Mijn paard heeft het koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:55

deken maat ligt echt aan de bouw van je paard en het merk.
Ik had bv voor mijn paard van 163 ( fries ) een deken nodig van 205, terwijl mijn wpn paar van 165 een deken nodig hed van 195.
Ik heb nu ook een dek om gedaan bij mijn andere fries, ook die begon tikkie terug te vallen, terwijl hij normaal zonder stond, met een redelijk dunne vacht, gewoon je gevoel volgen dan komt het vast goed.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:56

Mijn ponys lopen 24/7 buiten zonder deken. Merkte gister dat mijn grootste pony idd ook aan het invallen was en koud had dus hij staat nu mooi onder de dekens. Wilde het eerst gewoon zonder proberen en dacht dat hij dat wel kon maar niet dus :)

eva1969

Re: Mijn paard heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:01

Ik heb een haflinger die ook geen lekker warm wintervachtje aanmaakt. De eerste winter zonder deken dook ze gelijk het stro in zodra ze de stal inkwam en had ze het echt koud. Ik heb er toen voor gekozen een 200grams deken op te doen en nu twee jaar later staat ze onder een 300grams met halve hals. In het najaar begin ik altijd wel met een regendeken en na de winter als de ergste kou voorbij is wissel ik ook weer van dik naar dun.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:15

Ik heb ook een uitzondering gemaakt. Dit jaar verhuisd van stalling en toch iets kouder op stal 's nachts dan waar ze eerst stond. Ook een minder dikke vacht, denk ik omdat ze dit jaar veel eerder al binnen stond.
Dus nu toch maar dekentje op. Voorlopig teddyfleece met regendeken op en binnenkort de fleece verwisselen voor een onderdekentje van 100 gr.
Ik heb bewust niet alleen een regendeken, omdat die de vacht alleen maar plat drukt en verder geen warmte geeft.

Zodra het weer beter word gaan ze ook gewoon weer af, maar het is nu wel heel koud..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:11

ik ga inderdaad ook gaan voor een gevoerd regendeken, een 200 gram ongeveer, 150 ... zal beetje zien wat ze hebben in de winkel ook. Het is blijikbaar toch niet zo raar dat ze koud heeft, hoewel de mening her en der verschillen zijn er toch nog meerdere paarden die ook 'koud' hebben.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:45

Misschien heb je wat aan een Bucas Smartex Rain, die heb ik voor mijn paard, 1.62 en dan de maat 185/135 die past perfect. Ik had haar tot een paar dagen geleden ook zonder deken staan, ze staat overdag op de wei en snachts in een open stal, waar het dus bijna net zo hard vriest als buiten. Ik zag na 2 vriesnachten dat ze erg stijf was met lopen, dus nu leg ik haar toch een deken om. Als het zo bewolkt is met sneeuw vriest het minder hard, dan doe ik alleen de Regendeken om van Bucas, daar zit een fleecelaag in en die kan tot -5 (is 100gr deken eigenlijk) Als het harder vriest dan -5 dan leg ik er nu snachts nog een fleece staldeken onder, maar eigenlijk zit ik nu even te kijken naar een tweedehands All in one van Bucas, die kan tot -25 en tot +12. Als het niet meer zo vriest gaat ze weer zonder deken, want ze heeft best een goede wintervacht. Bucas ademt mee en voert teveel warmte af, dat is erg fijn. En enorm sterke dekens! Onverwoestbaar materiaal.
Het is een beetje uitproberen allemaal, ook omdat ik haar pas 3 maanden heb.
Ik krijg ook allemaal advies van de 'deken'mensen om haar nu de rest van de winter met een deken te laten staan, maar ik heb toch het liefst een paard met haar eigen wintervacht en dan moet ik nu maar even deken erop gooien en dan weer eraf als het niet meer zo koud is. Ik volg maar mijn eigen gevoel. Succes met het zoeken naar een goede deken.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:46

Ik zou zeker een deken opleggen, en niet te veel poetsen want dan poets je al het huidvet weg wat ze nodig hebben om warm te blijven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:13

JuulzX schreef:
Ik zou zeker een deken opleggen, en niet te veel poetsen want dan poets je al het huidvet weg wat ze nodig hebben om warm te blijven.

Ik poets enkel het hoognodige, plaats waar zadel ligt + singel den de benen.
Maar ik rij zowat elke dag en ze zweet dan ook vaak, dus de dag erop moet ik toch wel even serieus poetsen voor mijn zadel erop kan. Maar probeer niet onnodig te poetsen. Deze avond vertrek ik voor het hele weekend nr ginder, leg er deze avond en nacht al fleecedeken op en morge een voorlopig regendeken. Ga maandag zo snel mogelijk een goed passend deken zoeken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:18

komt me bekent voor
vorig jaar heb ik me welsh ook een deken opgedaan,
staat altijd 24/7 buiten, maar vorig jaar werd ze dun en stond wat te rillen,

deken gekocht gewon een 0 grams wind en waterdicht, en vanaf toen is ze weer dikker geworden, ze heeft haar energie dus niet aan het warmhouden hoeven te geven maar aan het eten.
wat belangrijker is met dit weer.

dus doe heerlijk een dun deken op.
overigens staat ze nu dit jaar gewoon zonder deken tot ze het weer koud gaat krijgen, dit is nog nie het geval dus geen deken

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:33

StalNollie schreef:
komt me bekent voor
vorig jaar heb ik me welsh ook een deken opgedaan,
staat altijd 24/7 buiten, maar vorig jaar werd ze dun en stond wat te rillen,

deken gekocht gewon een 0 grams wind en waterdicht

Hier wordt gezegd dat ongevoerd regendeken enkel de haren platdrukt en geen lucht tussen de lagen laat, wat ik ook wel weer logisch vind. Dus ik ga voor een dungevoerd regendeken. Maar bedankt voor je reactie !

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:40

Normaal kan een paard natuurlijk prima zonder deken maar jij zegt dat de haargroei van dit paard verstoord is. Dat is natuurlijk een wat andere situatie.
Als je paard in de sneeuw staat, en de sneeuw op zijn rug smelt niet, is hij behoorlijk geisoleerd.

Ongevoerd zou ik nu idd niet doen; probeer eens een fleecegevoerde (die is vergelijkbaar met 100-150 grams) of een 200grams deken. Dat moet voldoende zijn.

Als de basis van de oren lekker warm is, hebben ze het zeker niet koud. Als ze rillen, hebben ze het wel koud.

Controleer bij een 200grams wel of het niet te warm wordt en ze eronder staat te zweten!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:42

beantsje schreef:
Normaal kan een paard natuurlijk prima zonder deken maar jij zegt dat de haargroei van dit paard verstoord is. Dat is natuurlijk een wat andere situatie.
Als je paard in de sneeuw staat, en de sneeuw op zijn rug smelt niet, is hij behoorlijk geisoleerd.

Ongevoerd zou ik nu idd niet doen; probeer eens een fleecegevoerde (die is vergelijkbaar met 100-150 grams) of een 200grams deken. Dat moet voldoende zijn.

Als de basis van de oren lekker warm is, hebben ze het zeker niet koud. Als ze rillen, hebben ze het wel koud.

Controleer bij een 200grams wel of het niet te warm wordt en ze eronder staat te zweten!

Ik zeg toch dat ik ongevoerd niet ga doen, heb ik misschien al 15 keer gezegd in dit topic. Ik ga er zeker ook niet teveel opleggen.
De haargroei is niet verstoord.. niet elk paard heeft evenveel en evendik winterhaar ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:44

O, ik dacht dat je paard geen goede wintervacht heeft aangemaakt door de problemen eerder. Sorry, ik lees nu dat het alleen wat dunner is dan andere jaren.

Nogmaals, aan de oorbasis kan je goed voelen of ze nog lekker op temperatuur is. Een keertje wat koud is overigens niet zo erg, daarvan gaat het haar weeer extra groeien.
Als hij staat te rillen zou ik hem temperaturen om te kijken of hij niet onderkoeld is. Want dan moet je natuurlijk meteen een deken opgooien.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:51

Paarden kunnen het wel degelijk koud krijgen.
En zoals jij het beschrijft had ik al lang hem een gevoerde waterdichte winterdeken op gedaan.
De rugspieren worden dan lekker warm gehouden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:06

Elsskippy schreef:
Paarden kunnen het wel degelijk koud krijgen.
En zoals jij het beschrijft had ik al lang hem een gevoerde waterdichte winterdeken op gedaan.
De rugspieren worden dan lekker warm gehouden.

Hoe al langer? >;)
Merk echt pas vanaf woensdag dat ze lijkt koud te hebben hoor en ben gisteren door het verschrikkelijke weer echt niet ginder geraakt maar ze heeft heel de dag op stal gestaan en vanaf morgen gaat er gewoon een deken op.
Als je nog nooit een deken hebt gebruikt voor je paard heb je er niet eentje als je even met je vingers knipt....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:10

beantsje schreef:
O, ik dacht dat je paard geen goede wintervacht heeft aangemaakt door de problemen eerder. Sorry, ik lees nu dat het alleen wat dunner is dan andere jaren.

Nogmaals, aan de oorbasis kan je goed voelen of ze nog lekker op temperatuur is. Een keertje wat koud is overigens niet zo erg, daarvan gaat het haar weeer extra groeien.
Als hij staat te rillen zou ik hem temperaturen om te kijken of hij niet onderkoeld is. Want dan moet je natuurlijk meteen een deken opgooien.

Nee niet door problemen dus, ze heeft nooit een dikke vacht, maar nu wel erg dun, maar ze is gezond dus ligt niet aan een medisch probleem. Ze staat ook niet te rillen, dus is niet onderkoelt, maar de basis van de oren voelt heel wat kouder aan als normaal.
Maar ze is de laatste dagen een beetje ingevallen, dus ik heb het idee dat al haar energie gaat naar het warm houden. Ze geniet namelijk van een fleecedeken ook al.
Maar ik wou hier even checken ofdat ik niet 'over'reageerde, want liever geen dekens als het niet nodig is. Maar mijn vermoedens werden hier door iedereen bevestigd en er gaat dus gewoon een deken op vanaf deze avond.
:D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:18

Heb precies hetzelfde geval. Mijn pony maakt ook geen wintervacht aan. Ben ook niet zo fan van dekens, omdat ze van alle dekens schuurplekken krijgt. Maar nu met deze vries heb ik er toch maar een deken opgegooid. Na de vries haal ik hem er weer af. Heb wel het idee dat ze er baat bij heeft.
En ook bij mij staat ze overdag buiten en snachts binnen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:20

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:23

bedankt voor de tips, maar IK GA ER EEN DEKEN OPLEGGEN DEZE AVOND !
Dus het moet ni nog 100 keer gehaald worden dat ik er beter een deken op leg want daar ben ik ondertussen wel van overtuigd. ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:25

Ik zie hier voorbij komen dat paarden die rillen het koud hebben.
Dat is niet altijd zo, rillen is ook een teken dat ze de temperatuur zelf aan het regelen zijn. Dat breng je enkel in de war door er dan een deken op te leggen.

Echter is het natuurlijk een ander verhaal als de pony invalt.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:27

Kirr_: Daar bedoel ik mee, vanwege het melkzuur probleem in de rug wat hij al eerder had.
Warmte is dan geen overbodige luxe hoor.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:28

Silence schreef:
Ik zie hier voorbij komen dat paarden die rillen het koud hebben.
Dat is niet altijd zo, rillen is ook een teken dat ze de temperatuur zelf aan het regelen zijn. Dat breng je enkel in de war door er dan een deken op te leggen.

Echter is het natuurlijk een ander verhaal als de pony invalt.

Maar als ze blijven rillen is het volgens mij toch een teken dat ze hun temperatuur echt niet geregeld krijgen... Ik bedoel ze moeten toch ooit stoppen met rillen. (Niet aanvallend of wat dan ook bedoelt, stel dit meer als een vraag waarmee ik misschien nog wat kan bijleren, over dat rillen hoor je inderdaad verschillende meningen maar welke is nu de 'juiste' )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:33

Het ene paard heeft natuurlijk meer tijd nodig dan het ander.
Ligt geheel aan leeftijd, gezondheid enz. Dus dat is moeilijk te zeggen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:33

Elsskippy schreef:
Kirr_: Daar bedoel ik mee, vanwege het melkzuur probleem in de rug wat hij al eerder had.
Warmte is dan geen overbodige luxe hoor.

Het is een merrie, dus zij is beter van toepassing.
Dit was vorig jaar in het begin van de winter en had niets met de kou te maken, maar wel met een klein tekort van enkele vitamines, aangezien ze in de winter ineens heel wat minder gras binnen krijgen en blijkbaar het hooi dit vorig jaar niet genoeg opving. Had niets met kou te maken, toen was het ook nog helemaal niet zo koud, ik bedoelde gwn dat ze vorige winter veel binnengestaan had en dat ze misschien daardoor vorig jaar niet zo'n last had van de koude, maar nu ze constant buiten kan ze wel last heeft van de koude.
De problemen met haar rug waren met 1 spuit en vitaminen dan ook opgelost. Ze heeft toen ook geen deken opgehad en toch nergens last van gehad, de dierenartsen waren er ook overeens dat het niets met koude te maken had. Dit jaar heeft ze geen rugproblemen, nergens last van melkzuur dus ik ging ook niet onnodig dekens op leggen, de jaren ervoor had ze die ook niet nodig.
Paarden kunnen zich normaal zelf goed genoeg warm houden, als een paard geen dekens nodig heeft ben ik hier dan ook geen voorstander voor.
Ik vroeg dan hier ook meer tips om er achter te komen dat mijn paard echt wel koud had of dat ik het me maar meer verbeeldde. Maar iedereen denkt er hetzelfde over als ik in eerste instantie, dus ze krijgt ook gewoon nu een deken op. Maar dit staat volledig los van de rug.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:42

Kirr__ schreef:
JuulzX schreef:

Ik poets enkel het hoognodige, plaats waar zadel ligt + singel den de benen.
Maar ik rij zowat elke dag en ze zweet dan ook vaak, dus de dag erop moet ik toch wel even serieus poetsen voor mijn zadel erop kan. Maar probeer niet onnodig te poetsen. Deze avond vertrek ik voor het hele weekend nr ginder, leg er deze avond en nacht al fleecedeken op en morge een voorlopig regendeken. Ga maandag zo snel mogelijk een goed passend deken zoeken.

Mischien zou je het rijden even op een lager pitje moeten zetten?
Als je paard begint in te vallen..
duidelijk een teken dat ze moeite heeft emt zichzelf warm houden.
vééél ruwvoer geven, dus hooi hooi en nog eens hooi.
En lekker dekentje erop als ze echt te koud wordt.

Een paard rilt niet voor niets..
Dit is opeenvolgende spiercontracties.. dit geeft warmte.
En aangezien paarden veel spieren hebben, maken ze warmte hiermee aan.
ook worden de hogergelegen bloedvaten van een paard afgesloten, en zal het bloed dieper door het lijf stromen.
hiermee komt er warm bloed richting de longen en hart.
het bloed stroomt op dat moment in een circulatie in de slagaderen, ipv door de hogergelegen bloedvaten
Ook zal de vacht (ook al heeft ze niet veel) omhoog komen te staan, dit geeft isolatie. met een deken is dit NIET meer mogenlijk en verstoor jij dus de natuurlijke werking van de vacht.
Het is dus een beetje dubbel :)
Ik zou dus het rijden deze wintermaanden gaan minderen als ik jou was :) optijd dr rust geven, en veel hooi om aan te sterken.