wat vinden jullie? vliegen bij ogen weghouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:03

Zilfstar schreef:
Nou hier gaan ze dan net zo lang door tot ie eraf is hoor. Het is echt HET spelletje: ik sloop je halster er wel even af... Jippe heeft nu dan ook een flinke schaafwond op zijn kin/kaak van een gesp die daar zat. Heeft nu dus een ander halster aan. En het eraf trekken van zijn halster is eigenlijk pas weer begonnen toen hij met dat sliertending liep. Schijnbaar vonden de andere paarden het niet zo stoer eruit zien.

:= ze wilden zeker niet voor Joker staan met zo een in het midden :D Tsja..ik vrees dat je daar weinig tegen kon doen.
Mijn pony zijn vorige maat was er ook zo'n ster in....halsters aftrekken.Op een gegeven moment had ik 3 reserve halsters zodat ik in de winter niet elke dag de bagger inhoefde om het halster te zoeken :P
Wonderlijk genoeg bleef hij in de zomer wel van het halster en de slierten af,meer afleiding van het gras denk ik :)

Iets op de huid smeren vind ik altijd lastig,ik ben er zelf niet elke dag en de franje zit al om het halster.Hoe gaat dat met een bui regen?Is niet handig als je een paar x per dag moet smeren...

Chook...ik denk dat ik liever voor een masker kies dan een oog vol met vliegen,misschien niet helemaal ideaal maar alles beter dan een ontstoken oog ;)

Ik vind dat er momenteel erg veel vliegen zijn,dazen is wat minder geworden en muggen val dit jaar ook wel mee....maar vliegen....arme dieren worden er gek van :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:16

Zilfstar schreef:
Even andere opties dan sliertending of masker?

Bijv teatree olie of zo deppen om zijn oogranden? Dus niet op de ogen zelf maar er vlak onder. Ik doe nu een oplossing van water met teatree oil erin deppen op een wond bij Jippe (hij kan er tegen ook al zou het wel moeten prikken) en de vliegen blijven weg! (Er gaat ook Acederm op, dat stinkt miss ook goed)
Er is ook een speciale stick voor onder de ogen etc van ik dacht Bemsen Bremsen of zoiets (maar ik wil zelf zo min mogelijk chemisch klooien met mijn paard)

Aiii, weet je hoe sterk teetree is...
Het is ook scherp aan de ogen als het er naast zit hoor.
Lijkt me niet goed voor een paard dat al slechte ogen heeft.
Hertshoorn olie is ook een optie, maar dat is ook raar spul wanneer het op de verkeerde plek komt.
Dettol in water is ook vliegwerend.
Maar idd lijkt het me geen pretje als het dan regent... (dan zijn er trouwens geen vliegen :+ )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:05

senna21 schreef:
Zilfstar schreef:
Even andere opties dan sliertending of masker?

Bijv teatree olie of zo deppen om zijn oogranden? Dus niet op de ogen zelf maar er vlak onder. Ik doe nu een oplossing van water met teatree oil erin deppen op een wond bij Jippe (hij kan er tegen ook al zou het wel moeten prikken) en de vliegen blijven weg! (Er gaat ook Acederm op, dat stinkt miss ook goed)
Er is ook een speciale stick voor onder de ogen etc van ik dacht Bemsen Bremsen of zoiets (maar ik wil zelf zo min mogelijk chemisch klooien met mijn paard)

Aiii, weet je hoe sterk teetree is...
Het is ook scherp aan de ogen als het er naast zit hoor.
Lijkt me niet goed voor een paard dat al slechte ogen heeft.
Hertshoorn olie is ook een optie, maar dat is ook raar spul wanneer het op de verkeerde plek komt.
Dettol in water is ook vliegwerend.
Maar idd lijkt het me geen pretje als het dan regent... (dan zijn er trouwens geen vliegen :+ )

Ja ik zat zelf ook te twijfelen of het kon hoor. maar zat te bedenken of er andere opties waren dan vliegenfrontriem of masker.

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:08

Ik heb zelf een vliegenmatje van veters. Ik vindt deze beter werken dan die strookjes, die je op de foto hebt. Misschien kan je er wat veters bij hangen?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:14

Vesceron schreef:
chook schreef:
sliertenhalster is geloof ik niet bedoelt om de vliegen gelijk 100 % weg te houden, maar vooral handig voor paarden met een te korte maantop, ff iets bewegen, dan de slierten verjagen de vliegen.

Zon masker lijkt me nou niet bepaald fijn voor paarden, de hele dag dat gaas voor je ogen. Welke kleur het ook heeft, ze zullen er vast wel iets slechter door heen zien, lijkt mij

Ja inderdaad zo'n masker is niks, hij ziet al niet zo best meer dus laat staan met zo'n masker!
Maar enig idee wat ik dan kan doen??

Mijn ervaring is dat zn sliertend ding ook niet werk.
Mijn pony van 31 heeft namelijk geen zin om continue met haar hoofd te gaan staan zwaaien. :+
Zo af en toe doe ik een masker om en verder met een vliegenstick rondom de ogen insmeren.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:20

Wij zijn deze zomer met onze paarden in Drenthe geweest en vliegen en dazen waren er daar meer dan genoeg... Onze pony met haar lange voorpluk had weinig last van vliegen bij haar ogen maar Casper, een KWPN'er heeft natuurlijk zo'n miezerige pluk. Zijn ogen raakten behoorlijk geirriteerd. We hebben van die slierten aan zijn halster gehangen en dat hielp natuurlijk prima! Toch de meest efficiente en goedkoopste oplossing!

Zondebokje

Re: wat vinden jullie? vliegen bij ogen weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:25

heb helemaal niks om .. doe altijd zon vliegenspul roller kopen en dat rondom de ogen smeren en werkt prima :D

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:23

Ik had eerst zo'n sliertending aan haar halster zitten. Maar nadat ze toch ontstoken ogen had gekregen, staat ze nu met een vliegenmasker op. Ze moest het eerste uur even wennen, maar nu vindt ze het prima.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:25

Een paard kan nog prima zien hoor met een masker, beter dan dan hij met dichtgeknepen ogen kan...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:28

Wij hebben ondertussen ook zo'n kapje, das wel makkelijker. Maar als dat gaat ja dan zo'n sliertjes.
Eventueel kun je ze in wat antie-vliegending dopen, dan is het wat beter beschermd en dat blijft langer. ook wat middel rond de ogen doen is een goed idee. Natuurlijk altijd oppassen voor de ogen zelf.
de meeste paarden zien perfect door zo'n kapje overgens, misschien eens van iemand lenen en kijken wat hij er van vind?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:38

Ik heb het allebei gebruikt. Nu gebruik ik de vliegenmasker voor op de wei en de sliertjes gebruikte ik soms tijdens het rijden. Mijn paarden zien nog net zoveel door het masker en hebben er geen last van. Ik wil sowieso geen halster om in de wei, en de sliertjes die je los om kan doen vond ik geen fijne manier.. vandaar :)

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:16

Sliertjes werken niet bij mijn 27-jarige ruin. Met een masker blijven zijn ogen schoon en hij staat veel rustiger. Ik heb absoluut niet het idee dat hij door het masker minder ziet!