Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:22

De 380 is de Sport combi volgens mij, verder heb ik nog de dunne waterdichte voor het najaar en het voorjaar en de dunne staldeken voor onder de winterdeken, voor als ze geschoren is en het is echt heel koud...

de site is:
http://www.dominick.nl

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:23

Thirza schreef:
wat zouden jullie adviseren bij mijn paardje?

Die van mij wil ik ook scheren, maar staat overdag buiten van 9.30/10.00 tot 16.30 en 's nachts op stal een stal met een grote schuif deur waar hij als eerste box naast staat. Die schuifdeur staat altijd open ook in de nacht dus maar het blijft behoorlijk warm binnen (ik heb het er iig nooit koud).
Ik heb een 400grams waterdichte deken zonder hals is dat genoeg?
Of toch een deken met hals? ben alleen bang dat te warm wordt 's nachts.

Ik heb niet de mogelijkheid om de deken iedere ochtend en avond te wisselen.

Ligt eraan kwa paard :j ene paard heeft het met 200 heerlijk warm. de mijne stond vorig jaar( wel hartje winter) met 540 en was toen pas lekker warm.
maar ik denk dat je met die 400 wel goed zit! :)

Durf met de mijne ook geen nek erop te doen :n
De enige deken met nek is me wollen deken (stop ik soms onder de winterdekens) en daarbij durf ik het wel aan. maar de echte winterdekens met hals niet :n
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 03-09-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

CCCCorine schreef:
Ja hoor, dat kan gewoon. Wel moet je goed opletten dat je paard warm genoeg is aangekleed als hij naar buiten gaat. Ik heb bij iemand gewerkt die zelfs volledig geschoren paarden dag en nacht buiten had lopen (met inloopstal). Deze paarden hadden wel een behaaglijke stapel dekens op, waarvan 1 met hals en hadden het echt nooit koud.

Dat is inderdaad bij mij ook zo. Ik heb een stuk grond met inloopstal, scheer nashua elk jaar, en hij heeft het nooit koud. Heb dan inderdaad wel dikke dekens op. hals echter wel alleen als het vriest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:24

ik durf bij ons op stal ook geen deken met hals op te laten, ten eerste voor de manen en ten tweede omdat het bij ons ook altijd vrij warm wordt binnen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:26

Nouvel schreef:
onley schreef:
dan ben ik wel benieuwd naar jouw dekens hoor de mijne heeft altijd op de borst schuurplekken
hij heeft maat 195 maar op de borst altijd te krap
en 205 gewoonweg veel te groot ;(

Mijn paard valt tussen 185 en 195 in, ook heel vervelend... :+

Ik heb sinds een aantal jaar Dominick dekens, die vallen ietsje kleiner en de 195 past ze precies daarvan!
Ik ben erg tevreden over deze dekens, de pasvorm is echt super en de dikke waterdichte hebben ook een gladde voering.
Sinds ik Dominick dekens heb heb ik dus nooit meer last van drukkingen, schuurplekken en scheef hangende dekens...

En de 380 grams is super licht van gewicht, maar wel heel erg warm, dus voor bijna de hele winter genoeg voor zonder onderdeken....
(en er kan evt ook een hals aan)

Citaat:
dan ben ik wel benieuwd naar jouw dekens hoor de mijne heeft altijd op de borst schuurplekken
hij heeft maat 195 maar op de borst altijd te krap
en 205 gewoonweg veel te groot ;(

Citaat:
Mijn paard valt tussen 185 en 195 in, ook heel vervelend... :+
[/quote]

Horsewaredekens zijn er ook in maat 6'3 = maat 190. Valt er dus precies mooi tussenin :-)

aisie

Ik scheer mijn friese merrie ook elke winter en die staat met een 400 grams waterdichte deken met hals buiten overdag als het niet vriest. Als het wel heel koud is dan krijgt ze er een onderdeken onder. Op stal heb ik een staldeken van 400 gram en als het heel koud is 550 gram. De manen schuren er niet af van de halsdeken gelukkig. Ik heb een imperialriding deken met hals. Zit echt heel goed en is lekker warm en schuurt nergens. Echt een aanrader voor friezen!

Frannik

Nouvel schreef:
ik durf bij ons op stal ook geen deken met hals op te laten, ten eerste voor de manen en ten tweede omdat het bij ons ook altijd vrij warm wordt binnen...

mij is het geadviseerd, vooral omdat het ook nog kouder wordt dan, als het bv overdag 10 graden is, en snachts vriest het, en ik laat constant die hals op, dan heeft hij het snachts misschien toch koud. Nu is het extra warm. En de manen lijden er inderdaad ook onder

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:27

Horseware schreef:
Horsewaredekens zijn er ook in maat 6'3 = maat 190. Valt er dus precies mooi tussenin :-)

ik heb inderdaad ook een Amigo ongevoerde deken en tussendeken maat 6,3, die zitten ook heel mooi!
6,3 van Rhino en Rambo is haar wel te ruim... :+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:28

Mijn paard heeft ook houdt zich wel warm doordat hij aan beide kanten dikke manen heeft. Heeft zijn eigen halsdekentje gemaakt ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:29

Frannik schreef:
Nouvel schreef:

mij is het geadviseerd, vooral omdat het ook nog kouder wordt dan, als het bv overdag 10 graden is, en snachts vriest het, en ik laat constant die hals op, dan heeft hij het snachts misschien toch koud. Nu is het extra warm. En de manen lijden er inderdaad ook onder

ik ga er vanuit dat met een goeie warme deken en een goeie stal een hals niet echt nodig is...
wil er misschien eentje aanschaffen voor buiten voor als het echt koud is, maar tot nu toe heb ik nooit iets gemerkt van koud hebben zonder hals deken...

en de manen blijven inderdaad heel... 8-)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:30

Nouvel schreef:
De 380 is de Sport combi volgens mij, verder heb ik nog de dunne waterdichte voor het najaar en het voorjaar en de dunne staldeken voor onder de winterdeken, voor als ze geschoren is en het is echt heel koud...

de site is:
http://www.dominick.nl

ik zie net dat de sport combi 350 gram is de dekens zien er wel lekker warm
en vooral ook aangenaam uit

je hebt ook de duo dekens dan krijg je 2 dekens
die je ook samen kan gebruiken dat is wel handig

en stof tot nadenken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:31

hmm, hij was altijd 380, zo heb ik 'm tenminste gekocht... :+
(stond ook altijd op de site)

ambre

Re: Scheren en dan toch naar buiten (op de dag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:35

Ik heb er ook 1 gehad die geschoren dag en nacht buiten stond.Ik geloof wel in meerdere laagjes dus heb er meestal 1 of als het heel koud is 2 dekens onder.Zo gaat er wat lucht tussen zitten die warm wordt en het paard dus warmer blijft.Afgelopen jaar voor het eerst halsdekens gebruikt(het ziet er zo lekker warm uit!)maar mooi een kale plek tussen de manen!Het waren gewoon losse en ruime halsstukken.Groeit nu pas weer aan!
Heb me ook eens laten vertellen dat de hals niet nodig is voor het warm houden vh paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:49

die site van dominick doet het trouwens niet

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:56

onley schreef:
die site van dominick doet het trouwens niet

nee dat zag ik ook net, denk dat 'ie vernieuwd wordt...

Citaat:
We Provide is hard aan het werk om voor Dominick een nieuwe website te maken. Een eerste indruk treft u hier al aan. In de loop van september zullen de verschillende dekens en onze dealers vermeld worden. Tot die tijd kunt u voor prijzen of dealers contact met ons opnemen.

Ook kunt u ons bezoeken op het Horse Event van 11-13 september

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:58

Citaat:
je hebt ook de duo dekens dan krijg je 2 dekens
die je ook samen kan gebruiken dat is wel handig

Kijk ook eens op http://www.horseware.com naar de Rambo Duo. Een mooie combi van een waterdichte, scheurvaste buitendeken, een afneembare hals en een afneembare binnenvoering van 300 gram, die je ook los kunt kopen met een 100, 200, 300 en 400 grams voering. Het is even een investering, maar dit is een deken waar je het hele jaar door mee kunt doen. Heb je dus nog maar 1 deken nodig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:50

Ik scheer die van mij racestreep en zodra ik dat gedaan heb gaat er een 100 grams op. Daar blijft hij mee staan tot het op de dag niet boven de 8 graden uitkomt. Zodra het in de nacht licht gaat vriezen dan gaat er een 200 grams op en echt hartje winter (ergens einde dec) en het wordt op de dag ook niet meer boven 0 dan krijgt hij zijn 360 grams op.

Bij ons gaan ze ook op de dag naar buiten... weer of geen weer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 22:06

Mijn eigen paard moet ik ook altijd scheren en die staat ook iedere dag buiten, zelfs met sneeuw. Ik scheer de benen dan niet; de rest van het lijf wel en ik doe hem een dikke deken met hals om. Dan kan je paard gewoon naar buiten. Is ook veel beter voor je paard, lekker naar buiten!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:20

Mijn Fries wordt niet geschoren, omdat hij erg kort in zijn vacht blijft.
Maar mijn vorige (wedstrijd) paarden werden wel altijd geschoren. En liepen dan overdag ook gewoon een aantal uren buiten.
Weer of geen weer. Gewoon goed inpakken, dan is het geen enkel probleem.

Scheren is gewoon veel fijner, dan kunnen ze beter hun warmte kwijt tijdens het werk. En gaan (bijna) niet zweten.
Ik vind/vond het ideaal.