paard wordt gek van de dazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:55

Ik heb het idee dat het dit jaar veel en veel erger is dan eerdere jaren... Had de stille hoop dat na de heftige winter die ellende wel behoorlijk uitgeroeid zou zijn, maar helaas....

Mijn shet (vos) heeft nergens last van, hooguit 3 per dag die op m zitten. Mijn kwpn (bruin) valt het ook mee, maar mijn Belg (zwartschimmel) wordt helemaal lek geprikt. Zij heeft er gelukki weinig last van, trekt zich er ook niet heel veel van aan gelukkig. Inpakken moet ze helemaal niets van hebben nml, maar wanneer je paard er zo'n last van heeft, lijkt me dat de beste oplossing

oelewapper

Re: paard wordt gek van de dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:21

dan ga ik toch maar even kijken voor een deken van de week,vind dit zo sneu!
vraag me wel af hoe het komt dat het ene paard er meer last van heeft dan het andere,alsof die aantrekkelijker is voor de dazen.
waar zitten de dazen het meest?in gebieden met veel water of veel bos?
mn paarden staan nu op het achterste stuk land,aan 3 kanten omringd door sloten,ik heb gelezen dat dazen het meest in waterrijke omgeving zitten.
als dat zo is,zou het dan helpen als ik ze op de voorste wei zet?
dat is vlak langs de weg,aan 1 kant een klein bosje,aan de andere kant een sloot,maar ja,het scheelt maar 100 meter tussen de achterste en de voorste weide,zou dat veel uitmaken dan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:29

idd heb er ook eentje die helemaal door het lint kan gaan, met als gevolg dat ik dit weekend hard tegen de grond gevallen ben.

Ondank het spuiten met dazenspul, blijft hij enorme last hebben. Vanaf het ogenblik dat er enkele op zijn lichaam zitten, krijg je een protest van slaan met de benen, kop in de grond. En ja al die dingen tegelijk vragen wel coordinatie en dat was hij dus ff vergeten, dus daar gingen we.

Heb verder ook de indruk dat er dit jaar veel dazen zijn.
Verder staan ze op e wei met hun rambo zomerdekens en ja dan kunnen de beestjes niets doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:43

hier staat ook alles onder eczeem of goede vliegendeken. Dat in combinatie met schuilen in schuilstal en paddock met Dazenval, en als het echt erg is wat dazenspray op de onbedekte delen.

Rijden doe ik liever pas laat in de avond (na 21:00 zijn ze meestal wel weg). Muggenspray werkt langer en beter dan dazenspray en mijn paard reageert minder heftig op muggen.

Hoe opener het landschap, hoe meer wind, hoe minder last van dazen. Bosjes en water (om eitjes in te leggen) geven meer overlast.

Overlast kan verschillen van plek tot plek. In de wei is het erger dan op het zand blijkbaar, want de paarden houden vrijwillig siësta in de paddock en schuilstal van 9:30 's ochtends tot een uur of 16/17 in de middag. Af en toe proberen ze soms even hoe het is in de wei, maar zijn meestal rap weer terug.

Ik had eerst ook dat ze zichzelf in het zweet renden, maar nu ze vrije keus hebben en toegang tot stal en zand gaat het eigenlijk heel goed. Ik sluit ze nu dus niet op midden in de wei, maar heb de toegang tot de dichtstbijzijnde wei open staan. Ze kunnen dag en nacht zelf kiezen waar ze lopen, staan, wanneer ze eten en wanneer ze in het zand gaan rollen.
Ik wilde dat ik een grotere schuilstal/inloopstal had zodat ze echt helemaal goed konden schuilen tegen die beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:17

bulck schreef:
idd heb er ook eentje die helemaal door het lint kan gaan, met als gevolg dat ik dit weekend hard tegen de grond gevallen ben.

Ondank het spuiten met dazenspul, blijft hij enorme last hebben. Vanaf het ogenblik dat er enkele op zijn lichaam zitten, krijg je een protest van slaan met de benen, kop in de grond. En ja al die dingen tegelijk vragen wel coordinatie en dat was hij dus ff vergeten, dus daar gingen we.

Heb verder ook de indruk dat er dit jaar veel dazen zijn.
Verder staan ze op e wei met hun rambo zomerdekens en ja dan kunnen de beestjes niets doen.

Ik heb een speciale deken om mee te rijden, dat helpt wel, ook een vliegenfrontje aan het hoofdstel en hoofd smeer ik in met dazenspul via sponsje. Bij koker ook goed spuiten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:28

Ook vrouwtje wordt gek van de dazen :P
Onze paarden gaan nu niet meer naar buiten, het is geen doen meer in het land! Tijdens het rijden ben je drukker met dazen killen dan dat je iets doet. Als dit zo door blijft zetten, hup naar de ruitershop en inslaan alle vliegenwerende dekens, halsstukken, hoofdstukken e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:31

Ja, de dazen komen net zo makkelijk op mij als op mijn paard. Ze hebben veel dorst op mijn wei, want mijn paarden laat ik vroeg in de ochtend buiten en laat in de avond.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:38

De mijne staan helemaal ingepakt op de wei met vliegendeken met hals en masker en dan is het te doen,en ze staan in de schuilstal ze weten dat daar niks zit..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:41

Ook hier had ik geen andere keus dan ze in te pakken in de dekens van achter de oren tot staart. Ook hebben ze overdag nog een masker op. Paarden lopen uiteraard het liefst zonder, maar dat kan hier gewoon niet. Ze gaan dan hetzelfde doen als de jouwe; alleen maar rennen rennen en rennen.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:33

Ik maak mijn spray zelf ( recept van iemand op bokt ) en het werk redelijk goed, maar niet zo lang.
* 1/4 water
*1/4 detol
*1/4 azijn
* 1/4 eau-de-cologne

Succes !