Ik wacht meestal toen het hele witte eraf is, en dan gewoon erin.
Als ze gek willen doen houd je dat toch niet tegen. Krijgen overigs wel springschoenen om de 1e 3 uur
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoviBan schreef:Loopt je paard wel buiten? Of staat ie veel op stal?
liefhelietje schreef:Ik vind het ook link hoor, losgooien in een bevroren bak! Helemaal met kuilen e.d. Kun je niet gaan wandelen o.i.d.? Ik ging altijd wel met m'n paard naar buiten maar zorgde wel dat ik niet teveel langs de openbare weg kwam, maar nam bijv. fietspaden of wandelpaden. Evt. pas daar opstappen als je toch echt langs de openbare weg moet om daar te komen.
) maar hier doe je niets aan, jah ok, na ieder paard dat je doet de bak slepen en dat doet praktisch niemand. Er wordt door zand gereden en daarvan krijg je gewoon kuilen. Losgooien wekt bij de meeste mensen de indruk dat je 'm gaat laten rennen.
dan sta je er met angst en beven bij te kijken en besluit je om ze toch maar gauw binnen te halen of te gaan wandelen). liefhelietje schreef:Inderdaad, jij hebt een paard dat gewend is overdag buiten te lopen. Maar ik ken genoeg van die zotte beesten die helemaal over hun toeren gaan als ze even naar buiten mogen en die letten dan echt niet meer op kuilen (spreek uit ervaringdan sta je er met angst en beven bij te kijken en besluit je om ze toch maar gauw binnen te halen of te gaan wandelen).
liefhelietje schreef:Goed gedraineerd wil niet zoveel zeggen met deze vorst. Die van ons is supergoed gedraineerd maar met dit weer doe je er niets aan.
@ Roxxxiejjj, in iedere bak zitten wel kuilen. (denk nu niet direct aan kuilen van een halve meter) maar hier doe je niets aan, jah ok, na ieder paard dat je doet de bak slepen en dat doet praktisch niemand. Er wordt door zand gereden en daarvan krijg je gewoon kuilen. Losgooien wekt bij de meeste mensen de indruk dat je 'm gaat laten rennen.
, maar losgooien vind ik het geen probleem met die van mij. En ik heb in de rijbakken bij ons op stal echt geen kuilen gezien.. Ja het ligt niet helemaal horizontaal, maar kuilen kan ik het niet noemen.. __Nathalie__ schreef:roxxxiejjj er zullen zat paarden rustig gaan staan en een rondje lopen. Maar dat geld echt niet voor alle paarden.
Ik zou dat risico echt niet durven nemen. Die laat ik overdag dan wel lekker in de wei lopen en gaat snachts op stal, dan maar niet trainen.
__Nathalie__ schreef:roxxxiejjj er zullen zat paarden rustig gaan staan en een rondje lopen. Maar dat geld echt niet voor alle paarden.
Ik zou dat risico echt niet durven nemen. Die laat ik overdag dan wel lekker in de wei lopen en gaat snachts op stal, dan maar niet trainen.
Maar bij de meeste paarden die echt goed gek doen(en dan bedoel ik niet bij alle)denk ik dat het een teken is dat ze te weinig buiten staan.
En sommige van die paarden doen dan ook gek aan de hand, endan kunnen ze zich ook bezeren. Maar dat is mijn mening erover dan.. In de wei kunnen ze ook in een kuil stappen, of uitglijden
. Maar daarvoor zou ik dan weer niet mijn paardje binnen houden. Die let overigens wel op voor kuilen en dergelijke. Zelfs met buitenrijden als het een meter naast hem is springt hij opzij gelukkig
Equidea schreef:liefhelietje schreef:Inderdaad, jij hebt een paard dat gewend is overdag buiten te lopen. Maar ik ken genoeg van die zotte beesten die helemaal over hun toeren gaan als ze even naar buiten mogen en die letten dan echt niet meer op kuilen (spreek uit ervaringdan sta je er met angst en beven bij te kijken en besluit je om ze toch maar gauw binnen te halen of te gaan wandelen).
Dan zijn het geen zotte beesten, maar zotte eigenaren die hun paard 24/7 binnen houden...
De fout moet je dan ook niet bij het paard gaan leggen.
bevroren zijn kan dit heel link zijn hoor, ga zelf maar eens door zo'n bak liefhelietje schreef:Equidea schreef:
Dan zijn het geen zotte beesten, maar zotte eigenaren die hun paard 24/7 binnen houden...
De fout moet je dan ook niet bij het paard gaan leggen.
Zo kun je het ook noemen, en dat is ook echt niet optimaal voor een paard daar ben ik me wel van bewust.
Maar helaas heb ik een merrie gehad die niet naar buiten wilde met kou (dat is natuurlijk een uitzonderlijk geval),
zodra je haar in de bak zette dan begon ze te vliegen voor het hek langs omdat ze weer naar binnen wilde,
dit deed ze net zolang tot ze weer naar binnen mocht. Dit was echt grote paniek bij haar. Ik zorgde dan wel
dat ze op een andere manier toch even met haar bezig was en ging dan wel op buitenrit of wandeling. 24/7 binnen
gebeurd zelden, dan moesten er wel hele extreme weersomstandigheden zijn.
@ Roxxxiejjj, maar als die hobbeltjes/kuilenbevroren zijn kan dit heel link zijn hoor, ga zelf maar eens door zo'n bak
rennen, dat is natuurlijk heus wel anders dan dat je paard dat doet maar geloof mij dit is echt niet prettig. Maar ik ben
het met je eens zolang 't paard er gewoon rustig in blijft staan dan is er niet zoveel aan de hand. Gaan ze vliegen dan
vind ik dit wel gevaarlijk, en helaas heb ik vaak van die heethoofden die niet rustig in bak blijven staan.
liefhelietje schreef:@Roxxxieejjj ik heb al eerder gezegd dat het niet voor ieder paard geld. Maar als je dan zo'n druktemaker hebt dan is aan de hand stappen toch veiliger. En dat ie het zelf maar uit moet zoeken in de bak... Euuhh jah... En dan? Gebroken been of anderszins ernstige verwondingen of blessures. Je gelooft het of niet maar ik heb het zelf een meegemaakt met een paard dat losliep in een onbevroren bak, paard maakt een rare beweging en breekt haar been. Is natuurlijk pech, maar je moet het risico niet verhogen vind ik.
Ik bedoel het niet aanvallend hoor
. Een paard kan op het land ook uitglijden, en een been breken, en met springen is de kans op blessures ook groter. Dus als je echt wil dat er niks gebeurd met je paard kan je hem alleen nog in een glazen hokje doen. ( is natuurlijk wel erg overdreven maar ik bedoel t even als voorbeeld;)) Ik snap jouw mening ook, maar er kan altijd wel wat met een paard gebeuren, ze kunnen zichzelf een peesblessure geven bij een uitgestrekte draf ( ik ken iemand waarbij het paard dat gehad heeft). Een ongeluk zit in een klein hoekje. En ja bij hele hete paarden zou ik er ook niet voor kiezen. Lienek schreef:@ moontje1991
Kijk hier werk ik al heel lang aan.
En ik accepteer zijn angst.
Het is geen recreatie pony. het is een pony die veel training en wedstrijden nodig heeft.
Ik kan overal wel 100 keer langslopen maar toch blijft alles 'eng'
Normaal train ik hem thuis in de bak maar in dit geval lukt dat dus niet. dus zoek ik hierbij een tussenoplossing.