helemaal scheren? deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: helemaal scheren? deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:01

VSW-->SV

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:47

rowo schreef:
Nee een paard is zeker geen mens, maar de vergelijking is wel zo'n beetje hetzelfde. Een paard nat wegzetten kan IMO gewoon nooit goed zijn :n

Tja, ik heb nog niet zo lang een eigen paard, dus als ik met dit soort vragen zit ga ik meestal op zoek naar informatie van betrouwbare deskundigen. En daaruit blijkt in dit geval (zoals zo vaak) dat je paarden niet met mensen kunt vergelijken. Een paard wordt niet ziek als je 'm nat wegzet. Maar als jij je daar niet lekker bij voelt, doe je dat toch niet? Ik vind alleen dat je goed moet nadenken voor je een paard scheert of een deken op doet; is je paard daar nou echt blij mee? Wij gebruikten de eerste winter dat we ons paard hadden ook een deken en hij stond continu te puffen, hoewel hij toen wel geschoren was...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:01

Tja... als je intensief traint en wedstrijden rijdt is een paard zonder deken en dus met (vaak te dik) haar gewoon not done! Dan maak je een paard eerder ongelukkig. En idd is geen enkel paard erg blij met dekens, maar ik heb geen keus. Daarnaast gaan ze er in het voorjaar zo snel mogelijk weer af.

En als jij denkt dat een paard van nat haar niet ziek wordt, dan is het toch prima?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: helemaal scheren? deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:56

Mijn pony is bijna volledig geschoren (op de sokken en helft hoofd na) sinds gister en staat onder een 200 grams regendeken met hals.
Zelf heb ik de pony's altijd zonder hals gehad, dat ging prima. Maar merk dat de hals bedekt toch ook wel warmte geeft.
Ik heb een Rhino deken, en ze heeft geen last van afschurende manen, ondanks dat ze lange manen heeft.

Annemiekz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:41

Mijn paard (tinkermerrie) is van de week geschoren. Ze was niet meer vooruit te branden. Na een kwartier in de bak was ze kapot, op strand viel het nog redelijk mee. Ze werd zelfs al bezweet van het fanatiek hooi eten. (en ik maar denken dat ze ziek was, heb zelfs getemperatuurd) Het opdrogen duurde ongeveer 2 uur. Vaak zette ik haar buiten wanneer haar onderharen, die bij de huid, droog waren, terwijl haar bovenharen nog nat waren. Nu is ze helemaal geschoren en heb ik weer mijn eigen vertrouwde actieve beestje weer terug. Er kwam circa 4 cm haar vanaf.....
Voor mij was dit de eerste keer dat ze geschoren werd - heb haar pas een half jaar - en ja, ik zat ook ontzettend te dubben om een deken met hals te kopen. Gelukkig was het afgelopen week niet zo koud en heeft ze er rustig aan kunnen wennen. Ze vindt het heerlijk. Vooralsnog blijft ze gewoon met een 'gewone' deken op staan.