Nu deken op ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:53

femmefatale1 schreef:
Storm76 schreef:
Als je de wintervacht tegen wilt houden, zul je nu al 's nachts met een dun dekentje moeten beginnen.

Precies..
Helaas heeft die van mij al een dikkere vacht..
En toch slaat de kou op zijn spieren, dus ja, die van mij staat nu al onder een dekentje..

Het houdt niet alleen zijn vacht schoon, maar houdt net de kou van zijn spieren..
Scheren ontkom ik niet aan, maar ik doe het het liefst maar 1x per jaar... dus probeer het wel enigzins tegen te gaan..

En mijn paard.. die voelt zich alleen maar beter als zijn spieren soepel zijn..

Precies... ik wil ook niet zo'n stijve hark.

Nell_

Re: Nu deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 10:47

Ik doe het idd ook een beetje voor haar vacht! Hij is nog steeds kort. Zal vast wel dikker worden, maar mega dik is niet praktisch. We rijden zo'n 4 keer in de week, en ze is dan gewoon te lang nat!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:31

Ik heb m'n haf ook een deken op gehad ooit, zelfs met tig grams deken toch nog een dikke wintervacht. Dus waarom die dieren kwellen met nu al een deken opdoen?
Gelukkig weet ik nu beter, ik heb me verdiept in de werking van de vacht. Er zijn genoeg voorbeelden van ruiters die op hoog niveau dressuur rijden en hun paard geen deken op doen.

bally3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:53

Die van ons hebben een zomer/regendeken op, doen we altijd al zo beetje in de eerste week van september mits het rond de 20 gr. is daarboven niet. Vd week toen het boven de 20 was hebben we ze overdag afgelaten maar voor de rest hebben ze op, de pony stond vd week zonder deken en zijn haren stonden al recht overeind dus die maar weer gauw de deken op.
En het is ook wel makkelijk scheelt veel poetswerk en de paarden vinden het fijn met dek op haha!! Maar goed zo doen wij dat en dat is ook ieders voor zich.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:58

Dat de paarden de haren rechtop hebben wil niet zeggen dat ze het koud hebben. Meer daarover kun je lezen in de link die JoviBan hierboven postte.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:58

ik kan de deken niet eraf halen in de ochtend.
Maar ik wil ook geen superdikke wintervacht, wat nu...?

Iemand enig idee welke deken ik kan gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:04

bally3 schreef:
en de paarden vinden het fijn met dek op haha!!

Dat geloof ik niet.
Zo'n deken knelt altijd wel ergens (vooral op de boeg en borst), ze voelen de riemen langs hun benen, het ding is log en stug, de paarden kunnen elkaar niet meer lekker groomen (ze doen het wel, maar hebben dan een deken tussen de tanden ipv de vacht), het rollen, rennen en spelen is lang niet zo fijn als zonder deken, etcetra...
Ik vind het iig altijd sneu om paarden te zien met een dikke deken op.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:12

Mijn paard staat sinds deze week met een regendeken op. Als het onder de 15 graden gaat krijgt ze een 200 grams deken op.
En als het nog kouder wordt een 400 grams.
Mocht heb nodig zijn om te scheren heeft ze 400 grams + 500 grams onderdeken op.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:48

eefjuh112 schreef:
Mijn paard staat sinds deze week met een regendeken op. Als het onder de 15 graden gaat krijgt ze een 200 grams deken op.
Mocht heb nodig zijn om te scheren heeft ze 400 grams + 500 grams onderdeken op.

wow.....wat een pak dekens!
mijn paard krijgt max 200 gram op met daarover een regendeken (ongevoerd)Nou heeft zij het erg gauw (te) warm en wordt niet geschoren.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:49

die van mij staat nog zonder deken,vind het nog te warm.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:00

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:04

Die van mij staan nog lekker zonder deken. Ze zijn al wel aan het ruien. Als ze over een maandje een dikke vacht hebben, scheer ik ze en doe ik een deken op :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:05

Orlando_ schreef:
Mijn paard heeft snachts een 150grams? regendeken op, maar dit is omdat hij te schraal is en bij moet komen en redelijk in het bloed staat waardoor hij teveel energie verspilt door warm te blijven ipv aan te komen :j
Hij staat 24/7 op de wei nog tot 1 okt.

Anders had ik het nog niet gedaan of alleen een ongevoerde regendeken..

Hier net zo :j. Ook mijn pony moet zijn energie anders gebruiken in plaats van warm houden..namelijk aan komen (of in ieder geval niet dunnen worden :P)

Die van mij staat met met een ongevoerde :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:06

Ik werk allang weer met dekens...

Wil je een wintervacht beperken dan had je al een paar weken snachts een deken op moeten doen.

Gezien ik een miep rijd die ik niet graag ga scheren, ligt daar al een dunne deken op al een aantal weken.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:14

shera schreef:
eefjuh112 schreef:

wow.....wat een pak dekens!
mijn paard krijgt max 200 gram op met daarover een regendeken (ongevoerd)Nou heeft zij het erg gauw (te) warm en wordt niet geschoren.

Ja, erg he... Afgelopen winter had ze het nog koud,ongeschoren met 800 gram niet te geloven. :+
Ze staat overdag wel heel de dag buiten.

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:41

zelf voel ik altijd aan mijn paardje. Moet wel zeggen dat ik vroeg een deken om doe omdat ik niet wil dat ze heel dik in het vacht komt. Ze is namelijk heel snel bezweet en probeer het zonder scheren in de winter met haar.
Ik voel tussen de deken en haar borst en als ze warm staat is het goed, bij zweet een dunnere deken en als ik haar wat koud voel doe ik er een dikkere deken op.
Ik kijk eigenlijk nooit naar de temperatuur, dit werkt voor mij en mn paardje prima.

elk paard is anders de 1 houd een korte vacht met 1 deken en de ander met meerder dekens.Ook is het wat je met een paardje doet, ik rijd veel dressuur(normaal gesproken) dus die paarden worden vaak behoorlijk bezweet en dan met een dikke vacht worden ze snel ziek ookal stap je ze kurk droog (dit is mijn ervaring)
Mijn eigen paardje had 3 dikke dekens op anders had hij het echt koud,rilde hij gewoon!! de dierenarts was erbij geweest omdat ik niet meer wist wat ik ermee aan moest. Toen ben ik op advies het zoals hierboven gaan doen en het bevalt mij super.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:32

zap schreef:
Orlando_ schreef:
Mijn paard heeft snachts een 150grams? regendeken op, maar dit is omdat hij te schraal is en bij moet komen en redelijk in het bloed staat waardoor hij teveel energie verspilt door warm te blijven ipv aan te komen :j
Hij staat 24/7 op de wei nog tot 1 okt.

Anders had ik het nog niet gedaan of alleen een ongevoerde regendeken..

Hier net zo :j. Ook mijn pony moet zijn energie anders gebruiken in plaats van warm houden..namelijk aan komen (of in ieder geval niet dunnen worden :P)

Die van mij staat met met een ongevoerde :j

Kijk, dit is nou een van de weinig nuttige redenen om een paard een deken op te doen :-)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:44

Ik ga die van mij ook heerlijk een deken opgooien vandaag, mij te fris 's nachts en moet lekker kort in zijn haar blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:50

Ik vind het nu nog warm genoeg om zonder dek naar buiten te gaan, voorlopig blijft mijn paard dan ook gewoon dekenloos. Hoe vroeg ik ook begin, hij wordt toch wel een edele shetlandpony.
Dit jaar wordt ie gewoon geschoren en gooi ik er gewoon een paar dekens op. Ik blij, pony gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:00

bibalootje schreef:
Mijn eigen paardje had 3 dikke dekens op anders had hij het echt koud,rilde hij gewoon!! de dierenarts was erbij geweest omdat ik niet meer wist wat ik ermee aan moest. Toen ben ik op advies het zoals hierboven gaan doen en het bevalt mij super.

Stond je paard in de winter op stal, of liep hij in de wei?
Had hij de gehele dag volop hooi tot z'n beschikking?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:05

Ik merk dat mijn paard al een dikkere vacht aan het krijgen is. Hij is al enige weken aan het verharen.
Zodra de avonden korter worden is dat het teken voor de paarden om een andere vacht aan te gaan maken.
Ik heb nu nog geen dekens op.
Reden daarvan is omdat hij straks geschoren gaat worden. Heb gemerkt dat ik die teddyvacht niet tegen houd. Wil ik kunnen blijven rijden van de winter is scheren de enige optie.

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:21

die van mij staat nu ook al onder een deken. (dunne regendeken).
ze krijgt anders een veel te dikke vacht s'winters, en dan gaat ze ontzettend zweten met rijden, en ze is gewoon gevoelig voor kou. ze gaat echt snel hoesten.. dan beter nu een regendekentje, dat scheelt een hoop ellende s'winters..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:45

eefjuh112 schreef:

Dat zijn wel hele dikke dekens :o Vind het niet gek dat jou paardje het nu snel koud heeft, want hij is die dikke dekens gewend :o

Ik ga dit jaar maar tot 100 grams + een dikke fleecedeken eronder. Mocht het voor mijn paardje nodig zijn ga ik max tot 200 grams. Mijn pony stond altijd zonder dekens, maar omdat ze ouder is heeft ze het sneller koud. Met regen staat ze al snel te bibberen, en in de vrieskou word ze dun omdat ze al haar energie gebruikt om warm te blijven!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:04

e_horse schreef:
Bij 16 graden 's nachts en 20 graden overdag een deken op doen?? Ik vind het zeer paardonvriendelijk.. -O-

Hier is het 's nachts nog maar 7 graden, mijne staat onder een ongevoerde regendeken.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:24

ILOVEVIVIAN schreef:
die van mij staat nu ook al onder een deken. (dunne regendeken).
ze krijgt anders een veel te dikke vacht s'winters, en dan gaat ze ontzettend zweten met rijden, en ze is gewoon gevoelig voor kou. ze gaat echt snel hoesten.. dan beter nu een regendekentje, dat scheelt een hoop ellende s'winters..

De dierenarts en mensen met paarden met hetzelfde probleem adviseerden mij juist om bij een paard met luchtwegproblemen (oa hoesten) om geen dekens (meer) te gebruiken!