Zout in de buitenbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:21

Onze bak lag ook keihard, en mijn paard heeft gevoelige zolen. Staleigenaar wil nu ook zout strooien, ben benieuwd!

poes

Re: Zout in de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:23

Ai mijn paard heeft al mok, das wel minder !

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:27

nu heeft geen zin meer. Pas bij de volgende vorstperiode. Je krijgt de bak niet meer zacht, maar kan voorkomen dat hij hard wordt

voor de mok: laag vaseline in de kootholten voor het rijden, kan het zout er niet bij

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:27

Ik strooi mijn bak ook. Ik begin al wel van te voren. Als ik weet dat het gaat vriezen, sleep ik de avond tevoren en ga dan strooien. Hoeveel het precies is weet ik niet, heb alles in een heel grote ton, maar denk wel 50 kg per keer. Als het eenmaal bevroren is, wordt het moeilijk. Ik gebruik strooizout van de Jumper, maar je schijnt ook veevoederzout te kunnen gebruiken, dat doet mijn instructrice. Als je bang bent dat ze het eten, lijkt me dat veiliger.

Ik heb sinds september houtsnippers in de bak, ik weet niet of dat ook nog scheelt (zit meer lucht tussen, dus dat helpt misschien?), maar mijn bak ligt er super bij.

De paarden staan er nu overdag ook in, omdat de wei te gevaarlijk is.

Dat zout slecht zou zijn voor de hoeven, ja, dat zal op gegeven moment wel zijn. Maar ze staan alleen maar in de bak bij echte vorst, verder niet. Bovendien zakt het zout bij regen ook snel de grond in, dus ik denk niet dat je echt bang hoeft te zijn voor de hoeven. Maar goed, dat is niet wetenschappelijk onderbouwd, slechts mijn mening.

Het begint hier te sneeuwen, dat wordt lastiger.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:36

Ik heb maandag zout gestrooid maar helaas heeft het niet geholpen want er ligt gewoon sneeuw in de bak :(
Ik denk dat het toch te weinig was.
Op het erf en paddock met stelton platen heb ik gisteravond nog gestrooid en daar is het niet blijven liggen.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:47

Bij ons is inmiddels ook maandag zout in de bak gegaan. Tot gisteren was hij eigenlijk nog prima. Bovenlaag mooi zacht. Hoe het nu is weet ik niet. Het valt hier erg mee met de sneeuw, dus misschien gaat het wel goed.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:49

Bij ons wordt er ook zout gestrooid. Is een agterberg-bodem en vooralsnog is het bovenste laagje wel aardig zacht :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:15

Hier ligt nu zo'n dikke laag sneeuw en het sneeuwt nog, dat strooien geen zin meer heeft. De paarden zonder ijzers staan lekker in de sneeuw, mijn rijpaard staat helaas zielig alleen op stal. Die staat rondom (en kan ook niet zonder helaas).

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:48

@tine10: je kunt speciale rubbers tussen het ijzer laten zetten met het beslaan. Dit doe ik elke winter uit voorzorg. Dan kunnen ze gewoon naar buiten als het sneeuwt. Kost 5 euro bij mijn smid.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:27

EUm binnen omdat die ijzers heeft hoe krijg je paard gek :S

Zet hem gewoon elke dag buiten heb minder kans op problemen als je binnen laat ze weten wel wat ze doen hoor

En stel sneeuw blijft 4 a 5 dagen liggen
Dan gaat het weg paard mag naar buiten weet van gekke geit niet hoe blij die moet doen kreupel en dan ??

maar ja is een heel ander onderwerp

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:40

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:45

RRteam schreef:
EUm binnen omdat die ijzers heeft hoe krijg je paard gek :S

Zet hem gewoon elke dag buiten heb minder kans op problemen als je binnen laat ze weten wel wat ze doen hoor

En stel sneeuw blijft 4 a 5 dagen liggen
Dan gaat het weg paard mag naar buiten weet van gekke geit niet hoe blij die moet doen kreupel en dan ??

maar ja is een heel ander onderwerp

Ten eerste wordt mijn paard er niet gek van gelukkig, maar leuk is anders. Normaal staat hij 12 uur per dag buiten (in de winter). Maar hij kan echt niet naar buiten met ijzers, binnen de korste keren dikke klompen. Wat ik er ook onder smeer. Hij is net weer een 9 maanden in de running, echt niet dat ik dat risico ga lopen. Ik ga wel iedere dag met hem naar de binnenbak om te rijden, maar buiten is nu geen optie. Het is uberhaupt een wonder dat hij weer loopt (is verlamd geweest), dus wil hem wel heel houden.

Is even niet anders.

Die rubbers zal ik met mijn smid gaan bespreken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:08

trisca schreef:
wij hebben ook zout in de bak.
Waar je wel om moet denken:
- benen goed schoonmaken na het trainen. Het zout bijt in eventuele wondjes waardoor het gevoeliger is voor mok
- strooien voor de vorst en het zout door de bovenlaag mengen met de sleep.
- ondanks het zout wel blijven slepen

Meestal wordt strroizout gebruikt. Hierin zit best wel rotzooi. Het mooiste zou zeezout zijn. Dat zou zelfs voor paarden met mok en wondjes goed zijn omdat het zuivert. Mijn ervaring is dat met strooizout de kans op mok vergroot. Door goed schoon te maken (evt. met betadine scrub) voorkomt dit.
Voor de hoeven is zout niet erg goed samen met vorst. Dit trekt het vocht uit de hoeven.

Let erop dat de paarden geen zand gaan eten met het zout erin!

Ik gebruik 100 kg zout voor een 20 x 60 baan

toevoeging; als iemand weet waar je zeezout ( of ander schoon zout) kan krijgen in grootverpakkingen hoor ik het graag! ;)

Misschien kun je ipv op zeezout te zoeken, op NaCl kunnen zoeken? Als je pure NaCl weet te bemachtigen, heb je ook zuiver zout te pakken :)
Dat is nl. de scheikundige benaming voor zout, je zou ook gewoon natriumchloride kunnen proberen. Weet niet of je dit als wist, maar misschien kun je zo wel iets vinden :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:16

Dank je MissEvil, maar zoals je misschien in mijn profiel hebt kunnen zien ben ik Bioloog. Heb ook al op NaCl gekeken. Kon zo niks vinden ;)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:19

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:29

kan je ook niet de hoeven invetten voor het rijden in een bak met zout?
want ze zeggen dat hoevenvet zo slecht voor de hoeven is omdat de hoef dan geen vocht meer kan opnemen,
dus kan de hoef ook geen vocht afgeven denk ik?
of niet? :+