Paard erg bang voor scheermachine..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:56

neem de tijd, elke dag dat ding aan en haar naast een ander paard zetten dat geschoren word. Ik heb ooit een klap gehad van een paard dat tranquigel op had. Als ze er door heen komen zijn ze levensgevaarlijk. Ik doe het nooit meer! gewoon laten wennen en de rust er in houden. laat iemand scheren die niet anders doet, die zijn in 20 min klaar

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:58

xApple schreef:
Nee hoor, ik was ook niet van plan haar benen en hoofd te scheren.
Maar ik ga dan maar voor dat tranquigel kijken, want gewoon maar even gaan
scheren kan echt niet, want ik heb ook niet de mogelijkheid haar op die manier
vast te zetten. En ze wil ook steeds omhoog komen, dus dat zou niet goed
gaan denk ik.

Hoe doet iedereen dat dan? Scheert iedereen dus eigenlijk met
(soort van) verdoving?

Ik gebruik geen verdoving. Mac staat gewoon los. Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst ging scheren, ging het ook niet. Toen heb ik wel verdoving gebruikt. Elk jaar ging het beter met het resultaat dat hij nu gewoon los kan staan en geschoren kan worden zonder verdoving.

In mijn ogen is het niet verkeerd om verdoving te gebruiken. Wat als het zonder helemaal fout gaat? Dan is hij/zij het vertrouwen misschien wel voorgoed kwijt. Neemt niet weg dat hij met verdoving niet bang kan zijn. Gewoon rustig aan het werk gaan.
Zorg ook dat jou iemand helpt, die het vaker gedaan heeft. Dit scheelt zo veel!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:13

Om het goed te laten verlopen iemand laten helpen die ervaring heeft en van doorpakken weet, daarnaast zou ik een praam opdoen, in plaats van verdoving. Werkt vaak net zo goed en heeft je paard geen 'troep' in het lijf.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:19

Rhodos schreef:
Om het goed te laten verlopen iemand laten helpen die ervaring heeft en van doorpakken weet, daarnaast zou ik een praam opdoen, in plaats van verdoving. Werkt vaak net zo goed en heeft je paard geen 'troep' in het lijf.

Ik vind dat zo'n raar idee he, dat gaat nogal tegen m'n principes in.. Het paard
zo'n pijn doen dat hij daardoor verdoofd wordt zo werkt dat toch?
Dan gebruik ik liever wat verdovingsmiddel denk ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:20

Cassidy schreef:
Als je paard voor het eerst geschoren moet worden en daar wat heftig op reageert, kun je hem het beste door de DA laten verdoven.

Door de verdoving van de DA kunnen ze wel degelijk heenbreken, dus laat door een ervaren scheerder scheren.

Verder ben ik het met degenen eens die zeggen dat je een angst voor het geluid van het scheerapparaat met geduld en veel oefenen kunt verminderen, maar trek daar dan wat tijd voor uit, en hou je timing in de gaten zodat je desensibiliseert ipv sensibiliseert. Dus niet het scheerapparaat stoppen omdat hij schrikt, maar stoppen als hij op zijn minst 15 seconden stil staat of zijn lippen likt. En zoek een startpunt waarop je het toestel aan kunt zetten zonder dat ze helemaal door het lint gaat.

Er bestaat een instructie DVD van Parelli over scheren (wel in het engels maar goed te volgen), hij laat zien hoe je dit het beste kunt oefenen op basis van principe zoals Cassidy beschrijft, desensibiliseren met behulp van een massageapparaat wat dezelfde trillingen geeft als een scheerapparaat maar dus niet de 'gevaarlijke' messen heeft.
Ik heb m dubbel (originele versie dus geen kopie!) dus als je m wilt hebben PB me dan maar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:29

cissy schreef:
Cassidy schreef:
Als je paard voor het eerst geschoren moet worden en daar wat heftig op reageert, kun je hem het beste door de DA laten verdoven.

Door de verdoving van de DA kunnen ze wel degelijk heenbreken, dus laat door een ervaren scheerder scheren.

Verder ben ik het met degenen eens die zeggen dat je een angst voor het geluid van het scheerapparaat met geduld en veel oefenen kunt verminderen, maar trek daar dan wat tijd voor uit, en hou je timing in de gaten zodat je desensibiliseert ipv sensibiliseert. Dus niet het scheerapparaat stoppen omdat hij schrikt, maar stoppen als hij op zijn minst 15 seconden stil staat of zijn lippen likt. En zoek een startpunt waarop je het toestel aan kunt zetten zonder dat ze helemaal door het lint gaat.

Er bestaat een instructie DVD van Parelli over scheren (wel in het engels maar goed te volgen), hij laat zien hoe je dit het beste kunt oefenen op basis van principe zoals Cassidy beschrijft, desensibiliseren met behulp van een massageapparaat wat dezelfde trillingen geeft als een scheerapparaat maar dus niet de 'gevaarlijke' messen heeft.
Ik heb m dubbel (originele versie dus geen kopie!) dus als je m wilt hebben PB me dan maar.

Wat een goed idee van dat massage apparaat! Die ga ik vandaag meenemen. Dankje daarvoor :)
Ik heb op het moment geen geld om die dvd te kopen maar enorm bedankt
voor je reactie!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:43

massage apparaat op batterijen nemen dan... minder gevaarlijk!
dit rustig aan op bouwen tot ze het lekker gaat vinden (volgens de tips van Cassidy) en dan langzaam overstappen naar scheerapparaat.

(wel geld voor massage app maar niet voor DVD?, denk dat de 1e duurder is :) )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 14:44

cissy schreef:
massage apparaat op batterijen nemen dan... minder gevaarlijk!
dit rustig aan op bouwen tot ze het lekker gaat vinden (volgens de tips van Cassidy) en dan langzaam overstappen naar scheerapparaat.

(wel geld voor massage app maar niet voor DVD?, denk dat de 1e duurder is :) )

Die heb ik nog thuis liggen ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:51

xApple schreef:
Rhodos schreef:

Ik vind dat zo'n raar idee he, dat gaat nogal tegen m'n principes in.. Het paard

met een praam op komt er een stofje in de hersenen van het paard vrij waardoor het rustig wordt. ze worden niet verdoofd door pijn. een praam is echt niet niet-diervriendelijk.

ik zou de eerste keer scheren met iemand die het vaker gedaan heeft. je paard kan nog zo braaf zijn, maar een scheerapparaat is nieuw en eng.
vroeger op stal schoor ik alles wat op stal stond op mn gemakkie, maar met het allerbraafste paard van stal ben ik 2 dagen bezig geweest. hij keek nergens naar, was super braaf, maar zodra het scheerapparaat aan ging sloeg hij het licht uit mn ogen. en na een hele spuit sedasan, een praam én een hengstenketting nog steeds :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:51

ik bedoel wel eentje met van die 'vingertjes' erop, niet die van de Christine Le Duc shop.... :+ }>

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:43

duChambre schreef:
xApple schreef:

met een praam op komt er een stofje in de hersenen van het paard vrij waardoor het rustig wordt. ze worden niet verdoofd door pijn. een praam is echt niet niet-diervriendelijk.

Klopt helemaal :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:23

Oke, ik ga haar eerst proberen te laten wennen aan de scheermachine.
Ik heb hem vandaag weer aangezet tijdens het poetsen en tijdens het
eten, ging prima. Ze keek wel even maar ging al een stuk beter dan
gisteren. :) Ook ben ik met het massage apparaat haar hele lichaam langs
geweest, ook haar hoofd en benen en daar maakte ze nou weer helemaal
nix van haha, ze ging gewoon lekker eten.. :=

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:27

Misschien helpt het om haar eerst te laten wennen aan een tondeuse oid, in elk geval een minder groot apparaat wat minder lawaai maakt.
Mijn pony was eerst heel bang voor de tondeuse en nu maakt het haar niks meer uit, en is ze nu zelfs voor ons scheerapparaat die geluid maakt als een heggenschaar :+ niet bang ;)
Laatst bijgewerkt door bouierenaat op 12-10-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:27

Wat je ook nog kan doen is een pluk zigzagwatten in de oren doen. Dempt het geluid wat en scheelt een hoop stress. Ik heb mijn (schrikkerige) merrie vorig jaar voor het eerst geschoren en voor de zekerheid ook de pluk watten in de oren gedaan, ze was hartstikke rustig :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:30

WendyBZ schreef:
Wat je ook nog kan doen is een pluk zigzagwatten in de oren doen. Dempt het geluid wat en scheelt een hoop stress. Ik heb mijn (schrikkerige) merrie vorig jaar voor het eerst geschoren en voor de zekerheid ook de pluk watten in de oren gedaan, ze was hartstikke rustig :)

Haha oja? Nooit over na gedacht.. Wel een goed idee denk ik :)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:10

Mijn pony is nu 2 jaar geschoren geweest.
Vorig jaar en het jaar daarvoor.
Het eerste jaar ging redelijk. Het hoofd was vervelend en werd ze wat gemeen, maar verder was het goed gegaan.
Vorig jaar was het een ramp.
De eerste paar streken die gedaan waren gingen goed, maar daarna werd het een drama.
Ze ging dwars door de verdovingsgel heen. Ze stond heel rustig en vanuit het niets begon ze om zich heen te slaan en we hebben geluk dat er niemand gewond is geraakt.
Zelfs het meisje wat kwam scheren had nog nooit zo'n paard meegemaakt.
Normaal gesproken kreeg ze alles met rust wel afgeschoren, maar bij mijn merrie dus niet.
Hoofd was niet gedaan, op de borst zat nog een pluk haren en op de benen ook nog wat.
Wat bijgewerkt met een mensen scheermesje en het was niet alles, maar was blij dat er niemand gewond was geraakt, inclusief mijn pony zelf natuurlijk.
Ik riep toen dat ik haar niet meer zou scheren, maar nu het weer wat kouder begint te worden weet ik weer waarom ik in eerste instantie had gekozen voor scheren.
Ze krijgt een superdikke, dichte vacht.
Ze blijft heel lang nat en kan haar 's avonds na het rijden haar deken niet opgeven voor in stal.
Wedstrijden heb ik er al voor opgegeven, omdat het dan helemaal geen doen meer is, maar zelfs in de bak rijden wordt al een probleem.
Moet eigenlijk stoppen voor ze bezweet is, maar dit schiet natuurlijk ook niet op.
Nu gaf het meisje wat haar vorig jaar geschoren heeft aan dat ik haar dan eventueel kan laten verdoven door de dierenarts.
Prima, kosten e.d. interesseren me niet zo, maar kan ik er van op aan dat het dan wel veilig is voor degene die scheert, voor mij, maar ook voor mijn pony?
Iemand ervaring met zulke paarden?

HighFly_

Re: Paard erg bang voor scheermachine..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:57

mijn pony krijgt sendolin volgens mij en dan staat hij half slapend onder het scheren. Want die slaat echt. Maar wij halen het spul bij de dierenarst en geven het zelf. Dit gaat altijd goed. Hij heeft nooit wat gedaan

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:28

Gewoon spuiten of een tube tranquigel. Een van mijn paarden wordt vrijdag voor het eerst geschoren en ze wordt gewoon plat gespoten. :D Wij laten de paarden scheren door iemand die zelf kan spuiten dus dan hoef je de dierenarts niet te laten komen.
Mijn andere merrie gaf ik altijd een tube Tranquigel, dat ging prima maar zonder flipte ze.
Opscheren kun je met het touwtje over haar net maar als je met het grote scheermachine in de buurt komt.... ellende.
Voorkomen is beter dan genezen, voor het paard en voor jou.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:34

xXsaffierXx schreef:
mijn pony krijgt sendolin volgens mij en dan staat hij half slapend onder het scheren. Want die slaat echt. Maar wij halen het spul bij de dierenarst en geven het zelf. Dit gaat altijd goed. Hij heeft nooit wat gedaan

sedalin is niet meer te verkrijgen, maar misschien heeft jouw da nog een oude voorraad.
het was wel beter dan tranquigel omdat sedalin al binnen een kwartier werkte en niet zo lang
van tranquigel kunnen ze 6 uur van de wereld zijn.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:43

claudianoa schreef:
neem de tijd, elke dag dat ding aan en haar naast een ander paard zetten dat geschoren word. Ik heb ooit een klap gehad van een paard dat tranquigel op had. Als ze er door heen komen zijn ze levensgevaarlijk. Ik doe het nooit meer! gewoon laten wennen en de rust er in houden. laat iemand scheren die niet anders doet, die zijn in 20 min klaar

Dat vind ik wel heel erg snel. Ik scheer nu ong 4 jaar in de winter best een aantal paarden. Het is niet zo dat ik niet anders doe, maar ik ben echt niet binnen 20 min klaar. Das 10min per kant.... Ik heb dan hooguit de grote vlakken eruit, hals billen en buik.. De benen zijn altijd het lastigst, ben ik toch wel minimaal 5 a 10 min per been mee bezig. Ik heb ong 1 a 1.5 uur nodig.

Mijn paard krijgt ook een halve spuit erin. Die slaat je anders het licht uit je ogen. Staat ook niet stil en das niet bepaald fijn scheren. Ik heb het in het begin geprobeerd zonder verdoving, maar dan gaat die echt lopen klieren. Van links naar rechts van rechts naar links slaan met zijn benen. Het is niet dat die het niet erg vind, maar hij vind stilstaan gewoon verschrikkelijk.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:56

Ik ben vandaag bezig geweest met opscheren, pony die je vroeger niet kon doen staat nu gewoon aan een slap touwtje, pony die het nog nooit had gedaan probeerde het scheerapparaat op te vreten toen ik haar snoet aan het doen was, paard ging stijl de lucht in en toen heb ik het in de stal verder geprobeerd, praam opgezet alleen was ik alleen bezig en sloopte hij hem er net zo hard weer af. Toen het weer wat lukte kwam er iemand binnen en was het over, dus die staat met anderhalf geschoren voet op stal, en de laatste die ik vandaag deed stond helemaal los in haar stal en na de 2e voet heeft of de batterij of de lader van mijn tondeuse het begeven := .
Dat was dus niet zo succesvol.

Ik raad je echt een praam aan, en probeer dat er iets tussen jou en je pony/paard staat.
Zo heb ik er ook 1 die zijn voorbeen recht vooruit stak als hij het er niet mee eens was (in dit geval opscheren vorig jaar). Die heb ik in de wasplaats voor een laag muurtje gezet en toen vrolijk zijn hoofd gaan doen, na 4 keer had hij de lol er toen ook af.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:05

En als je het scheerapparaat gewoon een hele tijd aanzet en je paard went aan het geluid? En anders watten in de oren!!!
Het klinkt ouderwets, maar ik zie veel mensen een praam gebruiken in zo een geval...

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:55

Dat wennen is heel leuk, maar als je in de buurt van het hoofd komt dan blijven ze echt niet rustig stil staan. 8)7
Dan wordt het gewoon gevaarlijk, het lijf lukt misschien wel zonder maar er zijn waar weinig paarden waarbij je zonder kalmeringsspul het hoofd en de benen kan scheren.... Zonder dat ze je tegen de vlakte slaan. ;)

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:04

Praam is helemaal geen optie bij mijn pony.
Als ze dat ding alleen al ziet wordt ze agressief...
Toen haar gebit door de DA nagekeken moest worden heeft hij ook 2 x moeten spuiten voor hij bij haar in de buurt mocht komen met dat apparaat...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:14

watten in de oren!!!!

dat helpt niet alleen omdat ze minder horen, op de één of andere manier sluiten ze zich ook meer af van de buitenwereld

mijn welsh cob sprong tegen het plafon omhoog als je maar met het apparaat in de buurt kwam, stampte met zijn benen als hij het voelde(de sokken moesten er af) en werkte echt niet mee
pluk watten erin en menneer stond erbij als een groot watje
het kon niet puur liggen aan het geluid want hij vond het getril tegen zijn benen ook verschrikkelijk maar met watten reageerde hij daar ook niet meer op
het was ook net alsof hij weer wakker werd als ik de watten er uit haalde

na een paar jaar had ik geen watten meer nodig en bleef hij zo wel staan

als je je paard niet om medische redenen moet scheren zou ik nooit een praam of verdoving gebruiken maar eerst zoeken naar andere methodes