's Nachts al onder de dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:01

Hier lopen ze s nachts nog buiten, overdag op stal ivm de dazen. Mijn stalhouder is alleen niet zo gek dat die alle paarden dekens op en af gaat doen..dus die van mij staat nog lekker dekenloos :j zodra ze de deken op krijgt gaat ie ook niet meer af

s_spikker

Re: 's Nachts al onder de dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:38

ik vroeg me zelf dit vandaag ook af. het is hier nu 10 graden buiten. maar nu hoorde ik dat het volgende week weer erg warm word :=

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:19

Mijne hebben s nachts de zomerdeken op.
Ik merkte deze week dat ze alweer aardig vacht aanmaken, en ik wil t scheren zo lang mogelijk uitstellen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:22

Als het 's nachts onder de 10 graden wordt gaan de wedstrijdpaarden hier onder een dun deken, dan wordt het begin gemaakt...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:28

Hier hebben we afgelopen dagen wel de regendeken op gehad, was vies en koud weer.
als het weer warmer word gaat ie gewoon weer af.
zodra de dikkere erop komt dan gaat ie ook niet meer af, maar dat is nog lang niet aan de orde ;)

Nightwing_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:23

Nee hoor, vind ik nog niet nodig.
Pas als het overdag kouder wordt misschien, maar nu nog niet.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:01

Bij ons gaan sinds deze week 's nachts de 0-grams dekens op.
Als ik rond 'n uur of half 10 ga voeren op stal is het toch al behoorlijk fris hoor!
2 van de 3 paarden zijn alweer wintervacht aan het aanmaken, en de pony's zijn ook al begonnen met het kweken van de wintervacht.
Overdag staan ze zonder deken, die krijgen ze pas op als het wisselvallig word en het wat frisser word.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 14:15

Bij mij gaat 15 sep de zomerdeken er op, tenzij het dan echt nog te warm is. Ideale temperatuur is 12° dus als het 'snachts zo koud wordt gaat hij op

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:02

die van mij loopt nog met een vliegendeken om. vind het nog veel te warm voor een deken. denk niet dat ik mijn paard er ook een plezier mee zou doen om ze nu al dekens om te gooien. ze maken nog totaal geen vacht aan en mogten ze het nou ietsje koud krijgen lopen ze maar een rondje door de wei.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:11

Die van mij hebben nog geen deken op. Dit jaar krijgen ze ook geen deken op. Wil eens kijken hoe dat bevalt. Heb andere jaren altijd wel dekens op gedaan maar zo vaak rij ik swinters niet. Het verharen begint al.

Ik had ook als standaard regel kouder als 10 graden dan begon ik met een deken. (zomerdeken).

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:17

Na morgen schijnt het te gaan regenen en daalt de gevoelstemperatuur (accuweather) tot rond de 10 graden.
Dan krijgt de mijne zn 0- grams regendeken op.
Als het overdag gaat regenen, wat ze ook voorspellen dan laat ik hem zelfs overdag op.

Mijn paard heeft al aardig wat haar aangemaakt maar ik verbeeld me niet dat ik de haargroei door een deken vertraag, maar mijn paard is nogal gevoelig op zn rug en heeft laatst wat gehoest dus vind ik het fijner als hij het niet koud krijgt of nat regent.

Hij zal heus wel overleven ;) maar ik vind comfort ook belangrijk.
Maar ieder jaar zie ik dit soort discussies en iedereen moet doen waar hij of zij achter staat en wat zijn paard aangeeft. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:19

onze paarden staan 24 uur buiten op de wei en alleen onze oude merrie van 32jr krijgt een deken voor de nacht en op regendagen ook overdag

ze heeft niet veel vlees meer en heeft het dan ook echt koud.

de regendeken voor de nacht is nu vervangen voor een 200 gr en ze is daar niet echt warm onder
vandaag om 10.30 afgedaan ,maar zelfs in het zonnetje vanmorgen was ze niet echt warm eronder.

mijn paard krijgt als het echt slecht weer word een deken op,en het ligt dan aan de temp welke
of een regen deken of een 200 gr deken
en hopelijk word dat pas eind van de maand ;)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:22

Dit is de eerste keer dat ik met dekens moeilijk moet gaan doen.
Heb een ongevoerde regendeken, een fleecedeken en een 200 grams staldeken.

Ik zat er aan te denken om ook al een deken op te doen. Wil eigenlijk niet scheren en ook niet niet dicht in de vacht.
Als ik dit zo lees, zou ik dus nog wel kunnen wachten.

Ik wil eerst de ongevoerde regendeken opdoen, zodra het s nachts wat kouder wordt een fleece er onder.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:24

Het was mij ook al opgevallen dat het verharen weer begonnen is, of niet is gestopt in mijn geval (verandering van voedingspatroon).

Aangezien ik deze pony nog niet zo lang heb wil ik even kijken hoe hij het zonder deken doet. Het is een Fjord, dus hij zal het niet snel koud krijgen, het gaat mij meer om de regen als hij op het land staat. Het probleem zit hem ook in het rijden van de winter, misschien moet ik dan als nog gaan scheren....maar ik hoop het niet!!

Ik volg dit topic dus met veel interesse!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 15:33

Een fjord kan super zonder deken, maar ze maken enorm veel vacht aan, en die is niet altijd even handig als je vaak rijdt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:39

Het is gewoon nog zomer hoor...
Die enkele dag of nacht dat het onder een bepaalde (10 / 15 graden) tempratuur komt lijkt mij het nu echt niet nodig om al een deken op te leggen... Daarbij is het overdag nog tegen de 30 graden af en toe ! Sorry, maar nu al dekenS?
Lijkt mij veeel te vroeg.. Of je blijft ze op en af gooien.. En daar doe je je paard al helemaal geen plezier mee.... (iig zijn haargroei ;))

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:44

Mijn paardje heeft ook nog geen deken op, zodra het onder de 10 graden word buiten of het regent koud water dan begin ik weer met dekens.. :\
TIP: ik laat op stal altijd het ligt branden tot 11 uur s'vonds en daarom krijgt mijn paard niet zo'n dikke wintervacht..
beetje verlenging van het daglicht maar werkt wel!!
Ik heb een 0-grams zomerdeken, 0-grams regendeken, 200 grams regen-overgangsdeken en een 400 grams waterdichte winterdeken en dan natuurlijk voor op stal ook nog een 200 grams staldeken..
Ik wissel wel de dekens op stal..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:29

Als het nu 's nachtsrond de 10 graden blijft krijgt Hilde haar deken zeker wel weer op.
gewoon een ongevoerde deken, maar ze maakt nu al wintervacht aan en ja nadeel van een friesje, ze kan haar warmte al moeilijk kwijt en maakt een dik soort onderwol aan in haar vacht, dus de haren zijn nog kort maar er zit dan zo'n dikke laag in waardoor ze zich echt kapot zweet.
Scheren ontkom ik toch niet aan, anders valt ze van de winter om van de hiite tijdens de indoor wedstrijden ;)
maar door nu te voorkomen dat ze ineens in haar wintervacht schiet kan ik het voor haar nog comfortabel houden tot ik haar dit najaar ga scheren.

De andere 2 (kwpn en bwp) hebben een heel ander soort vacht, dun huidje, dun glad vachtje, die hadden op de frisse dagen wel hun haren wat omhoog staan maar zie bij hun verder nog niets ua aanmaak wintervacht.

Z staan hier trouwens in een buitenstal die bestaat uit 3 boxen, denk dat als ze op een grote stal stonden met tig paarden op stal dat het dan niet nodig was, maar in een buitenstal(of tot voor kort nog zelfs 's nachts buiten) is het wat sneller koud op stal dus ja dan maar een dekentje op.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:34

ik doe pas rond sep een deken op..

eigelijk hebben paarden helemaal geen dekens nodig als is het 5 graden !

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:36

Nee dat is ook geen reden dat de meesten mensen hun paarden een deken op doen Damariis! Voor de paarden die mee lopen in de sport is het niet fijn zo'n dikke wintervacht (sneller zweten en moeilijker droog te krijgen) Die van mij is ook begonnen met verharen en staat dus ook vanaf nu onder een deken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:37

Tsja ze kunnen best zonder deken,maar als ze in hun wintervacht schieten en daardoor tijdens het rijden zich kapot zweten is ook niet gezond...

Degene hier thuis die weinig/niets doen krijgen pas laat hun deken op, vaak pas als het veel regent en echt koud wordt(staan nml bijna het hele jaar door zo'n 10 uur per dag buiten)
maarja degene die mee moet op wedstrijd en dan zeker op binnenwedstrijden zich kapot zweet, ja die krijgt als eerste een deken op.
Dun vachtje scheelt een hoop zweten en dat is een stuk prettiger :)

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:38

Ze hebben hier nog geen dekens op.. Willen we ook zo lang mogelijk uitstellen..

Pony's krijgen sowieso geen dekens op hier

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:40

Ik heb mn shet vanaf vandaag ook onder een deken snachts, heb hem vanmiddag geschoren, hij had al een behoorlijk pak en als ik langer wacht dan kom ik er niet meer doorheen met het scheerapparaat.

Mn paard heeft nog een mooi dun velletje, die heeft nog een veulen aan de voet dus ik wacht bij haar nog even met een deken.

joyjoy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:45

neej hoor de dekens blijven hier ook nog even weg.
het is nog veelste warm voor de paarden pas als ze in oktober op stal staan gooi ik er een zomerdeken op en naarmate het kouder wordt bouw ik het op
ik scheer de wedstrijd paarden wel altijd omdat ze dan lekker snel droog zijn als ze na wedstrijd op de wagen gaan maar de jonge paarden scheren wij niet en die houden een korte beharing als ik in oktober begin met een zomerdekentje.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:47

Ik heb ook gehoord dat de paarden die wat hoger in het bloed staan ook eerder beginnen met wintervacht aan maken..geen idee of dit waarheid is hoor!