Dekenloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 13:18

Het enige waar ik nu nog mee zit is dat hij minder wintervacht aan zal maken, omdat hij over een paar weken niet meer op 't land mag en dus 's nachts en overdag op stal staat. En de stallen zijn geïsoleerd. Hij zal het op stal dus niet koud krijgen, maar wat dan als ik hem overdag een paar uur buiten zet? Dan heeft hij dus niet genoeg wintervacht voor de kou, lijkt mij.

peetro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:32

Overdag is het meestal een paar graden warmer dan 's nachts.
En als je wel een deken oplegt, zou je die dan op stal afdoen ? De meeste paarden die onder een deken staan houden hem dag en nacht op. Een paard doet ook 's nachts niet zijn wintervacht af als ie gaat slapen :D
Bovendien als ie het al koud heeft, kan hij buiten rond lopen om zich warm te houden. Dat kan ie op stal niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:40

Saskiaatje schreef:
Okee, ik snap 't. 8-) Thanks!
En maakt het niet uit dat hij zo groot is? Aangezien de meeste dekenloze paarden toch shetlanders/kleine pony's zijn.

de meeste dekenloze paarden zijn pony's ;)
op de pensionweide waar mijn jaarlingstaat, staat alles zonder deken buiten 24/7 (wel mogelijkheid tot stallen mocht paard ziek zijn.)
2 grote gelderse paarden, een westfaler van 1,70 (die krijgt vanaf min 5 wel een deken op anders kost het haar teveel en word ze mager) 2 jaarlingen, wat merensen en wat kruisingen.
paarden kunnen best zonder deken, mits je ze goed in de gaten houdt.
ze krijgen hier genoeg voer om een goede wintervacht+speklaagje te maken, het zijn paarden, geen barbiepoppen of kasplantjes.

Charlie_P

Re: Dekenloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:45

Wil toch even reageren. Denk dat het voor de meeste paarden geen probleem is om na een aantal jaren weer zonder deken te staan.
Wat ik een minder goed idee vind is om je paard met -10 onder een zomerdeken te zetten. Deze deken belet nl wel de werking van de vacht, maar is niet dik genoeg om hem warm te houden. Dus kies óf voor zonder deken, óf met en dan voldoende warm.
Succes!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:46

Over het algemeen passen paarden zich goed aan er zijn wel uitzonderingen, gewoon je paard goed in de gaten houden..
Mijn oude ruin die redt het niet meer je ziet het ook aan zijn vacht staat vaak te rillen haren staan uit elkaar om warm te worden etc..
Die heeft wel een deken op maar je merkt het wel snel genoeg..
Heb ook 2 nrpser is toch arabische bloed ook zonder staan beginnen al een aardig vachtje te ontwikkelen :=
Wat ik nog wel eens wil doen als het continu regent een dun regendekentje op doen..
Zodat ze niet door en door nat worden..
Want dan willen ze nog wel eens erg gaan rillen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:49

wij hebben een draver, arabier, connemara X kwpn en een arabier X kwpn allemaal zonder deken al jaren :-)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:56

mijn gelderse paard staat ook zonder deken. Nu nog dag en nacht buiten en s'winters op stal en een paar uur buiten. Kunnen ze goed tegen hoor!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 14:21

sifra01 schreef:
Wil toch even reageren. Denk dat het voor de meeste paarden geen probleem is om na een aantal jaren weer zonder deken te staan.
Wat ik een minder goed idee vind is om je paard met -10 onder een zomerdeken te zetten. Deze deken belet nl wel de werking van de vacht, maar is niet dik genoeg om hem warm te houden. Dus kies óf voor zonder deken, óf met en dan voldoende warm.
Succes!

Dat klinkt heel logisch. :j

loveleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:46

Ik twijfel heel erg met de mijne. Heb hem 8 jaar lang (van z'n 14e tot z'n 22e) zonder deken buiten gehad. Ging altijd wel prima, maar werd in de winter wel wat mager. Nu heb ik hem 2 jaar geleden verkocht en in de 2 jaar dat hij weg is geweest is hij erg mager geworden. Ik heb hem gelukkig weer terug, maar heeft weinig vet om bij te zetten. Ik denk zelf dat het beter is om hem deze winter wel onder de deken te zetten en heb hem sinds vandaag onder een dun 0 grams regendekentje met fleecevoering staan. Hij staat sinds deze week snachts binnen en overdag buiten (voorheen 24/7 buiten) kan zijn regendekentje snachts op stal op blijven? (grote stal waarvan de deur snachts open blijft. )

Tips zijn welkom. Alvast bedankt!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:22

loveleentje schreef:
Ik twijfel heel erg met de mijne. Heb hem 8 jaar lang (van z'n 14e tot z'n 22e) zonder deken buiten gehad. Ging altijd wel prima, maar werd in de winter wel wat mager. Nu heb ik hem 2 jaar geleden verkocht en in de 2 jaar dat hij weg is geweest is hij erg mager geworden. Ik heb hem gelukkig weer terug, maar heeft weinig vet om bij te zetten. Ik denk zelf dat het beter is om hem deze winter wel onder de deken te zetten en heb hem sinds vandaag onder een dun 0 grams regendekentje met fleecevoering staan. Hij staat sinds deze week snachts binnen en overdag buiten (voorheen 24/7 buiten) kan zijn regendekentje snachts op stal op blijven? (grote stal waarvan de deur snachts open blijft. )

Tips zijn welkom. Alvast bedankt!

ik zou hem maar onder een deken zetten zodat hij alle energie uit zijn voer kan gebruiken omweer wat aan te komen. ja hij kan zijn regendeken gewoon op houden 's nachts

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:25

Paarden kunnen best zonder dekens buiten. Voel na een regenbui maar eens hoe warm z`n buik nog is!
Die van ons krijgen al een behoorlijke vacht.

LillianJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:47

Mijn paarden hebben altijd buiten gestaan. Wat mij betreft is het echt afhankelijk van het soort paard wat je hebt.
Mijn pony krijgt altijd een vachtje waarmee hij prima de winter in kan.
Het paard wat ik heb gehad stond in de herfst al heel snel te bibberen van de kou. Ik denk dat je het gewoon moet proberen, maar wel goed in de gaten houden hoe het gaat. Je hebt een deken voorhanden heb ik begrepen dus die kan je er altijd nog over heen gooien, mocht je paard het toch koud krijgen. Ook dingen als een inloopstal maken heel veel verschil, als je een goede schuilmogelijkheid hebt in de wei dan kan je paard het een stuk beter redden zonder deken. Wind en regen kunnen meer een probleem opleveren dan alleen kou.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:50

Erpel schreef:
Paarden kunnen best zonder dekens buiten. Voel na een regenbui maar eens hoe warm z`n buik nog is!

...die van mij is na een dagje herfstdag regen en wind gewoon verkleumd hoor.... helemaal verstijfde spieren, opgetrokken en ijskoud.. Kou is een minder groot probleem dan regen trouwens

Daarom schreef ik al eerder kijk gewoon even aan hoe het gaat. Vaak gaat het goed en anders op tijd ingrijpen en een deken op doen. Het dekenloos houden moet geen moeten zijn maar is paard-afhankelijk.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:13

Citaat:
Daarom schreef ik al eerder kijk gewoon even aan hoe het gaat. Vaak gaat het goed en anders op tijd ingrijpen en een deken op doen. Het dekenloos houden moet geen moeten zijn maar is paard-afhankelijk

Precies mijn idee! de ene kan het wel hebben en de andere niet. Gewoon even uitproberen en op tijd ingrijpen mocht het niet goed gaan.