Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:37

Zorgen dat je bak goed gedraind is, en slepen :)
Ik wacht meestal toen het hele witte eraf is, en dan gewoon erin.
Als ze gek willen doen houd je dat toch niet tegen. Krijgen overigs wel springschoenen om de 1e 3 uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:38

JoviBan schreef:
Loopt je paard wel buiten? Of staat ie veel op stal?

Nog maar een keer dan, want ik heb sterk het gevoel dat dit dier veel (te veel) op stal staat.

De term "losgooien" krijg ik trouwens de kriebels van.
Paarden horen buiten te lopen, in kuddeverband. Opsluiten en een keertje per dag "losgooien" is imo echt not done.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:38

liefhelietje schreef:
Ik vind het ook link hoor, losgooien in een bevroren bak! Helemaal met kuilen e.d. Kun je niet gaan wandelen o.i.d.? Ik ging altijd wel met m'n paard naar buiten maar zorgde wel dat ik niet teveel langs de openbare weg kwam, maar nam bijv. fietspaden of wandelpaden. Evt. pas daar opstappen als je toch echt langs de openbare weg moet om daar te komen.

Zoiezo is het dom als je een paard in een bak gaat zetten als je weeet dat er kuilen in zitten.. En even ter verduidelijking met losgooien bedoel ik buiten zetten en NIET opjagen. Zoiezo ben ik niet van het opjagen, maar dmv spelen met mijn pony hem laten rennen, maar dat doe ik zeker niet in eeen bevroren bak! Dan mag hij zelf uitzoeken wat hij doet, als hij gaat rennen is het zijn eigen keus, en wordt hij niet gedwongen!

RoosCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:39

Eerste bericht hier haha,
Mijn pony is ook erg schrikkerig, maar ik kan wel naar buiten met hem. Onze bak is ook bevroren, maar ik ga dan met hem wandelen, over het terrein naast de fiets laten draven..
Verder zit naast onze stal een bosje en zoek daar wel een goede plek en ga hem daar longeren..
Als je pony erg schrikkerig is, is aan de fiets misschien niet het beste idee..
Vraag me wel af hoe je wedstrijden kunt rijden met een paard dat zoveel schrikt? ( niet flauw bedoeld hoor, mijn pony heeft dat ook heel erg, rede waarom ik ermee ben gestopt, vandaar;))
Succes iig nog!
Laatst bijgewerkt door RoosCaptain op 15-12-09 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:39

Staat het paard wel in de wei dan?
Onze bak is bevroren, maar de wei valt goed te doen voor ze.
Dan maar even niet rijden.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:41

Goed gedraineerd wil niet zoveel zeggen met deze vorst. Die van ons is supergoed gedraineerd maar met dit weer doe je er niets aan.
@ Roxxxiejjj, in iedere bak zitten wel kuilen. (denk nu niet direct aan kuilen van een halve meter ;) ) maar hier doe je niets aan, jah ok, na ieder paard dat je doet de bak slepen en dat doet praktisch niemand. Er wordt door zand gereden en daarvan krijg je gewoon kuilen. Losgooien wekt bij de meeste mensen de indruk dat je 'm gaat laten rennen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:42

roxxxiejjj er zullen zat paarden rustig gaan staan en een rondje lopen. Maar dat geld echt niet voor alle paarden.
Ik zou dat risico echt niet durven nemen. Die laat ik overdag dan wel lekker in de wei lopen en gaat snachts op stal, dan maar niet trainen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:43

Ga met hem naar binnenbak toe, kan ik gelukkig. :)

Overdag staat ze in de bak. Ze gaat nu toch niet rennen ofzo. En dat met die kuilen valt wel mee, paarden passen wel op. In het wild redden ze zich ook.. In de wei zijn ook genoeg kuilen. In de bak wel meer, maar in de wei heb je ze ook.
Ze is het gewend overdag buiten te lopen en ze is nu extra voorzichtig.. Gelukkig maar.

liefhelietje

Re: Wat doe jij wanneer de bak bevroren is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:45

Inderdaad, jij hebt een paard dat gewend is overdag buiten te lopen. Maar ik ken genoeg van die zotte beesten die helemaal over hun toeren gaan als ze even naar buiten mogen en die letten dan echt niet meer op kuilen (spreek uit ervaring ;) dan sta je er met angst en beven bij te kijken en besluit je om ze toch maar gauw binnen te halen of te gaan wandelen).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:48

Dat nog niet eens perse. Mijne staat de hele dag buiten (vanaf 6 u smorgens, staat alleen savonds en snachts op stal)

Maar als ik die uit de wei haal en in de bak zet gaat ze te keer als een gek. Ze staat hoog in het bloed en is zoiezo al een energiek dier. Dus nee ik zou dat niet doen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:49

liefhelietje schreef:
Inderdaad, jij hebt een paard dat gewend is overdag buiten te lopen. Maar ik ken genoeg van die zotte beesten die helemaal over hun toeren gaan als ze even naar buiten mogen en die letten dan echt niet meer op kuilen (spreek uit ervaring ;) dan sta je er met angst en beven bij te kijken en besluit je om ze toch maar gauw binnen te halen of te gaan wandelen).

Dan zijn het geen zotte beesten, maar zotte eigenaren die hun paard 24/7 binnen houden...
De fout moet je dan ook niet bij het paard gaan leggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:49

de mijne staat 12 u per dag buiten in de winter maande (zomers 24) en die doet het ook dus dan nog kan het.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:52

liefhelietje schreef:
Goed gedraineerd wil niet zoveel zeggen met deze vorst. Die van ons is supergoed gedraineerd maar met dit weer doe je er niets aan.
@ Roxxxiejjj, in iedere bak zitten wel kuilen. (denk nu niet direct aan kuilen van een halve meter ;) ) maar hier doe je niets aan, jah ok, na ieder paard dat je doet de bak slepen en dat doet praktisch niemand. Er wordt door zand gereden en daarvan krijg je gewoon kuilen. Losgooien wekt bij de meeste mensen de indruk dat je 'm gaat laten rennen.

Dat noem ik dan weer geen kuilen, maar hobbeltjes. Dat zijn dan vaak van die stukjes van 10cm, en daar zou ik dan niet in gaan rijden als het bevroren is omdat ze dan weer makkelijk uitglijden ;) , maar losgooien vind ik het geen probleem met die van mij. En ik heb in de rijbakken bij ons op stal echt geen kuilen gezien.. Ja het ligt niet helemaal horizontaal, maar kuilen kan ik het niet noemen..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:55

__Nathalie__ schreef:
roxxxiejjj er zullen zat paarden rustig gaan staan en een rondje lopen. Maar dat geld echt niet voor alle paarden.
Ik zou dat risico echt niet durven nemen. Die laat ik overdag dan wel lekker in de wei lopen en gaat snachts op stal, dan maar niet trainen.

Helaas is de weide bij ons geen optie meer.
Dus staan ze sinds een week of 2 overdag in de bak.
Ze zijn vandaag bij mij ook 3 keer even flink uit hun dak gegaan.
De ruin nam het voortouw en de 2 hengstveulens er achteraan.
Het enigste wat ik kan doen is hopen dat ze weten wat ze doen en oppassen...
Maar om ze nou op stal te laten staan alleen maar omdat er een kans is dat er iets gebeurd.
Deze kans is er ook wanneer de bak niet bevroren is...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:56

__Nathalie__ schreef:

Ik heb ook niet gezegd dat dat voor alle paarden geldt. ;) Maar bij de meeste paarden die echt goed gek doen(en dan bedoel ik niet bij alle)denk ik dat het een teken is dat ze te weinig buiten staan. ;) En sommige van die paarden doen dan ook gek aan de hand, endan kunnen ze zich ook bezeren. Maar dat is mijn mening erover dan.. In de wei kunnen ze ook in een kuil stappen, of uitglijden ;) . Maar daarvoor zou ik dan weer niet mijn paardje binnen houden. Die let overigens wel op voor kuilen en dergelijke. Zelfs met buitenrijden als het een meter naast hem is springt hij opzij gelukkig :P

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:00

ja dan moet je inderdaad wel wat. Maar mijn keus zou het niet zijn. Ben blij dat die van mij gewoon het land op kan/mag.

ik heb maandag gereden (alleen stap en draf) en toen had ik al zoiets van dit kan nog net, denk niet dat dat morgen avond nog haalbaar is.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:01

Equidea schreef:
liefhelietje schreef:

Dan zijn het geen zotte beesten, maar zotte eigenaren die hun paard 24/7 binnen houden...

Zo kun je het ook noemen, en dat is ook echt niet optimaal voor een paard daar ben ik me wel van bewust.
Maar helaas heb ik een merrie gehad die niet naar buiten wilde met kou (dat is natuurlijk een uitzonderlijk geval),
zodra je haar in de bak zette dan begon ze te vliegen voor het hek langs omdat ze weer naar binnen wilde,
dit deed ze net zolang tot ze weer naar binnen mocht. Dit was echt grote paniek bij haar. Ik zorgde dan wel
dat ze op een andere manier toch even met haar bezig was en ging dan wel op buitenrit of wandeling. 24/7 binnen
gebeurd zelden, dan moesten er wel hele extreme weersomstandigheden zijn.

@ Roxxxiejjj, maar als die hobbeltjes/kuilen ;) bevroren zijn kan dit heel link zijn hoor, ga zelf maar eens door zo'n bak
rennen, dat is natuurlijk heus wel anders dan dat je paard dat doet maar geloof mij dit is echt niet prettig. Maar ik ben
het met je eens zolang 't paard er gewoon rustig in blijft staan dan is er niet zoveel aan de hand. Gaan ze vliegen dan
vind ik dit wel gevaarlijk, en helaas heb ik vaak van die heethoofden die niet rustig in bak blijven staan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:07

liefhelietje schreef:
Equidea schreef:

Zo kun je het ook noemen, en dat is ook echt niet optimaal voor een paard daar ben ik me wel van bewust.
Maar helaas heb ik een merrie gehad die niet naar buiten wilde met kou (dat is natuurlijk een uitzonderlijk geval),
zodra je haar in de bak zette dan begon ze te vliegen voor het hek langs omdat ze weer naar binnen wilde,
dit deed ze net zolang tot ze weer naar binnen mocht. Dit was echt grote paniek bij haar. Ik zorgde dan wel
dat ze op een andere manier toch even met haar bezig was en ging dan wel op buitenrit of wandeling. 24/7 binnen
gebeurd zelden, dan moesten er wel hele extreme weersomstandigheden zijn.

@ Roxxxiejjj, maar als die hobbeltjes/kuilen ;) bevroren zijn kan dit heel link zijn hoor, ga zelf maar eens door zo'n bak
rennen, dat is natuurlijk heus wel anders dan dat je paard dat doet maar geloof mij dit is echt niet prettig. Maar ik ben
het met je eens zolang 't paard er gewoon rustig in blijft staan dan is er niet zoveel aan de hand. Gaan ze vliegen dan
vind ik dit wel gevaarlijk, en helaas heb ik vaak van die heethoofden die niet rustig in bak blijven staan.

Als hij gek word en hij doet het aan de hand, kan hij ook uitglijden als het glad is. Dus hij zoekt hij maar lekker uit in de bak. Overigens gaat hij ook gewoon de stapmolen in bijna elke dag, en rijd ik ook binnen als het bevroren is. Maar ik heb gewoon geluk met mijn poownie.

Ik vind het altijd zo kort door de bocht als er word gezegd dat als het vriest je paard niet meer de bak in kan. Dit geldt zeker niet voor elk paard!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:09

De buitenbak bij ons was gesleept en gestrooid gister voordat het ging vriezen, de bovenste laag was dus gewoon goed, en daaronder was het bevroren. Ik heb gewoon gestapt en gedraafd, maar niet gegallopeerd. Als ik jou was zou ik lekker gaan stappen, grondwerk gaan doen of dat soort dingen zoeken... Dat hij toch lekker met jou bezig is geweest...

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:14

@Roxxxieejjj ik heb al eerder gezegd dat het niet voor ieder paard geld. Maar als je dan zo'n druktemaker hebt dan is aan de hand stappen toch veiliger. En dat ie het zelf maar uit moet zoeken in de bak... Euuhh jah... En dan? Gebroken been of anderszins ernstige verwondingen of blessures. Je gelooft het of niet maar ik heb het zelf een meegemaakt met een paard dat losliep in een onbevroren bak, paard maakt een rare beweging en breekt haar been. Is natuurlijk pech, maar je moet het risico niet verhogen vind ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:15

Als je het paard niet rijdt, zou ik ook de hoeveelheid voer aanpassen. Veel hooi, weinig krachtvoer.
In het bos/door de berm/over de weg rijden is, als de grond bevroren is, ook wel link. Nu is nog niet alle grond bevroren, maar er zijn genoeg gladde plekken.
Het hangt trouwens erg af van je paard. Mijn (nu oudere) paard is steeds minder handig op oneffen grond, dus ik doe het nou echt rustig aan. (alleen wandelen en in de wei lopen) Voorheen ging ik rustig uit rijden, maar nu heb ik een 'ijsvrij-pauze' ingelast voor hem.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:22

liefhelietje schreef:
@Roxxxieejjj ik heb al eerder gezegd dat het niet voor ieder paard geld. Maar als je dan zo'n druktemaker hebt dan is aan de hand stappen toch veiliger. En dat ie het zelf maar uit moet zoeken in de bak... Euuhh jah... En dan? Gebroken been of anderszins ernstige verwondingen of blessures. Je gelooft het of niet maar ik heb het zelf een meegemaakt met een paard dat losliep in een onbevroren bak, paard maakt een rare beweging en breekt haar been. Is natuurlijk pech, maar je moet het risico niet verhogen vind ik.

een paard kan zichzelf ook bezeren met gek doen aan de hand. Ze kunnen ook uitbreken. En tjaa dat vind ik nu ook niet alles. ;) Ik bedoel het niet aanvallend hoor ;). Een paard kan op het land ook uitglijden, en een been breken, en met springen is de kans op blessures ook groter. Dus als je echt wil dat er niks gebeurd met je paard kan je hem alleen nog in een glazen hokje doen. ( is natuurlijk wel erg overdreven maar ik bedoel t even als voorbeeld;)) Ik snap jouw mening ook, maar er kan altijd wel wat met een paard gebeuren, ze kunnen zichzelf een peesblessure geven bij een uitgestrekte draf ( ik ken iemand waarbij het paard dat gehad heeft). Een ongeluk zit in een klein hoekje. En ja bij hele hete paarden zou ik er ook niet voor kiezen.

Vonekke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:26

Ik ga altijd werken aan de hand, lange teugelen,etc. Of ik maak een lange stap rit over de hei dat gaat vaak nog wel. Ik heb helaas ook geen binnen bak, dus dan moet je wat.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:29

Onze bak wordt gesleept voordat het gaat vriezen. Dan is hij dus nog best goed te rijden.
Zo niet ga ik lekker wandelen, of heeft ze vrij.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:31

Lienek schreef:
@ moontje1991
Kijk hier werk ik al heel lang aan.
En ik accepteer zijn angst.
Het is geen recreatie pony. het is een pony die veel training en wedstrijden nodig heeft.
Ik kan overal wel 100 keer langslopen maar toch blijft alles 'eng'
Normaal train ik hem thuis in de bak maar in dit geval lukt dat dus niet. dus zoek ik hierbij een tussenoplossing.

Dat maak je er nog altijd zelf van lijkt me, als je je pony gewoon overdag buiten zet krijgt hij in ieder geval beweging.
Je moet idd geen 5 paarden los gooien in een bevroren bak maar met zijn 2en of alleen kan dat prima.
Kun je niet vragen of iemand de bak even een beetje kan slepen?
Nu kan dat nog, over 2 nachten vorst niet meer.