Voordelen en nadelen van scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: Voordelen en nadelen van scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:30

Voordeel: minder gezweet, sneller droog.
Groot nadeel: 9 van de 10 keer gedoe met dekens.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:53

Voordelen: Paard is iets pittiger, Minder zweten/ sneller droog, Beter overzicht op wondjes/mok etc..., toont netter op wedstrijd.

Nadelen: Duurder(scheren, dekens,...), Paard is iets pittiger, Gezeul met dekens, opletten voor wondjes/ schuurplekken,..

Of ik nu bijtijds een deken opdoe of niet, mijn paard komt er deze tijd als een teddybeer uit te zien. Ik ben door tijdgebrek vaak genoodzaakt om 's avonds te rijden. Na een uurtje is er dan ook geen droog plekje meer te vinden, paard staat snel te pompen en ook als ik lang uitstap(meestal ernaast zonder zadel met zweetdeken)is hij amper droog te krijgen. Hij komt 'sochtens op de wei en de rest op stal.

Scheren doe ik na de kortste dag van het jaar ivm natuurlijke ruiproces. Ik hoef dan ook maar 1x te scheren. Mijn paard staat beter in zijn vel, ziet er opgewekter uit en heeft meer plezier in het rijden. De winters hier in nederland zijn te warm voor zijn natuurlijke aanleg, waarom zou ik hem dan met 3 wollen truien en een thermo-shirt een intensieve training laten lopen?