Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xApple schreef:Nee hoor, ik was ook niet van plan haar benen en hoofd te scheren.
Maar ik ga dan maar voor dat tranquigel kijken, want gewoon maar even gaan
scheren kan echt niet, want ik heb ook niet de mogelijkheid haar op die manier
vast te zetten. En ze wil ook steeds omhoog komen, dus dat zou niet goed
gaan denk ik.
Hoe doet iedereen dat dan? Scheert iedereen dus eigenlijk met
(soort van) verdoving?
Rhodos schreef:Om het goed te laten verlopen iemand laten helpen die ervaring heeft en van doorpakken weet, daarnaast zou ik een praam opdoen, in plaats van verdoving. Werkt vaak net zo goed en heeft je paard geen 'troep' in het lijf.
Cassidy schreef:Als je paard voor het eerst geschoren moet worden en daar wat heftig op reageert, kun je hem het beste door de DA laten verdoven.
Door de verdoving van de DA kunnen ze wel degelijk heenbreken, dus laat door een ervaren scheerder scheren.
Verder ben ik het met degenen eens die zeggen dat je een angst voor het geluid van het scheerapparaat met geduld en veel oefenen kunt verminderen, maar trek daar dan wat tijd voor uit, en hou je timing in de gaten zodat je desensibiliseert ipv sensibiliseert. Dus niet het scheerapparaat stoppen omdat hij schrikt, maar stoppen als hij op zijn minst 15 seconden stil staat of zijn lippen likt. En zoek een startpunt waarop je het toestel aan kunt zetten zonder dat ze helemaal door het lint gaat.
cissy schreef:Cassidy schreef:Als je paard voor het eerst geschoren moet worden en daar wat heftig op reageert, kun je hem het beste door de DA laten verdoven.
Door de verdoving van de DA kunnen ze wel degelijk heenbreken, dus laat door een ervaren scheerder scheren.
Verder ben ik het met degenen eens die zeggen dat je een angst voor het geluid van het scheerapparaat met geduld en veel oefenen kunt verminderen, maar trek daar dan wat tijd voor uit, en hou je timing in de gaten zodat je desensibiliseert ipv sensibiliseert. Dus niet het scheerapparaat stoppen omdat hij schrikt, maar stoppen als hij op zijn minst 15 seconden stil staat of zijn lippen likt. En zoek een startpunt waarop je het toestel aan kunt zetten zonder dat ze helemaal door het lint gaat.
Er bestaat een instructie DVD van Parelli over scheren (wel in het engels maar goed te volgen), hij laat zien hoe je dit het beste kunt oefenen op basis van principe zoals Cassidy beschrijft, desensibiliseren met behulp van een massageapparaat wat dezelfde trillingen geeft als een scheerapparaat maar dus niet de 'gevaarlijke' messen heeft.
Ik heb m dubbel (originele versie dus geen kopie!) dus als je m wilt hebben PB me dan maar.

cissy schreef:massage apparaat op batterijen nemen dan... minder gevaarlijk!
dit rustig aan op bouwen tot ze het lekker gaat vinden (volgens de tips van Cassidy) en dan langzaam overstappen naar scheerapparaat.
(wel geld voor massage app maar niet voor DVD?, denk dat de 1e duurder is)
xApple schreef:Rhodos schreef:Om het goed te laten verlopen iemand laten helpen die ervaring heeft en van doorpakken weet, daarnaast zou ik een praam opdoen, in plaats van verdoving. Werkt vaak net zo goed en heeft je paard geen 'troep' in het lijf.
Ik vind dat zo'n raar idee he, dat gaat nogal tegen m'n principes in.. Het paard
zo'n pijn doen dat hij daardoor verdoofd wordt zo werkt dat toch?
Dan gebruik ik liever wat verdovingsmiddel denk ik.
duChambre schreef:xApple schreef:Ik vind dat zo'n raar idee he, dat gaat nogal tegen m'n principes in.. Het paard
zo'n pijn doen dat hij daardoor verdoofd wordt zo werkt dat toch?
Dan gebruik ik liever wat verdovingsmiddel denk ik.
met een praam op komt er een stofje in de hersenen van het paard vrij waardoor het rustig wordt. ze worden niet verdoofd door pijn. een praam is echt niet niet-diervriendelijk.
Ook ben ik met het massage apparaat haar hele lichaam langs
niet bang
WendyBZ schreef:Wat je ook nog kan doen is een pluk zigzagwatten in de oren doen. Dempt het geluid wat en scheelt een hoop stress. Ik heb mijn (schrikkerige) merrie vorig jaar voor het eerst geschoren en voor de zekerheid ook de pluk watten in de oren gedaan, ze was hartstikke rustig
Wij laten de paarden scheren door iemand die zelf kan spuiten dus dan hoef je de dierenarts niet te laten komen. xXsaffierXx schreef:mijn pony krijgt sendolin volgens mij en dan staat hij half slapend onder het scheren. Want die slaat echt. Maar wij halen het spul bij de dierenarst en geven het zelf. Dit gaat altijd goed. Hij heeft nooit wat gedaan
claudianoa schreef:neem de tijd, elke dag dat ding aan en haar naast een ander paard zetten dat geschoren word. Ik heb ooit een klap gehad van een paard dat tranquigel op had. Als ze er door heen komen zijn ze levensgevaarlijk. Ik doe het nooit meer! gewoon laten wennen en de rust er in houden. laat iemand scheren die niet anders doet, die zijn in 20 min klaar
.