Ze maken hun eigen, natuurlijke vacht aan en dan maar wat langer uitstappen. Geen probleem

We hebben een arabier, welsh en draver.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Alleen ben ik nu wel genoodzaakt om dekens op te doen. Heb een oudere pony die het snel koud heeft.
) dus ik hou het wel in de gaten. Anders gaat ze snachts al weer naar binnen (staan nu 24/7 nog), of dan toch misschien maar een dekentje op. Al vind ik dat ook weer zo lastig; ongevoerde regendeken, maar dan kunnen ze hun haren niet meer extra uit zetten, en verstoor je dat ook weer...
JaleesaDeje schreef:Ik gebruik geen dekens voor mijn pony's. Zo bouwen ze lekker een wintervacht op en een goede vet laag waar ze tegen elke weers omstandigheden tegen kunnen.

en als ik het gewoon weggeborsteld krijg en het enkel nog een nattige plek is gaat het zadel er gewoon op 
tine10 schreef:Maar dan rijd je vast niet iedere dag!
VRAAGJE
Hoe doen jullie dat zonder deken als je gaat rijden? Ze staan hier in de winter in redelijke blubber (met ook wel droge plekken hoor), waar ze uitgebreid in rollen. Dan kan er dus echt geen zadel of tuig op een natte en vieze vacht. Omdat ik mijn wedstrijdpaarden iedere dag rijd, heb ik straks bij hun wel een deken om. Ze zijn ook nog eens wit (bont met veel wit en schimmel), dus dat is zonder deken niet te doen (voor wedstrijden moet je ze toch schoon hebben, dan was je hun beschermlaag steeds weg, wat volgens mij nog veel gevaarlijker is als ze daarna weer zonder deken buiten komen. Zou ik hele winterseizoen niet kunnen rijden. Tenzij jullie voor mij de tip hebben!! Dan ga ik graag over naar zonder deken hoor.
Juist de plaats van het zadel en het mentuig zijn megavies. Had vandaag ook pech. Vlak voor ik hem binnen wilde halen voor de les regende het even heel flink. Daarbij ging hij ook nog even lekker rollen, heel vies paard. Nu kan ik hem nog even onder de douche zetten, maar in de winter met een wintervacht gaat dat dus niet lukken, want dan wordt hij wel tot op de huid nat!! En voor een wedstrijd de slang erop, dat doe ik altijd, zal wel moeten met al dat wit, maar ik rijd iedere dag!!! Kan hem toch moeilijk iedere dag wassen.
jameyskatje schreef:ik heb wel zweetdekens en een 0grams regendeken. die wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor in de stal, zodat het de poepvlekken een beetje tegengaat. is er iemand die hier ervaring mee heeft?? ben echt heel benieuwd. (het is een schimmel, en poep in een dikke wintervacht is niet leuk. dan krijg je een geel/bruinpaard)
(mijn mening dus geen commentaar aub)Zaina schreef:jameyskatje schreef:ik heb wel zweetdekens en een 0grams regendeken. die wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor in de stal, zodat het de poepvlekken een beetje tegengaat. is er iemand die hier ervaring mee heeft?? ben echt heel benieuwd. (het is een schimmel, en poep in een dikke wintervacht is niet leuk. dan krijg je een geel/bruinpaard)
Ja dat is wel heel vervelend, maar weetje wat het is met een 0grams regendeken... zo kan de vacht niet goed zijn werk doen en dan heeft snuit het een stuk kouder dan zonder deken. Aangezien haar haar dan plat wordt gelegd door de deken, en ze haar vacht niet "op" kan zetten, om warmte vast te houden. Snap je?
je zou dan eventueel een dikkere deken op kunnen leggen.
en in de winter staat ze - als het even kan - nog gewoon buiten in een lekkere, dikke wintervacht.