magere merrie , deken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:44

Als het veulen verworpen is en ze krijgt voldoende bijgevoerd kun je rustig aan dat afspenen afbouwen. Ik ben dan ook een voorstaander van zolang mogelijk bij elkaar laten, dan gaat dat afspenen vanzelf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:46

deess schreef:
Caira schreef:
geeft ze aan dat ze het koud heeft?

mager,drachtig, -15 graden. t spijt me wel maar waar lees jij overheen?? dit is toch geen geval van wachten tot ze gaat bibberen? voorkomen is beter dan genezen,en in dit geval is een deken ws haar reddding , en geen luxe maar van levensbelang. sorry hoor,vind je vraag erg raar :o

raar? momenteel is het nog geen -15, en de merrie loopt met een ongespeend veulen waarvoor een deken een groot risico vormt. Dan vind ik dat helemaal geen rare vraag hoor.

Zorg voor voldoende ruwvoer van goede maar niet TE goede kwaliteit en zorg dat de merrie langzaam maar zeker aan kan komen.

Jammer van het verworpen veulen, maar misschien maar beter ook.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:46

Ja zeker een deken op doen.
Het warm stoken van een lijf kost veel energie. Energie die zij nu niet heeft.
ook een vet laagje houd een paard warmer. Ook dat mist zij.

Voor de extra vitamine zou ik nu wel brokken bij voeren.
Maar het is ook wel aan te raden even bloed te laten trekken, dan kun je specifieke te korten aanvullen.
Uiteraard onbeperkt ruwvoer.
En zorgen dat ze uit de kou kan staan.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:46

ik denk dat t de natuur is die er voor gezorgd heeft dat t veulen verworpen is, de merrie is niet genoeg in conditie blijkbaar om die drachtigheid aan te kunnen nu. echt erg, en ondanks een veulen wat er nu nog bij loopt (waarvan ik toch hoop dat ie er nu eindelijk gauw bij weg gaat) denk ik dat n deken voor deze merrie van levensbelang is. de abortus geeft toch aan hoe slecht de merrie er eigenlijk aan toen is..