Nu nog een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia

Re: Nu nog een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:29

Ik denk dat ik in jouw geval de keuring volgende maand zou laten schieten en haar volgend voorjaar, liefst pas laat, aan zou bieden op de keuring. Dan zit je nu niet met het winterhaar wat eraf moet, en de rest van de winter niet met dekens.
Maar of dat een mogelijkheid is weet ik natuurlijk niet ;)

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 14:35

Antwoord op Patricia, het gaat om de IBOP keuring, die is alleen in het najaar, anders is jouw optie ook het slimste.
sjaakiekira schreef:
Ik heb het ook gedaan, mijn paard leeft nog hoor :+ . Ze zweet ook niet, dus ik zie het probleem niet...

En hielp het? Is de vacht minder geworden? Of heb jij die deken al veel eerder op gedaan?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:43

TS
Ik zit ook met hetzelfde probleem als jou...
Ik heb een haflingerhengst waarmee ik in Februari naar de keuring moet...
|o Waarom nou weer in Februari!!! Tot een maand geleden stond hij prachtig kort in zijn vacht goudhaantje te zijn!!!

Ik heb nu een 220 grams deken op... Hij krijgt desondanks lange haren langs zijn billen en onder zijn hals tot nu toe blijft de rest van zijn lijf kort...
Maar ja scheren?... Ik durf het niet aan hoor!!! Wanneer moet ik dan scheren wil ik dat de vacht in Februari mooi is? Ik vind het een te grote gok!!!
Ik scheer sowieso altijd de sokken weg, brand kinhaar en hals haar en heb met een kam en een scheerapparaat de lange haren bij zijn billen weggeschoren...
Ziet er netjes uit al zeg ik het zelf!!! Dit doe ik ook 3 weken voordat we naar de keuring gaan, zodat het er niet geschoren uitziet, de dag dat we gaan scheer ik de haartjes bij de kroonrand strak en de laatste puntjes op die i...

Mijn moeder zegt dat een mooie vrouw met vuilniszak nog steeds een mooie vrouw is... En dat een paard met dikke vacht nog steeds dat goede paard is wat goed beweegt en mooie houding heeft... Maar ja het liefst heb je natuurlijk dat alles perfect is!!! :P

Veel succes op de keuring iig!!! Het is moeilijk ik weet het!!! En voor jou helemaal want jij hebt een heel ander paard als een haflinger!!! Haflingers hebben al snel een dikkere vacht...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:05

Alves schreef:
TS
Ik zit ook met hetzelfde probleem als jou...
Ik heb een haflingerhengst waarmee ik in Februari naar de keuring moet...
|o Waarom nou weer in Februari!!! Tot een maand geleden stond hij prachtig kort in zijn vacht goudhaantje te zijn!!!

Ik heb nu een 220 grams deken op... Hij krijgt desondanks lange haren langs zijn billen en onder zijn hals tot nu toe blijft de rest van zijn lijf kort...
Maar ja scheren?... Ik durf het niet aan hoor!!! Wanneer moet ik dan scheren wil ik dat de vacht in Februari mooi is? Ik vind het een te grote gok!!!
Ik scheer sowieso altijd de sokken weg, brand kinhaar en hals haar en heb met een kam en een scheerapparaat de lange haren bij zijn billen weggeschoren...
Ziet er netjes uit al zeg ik het zelf!!! Dit doe ik ook 3 weken voordat we naar de keuring gaan, zodat het er niet geschoren uitziet, de dag dat we gaan scheer ik de haartjes bij de kroonrand strak en de laatste puntjes op die i...

Mijn moeder zegt dat een mooie vrouw met vuilniszak nog steeds een mooie vrouw is... En dat een paard met dikke vacht nog steeds dat goede paard is wat goed beweegt en mooie houding heeft... Maar ja het liefst heb je natuurlijk dat alles perfect is!!! :P

Veel succes op de keuring iig!!! Het is moeilijk ik weet het!!! En voor jou helemaal want jij hebt een heel ander paard als een haflinger!!! Haflingers hebben al snel een dikkere vacht...

Als je hem eind november scheerd is hij in februari heel mooi hoor! Ik laat mijn merrie ook eind november scheren. dan binnen 4 weken zijn de scheerstrepen weg en dan groeit de vacht ook niet meer omdat de wintervacht er al doorheen was.... die groeit dus ook niet meer terug. gewoon doen :P

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:16

Als scheerstrepen zolang blijven, dan kan ik haar niet meer scheren als er daarna een deken opkomt en de vacht niet echt bijgroeit.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:18

Ja?
Peelie bedoel je dan dat ook de kleur terug is in begin Februari?
Hij is heel egaal donker van kleur en zou het jammer vinden als de jury dat niet kan zien... En zie je echt niet dat hij is geschoren? Doe je na het scheren een 360 grams deken (met hals?) op?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:23

de vacht groit nog wel een heel klein beetje, maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar...

Gewoon een beetje dat je een egaale vacht hebt.

Als je een profecioneele scheerster neemt (kost meerstal zo'n 35 a 45 euro) krijg je zo min mogenlijk strepen. Die hebben namenlijk een echt scheerapparaat voor paarden en niet voor koeien (waar je wel echt heel lelijke strepen van krijgt).

even kijken op bokt. er zijn er genoeg die zig aanbieden ;)

de kleur word dan de zomer kleur. Tenzij je haf echt heel donker is in de zomer.

Ik zou de hals er zo veel mogenlijk vanaf houden, alleen als het echt heel koud is of regend...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:33

Ok Thanks!!!
Ik heb al iemand op bokt gezien!!!
Ik ga het aankijken tot November en moet het dan moet het!!! Dan maar scheren!!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:44

Tjah, het is gewoon veel fijner voor je paard. Ik heb het vorige winter ook gemerkt aan mijn haf. ze zat zo veel beter in haar vel. geestelijk en lichaamelijk. ik zal eens even een fototje opzoeken...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:49

Afbeelding
Ze was drachtig, dus vandaar zo dik :P

Afbeelding
Dit is met het dekken. Je ziet, de kleur valt echt reuze mee ze is mooi egaal. ze ziet er wel iets lichter uit, maar dat is door de verschillende camera's.

*ik vergelijk de kleur nu nog eens, eigenlijk zie ik nog geeneens verschil...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:11

_Bitje_ schreef:
jesito schreef:
Dat vind ik dus schandalig, maar ja mijn mening.

hoezo schandalig?

Dat je bijna verplicht bent je paard te scheren.
Een paard hoort gekeurd te worden op gangwerk, bouw, papieren en niet op hoe mooi die getrimt is.
Ik vind het dus schandalig als je afgerekend zou worden met een goed paard enkel omdat het niet geschoren is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:13

als de bouw mooier uitkomt als ze geschoren is, dan is dat toch logies.. dus nee je bent niet verplicht, maar ja, het is wel veel mooer. De benen komen mooier uit. ze zien er minder dik uit. ga zo maar door...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:16

Als scheren nou gewoon verboden was (stel) zouden dus alle paarden een dikkere vacht hebben en dan zou het ook geen probleem meer zijn, maar goed dat is mijn mening.
:o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:19

En dan zou ik mijn haf in de winter niet fatsoenlijk kunnen rijden omdat ze zo ongelukkig is... Totaale onzin dus...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:30

Ja dat ziet er echt netjes uit Peelie!!!
Leuke merrie trouwens! Door wie heb je dr laten dekken?
Groetjes

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:47

Door Nobbi, een Duitse hengst die voor het leven goegekeurd is. Hij is ondertussen al 18 jaar oud. Hij heeft 10% arabies bloed. Mijn merrie helemaal niks. Maar dit zorgt er voor dat het veulen een beetje van de inteeld af is, en een lekker pittig karakter heeft.

ik laat haar dit jaar profecioneel scheren. Ik ben super benieuwd hoe ze dat gaat doen :D word namenlijk pas de 2e keer.

en de vorige keer zat er toch een veulentje in en zat ze onder de hormonen. nu niet meer.

wil je een foto van de hengst alves?

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 21:29

Ik ben het er helemaal mee eens waar een paard op moet worden beoordeeld, maar bij een IBOP beoordeel je de fokwaarde van de merrie. Dus ook exterieur en daar hoort alles bij. De uitstraling, bouw inderdaad maar een mooi vacht is bij mijn paard een wereld van verschil. Ik snap het wel dat het meer punten geeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:38

Weet je al wat je gaat doen? scheren of niet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:42

Ik geef er de voorkeur aan om vroeg te scheren (herfstvakantie). Dan groeit het nog weer een ietsiepietsie bij en zijn ze niet zo lang heel bloot.

vniekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 10:49

Hey,
ik heb haar nu een 200 grams deken op gedaan en ze zweet niet. Misschien volgend weekend scheren en dan een 350grams op, ik wacht het eventjes af.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:11

350 is meer dan zat. dan groeit het idd nog ietsie pietsie en dan heb je een paardje met een mooi kaal lijf ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:45

Peelie schreef:
En dan zou ik mijn haf in de winter niet fatsoenlijk kunnen rijden omdat ze zo ongelukkig is... Totaale onzin dus...

Ik ben niet perse tegen scheren, maar vind het belachelijk dat ieder paard voor een keuring geschoren moet omdat het mooier is.