Rijden met dit koude weer? Hoe hou je het vol?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:41

Huh? Ik krijg het echt niet koud met rijden hoor. En heb geen thermo laarzen, broeken of wat dan ook aan. Wel een winterjas, dat wel.
Stap ook wel 10 min in maar wel actief. Tijdens rijden sowieso niet koud, tijdens afzadelen wellicht.
Als je alles thermo aan doet dan zweet je je toch rot tijdens het rijden?

loriene

Re: Rijden met dit koude weer? Hoe hou je het vol?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:23

wij hebben rainlegs aan met rijden,heerlijk warm voor je bovenbenen.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:16

wat ik doe is gewoon heel actief bezig zijn als ik het koud heb! zwaar uitmesten veel op je vork nemen !
(mischien niet zo goed voor je rug :o )
ik zag voor het laatst ook iemand die met fleece gevoerde handschoentjes van br reed! het zat echt heerlijk :+

Lisaa_Twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:57

Ik heb gewoon een dikke trui en jas aan met een dikke sjaal en handschoenen. Onder m'n rijbroek een legging en iets van 3 tot 4 paar sokken aan... Maar als ik eenmaal op m'n paard zit heb ik nergens last meer van. Dus het beste is om gewoon goed in beweging te blijven denk ik. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:29

ik heb een dikke trui, winterjas, leren handschoenen, 2 paar sokken en dan mijn broek. als ik dan op stal ben trek ik mijn skibroek aan. ik krijg hoogstends koude teentjes, maar als je goed in beweging blijf heb ik nergens last van. rijden kan ik al drie weken niet omdat de bak waardeloos is, dus daar krijg ik het niet koud mee :P

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:46

2 malliot's aan onder je rijbroek.
2 T-shirtjes waarvan je er minimaal eentje in je broek kan stoppen. Dan een lange mouwen shirtje en dan een warme trui.
Een lekkere sjaal om en goede handschoenen dragen. Als ik klaar ben met rijden wil ik dan nog weleens over mijn rijbroek een trianingsbroek aan trekken, heerlijk warm.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:51

Thermolaarzen en thermobroek over een legging werken bij mij super tegen koude voeten/ benen. Bovenlijf een thermoshirt onder een sweatshirt of hoodie, dikke shawl om m'n nek geknoopt en loop dan met m'n jas los. Heb het nog geen moment koud gehad als ik bij m'n paard was. Wel 2 paar handschoentjes aan voor de zekerheid.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 01:58

ik heb helemaal geen bak dus rijd in het bos. ik heb over mijn rijbroek een lange neopreen chap aan. op mijn zadel echt wol. sjaal heel hoog en dikke fleece handschoenen aan. aan mijn voeten heb ik snowboots met mijn dichte beugels is dat veilig zat.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 02:00

Ik rijd altijd buiten (paarden hebben sneeuwbeslag of geen ijzers), heb het eigenlijk zelden koud. Gewoon zorgen dat je al warm bent als je erop gaat zitten (ervoor eerst wat inspannende klusjes doen bijvoorbeeld :)) en dan gewoon lekker pittig rijden, absoluut niet teveel stappen, dan word je paard sowieso te snel koud. Lichtrijden met het draven, overgangen rijden, galopperen stelling en zijgangen zodat je hele lichaam in beweging komt, spelen met je teugels, etc etc. Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 02:02

Ik rijd ook altijd alleen maar buiten, maar woon momenteel in frankrijk dus op 't moment rijd ik niet maar in de vakantie heb ik wel gereden!

Maargoed, verder ik heb als 't echt 'vriest dat 't krakt' m'n thermolaarzen aan en van die willen handschoenen. Verder gewoon een trui winter/paardrijjas en m'n paardrijsokken met badstofvoet. Geen speciale extra frutsels met m'n broek ofzo. Maar van koude vingers heb ik vaak nog wel een beetje last, maar niet dat 't pijn doet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:14

Ik heb het na het rijden altijd hartstikke warm. En ik rijd in een buitenbak!

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:15

Als ik rijd, dan heb ik een legging aan onder mijn rijbroek, en 2 vesten aan, als ik het heel koud heb doe ik een sjaal onder mijn ene vest. Rijd ook buiten, gaat prima :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:22

rij de hele week al buiten op de wei maar vandaag was het zo koud dat ik er misselijk van werd!! En dan ben ik echt goed ingepakt maar die snijdende wind is erg veraderlijk nu. Niet fijn dus.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:27

Hoor zoveel mensen klagen hun dier laten staan omdat ze het koud hebben. Deze mensen zien alleen de leuke dingen van de sport en niet ook de andere bijhorende zaken.

Ik heb een gewone rijbroek aan lekkere trui en rijden met die handel. Met 3/4 rondjes heb ik het alweer warm.

Stap in met deken na instappen gaat hij eraf vind het zo'n onzin indraven met een deken met bewegen worden ze vanzelf warm.

Mensen zijn tegenwoordig gewoon TE verwend.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:30

Ik doe plastic zakjes om mijn sokken en rij niet op dit moment, eigenlijk alleen grondwerk.
Uiteraard ben ik het wel goed zat zo onderhand, al die sneeuw!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:33

Prisca schreef:
Hoor zoveel mensen klagen hun dier laten staan omdat ze het koud hebben. Deze mensen zien alleen de leuke dingen van de sport en niet ook de andere bijhorende zaken.

Je moest eens weten, ik zou dolgraag rijden, maar ik val gewoon flauw van mijn koude vingers en tenen.
Doe er zoveel mogelijk aan, dikke handschoenen, dikke schoenen, flink poetsen van te voren, maar een paar minuten buiten en ik voel mijn vingers al bijna niet meer.
Tja, hoe moet je dan nog rijden?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:36

goed en fanatiek rijden, krijg je het vanzelf warm! ik rij vaak met dit weer na een kwartier zonder jas en handschoenen, aangezien ik het dan snik heet heb

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:38

uggs aan.. muts op.. en rijden maar..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:42

marijkedam schreef:
Prisca schreef:

Je moest eens weten, ik zou dolgraag rijden, maar ik val gewoon flauw van mijn koude vingers en tenen.
Doe er zoveel mogelijk aan, dikke handschoenen, dikke schoenen, flink poetsen van te voren, maar een paar minuten buiten en ik voel mijn vingers al bijna niet meer.
Tja, hoe moet je dan nog rijden?

hier haak ik ff op in, de een kan beter tegen de kou als de ander! dat heeft niets te maken met verwendheid. ik ben dus ook zo'n koudkleum en ik kan je vertellen, dat is absoluut niet leuk! heb vanmorgen gevoerd, 9 paarden, goed gekleed, maar echt na 10 min tot de botten toe verkleumd. wij hebben een binnenbak, ik rij dus tijdelijk niet. heb een 3 jarige, bijna 4, en het is geen ramp voor haar dat ze ff stilstaat. ik ga niet eerder rijden totdat de vorst voorbij is. ik haat echt deze kou. voor iemand die het niet snel koud heeft, nou wees blij, want snel verkleumen is geen pretje hoor!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:48

ik kan dan naar binnenbak maar moet er ook heen
ik trek mn leren laarzen ook pas op stal aan die verwarm ik altijd even voor door met fohn even in te houden of even voor een kacheltje als die toevallig aanstaat.
verder neem ik een extra trui mee.
als ik ga rijden heb ik een thermoonderbroek aan dan mn rijbroek eroverheen. en vaak een coltrui vest en trui en dan nog een extra trui mee. zodra ik klaar ben met rijden trek ik met uitstappen al die andere trui aan zo blijf je warm en voor ik terug ga gaat nog jas muts en sjaal aan. op stal moet ik laarzen weer uit en schoenen aan die maak ik ook eerst even warm en trek dan ook nog mn thermobroek aan. die ligt op stal klaar. verder rij ik zonder handschoenen handen zijn meestal wel warm.
als je tijdens rijdne koude tenen krijgt even gaan stappen en dan voeten uit beugels en tenen naar beneden laten hangen. worden ze weer warm van

en juist zo min mogelijk sokken enz aan. ik loop wel eens hele dag op stal rond op veiligheidsschoenen en dun paar sokken erin. werkt 10 x beter dan dat ik mn thermolaarzen aantrek

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:47

Nordan schreef:
Rijden met je uggs :roll:

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:01

Het enige wat bij mij koud wordt, zijn mijn handen en oren en neus :P
De rest gaat redelijk als je goed bezig bent :j .

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:38

Prisca schreef:

Ik heb een gewone rijbroek aan lekkere trui en rijden met die handel. Met 3/4 rondjes heb ik het alweer warm.

Stap in met deken na instappen gaat hij eraf vind het zo'n onzin indraven met een deken met bewegen worden ze vanzelf warm.

Nou sorry maar sommige mensen kunnen gewoon slecht tegen de kou! Dat heeft niks met verwendheid te maken. Voor veel mensen is paardrijden een HOBBY, het moet dus wel leuk blijven!!

Nordan schreef:

Ik rij ook heel vaak in me uggs, scheelt echt wel een hoop!

Ik moet zeggen dat ik heel erg op zag tegen de winter, vorig jaar stond ik op een stal waar ze een enorme binnenbak hadden maar daar kon me paard niet naar buiten de wei op in de winter. Nu gaat hij elke dag de wei op en ik moet zeggen dat geen binnenbak lastiger is als het regent maar met deze extreme kou maakt het geen klap uit. Buiten dat vorig jaar de paarden zich als mongolen gedroegen omdat ze zo fris als een hoentje waren(van het binnenstaan elke dag) was het in de binnenbak soms nog wel kouder dan buiten! Als het zonnetje een beetje schijnt is het gewoon lekkerder om in de buitenbak te rijden dan binnen waar de kou blijft hangen.

Ik ben dan ook wel op de volgende manier gewapend tegen de kou: gewoon ondergoed, microvezel panty, daaroverheen een majo, daarover heen een spijkerbroek. Dan microvezel sokken met daarover heen plastic zakjes en tot slot thermoboots of mijn bergschoenen. Als bovenkleding: een lang hemd dat ik in me broek stop, t-shirt, warme dikke trui, bodywarmer en een dik bomberjack. Tot slot nog een sjaal en handschoenen en wij kunnen er weer ff tegen aan. En mijn cap natuurlijk:) En me paard doe ik wel een fleecedeken op tijdens het rijden anders krijgt ie koude billen:)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:44

Simpel, niet rijden :-). Af en toe vakantie is niet al te slecht voor een paard en ik heb dus echt geen zin om mijn paard buiten in vliegende storm en sneeuw op te zadelen. Dus dan maar ff niet. Dan laat ik ze (paard en shet) lekker los in de bak, wandel kilometers als dat kan of longeer haar aan het halster. Shet is er dan bij, die vermaakt zichzelf. Ben niet gauw dat ik niet rij, maar dit weer kreeg ik geen winterhanden en -voeten van in het verleden, maar winterbillen, dus rode jeukende vlekken op mijn bovenbenen, heb me laten vertellen dat dat ontstekingen waren. Niet weer voor mij, dan maar ff niet sturen, komt straks wel weer. Als beest er maar uit komt, dat is het belangrijkste. En dat komt ie wel, of in het uitloopje bij dr stal of wat ik net noemde.

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:58

Thermo-ondergoed van de Hema ;)

En een goede deken voor je paardje, met name NA het rijden; nat in deze kou is niet best %)