Van de week gaat de rest van de vacht eraf. Vraag me vooral af hoe snel de messen bot worden op de grote hoeveelheid huidvet
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sjakie schreef:Ik heb ook een heiniger progress. Gisteren een deel van de vacht van een shet geschoren en daar kwam hij zonder problemen doorheen. Volgens mij heb ik 3 mm messen er op zitten.
Van de week gaat de rest van de vacht eraf. Vraag me vooral af hoe snel de messen bot worden op de grote hoeveelheid huidvet
savath schreef:Koeien messen zijn groffer en laten een drie mm haren staan.
Mijn paardenmessen laten een 1.5 mm staan.
amanda2 schreef:Laat je ons weten of je er blij mee bent?
Hopelijk komt ie morgen of woensdag binnen, dan kan ik woensdagmiddag hem gelijk proberen. En anders donderdag. Maar ik wil er niet al te lang mee wachten, aangezien hij nu dus half geschoren is, duo-penotti. 
ElCamino schreef:Even een tip:
Nieuwe geslepen messen zit vaak een filmlaagje olie op.
Als jedeze zo op je machine zet scheren ze niet. Zorg dat de messen goed drog en olie-vrij zijn.
Pas met draaiende machine de olie erop doen.
Boelie5 schreef:Oke! Ik ben benieuwd of het bij jouw shet helemaal lukt. Mijn pony zal ook wel veel huidvet hebben denk ik, met zo een behoorlijke vacht. Maar ik ga ‘m met dit weer absoluut niet wassen!
ElCamino schreef:Yep!! er kan een filmlaagje opzitten en dan knippen ze gewoon niet, dan zet je hem strakker en wordt hij te warm en slijten ze weer te snel.
Goed droog en schoon erop zetten, aandraaien. Niet te strak.
Olie in het gaatje bij de messen en bij het klosje,eventueel op de messen zelf.
Zolang draaien tot het geklapper ophoudt. Even uitproberen op het paard en steeds klein stukje aandraaien tot hij scheert.
De machine is nog niet binnen.. femmefatale1 schreef:Er is echter wel verschil in messen.
Voor een fijne vacht gebruik ik messen van 31-15 tanden, maar paarden met een dikkere vacht pak ik messen van 21-23 tanden.
Deze wordt voor paarden én koeien gebruikt.
Doordat deze tanden wat verder uit elkaar staan pakt hij de dikke vacht makkelijker.
Overigens heb ik de Heiniger Delta, maar dat zijn dezelfde messensets.
Echt hij ging als een zonnetje!

catalyst1 schreef:Ik scheer altijd zoveel mogelijk met de grote machine. Ik begin altijd met de kaken en de onderkaaklijn.Dat ziet er dan al netjes uit,mocht je paard niet verder willen.Als dat goed gaat, werk ik verder naar boven en naar de bles.Oren en rondom de ogen doe ik altijd alleen met een tonduese!!
Mocht je pony het goed vinden dat je bij zijn bles scheert,let dan wel goed op dat je nooit richting ogen scheert ( dus altijd er vanaf scheren) en dat je goed de voorpluk weg houdt.Succes...