Help, half geschoren pony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:23

Sjolvir schreef:
(overigens had ik laatst een brave te scheren toen mijn scheerapparaat ontplofte, mazzel! bijna klaar! Anders had die ook wel hee raar deken model gekregen)

Hahah heb ik ook een keertje gehad alleen niet ontploffen maar hij dacht doe het zelf maar!!! Hahaha was gelukkig ook bijna klaar

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:23

Sjolvir schreef:
Zoals al eerder gezegd, bij probleem paard beginnen met links en rechts steeds omstebeurt, belangrijkste plaatsen te scheren.
(benen in geheel niet belangrijk, niet chique, maar kun je er best in laten zitten)
Als dan je paard toch reageert heb je 1 links en rechts toch soort van symetrisch.. En 2, toch een goed werkmodel, dus met werken minder last van zweet.

(overigens had ik laatst een brave te scheren toen mijn scheerapparaat ontplofte, mazzel! bijna klaar! Anders had die ook wel hee raar deken model gekregen)

Ja inderdaad.
want anders krijg je zoals nu dus 1 kant wel heelmala en andere kant kleine stukjes niet.
je kunt idd. bter afwisselen zodat alles gelijk blijft.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:24

Balen meid dit!
Ik weet niet waar je vandaan komt? Anders wil ik het wel proberen voor je met een vriendin van me... klinkt misschien heel banketstaaf maaar als de verdoving erin zit en het lukt niet een praam erop. Wij hebben vaker dit soort paarden gedaan en de praam helpt bij 9 van de tien gevallen wel

_Michelle__

Re: Help, half geschoren pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:24

Ik woon best ver weg voor je denk ik. Pony staat in de buurt van Den Bosch :)

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:25

Azzaro schreef:
Balen meid dit!
Ik weet niet waar je vandaan komt? Anders wil ik het wel proberen voor je met een vriendin van me... klinkt misschien heel banketstaaf maaar als de verdoving erin zit en het lukt niet een praam erop. Wij hebben vaker dit soort paarden gedaan en de praam helpt bij 9 van de tien gevallen wel

Ja alleen is een praam bij haar wel moeilijk erop te krijgen
en slaat ze naar der praam.
Maar het enige deel wat nog weg zou moeten zou de hals zijn

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:25

Tsja, kun je het niet gewoon zo laten? Gooi er nu een deken op en laat het gewoon zo. Met 2/3 weken is die kant toch weer redelijk bij gegroeid. Ik zou er persoonlijk niet nog een keer verdoving+spierverslappers geven, dat neemt ook de nodige risico's met zich mee.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:26

chocobroodje schreef:
Tsja, kun je het niet gewoon zo laten? Gooi er nu een deken op en laat het gewoon zo. Met 2/3 weken is die kant toch weer redelijk bij gegroeid. Ik zou er persoonlijk niet nog een keer verdoving+spierverslappers geven, dat neemt ook de nodige risico's met zich mee.

dit is denk niet zomaar hetzelfde de andere kant zijn dikke haren en dat duurt geen 2/3 weken
wel een heel tijdje geloof ik zo!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:27

Ja dat idee had ik dus ook, daarom heb ik er ook mijn twijfels bij om weer te gaan verdoven.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:27

ja den bosch is inderdaad wel een eindje uit de buurt... je kan het toch in iedergeval proberen met de praam? niet geschoten is altijd mis ;)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:28

Ja alleen het probleem is dat ik haar zelf dus pertinent niet meer vast durf te houden en niet kan scheren :=

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:28

zijn er niet meerdere mensen op stal die kunnen helpen?

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:30

Haha ja jawel, maar het probleem is dat iedereen weet hoe ze reageert. Iedereen wordt er nerveus van en dat werkt natuurlijk ook niet mee, want dat breng je over op de pony.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:33

Je kunt het beter zo laten dan dat straks het beest een enorme trauma heeft (als dat er niet al is) en de hele stal aan diggelen ligt. Paard went wel aan het vachtverschil, kwestie van buiten met uitrijdeken rijden. Echt ik zou hem laten, het ziet er vooral niet uit maar met een deken zal het weinig verschil maken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:38

Heb je niet ergens een oude electrische tandenborstel of koop een goedkoop massage apparaat en ga daarmee oefenen ipv met de scheermachine, dan went ze aan de trilling van het apparaat, desnoods leg je de scheermachine ernaast voor het geluid, maar het gaat voornamelijk om de trilling.

Oefen dat eerst op een plek waar ze niet bang is en dan verder uitbreiden tot ze het lekker gaat vinden en dán pas de scheermachine erbij pakken. Het kan een paar dagen duren maar als je dit steeds zonder stress oefent hoef je niet meer te verdoven.

Gebruik approach en retreat techniek en desensibiliseer haar daarmee voor de scheermachine, ik heb een hele dvd van Parelli over dit onderwerp, PB me als je daar interesse in hebt.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:40

Ik ben al aan het oefenen geweest met een tondeuze, maar dit werkte tot nu toe alleen averechts.
Misschien een elektrische tandenborstel of iets dergelijks inderdaad. Bedankt voor de tip :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:51

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:53

Ik zou het niet weten!
Ik hoop dat er een oplossing komt!

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 11:54

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:56

Even doorzetten, op je tanden bijten en doorzetten.

Zet je paard tussen twee touwen in en ga oefenen. Dat het averechts werkt, oke? Dan doe je het niet goed, als het paard schrikt zet je het apparaat NIET uit. Je gaat rustig door en doet alsof je neus bloedt, al schiet ze het plafond in, negeren! Geef haar even een geruststellend aaitje en praat rustig tegen haar, je laat het apparaat aanstaan tot het paard ontspant en gewend raakt aan het geluid. Dan zet je het apparaat pas uit, daarna ga je weer een stapje verder en hou je het apparaat tegen haar aan. Zo bouw je het heel snel uit...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:59

Roadracer schreef:
Ik vind sowieso dat je een paard niet moet gaan scheren als je én verdoving, én spierverslappers en weet ik veel wat allemaal nog al niet meer nodig hebt. :n Dan had je afgelopen zomer beter in alle rust een aantal weken/maanden kunnen gaan oefenen om je paard rustig te laten wennen aan de scheermachine.
Nu zit je met een halfgeschoren paard, succes met het verzinnen van een (ongetwijfeld weer zeer inventieve...) oplossing...

Ben ik het deels mee eens.. Mijn fjord was ook altijd als de dood voor het scheerapparaat en heb ik ook 3 jaar lang iedere keer laten verdoven. Hij is de laatste keer heel relaxed uit de verdoving gekomen terwijl ik nog bezig was en sindsdien weet hij dat het niet eng is en blijft hij dus heel braaf staan. Vind het totaal niet erg meer. Ik denk dus dat ze er ook wel aan kunnen wennen, maar dat je direct met een goede verdoving moet beginnen.

En sommige paarden krijgen zo'n enorme vacht, dat je ze op geen enkele wijze droog krijgt in de winter.

TS, ik denk dat je het beste nog een keer kunt proberen te verdoven. Mijn dierenarts heeft een cocktail waar hij een uur onder zeil van is. Ze gebruiken die verdoving ook wel voor staand castreren. En dan beginnen op de romp en als laatste pas de benen doen. Veroof hem in zijn stal, zet hem dan tussen 2 touwen en begin pas als hij echt goed staat te suffen.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 09-11-09 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:59

Shattered schreef:
Even doorzetten, op je tanden bijten en doorzetten.

Zet je paard tussen twee touwen in en ga oefenen. Dat het averechts werkt, oke? Dan doe je het niet goed, als het paard schrikt zet je het apparaat NIET uit. Je gaat rustig door en doet alsof je neus bloedt, al schiet ze het plafond in, negeren! Geef haar even een geruststellend aaitje en praat rustig tegen haar, je laat het apparaat aanstaan tot het paard ontspant en gewend raakt aan het geluid. Dan zet je het apparaat pas uit, daarna ga je weer een stapje verder en hou je het apparaat tegen haar aan. Zo bouw je het heel snel uit...

Ja maar als ze dat apparaat vast is
en ze wil een aaitje geven dan kan dat niet of ze gaat slaan met haar voorbenen
of super hard rennen.
en slaan met voorbenen is ook niet alles.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:00

Wat vervelend zeg,
heb net je mail gezien en een pb-tje gestuurd.Heel veel succes.Nogmaals,een goede scheerster kan ieder paard scheren ( eventueel met de juiste hulpmiddelen) en laat een pony zo niet staan,kan me voorstellen dat het geen gezicht is en onpraktisch

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 12:01

Dat is dus wat ze al heeft gehad en daar brak ze doorheen.
Het eerste half uur was ze wel rustig, dus het is wellicht een idee, maar moet zeker weten dat het niet gevaarlijk is om zo snel achter elkaar te verdoven.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:03

Ja eigenlijk zou je meteen bij de verdoving als eerste aan de hals moeten beginne dat ze dan gewoon nog te lam is om iets te kunne doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:08

_Michelle__ schreef:
Dat is dus wat ze al heeft gehad en daar brak ze doorheen.
Het eerste half uur was ze wel rustig, dus het is wellicht een idee, maar moet zeker weten dat het niet gevaarlijk is om zo snel achter elkaar te verdoven.

Nou, bel je vee arts en vind het uit. Opzich was het een vrij lichte narcose zei de veerats toen tegen mij. :) Ik hoef helemaal niet meer te verdoven inmiddels, die van mij vind het zelfs lekker nu :') Die trok een puntlip toen ik bij zijn schoft bezig was vorige week, nou, dan weet je het wel! _O-

Punt is dat je door moet zetten.. Als je je iedere keer af laat schrikken weet ze dat het achterlijk doen helpt om het gevaar af te wenden en zal ze het blijven doen.

Ik ben de eerste keer toen mijn paard door het lint ging ook over de rooie geweest, hij was zelfs zo gek dat hij zich wilde laten vallen om weg te komen, dat zie je echt niet vlug bij een vluchtdier.