Wordt aankomende week zeer warm pfff

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wordt aankomende week zeer warm pfff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:28

Bij ons op stal worden veel donkere paarden met die hitte overdag binnen gezet. Mijn ruin is wit dus die heeft niet zo veel last van de zon en dazen. Mijn merrie is bruin en die word ook lek gestoken door die f*ckers!! maar ik laat haar wel buiten want binnen is ze erg ongelukkig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:31

Ik heb alleen maar bruinen, mar lopen nu zowel s nachts als overdag buiten. Alleen met voeren gaan ze naar binnen. Onze stal is helaas niet geïsoleerd en ook overdag dus erg warm. Gelukkig veel bomen rondom en dus altijd schaduw (en uiteraard ALTIJD water).
Helaas moeten ze wel dag en nacht met vliegendeken lopen omdat ze anders lek worden geprikt en dan heel hard rondjes gaan rennen (uuuuuren lang).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:40

Ik heb een haflinger en die staat echt constant met dr koppie te schudden en te dansen, daar hoeven ze helaas niet donker voor te zijn. En dan mag ik nog van geluk spreken dat hier praktisch geen dazen zitten, vergeleken met sommige plekken!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:41

Mijn paarden lopen overdag gewoon buiten maar wel met een exceemdeken en de niet excemer met een vliegendeken met hals en masker. Het barst hier van de vliegen en dazen. Mijn paarden kunnen wel heel goed tegen de warmte, ze hebben nergens last van. Op de wei hebben ze bomen voor schaduw al maken ze er niet vaak gebruikt van.
Rijden doe ik of savonds of smorgens om 7 uur, dan heb ik weinig last van het ongedierte, al spuit ik de paarden dan evengoed wel in met antidazen en vliegenspray. Dan is het wel goed te doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:31

Mijn donkerbruine paard staat op stal ook gewoon buiten met deze hitte,helaas geen schaduw voor hem,maar wel kan wel netzoveel drinken als die wil,kan die dan gewoon buiten blijven,hij heeft wel vliegendeken op met hals en masker tegen de ongedierte..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:57

Om eerlijk te zijn vind ik geen schaduw hebben voor dieren buiten nu echt niet kunnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:59

Drinken hebben ze niks aan als ze oververhit raken :n
Heeft je paard dan op zn minst wel een uv werende deken op? Of een 'cooler'?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:59

Wij hebben schadum rondom, maar de paarden staan de hele dag in de volle zon MET vliegendeken..... Blijkbaar vinden die van ons het in de schaduw staan niet echt nodig :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:03

Bij ons staan ze trouwens vooral ín de stal omdat daar geen dazen zitten, of minimaal.
Toen ik ze vanmorgen wat te laat van de wei af haalden (10 uur) renden ze alledrie mee, de laatste was gewoon zielig, de hele boeg was pikzwart van de dazen :(:)
Daarom staan ze hier dus ook nog 's nachts buiten en overdag op de paddock, daar zitten 99% minder dazen dan op de wei.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:05

Daarom hebben ze hier vliegendekens op. De stallen zijn overdag echt TE warm met dit weer (helaas geen isolatie). Daarom in de weide met vliegendekens en gelukkig wel schaduw. Dazen zijn hier ook niet te harden (behalve s morgens heel vroeg).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:08

Ik denk dat ik wat die dazen betreft wel mazzel heb.... Ze zitten hier nauwelijks. (in de polder) Als ik de andere reacties zo lees wordt je daar echt niet vrolijk van.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:09

Ik zet nu met die warmte Sanchez al vroeg buiten (uurtje of 7) en om een uur of 12, half 1 weer binnen. In de stal hier is het nog te doen, en het is een geisoleerde open stal dus het waait ook nog een beetje door (geen tocht hoor...). En dan om een uur of 6 weer naar buiten tot het donker word. Hier in de wei is geen schaduw en veel ongedierte dus San wil om 12 uur echt wel graag naar binnen hoor, als ik te laat ben roept ie de hele buurt bijelkaar... 's Nachts buiten zetten is geen optie want dat is hij totaal niet gewend en hij raakt helemaal in paniek als het donker word, dus doen we het maar zo. Rijden doe ik nu ook maar even niet, heb zondag al een lichte zonnesteek opgelopen en ben 2 dagen ziek geweest ;( , zelfs al was het nog vroeg toen ik ging rijden. Bovendien heb ik het met mijn astma, waar ik normaal niet zoveel last van heb, nu ook moeilijk.
Maar zaterdag word het gelukkig alweer minder warm.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:11

De stallen zijn bij ons gewoon een 'houten hok' zeg maar, met 4 stallen en een gang. Ook een houten dak met wat golfplaten 'raampjes', gelukkig wel lekker koel opzich. Maar vooral schaduw dus en niet zoveel bomen en bos er omheen (de wei ook niet, maar toch komen de dazen niet op stal en wel in de wei? :? )

JollyJumper; dazen zijn vooral actief in de schemer, dus dat 's avonds naar buiten is wel sneu als jullie ook last hebben van dazen :P
Of valt het mee bij jullie?

Femke27; we hebben hier maar 5 paarden en toch zijn er verrekte veel dazen, terwijl de eerstvolgende stal een kilometer verder is en voor de rest staan er alleen koeien, maar ook die staan op stal eigenlijk :=

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:13

Andere jaren altijd wel, maar dit jaar valt het wel mee met de dazen. Er zit er wel eens eentje, maar met sprayen is het onder controle te houden. Maar dan wel in de wei. In de bak is het een heel ander verhaal, daar zitten er veel meer. Maar daar hoeft ie nu niet in. En een vliegendeken trekt meneer net zo lang aan tot ie hem helemaal aan flarden heeft dus dat schiet niet op }> .

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:16

Sinds deze week gaan ze bij ons op stal rond 21.00 uur naar buiten en s'ochtends rond 11.00 uur naar binnen.

Momenteel ook i.v.m. de warmte en de dazen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:17

BrittKitt schreef:
Femke27; we hebben hier maar 5 paarden en toch zijn er verrekte veel dazen, terwijl de eerstvolgende stal een kilometer verder is en voor de rest staan er alleen koeien, maar ook die staan op stal eigenlijk :=

Linker buren hebben 5 paarden, rechts 4 en een ezel. Op 200 meter een andere stal met paarden, aan de overkant van de sloot de paarden van een pension stal, enz, enz. Toch weinig last. Merrie heeft ook af en toe een bult, maar hooguit 1 keer per week ofzo. Daar valt dan nog mee te leven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:19

Dat is wel fijn! Hier zag ik al een stuk of 10 bloedplekjes zitten op mn hafje, en dat was dus al om 10 uur... Moet je nagaan als ze er de hele dag op staan, niet normaal. Je ziet ook echt als ze op de wei staan dat ze zich erbij neerleggen en het maar ondergaan, maar als ze mee mogen naar stal staan ze helemaal te springen en te huppelen en rennen ze meteen de stal in.
De zomer is helemaal niet leuk voor paarden :n

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:19

Mijn paardje staat alleen 's morgens in de wei ( zonder schaduw maar wel met water). Hij heeft veel wit op zijn hoofd en heeft daarom een speciaal neusflapje aan het halster en wordt ingesmeerd met zonnebrandcreme. Gaat prima. 's Middags staat hij op stal en 's avonds wordt hij pas gereden, dan is de ergste warmte wel weer voorbij. Er zitten wel wat dazen, vliegen en teken in de wei, inspuiten doe ik alleen voor een bosrit. Ik controleer wel dagelijks op teken ( afgelopen maand al 7x eentje verwijderd).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:24

Misschien is het ook zo dat het ene paard 'aantrekkelijker' voor dazen is dan het andere? Net als bij mensen en muggen. De 1 wordt lek geprikt, de ander nooit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:28

Ja ze zeggen dat donkere paarden er meer last van hebben omdat ze daarop niet opvallen, maar dat gaat allang niet meer op als ze niet zoveel keus hebben. Maar het zou best kunnen ja, dat dat zo werkt!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:42

Maar witte paarden hebben meer kans op verbranden door de zon....

marissapepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:46

bij ons gaan ze met dit weer om 8 uur naar buiten worden weer om 12 uur (of eerder lichter aan waneer het echt te warm word) weer naar binnen en savond naar het eten gaan ze weer naar buiten tot het donker word. ;)
maar hierbij moet ik wel zegen dat we niet veel schaduw hebben in het land.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:50

Die van mij gaat rond een uur of 9 naar buiten ( savonds ) en gaat weer naar binnen zodra ik wil gaan slapen ( rond half 12 ).
Hij staat altijd rustig op de wei gras te eten, en heeft geen last van dazen.