Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JuulzX schreef:Ik zou zeker een deken opleggen, en niet te veel poetsen want dan poets je al het huidvet weg wat ze nodig hebben om warm te blijven.
StalNollie schreef:komt me bekent voor
vorig jaar heb ik me welsh ook een deken opgedaan,
staat altijd 24/7 buiten, maar vorig jaar werd ze dun en stond wat te rillen,
deken gekocht gewon een 0 grams wind en waterdicht
beantsje schreef:Normaal kan een paard natuurlijk prima zonder deken maar jij zegt dat de haargroei van dit paard verstoord is. Dat is natuurlijk een wat andere situatie.
Als je paard in de sneeuw staat, en de sneeuw op zijn rug smelt niet, is hij behoorlijk geisoleerd.
Ongevoerd zou ik nu idd niet doen; probeer eens een fleecegevoerde (die is vergelijkbaar met 100-150 grams) of een 200grams deken. Dat moet voldoende zijn.
Als de basis van de oren lekker warm is, hebben ze het zeker niet koud. Als ze rillen, hebben ze het wel koud.
Controleer bij een 200grams wel of het niet te warm wordt en ze eronder staat te zweten!
Elsskippy schreef:Paarden kunnen het wel degelijk koud krijgen.
En zoals jij het beschrijft had ik al lang hem een gevoerde waterdichte winterdeken op gedaan.
De rugspieren worden dan lekker warm gehouden.
beantsje schreef:O, ik dacht dat je paard geen goede wintervacht heeft aangemaakt door de problemen eerder. Sorry, ik lees nu dat het alleen wat dunner is dan andere jaren.
Nogmaals, aan de oorbasis kan je goed voelen of ze nog lekker op temperatuur is. Een keertje wat koud is overigens niet zo erg, daarvan gaat het haar weeer extra groeien.
Als hij staat te rillen zou ik hem temperaturen om te kijken of hij niet onderkoeld is. Want dan moet je natuurlijk meteen een deken opgooien.

Silence schreef:Ik zie hier voorbij komen dat paarden die rillen het koud hebben.
Dat is niet altijd zo, rillen is ook een teken dat ze de temperatuur zelf aan het regelen zijn. Dat breng je enkel in de war door er dan een deken op te leggen.
Echter is het natuurlijk een ander verhaal als de pony invalt.

Elsskippy schreef:Kirr_: Daar bedoel ik mee, vanwege het melkzuur probleem in de rug wat hij al eerder had.
Warmte is dan geen overbodige luxe hoor.
Kirr__ schreef:JuulzX schreef:Ik zou zeker een deken opleggen, en niet te veel poetsen want dan poets je al het huidvet weg wat ze nodig hebben om warm te blijven.
Ik poets enkel het hoognodige, plaats waar zadel ligt + singel den de benen.
Maar ik rij zowat elke dag en ze zweet dan ook vaak, dus de dag erop moet ik toch wel even serieus poetsen voor mijn zadel erop kan. Maar probeer niet onnodig te poetsen. Deze avond vertrek ik voor het hele weekend nr ginder, leg er deze avond en nacht al fleecedeken op en morge een voorlopig regendeken. Ga maandag zo snel mogelijk een goed passend deken zoeken.

optijd dr rust geven, en veel hooi om aan te sterken.