voor de 1e keer wordt mijn paard geschoren(dit weekend ;))

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:39

en welke verdoving gebruik je dan?? tranquigel??

daantjuhhh schreef:
tamaramt schreef:
ik heb idd een zeikerig paard en niet de kans gehad om hem vanaf jongs aan er aan te laten wennen(hij is nu 11 en ik heb hem 2,5 jaar) dus voor de zekerheid haal ik toch verdoving.
ik probeer het eerst zonder maar wil mijn paard niet onnodig over de zeik laten raken dus indien het nodig is krijgt hij verdoving ;)

Eerst gaan scheren er dan achter komen dat ze over de zeik is en dan verdoving geven werkt niet.

Ze zijn dan te opgepept.
Dan kun je beter een dagje wachten.. verdoving geven en dan later als het ingewerkt is gaan scheren.

Ik heb het de eerste keer jaren geleden ook zo gedaan als jij wilde.

Nou later met verdoving en praam nog 8 uur bezig geweest.

Nu geef ik haar direct verdoving en ga dan een 3 kwartier later aan de slag en dan red ik mij alleen.

Die van mij was 9 en net zadelmak, kwam zo van het land..
Dus echt wennen vanaf jongs af aan, zat er bij mij ook niet in.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:58

Ja... die heb ik gebruikt.
Heb toen dik 3 kwartier gewacht en toen op nieuw begonnen.
Nou ze brak dwars door de verdoving heen.

We hebben het wel afgemaakt, omdat ze al wat scheer strepen had.
Nou ja, der benen en hoofd heb ik overgeslagen! :+
Pff.... wat een drama met z'n 3en.
Praam erbij.

Zelfs met het apparaat uit kon ik der nog niet aanraken.

Ik heb al heel wat paarden geschoren, maar heb er nog nooit een meegemaakt die zo gek was als die merrie.

daantje_gt

Re: voor de 1e keer wordt mijn paard geschoren(dit weekend ;))

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 01:09

mijn merrie wordt dit jaar ook voor het eerst geschoren :-) scheer haar begin november pas.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:33

Heb t zelf heel makkelijk gehad, voordat de gene die zou helpen kwam had ik de helft zelf al geschoren... Geluid intereseerde hem werkelijk helemaal niks (en had ereen met veel lawaai), hoofd (maar half geschoren) vond ie helemaal prima en dat zonder verdoving of praam... Ideaal...

Hopelijk groeit het haar niet al te hard aan en red ik t met 1 keer scheren

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 12:55

ik heb gehoord dat je met verdovingspastas bij ruinen uit moet kijken en dat je beter te weinig ipv te veel kan geven omdat het anders kan gebeuren dat je ruin een afweking krijgt aan zijn geslachtsdeel en dus altijd zijn plasser eruit blijft hangen met rijden enz

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:58

Die van mij wordt maandag geschoren. Ze wordt er niet heel veel frisser van (wel ietsie) maar ik merk gewoon dat ze langer door kan gaan. Nu is na een half uur de meeste energie er wel uit. Dit wordt de 3e keer dat ik haar scheer en bij haar vorige eigenaar werd ze ook altijd wel geschoren. Ze is gelukkig mega braaf met scheren

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:06

Samm schreef:
Ik scheer mijn paard ook elke winter, word nooit echt frisser. Hou gewoon eerst de zweetdeken er 5 min op als ik erop zit.
Mijn paard vind het gelukkig heerlijk om geschoren te worden, die geniet ervan en gaat er helemaal voor staan, ook voor het hoofd en de oren, het maakt haar niks uit als ze daarvoor een paar uur stil moet staan, ideaal! :D

Mijn merrie vond het vorig jaar ook heerlijk!!! en die werd vorig jaar voor het eerst geschoren. Ik ben benieuwd hoe dat dit jaar gaat. Dit jaar laat ik haar proffecioneel scheren.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:38

noekje schreef:
Ik zit er ook over na te denken.
Maar ik heb geen halsdeken. Krijg hij het dan niet heel erg koud met zon blote nek?

Dit vraag ik me ook af. Ik zit sterk te twijfelen om dit jaar ook te scheren voor het eerst. Met de les is het écht niet leuk, dan is hij zeik en zeiknat nu. Vorig jaar ging het nog wel maar nu zijn we veel harder aan het trainen en ook moeilijkere dingen waardoor hij nog meer zweet. Ik kan max een half uur blijven erna, of 3 kwartier (aangezien ik voor mijn werk ga) en dan is hij nog lang niet droog, ook niet als ik ruim een kwartier uit stap!

Maar.. ik heb meerdere dekens maar allemaal zonder hals..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:42

Ik heb mijn merrie gisteren geschoren voor de eerste keer wel wat sedatie gegeven(muisjes) zoals dat altijd heet.
Ze was niet supersuf maar wel wat rustig en superbraaf!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:43

ladyjoy schreef:
noekje schreef:
Ik zit er ook over na te denken.
Maar ik heb geen halsdeken. Krijg hij het dan niet heel erg koud met zon blote nek?

Dit vraag ik me ook af. Ik zit sterk te twijfelen om dit jaar ook te scheren voor het eerst. Met de les is het écht niet leuk, dan is hij zeik en zeiknat nu. Vorig jaar ging het nog wel maar nu zijn we veel harder aan het trainen en ook moeilijkere dingen waardoor hij nog meer zweet. Ik kan max een half uur blijven erna, of 3 kwartier (aangezien ik voor mijn werk ga) en dan is hij nog lang niet droog, ook niet als ik ruim een kwartier uit stap!

Maar.. ik heb meerdere dekens maar allemaal zonder hals..

nee hoor, zonder hals gaat prima. Mijn merrie moest vorig jaar in een klap het land op omdat ze een stress reactie had. ze was helemaal geschoren en stond 24,7 buiten zonder hals.. no problemo.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:51

zonder hals gaat prima..heb ik nog nooooit gedaan in de winter. Heb wel een wollen fleecedeken met hals die ik na een concours of les weleens op doe..maar nooit s'nachts of in de wei. Ik heb veel verhalen van mensen gehoord die door de halsdeken (bijna)al hun manen zijn kwijt geraakt

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:57

Ik heb mijn paard vorig jaar voor het eerst laten scheren. Ik had wel iemand laten komen om het te doen. Omdat ik het zelf nog nooit gedaan heb en het voor mijn paard ook de eerste keer was wilde ik niet gaan staan klungelen.
Mijn paard was tijdens het scheren erg braaf, ze vond het wel prima. Gewoon zelf rustig blijven en doen alsof het allemaal heel normaal is.
Ze was de eerste weken tijdens het rijden wel extreem fris, als ik opstapte vertrokken we in galop! Ik kon nog net schreeuwen 'HOEFSLAG!' zodat iedereen een veilig heenkomen kon vinden ;).
Na een paar weken ging het wel beter, ze wennen er wel snel aan.

Vorig jaar heb ik haar helemaal laten scheren, alleen de benen niet omdat die toch niet zweten. Inmiddels ben ik verhuisd naar een stal met alleen een buitenbak, dus ik denk dat ik dit jaar een jachtmodel laat scheren. Het boeit me niet zo hoe het er uit ziet, als ik maar niet weer 75 minuten moet uitstappen na 45 min rijden (ja, zo erg was het vorig jaar..).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:58

Ik was van plan om mijn ruin te laten scheren, zijn borst en de onderkant van zijn hals. Hij staat momenteel namelijk ergens waar hij 's avonds en 's nachts op stal moet, en dan ook nog eens in een binnenstal. Maar op 1 november gaat hij verhuizen naar ergens waar hij dag en nacht buiten kan blijven dus het scheren is niet meer nodig :)

Doe anders eerst een klein modelletje, niet te veel haar eraf in een keer. En als dat goed gaat kun je meer laten scheren, sowieso ben je met 1 keer scheren denk ik niet klaar voor een heel seizoen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:03

Mijn haf is vorig jaar en dat jaar daarvoor geschoren, ze had een vacht wwaar je u tegen zij! Ze vond het zo lekker al die haren eraf dat ze 2 uur lang stil heeft gestaan.
Dit jaar is der vacht echter nog zo dun en staat ze hele dagen buiten heel de winter dat ik het denk ik niet doe.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:07

Ik heb 2 jaar geleden m'n 15 jarige druktemakker voor het eerst geschoren, en ze was verassend cool. Je heeft eigenlijk alles heel netjes toegelaten. Zonder verdere verdoving ofzo.

Terwijl pony van vriendin vreselijk koel beest is, maar sprong letterlijk alle kanten op als je richting hals/hoofd wilt scheren.

Dus type paard wil ook helemaal niet alles zeggen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 19:26

ik ben vanmiddag naar de winkel geweest om sedatie te kopen
hier in het topic werd tranquigel gebruikt maar die heb ik toch maar niet genomen; de reden hiervoor; bij ruinen en hengsten kan het blijvende piemelreflexatie veroorzaken oftewel zijn gehele leven met een stijve blijven!
en na toediending mag het paard 8 tot 12 uur niks eten!! nou ik ga mijn paard echt niet 12 uur vastbinden in de stal of in een zandweide(hebben we sowieso niet) zetten dus heb nu gekozen voor less stress van primeval
is 100 % natuurlijk en sedert licht dus zou ook goed moeten werken.
heb tevens borstbeschermer gekocht voor het geval de deken schuurplekken gaat veroorzaken na het scheren

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 19:30

helemaal goed toch?

je had ook nog resceu remedy kunnen halen. laat je ons wel het resultaat zien? :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:06

tamaramt schreef:
heb tevens borstbeschermer gekocht voor het geval de deken schuurplekken gaat veroorzaken na het scheren

Bij de meeste paarden zorgen borstbeschermers voor nog meer schuurplekken (schoft enzo), je kan dan beter kijken voor een deken met goede pasvorm...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:09

Ja zou geen borstbeschermer omdoen als ik jou was zorgen idd voor nog veeel meer schuurplekken.
Zorgen voor een deken met een gladde binnenkant.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:13

dan heb je gewoon en te kleine borstbeschermer..

mijn paar heeft vorig jaar een heel lelijke wond gekregen van de deken. dus ze krijgt dit jaar wel een beschermer om.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:54

@peelie, dan zou ik voor een andere deken gaan kijken, 1 die perfect ligt, dan krijg je ook geen schuurplekken/ wonden van dekens....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:56

ik heb nu ook een andere bedeke besteld...

Ze had vorig jaar een stress reactie waardoor de allenmaal bultje kreeg en dus die wond (echt een vleeswond) in de manen kam kreeg. Not nice... dus moet maar even kijken hoe het nu met deze deken gaat :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:19

zo.......
het karwei is geklaard;)
om 10 over half 9 vanochtend had ik de stressless pasta pas gedeeltelijk in zijn mond i.p.v. 8 uur sochtends want de tube(soort als ontwormingsspuit) werkte niet dus na veel gepruts en gedoe; tube opengesneden ; toen moest ik nog 2 handen gebruiken om de tube leeg te drukken dus uiteindelijk op mijn hand gespoten achter in zijn mond geduwd.
ging goed; totdat hij op mijn vinger beet }>
maar goed; om 10 over 9 begonnen met scheren en hij liet het goed toe
op een gegeven moment werden de overige paarden op de weide gezet en toen werd hij wat onrustig dus hooinet met kuil opgehangen en dat ging goed :)
alleen na dik een uur werd hij het beu en de kuil raakt op en hij is heel goed in zijn touw losmaken; resultaat; paard los en ging er plankgas vandoor :D
dus paard gevangen en hem ff 15 min aan het longeerlint laten draven en galopperen zodat hij de opgebouwde spanning en stress af kon laten vloeien en toen gingen we weer verder.
Ging allemaal harstikke goed; alleen zijn hoofd was hij bang maar na veel slijmpogingen met snoepjes ging dat best goed maar achter zijn oren en zijn oren en het voorhoofd wilde hij niet dus voelde ik ff zijn tanden in mijn hand. Was niet gemeen bedoeld; hij was gewoon erg geirriteerd dus om de stress voor hem en ons te beperken hebben we praam gebruikt voor de laatste delen van zijn hoofd en dat ging goed; toen ik het nog iets wilde perfectioneren brak hij tot 2 keer toe door de praam heen dus heb ik besloten dat het genoeg was ;)
nog even klein stukje geschoren op een plek waar hij het niet erg vond en toen volop beloond weer ;)
we zijn om 10 over 9 begonnen en toen ruim een uur gewerkt;toen was bijna het gehele lijf en hals al gedaan toen ff 15 min gelongeerd en weer verder gegaan; om 12 uur waren we helemaal klaar en alles perfect bijgewerkt;)
het resultaat mag er zeker zijn en zal van de week nog wat fotos plaatsen ;)
ik heb nu 200 grams onderdeken en daarover bucas rain smartex(300 grams fleece dus ong 100 a 150 grams vulling) mijn vriendin die hem geschoren had vond dat wel weinig maar ik vind het eigenlijk wel genoeg; wat vinden jullie?
tevens nog geen halsstuk erop omdat ik er geen kan vinden van bucas zelf en dan het oude model

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:14

Nee joh., das meer dan genoeg aan dekens.

Wat wil je er anders op gaan doen als het een keer 's nachts -10 graden is?

Als je ze teveel gaat verwennen krijg je ze juist vaak verkouden,

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:04

zo; bij deze nog even een foto die gister gemaakt is zodat jullie toch enigzins het resultaat kunnen zien ; ik ben erg blij met het resultaat;

Afbeelding

Afbeelding