Winter: gezeur met dekens..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re: Winter: gezeur met dekens..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:41

Dat haren erbij uit trekken valt heel erg mee hoor. Bij mijn ijslander eigenlijk nog nooit gebeurt. Ik singel ook niet gelijk helemaal aan, en heel soms doe ik er indd mijn hand gewoon tussen. Nog nooit een probleem geweest bij mij ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:45

miss_simone schreef:
wintervahct is echt niet fijn hoor.... let maar is op het aancingelen...dan trek je alles er mee uit...nite erg vriendelijk... vraag hem waarom je het zou moeten laten groeie

>;) als je zijn vacht eruit trekt met aansingelen dan is er iets anders aan de hand,misschien een andere singel nemen of wat gelijkmatiger aansingelen.
Mijn jongens kunnen behoorlijk vacht aanmaken maar vacht uittrekken door het aansingelen...nee,(behalve als ze in de rui gaan :P )

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:47

Een wintervacht is echt niet handig, net wat je al zei, het is met trainen echt niet makkelijk. En op wedstrijden vind ik een geschoren of een paard dat dun in zijn wintervacht zit veel mooier ogen. Dus ik zou zeggen, gewoon scheren met die hap ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:49

Ik scheer hem zoals no 8.. dan kan hij lang onder een 100 grams en wordt het rond de 0 graden dan gaat hij onder 260 en nog kouder onder 360.

Bij ons komen ze iedere dag een paar uur buiten.

Ik zou zelf geen wintervacht kweken want als je vooral in de avonden rij sta je uren te wachten eer hij droog is.

Ik rij gewoon met mijn racestreep geschoren Haf wedstrijden hoor. Miss niet mooi maar wel functioneel en voor het mooie ga ik wel mee doen met de miss verkiezingen.
Ik rij voor mijn prestaties...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:56

haay,

ik zat ook met dit dilemma ik stond ook zo gestalt als jij stond erg vervelend dus in de zomer mochten ze maximaal 2 tot 3 uur naar buiten dat was niet het enigste ze kregen ook maar 1 keer perdag hooi maar daar hebben we het maar niet over;)

ik mocht niet scheren van hun want dat was zonde blablabla ik mocht niet met een spprtje rijden want dan zou ik me paard verkloten enz
terwijl ik op hoger nivo gereden heb enz maar zij gingen erover beslissen ik had een tinker en ik mocht er bijna niets mee van hun
ook niet scheren hij zat zo dik in zijn vacht wel 10 tot 15 cm lang en dik haar

toen ben ik gaan verhuizen en hier rond gekeken voor een stal ik had wat gevonden met 1,2 HK grond
ik heb nergens meer last van ik doe alles wat ik zelf wil paarden staan buiten de heledag in de winter savonds op stal
heeeeerlijk!!!

ik heb mijn tinker afgelopen winter voor het eerst geschoren hij had z'n dikke en lange vacht dat mijn scheer apparaat vaker vast liep en ik kon nog geen 20 min rijden en hij was kledder maar dan ook kledder nat en uitstappen kon ik wel een uur doen en hij was nog niet droog zeer vervelend dus
en ik had hem al onder een 200 grams deken staan maar nog maakte hij een dikke vacht aan
ik was het zat en heb hem rond september geschoren en in januarie nog een keertje
wij hadden hier dan wel -27 graden:(
hij stond naar het scheren onder 700 grams deken

hier hebben de paarden allemaal een zweet en vliegen deken
-ongevoerde regendeken
-100 grams regendeken
-400 grams regendeken
-300 grams tussendeken
-400 grams tussendeken
-200 grams tussendeken

het is indd veel gezeik met dekens verwisselen licht aan het weer enz
maar ik heb liever dat wisselen enz dan een paard die het koud heeft naar het rijden of ik moet uuren uitstappen

zorg dat je je dekens vaan aan de stal hangt en als je ze af doet doe je eerst de voorkant naar achteren slaan dan de achterkant naar voren slaan en zo eraf halen en ophangen zodat je als je ze op doet de achterkant naar achteren slaat en de voor kant weer naar voren slaat vast maken en klaar
het is maar 10 min werk

2 keer perdag voor overdag en voor snachts dat neemt je 20 min perdag in beslag of nog minder is dat teveel werk dan?

ik zou lekker scheren als ik jou was hoor;)

mvg

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:37

Samantha_T schreef:
Een wintervacht is echt niet handig, net wat je al zei, het is met trainen echt niet makkelijk. En op wedstrijden vind ik een geschoren of een paard dat dun in zijn wintervacht zit veel mooier ogen. Dus ik zou zeggen, gewoon scheren met die hap ;)

Maar het blijft wel een paard hé.. eingelijk is het schandig dat de mens meer let op schoonheid dan op dat het paardje het naar zn zin heeft... een zo natuurlijk mogelijk blijft.. het zijn geen barbie's ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:56

Je staat tenminste wel met twee voeten op de grond, meandmanuel.
Zo is het maar net.
Maar je zou zo'n half geschoren paard kunnen overwegen ik doe dat met mijn shet ook.
Wel pas in april als het warm begint te worden dan zweet hij te snel voor de kar.

Afbeelding

Afbeelding

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:59

Als ze niet eens buiten komt zou ik echt geen deken op doen. Gewoon lekker natuurlijk laten en na het rijden de zweetdeken er even op. Als ze dan is opgedroogd er weer af. En wat anderen er van vinden als je op wedstijd komt? Niks van aantrekken. Het gaat ook om het welzijn van je paard. Afspuiten zou ik persoonlijk niet doen met fris weer.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:03

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties en tips!!!