Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:30

Hier ook de paarden lekker op stal, (waarvan zelfs een veulen). Laatst met mijn merrie eenpoging gedaan nou ik kan je zeggen die was sneller binnen dan ik. Het veulen had het na 2 rondjes ook wel gezien. Ik loop wat door stal heen en weer en poets ze lekker. Mijn merrie en veulen hebben dit jaar eerder noodgedwongen binnen gestaan nav koliekoperatie, dus even een (hopelijk) weekje op stal krijgen ze niets van.

Jantine_

Re: Sneeuw, glad hoe met je paard over het erf of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:32

Wij hebben gister een paadje gemaakt en met zout gestrooid.
Het is een meter of 20 van de stallen naar de bak, dat stukje moeten ze dus lopen. Gister heb ik er zelfs nog 1 gereden in de bak, als het rustig aan gaat ging het wel. Vandaag probeer ik de ander te rijden, maar als het niet gaat gaat het niet he :)
Ze moeten er wel zowiezo even uit.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:35

lars schreef:
Ingridje16 van 1 week binnen staan gaan die paarden echt niet dood hoor als ze normaal gesproken gewoon buiten komen is dat weekje echt niet erg wel velevend das wat anders ;)

mijne staan op het moment allemaal zonder ijzers op 1 na daar gaan morgen de ijzers eraf. ze staan 24/7 op de wij en de veulens en 1 merrie van 6 uur 's morgens tot 9/10 avonds.
Ook de merrie met ijzers staat dus de hele dag buiten. Voordeel wij hebben gisteren pas sneeuw gekregen en ik heb een mooie vlakke ondergrond.
Ik kan ook niet echt zeggen ondanks dat ze het gewent zijn dat ze niet graag naar binnen willen!. OOk de paarden die 24/7 buiten staan willen graag naar binnen.

Nou, dan hoop ik voor jullie paarden dat het bij 1 weekje gaat blijven..... :=

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:36

ik maak even een paadje en strooi dan heel wat zand erop,dat zand haal ik weer uit de binnenbak enzo hebben wij een mooi pad naar het land en de binnenbak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:54

Ingridje16 schreef:
Dan moet je geen paard nemen, als je de risico's niet durft te nemen, of je vraagt iemand anders die in de buurt woont of die even je paard eruit haalt.
Vind het echt belachelijk dat mensen hun paard op stal laten staan.
Lekker makkelijke oplossing, hem maar gewoon opsluiten in een hokje.

Hier staat gewoon een sneeuwschuiver naast de stal deur, dan kan je even je pad vrijmaken voordat je de stal uit gaat.
Kleine moeite lijkt me, maar sommige mensen blijven me verbazen.

Je zegt het, sommige mensen blijven me verbazen, waaronder nu ook jij. Je weet echt niet waar je over praat, wat een geneuzel over het durven nemen van risico's? Heb jij weleens een paard op gladde ondergrond onderuit zien gaan die vervolgens niet meer overeind kon komen? Ik wel. Het had geijzeld en de straat was echt een ijsvlakte. Het paard moest met meerdere mensen naar de berm van de weg geduwd worden waar hij meer grip had om overeind te komen. Hoe het paard tenslotte zijn box weer in is beland mag een wonder heten. En dat hij er maar een paar schrammen en blauwe plekken aan had overgehouden ook....

Risico's nemen voor jezelf moet ook met beleid gebeuren. Maar ik wil het mezelf niet verwijten dat ik met schuldig heb gemaakt aan de dood van een paard (MIJN paard) omdat ik hem in een onveilige situatie zonodig zijn box uit moest hebben. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de dood van een medeweggebruiker (of ook maar voor brokken van mezelf) omdat ik in onveilige weersomstandigheden de hersens niet had om te beslissen om maar gewoon NIET in die auto te stappen.

Zoals al eerder aangegeven: van een dag of een week op stal gaan ze niet dood. Als ze water en voer hebben, is het goed. Pas de hoeveelheid voer aan, maar ga geen andere mensen inschakelen of de verantwoordig afschuiven. Want als je paard wel een been breekt en een ander was op dat moment bezig, ga jij er als paardeneigenaar niet blij mee zijn...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:58

Wij hebben ze ook binnen staan, het is niet leuk maar het kan even niet anders. Hier ligt nu ook zo'n 30 cm sneeuw..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:00

Mja ik ga ook niet naar buiten, heb het zondag geprobeerd en toen gleed Sjitske al uit.. dus ik vind op het moment het risico te groot.. Vooral omdat bij ons de oprit naar de manege een (nu spekglad) bergje is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:00

Ingridje16 schreef:
Asyaa schreef:

Het is A beter dan een gebroken been en B beter dan de auto in de prak en gewonden omdat de wegen zo glad zijn ;)
Btw over dat pad, we hebben 3 keer een pad gemaakt vandaag, en 3 keer gestrooid, een half uur later lag het weer vol.

Dan moet je geen paard nemen, als je de risico's niet durft te nemen, of je vraagt iemand anders die in de buurt woont of die even je paard eruit haalt.
Vind het echt belachelijk dat mensen hun paard op stal laten staan.
Lekker makkelijke oplossing, hem maar gewoon opsluiten in een hokje.

Hier staat gewoon een sneeuwschuiver naast de stal deur, dan kan je even je pad vrijmaken voordat je de stal uit gaat.
Kleine moeite lijkt me, maar sommige mensen blijven me verbazen.

Dus omdat mensen geen risico's willen nemen mbt autorijden op dit moment zijn ze geen paard waard? Leuke conclusies die je trekt ;)
Paarden gaan niet dood van een dagje binnen staan, mensen die de sloot inrijden daar in tegen wel. Ook is een gebroken been op dit moment zo gebeurt, het is spek en spek glad. Je kan wel zeggen 'even je pad vrijmaken', maar doe je dat, en 5 minuten later wil je dr met je paard langs is het weer vol gesneeuwd.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:06

Een mestpad maken... Gistermiddag was het gestopt met sneeuwen, en ook nu sneeuwt het niet meer, dus dan kan je gemakkelijk een pad van mest aanleggen.. Loopt een stuk fijner!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:23

Wij hebben het pas naar het gras vrij gemaakt en vrij gehouden. Dat betekent meerdere keren scheppen en vegen. Eenmala in gras en in de dikke laag sneeuw kan er niks gebeuren. Verder kom ik met mijn paard niet op platgereden sneeuw. Dan gaan ze glijden.

Maar binnenstaan is geen optie. Gelukkig heb ik het aan huis staan en kan ze dus lekker elke dag de wei in doen. Ze vinden het geweldig die sneeuw. Ik hem het commando ''voorzichtig'' geleerd. Heel handig, hij luisterd er goed naar. Zelfs als mijn vader hem buiten of binnen doet. Terwijl hij vaak niet goed luisterd naar hem :+ Grappenmaker.

Daarbij als ik hem een week binnen laat weet ik zeker dat ik de week erop een paard heb met een blessure of aan elke been een wond. Van die week binnen gaat hij niet dood nee, maar van het gevlieg die daarna komt krijg je de meeste blessures.

Als je niet veilig bij de wei kan komen door plat gereden sneeuw, is het niet anders. Dan weet je voor de volgende keer dat je eerder en vaker moet scheppen en vegen.

Volgend jaar gaan de ijzers er helemaal onderweg. Dan hoef ik niet meer te bikken als ze binnen komen. :P

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:39

maar ja niet alle paarden kunnen zonder ijzers :Y)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:44

die van mij staat nu ook buiten met hoor ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:10

die van mij niet ;) wil heb nog langer bij me houden ligt allemaal ijs onder het sneeuw dus hij blijft vandaag binnen en hij geeft er niks om.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:25

Zo veel mogelijk sneeuw en ijs verwijderen en de overblijvende gladde plekken goed bestrooien met een laag zand. Dat maakt de gladde plekken stroef. :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:35

Wij hebben het pad gewoon schoon gehouden. Ook geen ijs gelukkig, dus geen kans op glijpartijen richting de wei.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:54

Ik baal erg gigantisch van maar 2 van de 3 (3e staat in opfok) staan bij mij ook op stal. Ze hebben wel allebei een uitloopje voor de stal van 4x4m waar ze altijd op kunnen en mijn paard heeft een grote stal van 3x5m maar ja nog steeds niet bepaald ideaal :( Mijn paard heeft voor ijzers en kan dus niet in de sneeuw lopen. Ik zou het pad naar de weg toe nog wel sneeuwvrij kunnen maken maar om nu op straat te gaan wandelen is ook geen doen...

Ik hoop dus heel erg dat het snel weg is!

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:08

Die van mij heeft gister ook een dagje op stal gestaan. Geen glij partijen voor mijn paard meer. Vorige jaar wel de fout gemaakt van "kan best" mijn paard ging als bambi op het ijs onderuit, gelukkig niets ernstig maar, nooit meer.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:18

Daan_Ordeal schreef:
Ik hoop dus heel erg dat het snel weg is!

Dan heb ik slecht nieuws voor je; hoor net op 538 dat de sneeuw sowieso blijft liggen tot en met de kerst... En dat het vandaag/morgen gaat ijzelen, dus nog gladder!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:19

Nee op ijs is erg gevaarlijk. Daar glibber jij of je paard zo op onderuit. Maar in de sneeuw glijden ze niet hoor. Als het pad maar wel ijs!vrij is. En je moet niet op platgereden sneeuw gaan lopen, daar glijden ijzers ook op uit. Maar minder snel dan wanneer het heeft geijzeld. Dat zie je niet en dus veel gevaarlijker. Na het strooien met zout ook altijd vegen als het vriest, anders heb je alsnog een ijsbaan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:26

Nee toch niet nog t/m kerst?! Ik wil écht niet dat mijn paarden een week op stal staan ;(

Winbinches een paard met ijzers kan ook niet goed lopen op sneeuw, dan komen er van die grote ijsklompen onder de ijzers vast te zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:36

sommige mensen snap ik heir echt niet. Risico's nemen omdat je een paard hebt.
Heel bot gezegd, maar ik ben belangrijker als mijn paard. En als de wegen te glad zijn om op stal te komen, ga ik dus niet naar stal toe. In mijn geval kan ik nog de stalhoudster vragen hem buiten te zetten, maar dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn.
Ik ben echt dol op mijn paard, maar als het onverantwoord is, voor paard of voor mij, blijft hij mooi binnen.
Hetzelfde voor paarden met ijzers die de sneeuw of zelfs het ijs op moeten. Paarden staan aan alle kanten te glibberen. Ze hoeven maar in een spagaat te raken en breken een been, scheuren een spier of kunnen zelfs zodanig gewond raken dat ze ingeslapen moeten worden. Dan maar een week binnen hoor.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:36

In "verse" sneeuw kan een paard (met ijzers) beter lopen als op platgetrapte sneeuw. Platgetrapte sneeuw is gladder en daar glijden ze sneller op uit. "verse" sneeuw hebben ze betere grip op... Ja, het spijt me, ik hoorde net dat het tm kerst blijft liggen!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:37

Bij ons kunnen ze nog steeds naar buiten. De paarden met ijzers gaan in de gestrooide paddock, wat super gaat (het zout vreet de hoeven niet weg, zoals eerder beweert) en de rest staat zonder ijzers is de sneeuw. Het pad naar de wei ligt nog wel vol sneeuw, maar is niet glad gelukkig. Op de plekken waar het wel glad is gooi ik er zand en zout overheen, dat gaat ook erg goed. Ik vind het wel iedere keer spannend om ze buiten te zetten. Er zou er maar eentje besluiten zich los te trekken en richting de wel gladde stukken stormen...... Maar nu ze nog iedere dag naar buiten kunnen zijn ze gelukkig nog steeds braaf. Met de ijzel ga ik ze zeker niet buiten zetten.... Als ze iets oplopen dan moeten ze weken achtereen op stal en dat is nog veel vervelender!

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:40

die van mij staat met dit weer ook binnen, maar ik probeer gewoon elke dag met haar te wandelen, ik doe dit in de buitenbak omdat toch niemand daar rijd ben ik de enige die daar loopt dus uitglijden ben ik niet echt bang voor.
Ik hoop wel dat de sneeuw snel ophoud hoe leuk ik het zelf vind mijn paard de hele tijd binnen een hele week vind ik niks :(:)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:41

Balen, ik hoopte zo dat het snel weg zou zijn :(

Lijkt mij dat je nu wel gewoon naar je paard kan, ik heb tot nu toe iedere dag minimaal een uur in de auto gezeten sinds er sneeuw ligt en het was goed te doen. Als je maar langzaam en heel voorzichtig rijdt :j