Zonder deken, wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

Re: Zonder deken, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:42

Nee, voor onze paarden geen deken :D
Ze maken hun eigen, natuurlijke vacht aan en dan maar wat langer uitstappen. Geen probleem :P

We hebben een arabier, welsh en draver.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:42

@ tuc: Zo denk ik er eigenlijk ook over :j Alleen ben ik nu wel genoodzaakt om dekens op te doen. Heb een oudere pony die het snel koud heeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:05

Hier nog eentje die in haar blootje de winter door gaat. Vorig jaar ook voor het eerst zonder zweetdekens gewerkt, gaat prima. Die van mji blijft redelijk strak in haar vacht, krijgt niet zo'n giga wintervacht. Na zwaar werk even aan de hand 10 a 15 minuten uitstappen (zadel etc er af) en mevrouw is netjes op termperatuur en grotendeels droog. Ideaal dus! Ze staan hier overigens wel snachts binnen en overdag een paar uurtjes buiten.

Mocht ze langer of 24/7 buiten lopen weet ik niet of ze genoeg zou hebben aan haar dunne wintervachtje. De afgelopen dagen had ze ook al koude oren (raar, want het is wel droog en nog helemaal niet zo koud :?) dus ik hou het wel in de gaten. Anders gaat ze snachts al weer naar binnen (staan nu 24/7 nog), of dan toch misschien maar een dekentje op. Al vind ik dat ook weer zo lastig; ongevoerde regendeken, maar dan kunnen ze hun haren niet meer extra uit zetten, en verstoor je dat ook weer...

Nee, hoop dat ik haar weer bloot kan blijven houden :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:29

Koude oren heb ik ergens op bokt meer over gelezen, schijnt geen teken te zijn dat ze het ook echt koud hebben. Bij koeien wel ofzo.. wie schreef dat ook alweer??

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:31

Tuc schreef:
Nee, voor onze paarden geen deken :D
Ze maken hun eigen, natuurlijke vacht aan en dan maar wat langer uitstappen. Geen probleem :P

Hier ook! :) En dan heb ik het over een Gelderse merrie en een Appaloosa pony.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:53

Mijn Fjord blijft dit jaar ook zonder deken. Zoals het er nu naar uit ziet krijgt hij wel een behoorlijke vacht, maar dan stap ik wat langer uit en leg eventueel een zweetdeken op. Hij vindt het zelf heerlijk zonder deken. :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:55

Heerlijk zonder deken!
En dan als je traint wat zorgvuldiger op- en afbouwen.
Mocht hij een keer heel erg bezweet zijn en ik heb er geen goed gevoel over doe ik hem een zweetdeken op en dan haal ik die er na een paar uur weer af. Maar hij gaat wel weer af 8-)
Als je ze goed in het voer houdt, is mijn ervaring dat die vachtontwikkeling wel meevalt. Ik moet deze winter even afwachten bij mijn haflinger (die staat deze winter voor het eerst, bij mij dan, buiten met inloopstal). Maar mijn vorige paardje was een dravertje en die had niet eens zo'n wintervacht, stond gewoon heel veel buiten, maar dan 6/24 in de winter, maar die vacht stelde maar weinig voor. Ze had het ook niet koud. Gewoon keiharde dame en nooit ziek :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:42

Onze oude, gepensioneerde kwpn-er blijft de winter zonder deken, al jaren. Maar de wedstrijdpaarden krijgen binnenkort wel weer een deken op, zodat ik ze niet hoef te scheren. (ze staan nu nog 24/7 buiten, vanaf oktober snachts binnen)

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:00

Ik gebruik geen dekens voor mijn pony's. Zo bouwen ze lekker een wintervacht op en een goede vet laag waar ze tegen elke weers omstandigheden tegen kunnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:16

JaleesaDeje schreef:
Ik gebruik geen dekens voor mijn pony's. Zo bouwen ze lekker een wintervacht op en een goede vet laag waar ze tegen elke weers omstandigheden tegen kunnen.

Maar dan rijd je vast niet iedere dag!

VRAAGJE
Hoe doen jullie dat zonder deken als je gaat rijden? Ze staan hier in de winter in redelijke blubber (met ook wel droge plekken hoor), waar ze uitgebreid in rollen. Dan kan er dus echt geen zadel of tuig op een natte en vieze vacht. Omdat ik mijn wedstrijdpaarden iedere dag rijd, heb ik straks bij hun wel een deken om. Ze zijn ook nog eens wit (bont met veel wit en schimmel), dus dat is zonder deken niet te doen (voor wedstrijden moet je ze toch schoon hebben, dan was je hun beschermlaag steeds weg, wat volgens mij nog veel gevaarlijker is als ze daarna weer zonder deken buiten komen. Zou ik hele winterseizoen niet kunnen rijden. Tenzij jullie voor mij de tip hebben!! Dan ga ik graag over naar zonder deken hoor.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:40

ik meld me.

heb mijn pony sinds een aantal weken (voorheen is zn mijn verzorgpony geweest. ken haar nu 3 jaar) ze heeft nooit met een deken gestaan. ze is dus 'winterhard'.

voor haar vacht zat ik te denken aan een deken. maar ik zie daar vanaf. ze is het gewend, dus waarom zou ik dat systeem in de war gooien? ik ben ook bang dat als ik straks met dekens ga lopen tobben dat ze eerder verkouden word ofzo, dat haar weerstand minder word.

ik heb wel zweetdekens en een 0grams regendeken. die wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor in de stal, zodat het de poepvlekken een beetje tegengaat. is er iemand die hier ervaring mee heeft?? ben echt heel benieuwd. (het is een schimmel, en poep in een dikke wintervacht is niet leuk. dan krijg je een geel/bruinpaard)

(in de zomer staat ze 24/7 buiten maar in de winter gaat ze wel op stal)

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:07

@ tine10: Ja dat is inderdaad een hele lastige. Ik rijd geen wedstrijden dus voor mij hoeven ze nooit perfect schoon te zijn. Mijn ene verzorgpaard rolt bijna nooit en er is sowieso ook weinig modder in de wei dus daar heb ik nooit problemen mee gehad wat betreft modder op de plek van zadel & singel.
Mijn andere verzorgpony heb ik pas sinds kort dus het is even afwachten hoe dat loopt in de winter...
Maar ik heb verder zoiets van: Dan maar een keertje niet rijden! :)
Alleen als je wedstrijden rijdt is het natuurlijk geen optie om elke keer te zeggen: dan maar niet, want jij en je paarden hebben de training dan gewoon nodig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:20

hmm mijn zwijntje is echt erg.. als het blubberig is gaat hij erin liggen slapen :')
als ik het niet weggeborsteld krijg op zijn rug ga ik zonder zadel rijden :) en als ik het gewoon weggeborsteld krijg en het enkel nog een nattige plek is gaat het zadel er gewoon op :)

en moet er maar mee dealen dat ik geen blonde fjord meer heb, maar een blondbont varkentje :D

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:21

mijn pony hopelijk zo lang mogelijk, die gaat namelijk met pensioen op t land. Ze moet dus wel een lekkere dike vacht ontwikkelen, want ik ga dr niet onder een 400 gr. zetten. Mijn paard komt ook niet dikker dan 200 te staan.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:23

die van mij staan altijd zonder deken, en gaan dit jaar weer 24/7 de wei op in de winter. Ik vind het nogal n gedoe die dekens, deken op, deken af, scheur in deken omdat ze spelen. Ze hebben die dikke vacht niet voor niks gekregen ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:01

tine10 schreef:
Maar dan rijd je vast niet iedere dag!

VRAAGJE
Hoe doen jullie dat zonder deken als je gaat rijden? Ze staan hier in de winter in redelijke blubber (met ook wel droge plekken hoor), waar ze uitgebreid in rollen. Dan kan er dus echt geen zadel of tuig op een natte en vieze vacht. Omdat ik mijn wedstrijdpaarden iedere dag rijd, heb ik straks bij hun wel een deken om. Ze zijn ook nog eens wit (bont met veel wit en schimmel), dus dat is zonder deken niet te doen (voor wedstrijden moet je ze toch schoon hebben, dan was je hun beschermlaag steeds weg, wat volgens mij nog veel gevaarlijker is als ze daarna weer zonder deken buiten komen. Zou ik hele winterseizoen niet kunnen rijden. Tenzij jullie voor mij de tip hebben!! Dan ga ik graag over naar zonder deken hoor.

Ik heb nu de beschikking over een droge padock. Dus geen blubber/modder op mijn paard gelukkig :D

Vorige stal was een drama; paard bleek in de koeienstront te staan ipv blubber.. lekker dat ze mij dat van tevoren hadden verteld. Maar goed: daar waren de benen zwart ipv wit. Borsteltje erover en lekker rijden. In het gras langs de weg werden de hoeven (bijna) wel weer schoon. Voor de wedstrijd (die ik niet rijd) kun je er de waterslang opzetten. Dat maakt voor 1 keertje ook niet uit.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:02

Ik kende een man en die reed zijn paarden elke dag en ook in het zweet. Na de rit ging de tuinslang erop. Even rollen in het zand en weer op stal/padock. Nooit ziek die paarden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:11

[quote="e_horseIk heb nu de beschikking over een droge padock. Dus geen blubber/modder op mijn paard gelukkig :D

Vorige stal was een drama; paard bleek in de koeienstront te staan ipv blubber.. lekker dat ze mij dat van tevoren hadden verteld. Maar goed: daar waren de benen zwart ipv wit. Borsteltje erover en lekker rijden. In het gras langs de weg werden de hoeven (bijna) wel weer schoon. Voor de wedstrijd (die ik niet rijd) kun je er de waterslang opzetten. Dat maakt voor 1 keertje ook niet uit.[/quote]

Ze staan bij mij gewoon in de wei, maar ja, na een tijdje is er weinig groen meer over en vooral veel blubber. Als het probleem alleen aan de benen zat, was het dus geen probleem ;) Juist de plaats van het zadel en het mentuig zijn megavies. Had vandaag ook pech. Vlak voor ik hem binnen wilde halen voor de les regende het even heel flink. Daarbij ging hij ook nog even lekker rollen, heel vies paard. Nu kan ik hem nog even onder de douche zetten, maar in de winter met een wintervacht gaat dat dus niet lukken, want dan wordt hij wel tot op de huid nat!! En voor een wedstrijd de slang erop, dat doe ik altijd, zal wel moeten met al dat wit, maar ik rijd iedere dag!!! Kan hem toch moeilijk iedere dag wassen. ;(

Toch maar een deken dus, want zonder deken kan ik niet iedere dag rijden, wat toch echt nodig is wil ik met mijn training verder komen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:25

jameyskatje schreef:
ik heb wel zweetdekens en een 0grams regendeken. die wil ik eigenlijk gaan gebruiken voor in de stal, zodat het de poepvlekken een beetje tegengaat. is er iemand die hier ervaring mee heeft?? ben echt heel benieuwd. (het is een schimmel, en poep in een dikke wintervacht is niet leuk. dan krijg je een geel/bruinpaard)

Ja dat is wel heel vervelend, maar weetje wat het is met een 0grams regendeken... zo kan de vacht niet goed zijn werk doen en dan heeft snuit het een stuk kouder dan zonder deken. Aangezien haar haar dan plat wordt gelegd door de deken, en ze haar vacht niet "op" kan zetten, om warmte vast te houden. Snap je?

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:26

Ik doe mijn paard geen deken op. Waarom zou ik er een op doen als hij een goede wintervacht aanmaakt? Zo intensief rijd ik nou ook weer niet en anders stap ik hem wat langer uit. Een winterdeken op een paard doen wat een goede wintervacht aanmaakt vind ik onzin ;) (mijn mening dus geen commentaar aub)
Mijn zusje doet haar pony overigens wel een deken op. Zij maakt bijna geen wintervacht en staat in september al te rillen van de kou. Dan vind ik het een ander verhaal, maar als het is van 'ik vind het mooier' ofzo dan vind ik het echt onzin.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:30

Zaina schreef:
jameyskatje schreef:

Ja dat is wel heel vervelend, maar weetje wat het is met een 0grams regendeken... zo kan de vacht niet goed zijn werk doen en dan heeft snuit het een stuk kouder dan zonder deken. Aangezien haar haar dan plat wordt gelegd door de deken, en ze haar vacht niet "op" kan zetten, om warmte vast te houden. Snap je?

ja dat is idd ook weer zo. dilemma haha, want ik heb haar nu 3 winters zonder deken op stal gehad en het is gewoon zo vies. ze is echt de gehele winter geel/bruin. ik hou mijn stal netjes schoon, maar ze leggen een drol en gaan er vervolgens zelf in liggen. in de winter kan ik haar ook niet wassen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:21

ja leuk he zo'n wit paard ;) je zou dan eventueel een dikkere deken op kunnen leggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:25

Ik zou ze ook graag zonder deken laten staan, maar mijn e-pony heeft artrose op veel plekken en onderandere in haar rug.
Vandaar dat zij zo meteen een deken op krijgt.
Eerder had ze voldoende met een 0-grams maar sinds vorig jaar heeft ze max 200 gram op gehad.
Mijn shet staat wel het hele jaar door zonder deken en in het voorjaar (april) laat ik zijn borst scheren.
Anders heeft hij het te warm.
Heb wel een regendeken liggen mocht hij het er koud mee krijgen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:28

Neehoor, voor Wilg ook geen deken :) en in de winter staat ze - als het even kan - nog gewoon buiten in een lekkere, dikke wintervacht.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:30

Ik heb ze zonder deken op een paar uitzonderingen na. De eerste is aanhoudende neerslag en wind rond de 0 graden, dat is zo'n guur weer dat ze anders de schuilstal dagenlang niet uit komen. Tweede uitzondering is mijn 20-jarig paard, die krijgt bij alle koude wind + regen een ongevoerde weidedeken op. Dat helpt om hem goed in het spek te houden ;-)