Verder doe ik nou niet zo heel veel, maar in het weekend maken we vaak lekkere buitenritjes, die sneeuw is echt heel mooi :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:09

Wij hebben ook alleen een buitenbak die nu te hard is, maar bij ons komen de paarden wel lekker iedere dag op de wei.
Wij hebben een winterstop nu.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 10:13

Mijne staan zowieso de hele dag buiten in de paddocks en als de weg oke is dan ga ik trainen op het strand, en gister kon ik op het veld rijden in de sneeuw maar de grond was niet hard.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:13

Eén voor één een paar uurtjes in de paddock voor de stal, die ik sneeuwvrij gemaakt heb.
Rijden doe ik momenteel niet: ik moet een bospad door om bij de bak te komen en dat is momenteel één ijspiste, dat durf ik echt niet. Dus, verplichte congé payé voor mijn vrienden!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:14

overdag buiten, en zolang het niet gaat ijzelen, doen we 's avonds wandelen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:15

Ik heb mn paarden aan huis, en ik heb helaas alleen een buitenbak of weiland. Dus tot vorige week (dat de eerste keer de sneeuw ging smelten) stonden ze nog overdag op het land, maar dat werd toen te nat. Nu staan ze van 10 tot 6 in de bak.
En verder doen we ook vaak voor we ze naar stal brengen even een halfuurtje wandelen in het bos, dat is ook nog erg goed te doen hier.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:18

de mijne staat de hele dag buiten (tenzij het echt sneeuwt) en staat met deken, zonder ijzers. Verder staat ze al wel 3 weken 'stil' ivm glad wegdek, bevroren buitenbak en het feit dat ze nu zo druk is dat ik écht niet de weg op ga :+
Dan maar een lange vakantie, kan nooit kwaad :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:25

Rijden gaat niet (nog geen zadel) en longeren ook niet, want we hebben alleen een buitenbak tot onze beschikking, dus die is stijf bevroren. Die van mij komt nu eigenlijk alleen los in de paddock/bak en gaat 2 a 3x per dag een paar uur naar buiten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:52

BEH --> SV

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:57

Veel te glad buiten! En de wei ook....dus op stal en in de binnenbak rijden...please laat het gaan dooien!!!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:17

mijn paarden hebben ook al zeker een week of 3 geen beweging gehad. ze komen wel elke dag buiten op het land, dus daar lopen ze wel de hele dag en dan snachts op stal, maar rijden of longeren hebben we al een tijd niet gedaan. merk wel aan ze dat ze het vreselik vinden, vervelen zich echt dood buiten want er valt weinig te doen, gelukkig beseffen ze zelf ook wle dat rennen geen optie is :P zal blij zijn als het weer goed gaat dooien en het dan ook zo blijft.