Het nut van de zomerdeken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Het nut van de zomerdeken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:37

Fleece is enkel isolatie, het houd geen wind of water tegen en is daardoor ongeschikt als outdoordeken.
Maar katoen heeft nog veel minder nut.
Het enige nut wat ik me kan bedenken is als je paard niet zo vies mag worden voor een wedstrijd of zo maar meer ook niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:44

marieminime schreef:
zou een fleece dek voor de frissere nachten in de zomer dan dus warmer/beter zijn dan een katoen zomer dek? kwa zweten en broeien onder zo een dek valt best mee, mn shet stond laatst met onverwachte 18 graden in het land met nul grams regendek op, ik op me werk dus kon hem niet af doen, hij had niet gezweet niets.

en met twintig graden krijgt hij echt geen dek op, dan lekker zonder hoor, pas rond de zestien en lager het regendek op.

Rond de 16 en lager :oo ?
Jeetje, tussen de 12 en de 16 graden is de ideale temperatuur voor een paard!
Mijn paard krijgt een zomerdeken op (als er geen neerslag is die dag) als het overdag rond de 12 graden komt. Als er wel neerslag is dan een ongevoerde regendeken :) .

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 13:52

Maar neerslag weet je toch nooit zeker? Het weer kan totaal omslaan en dan krijgt paard het nog ijskoud door de zijknatte deken. Dan kies je toch voor safe?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:00

Er zijn dagen dat de kans op neerslag echt nihil is (tenminste op de tijd dat ik niet bij m'n paard kan zijn). Dus een stralend blauwe lucht van 8 tot 3 bijv.
Daarna kan ik naar m'n paard toe, dus is neerslag geen probleem meer.
Soms heb je idd de kans dat er toch wat valt, maar bij mij op stal halen ze dan de niet-waterdichte dekens eraf voor de mensen die dat willen. (Zoals voor mij, liever natte vacht en geen natte huid dan een doorweekte deken :+ )

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:19

zomerdekens zijn inderdaad om schoon te houden en veel wedstrijd paarden staan in de zomer ook onder ene deken waarom geen idee maar het is wel zo

ik begin het dekenseizoen met een zomer deken later kan daar een regendeken overheen en dan een wat dikkere deken

de paarden van nu zijn nou eenmaal niet wild meer en als je ze in het zweet werkt lijkt het me fijn voor die beestjes dat ze ook weer droog worden
in het wild zweten ze neit zo snel dan doen ze namelijk neit anders dan grazen wandelen en af en toe en sprintje trekken dan hebben ze de vach nodig tegen de zon en als warmhouden laagje

de paarden die voor werk worden gebruikt kunnen zich prima warm houden maar dan wel met ene teddy vacht en dan worden ze ziek en ijskoud inhun eigen zweet
en met een wollig paard op keuring of wedstrijd aankomen lijkt me ook neit echt iets
daarom zijn er deken en daarom is er ook de zomerdeken
je kan het ook gewoon zine als een 0 grams deken die regen en wind tegenhoud

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:22

Zomerdekens kunnen gebruikt worden om je paard schoon te houden en vaak hebben zwarte paarden (friezen) er 1 op tegen het bruin worden van de zon.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:14

Focussed schreef:
marieminime schreef:
zou een fleece dek voor de frissere nachten in de zomer dan dus warmer/beter zijn dan een katoen zomer dek? kwa zweten en broeien onder zo een dek valt best mee, mn shet stond laatst met onverwachte 18 graden in het land met nul grams regendek op, ik op me werk dus kon hem niet af doen, hij had niet gezweet niets.

en met twintig graden krijgt hij echt geen dek op, dan lekker zonder hoor, pas rond de zestien en lager het regendek op.

Rond de 16 en lager :oo ?
Jeetje, tussen de 12 en de 16 graden is de ideale temperatuur voor een paard!
Mijn paard krijgt een zomerdeken op (als er geen neerslag is die dag) als het overdag rond de 12 graden komt. Als er wel neerslag is dan een ongevoerde regendeken :) .

jij zit denk ik ook niet met een shet die mij het minste geringste lage tempratuur begint met het kweken van een dikke wintervacht.

aangezien hij recreatief veel word gebruikt zit ik niet op die dikke vacht te wachten. ik scheer hem liever niet dus optijd een dek op. vorig jaar is hij ziek geworden doordat hij zijn wintervacht niet optijd kwijt kon, aangezien het toen in april al 25 graden was, ook dat wil ik niet nog eens mee maken.

je kan niet elk paard of pony als hetzelfde beschouwen. de een heeft sneller een dek nodig dan de ander

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:17

Maar paarden maken een vacht voornamelijk aan op het aantal uren licht dat er per dag is.
Kun je ook niet het licht langer op stal aanlaten? Dat scheelt ook goed (bij mij op stal is het altijd aan tot 22.00/23.00, pony maakt nauwelijks vacht aan).

Mijn merrie, staat sinds 1 weekje met een ongevoerd regendekentje op.
Ze heeft echt een super korte vacht, en dit blijft ook zo bij mij de hele winter door :j
(Mits het licht dus lang genoeg aanblijft op stal)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 10-10-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:17

Ik doe een zomerdeken op als ik m'n paard gewassen heb voor een wedstrijd en ze schoon moeten blijven, zowel buiten als binnen hebben ze hem dan op.
Daarnaast doe ik ze zomers ook op in het land na het rijden ... als ze nog wat licht bezweet zijn of als ik ze afgespoten heb.
Maar alleen als het niet regent uiteraard ;)

Ook heb ik ze in de zomer mee op wedstrijd, samen met een fleece dekentje, voor de warmte ivm zweten :)

Voordat ik er voor het dekenseizoen een ongevoerde regendeken op gooi, krijgen ze ook een zomerdeken op.

Dus ze hebben erg veel nut.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:21

Shoot me, ik doe ze en zomerdekentje op als de nachten kouder worden want ik zit niet te wachten om 18 stuks te scheren. Als de temperatuur nog meer afneemt krijgen ze een dikkere deken op, eventueel nog 1-2 erbij als het echt winter is. Ik ken de argumenten van "hij regelt zijn eigen temperatuur wel enz. " maar in de praktijk werkt t zo niet met 18 sportpaarden. Bij mij staan ze onder dekens en als het haar te lang wordt worden ze geschoren en krijgen ze een extra dek erbij.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:23

Ik begin het dekenseizoen altijd met een dunne (zomer)deken. Vind een winterdeken nu nog veels te warm dus liever eerst een dun dekentje op :j !

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:33

zit helaas gebonden aan het licht van de natuur.
sta particulier en eigenaar wilt geen lichten aan als wij er niet zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:35

marieminime:
Dan snap ik je verhaal :j Dan is het ook begrijpelijk dat je pony zo snel vacht aanmaakt, het is nu half 8 en al pikkedonker (pfft verschrikkelijk die winter :+ ) .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:53

ja idd, zeven uur half acht zie je op stal niets zonder licht, kan ik wel aandoen als ik er ben maar als we weg gaan moet dat uit. enige waar ik het dus enigszins mee kan onderdrukken is hem sneller dekens op te doen.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:56

Arabesk schreef:
Eh geen idee, ik heb het nut van dekens in het algemeen nog nooit ingezien. Paarden kunnen heel goed zelf hun temperatuur en vachtaanmaak regelen.

Ben het hiermee eens! Ik doe mijn pony ook echt geen deken op, hij maakt zelf zijn vacht wel.
Mijn zusjes pony daarentegen kan haar vacht niet dik genoeg maken denk ik, die staat in de winter altijd te rillen. Dus die krijgt een dunne deken op, maar dat is niet omdat m'n zusje de vacht dun wil houden ofzo...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 21:00

20 over 7 was het hier donker :+ , gaat al weer veel te snel naar mij zin.

Meningen over de zomerdeken zijn heel verschillend zie ik wel. Mijn paard is ook een paard wat veel haar krijgt en dan vervolgens zijknat word van het rijden. Dus die krijgt ook al vrij vlot de deken op, gewoon direct de ongevoerde regendeken en als het kouder word de gevoerde(nu heeft ze 's nachts dus ook al de dun gevoerde op). En wat betreft ligt aanlaten, vind ik dan weer zonde van de energie. Wat dat betreft ben ik wel milieubewust :D .

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:01

Bij ons hebben de Friese paarden een zomerdeken op omdat ze wedstrijden rijden en voor de keuring gaan. Zo verkleuren ze niet in de zon en blijven ze mooi zwart. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:04

als je onder zomerdeken ook regendeken verstaat, dan vind ik het erg nuttig. die katoenen gevalletjes zijn voor in de wei niet handig (lijkt me) bij een regenbuitje zijn die dekens, dus ook je paard, zeiknat. De regendeken daarintegen is ideaal (vind ik dan:P) Vanaf september, als het wat kouder en steeds natter wordt, wordt mijn vliegendeken vervangen door een regen/zomerdeken. Het is geen dikke deken met een dikke voering, maar is wel waterdicht, dus beschermt wel tegen de regen, wind en vuil. Zeker als de haren al langer worden in deze periode en het sowieso lastiger wordt om ze schoon te krijgen, ben ik toch wel errug blij met mijn deken (en mijn paard tijdens een regenbui denk ik ook wel). Zodra mijn paard ongeveer eind oktober voor het eerst geschoren wordt dan wordt de zomer/regendeken vervangen door de dikke winterdeken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 21:10

In dit geval bedoel ik met zomerdeken echt die katoenen (nutteloze) dingetjes.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:36

Laat mijn paardjes maar lekker beertjes worden! :D

Ik heb 2 ongevoerde regendekens in geval van nood, slechte weerstand etc.

Iemand nog interesse in mijn partij dekens ? :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 00:11

Ik heb hem deze zomer voor mijn appaloosa gebruikt met zijn roze huid. Hij heeft littekens op zijn rug en door de felle zon en slechtere leverwerking was zo'n beetje alles verbrand. Voor zijn rug had ik dus zomerdekentje en bij hoofd een spacemasker. Viel wel op dat hoe beter hij in conditie kwam en hoe beter zijn organen gingen werken hoe minder hij verbrande. Ook heb ik hem uitgeleend aan mijn vriendin die haar paard had ingesmeerd met groene leem (op de wonden) maar helaas likte hij en de andere het eraf.
Groene leem kan inwendig gegeven worden maar dan de super fijne variant en dit was grof (die smeert lekkerder).

Wat betreft vliegen in wonden, en ontstekingen die naar binnen slaan, dat wil je echt niet meemaken, zo is onze pony aan een wond op zijn rug overleden.

Verder wordt dat van het verkleuren als rede gegeven maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Je paard zou er schoner door kunnen blijven, al zitten de groene gras plekken vaker op de benen. Het kan enigsinds bescherming bieden tegen vliegen.

Tja en verder, ik denk dat katoen wel fijner is als die synthetische stofjes.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 08:55

Lailapri: Kijk dat vind ik nou een zinvolle reden! Hier staat ook een paard die snel verbrand(roze huid ook) en heeft altijd een vliegendeken op. Maar daarvoor kan dus een zomerdeken ook zinvol zijn ja!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:23

Tja ik had geen vliegendeken liggen maar wel een zomer. Hoop hem volgend jaar niet meer nodig te hebben, ben hem eerlijk gezegd ook kwijt.

De plek is nu ook een stuk kleiner geworden, eerst viel er steeds meer haar uit rondom en nu komt er mooie huid en weer haar terug.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:34

een zomer deken gebruik ik in de zomer bij mijn tinker
ander word hij kei lelijk bruin

En hij heeft dan geen last van de vliegen de vliegendekens molt hij altijd de zomerdekens niet

mijn kwpn heeft hem 2 weken gelden op gehad en nu taat hij onder 100 gram

mijn tinker daarentegen staat nu al onder 300 grams hij maakt in de winter een vacht van+- 15 cm vorig jaar heb ik hem geschoren wil het dit jaar proberen zonder scheren

hier wa het van de winter -27 graden en heeft hij onder 900 gram gestaan en mijn kwpn onder 400

dit ging heel goed ik voelde 5 keer perdag hoe het zat en og het niet te warm werd

ik wil mijn paard fatoendelijk kunnen rijden en niet naar 15 minutjes al kleddernat en 2 uur uitstappen

Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen doe maar via pb;)

liefs

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 15:18

Jessj22: Heb even in je profiel gespiekt waar je woont :o , niet dat ik daar veel wijzer van werd mijn topografische kennis is namelijk 0,0. -27 is wel veel :oo .
Ik heb mijn paard ook onder de dekens om te zorgen dat ze niet teveel vacht aan maakt. Het is een paard wat van zichzelf nogal al veel haar krijgt en dan dus met rijden heel nat word en haast niet meer droog te krijgen is. Mijn paard staat momentel onder een deken van ik geloof 200 grams en ook nu heeft ze al behoorlijk haar(onder de buik ed). Ik heb zelfs nog een dikkere deken en die krijgt ze ook weer om als het kouder/rond vriespunt komt.

Maar ik begin dus altijd direct met de ongevoerde regendeken en nooit met de zomerdeken. Vandaar dat ik me altijd afvroeg wat het nu eigenlijk is van die zomerdeken.