paard op de wei in sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Re: paard op de wei in sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:53

Bij ons gaan de beslagen paarden niet naar buiten met de sneeuw. Vanochtend ging iemand op stal toch uit stappen met voorbeslag en zij was eraf gevallen vanwege struikelen van haar paard...

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:55

Ijzers en sneeuw gaan inderdaad niet samen :n
Ook in de wei vormen zich dan ijsklompen onder de ijzers.
Hierdoor kan je paard al uitglijden als die niet gek doet.
Als je er al vanuit gaat dat ie gaat ontploffen.
Zou heel erg oppassen.
Ik doe die van mij ook niet op de wei met dit weer.
Staat ook rondom op ijzers.
Kun je hem beter longeren in de bak of los gooien voor het rijden, dan kan die ook wat stoom afblazen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:51

ijsklonten onder de hoeven kan ook ontstaan als ze geen ijzers hebben, niet zo snel, maar vanmiddag hadden mijn paardjes er ook last van, klonten van zeker 3 cm dik...

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:43

Heeel erg rustig lopen! En als dat niet lukt, zou ik het ook niet weten..
Misschien zonder ijzers?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:11

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:57

[url][/urlAfbeelding]

[url]Afbeelding[/url]

Deze is vanmorgen gemaakt , de pony's staan op ijzers en rennen en bokken volop
door de sneeuw , ze hebben normale ijzers geen sneeuwbeslag.
Ik zeg niet dat er niks kan gebeuren , maar in deze sneeuw glijden ze absoluut niet uit
deze pony's staan nooit op stal ze, ze vinden het helemaal niks , dus ga ik ze niet opsluiten .
Er zit wel ijs onder de hoeven , je kan ze niet uitkrabben , zit helemaal vast , maar ze hebben er schijnbaar geen last van .
ze kunnen altijd uitglijden ook in een graswei , je moet zelf weten wat je doet , wij hebben dit besluit genomen
omdat de sneeuw nog wel ff blijft liggen , en op stal vind ik helemaal niks .
Ik ben wel blij als de sneeuw weer weg is , suc 6 met je besluit .

Volgende winter kies ik wel voor sneeuwbeslag maar nu wist ik niet eens dat het bestond .
Laatst bijgewerkt door flamingoo op 18-12-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:03

duChambre schreef:
als je zeker weet dat je paard rustig blijft kan je het mákkelijk doen, als je denkt dat hij uit zn plaat zou kunnen gaan moet je even nadenken of je dat risico wil nemen..

overigens hebben paarden vaak heel snel door dat de ondergrond anders is dan normaal, en zullen ze meestal uit zichzelf al wel een stuk voorzichtiger gaan lopen.. ;)

Das waar, Mijn paard trekt ook geen sprintjes in een glad weiland. Hij is 1 keer bijna op zijn snuit gevallen, & Sinds dien heeft hij het nooit meer gedaan, ;) Paarden zijn slim genoeg.

Maar Wees altijd voorzichtig!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:04

Naast ons staan de paarden nog gewoon in het land, die gaan ook nooit naar binnen. Wij hebben zelf de paarden gewoon lekker op stal. Bij ons in Drenthe is behoorlijk wat gevallen en ik vind het toch gevaarlijk om de paarden dan naar buiten te doen. Daarnaast staat één van onze paarden op ijzers.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:11

mijn paard staat overdag gewoon buiten, dagelijks enkele uren weidegang voorkomt dat ze "ontploffen" met alle gevolgen vandien. Mijn paard en de andere 3 op de weide hebben allen vooraan beslag, ik controleer 's avonds bij het binnenkomen wl of er geen te grote ijsklompen inder de hoeven hangen. Indien wel week ik ze los met lauw water. heb ook in mijn kennissenkring weinig problemen geweten. rijden in de sneeuw is weer wat anders, ik zou er niet opkruipen om door de sneeuw gaan en dan een glijer te maken.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:12

Mijn vz poown komt nu elke dag zon 2-3 uurtjes in een klein paddockje, zo nemen ze minder snel een sprintje. Ook ik ben er van overtuigd dat ze zelf wel slim genoeg zijn hoor. We leggen er een hele bult hooi bij en ze vermaken zich wel :D

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:15

Die van mij staan ook al de hele dag lekker in de buitenbak te spelen en hier licht toch wel zo'n 35 cm sneeuw. Normaal nemen ze het ervan maar met die sneeuw staan ze maar een beetje sneeuw te schuiven.... :P

miga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:24

Ook ik zou hem/haar buiten zetten.Als ze buiten rennen ,hebben ze het snel genoeg door als dat niet lekker loopt.Maar kijk wel uit als je zelf naast hem loopt,zorg dat dat pad veilig is,strooi eerst wat zout of veeg eerst.Maar laat hem lekker buiten anders heb je dadelijk na de sneeuw(wie weet hoe lang dat nog duurt) een bommetje onder je.(of naast je lopen)En dat risico moet je niet willen lopen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:07

hee,
ik benb vandaag bij mijn paard geweest de stoep was besneeuwd ik heb an de man gevraagd waar mijn paard staat of hij het draadje van de wei iets wil verzetten dan kan hij via de deur in zijn stal naar buiten en hoef ik dus niet over de harde weg met sneeuw erop.

Ik denk dat ik morgen dan tog maar even de deur open gooi en hem naar buiten laat gaan.
De haflinger van de man waar ik mijn paard heb staan gaat morgen ook even naar buiten.

Ik zal jullie morgen wel even laten weten hoe hij het deed en dan gelijk ook even wat leuke foto's maken in de sneeuw alstie tog naar buiten gaat.
Jullie horen van mij:)

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:17

die van ons staan niet op ijzers maar kunnen echt alles doen in de sneeuw bokken steigeren rennen draaien om de achter as en ze zijn nog neit 1 keer uitgegleden....

Ik heb zelfs al met de slee door de wei gereden en werd voortgetrokken door de pony :P

shalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:35

mijn paard staat altijd binnen maar nou er sneeuw ligt wil ik togh wel even wat mooie fotos hebben! maar kan ik denken jullie wel naar buiten (ze heeft GEEN hoefijzers) :o

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:38

shalana schreef:
mijn paard staat altijd binnen maar nou er sneeuw ligt wil ik togh wel even wat mooie fotos hebben! maar kan ik denken jullie wel naar buiten (ze heeft GEEN hoefijzers) :o

komt jou paard nooit op de wei of in de paddock?
Staat hij/zij altijd op stal?

shalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:39

ja ze staat altijd op stal ( niet zo goed eigenlijk) maar we longeren haar vaak buiten in de kraal

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:40

Vandaag ook de paarden weer op de wei gehad. Zelfs de exemplaren met ijzers hadden nergens last van. Ik denk dat de sneeuw nu zo koud is dat hij niet meer plakt.

Als ze wel klonten krijgen worden ze vanzelf wel voorzichtiger. Omdat ze iedere dag buiten komen halen ze niet echt veel gekkigheid uit buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:41

Mijn pony staat met ijzers gewoon de hele dag in de wei :+
Dus zie het probleem niet echt.
Je kunt wat vettigs onder de hoef smeren, zoals hoefvet of vaseline, dan plakt de sneeuw niet zo.
Je kunt ook een oude sok over de hoef trekken en deze vast maken met iets boven de kroonrand, dan kan er ook geen sneeuw in gaan zitten.
verder gewoon lekker buiten, ze zijn zelf ook wel voorzichtig.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:42

Waarom haal je de ijzers er niet in de winter onderuit?
Wij hebben ze s'winters altijd van de ijzers.

shalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:43

maar zou ik met mijn paard naar buiten kunnen in de sneeuw?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:46

deflin schreef:
Waarom haal je de ijzers er niet in de winter onderuit?
Wij hebben ze s'winters altijd van de ijzers.

Bij sommige paarden gaat dat simpelweg niet, mijn pony zou nu stokkreupel lopen op die harde grond als ik haar zonder ijzers zou zetten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:46

shalana schreef:
maar zou ik met mijn paard naar buiten kunnen in de sneeuw?

Je paard hoort dagelijks buiten te zijn.

shalana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:47

dat weet ik maar we longeren wel vaak buiten maar met die sneeuw weet ik niet of ik met haar naar buiten kan

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:50

In dikke sneeuw kan het nog wel, maar als het eenmaal flink op gaat vriezen, zijn de ijzers van het paard net schaatsen, bij ons blijven de paarden met ijzers echt binnen, om ongelukken te voorkomen, en hier hoeven ze maar 5 meter over het pad om naar de wei te komen.
Die van mij gaat 's winters van de ijzers af en gaat wel gewoon naar buiten