Bruine Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwi_

Re: Bruine Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:42

Dat bruin worden is genetisch bepaald, heeft te maken met de vosfactor van je paard. Daarom wordt de ene wel bruin, en de ander niet. Volgens mij is er niet veel aan te doen, ik heb geen ervaring met middeltjes zoals black as night, je zou het kunnen proberen.

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:47

@Kiwi_ Dat genetische gedeelte bedoelde ik net ook ;)

En ik heb ook geen ervaring met middeltjes maar ik hou er zowiezo niet van om vanalles aan je paard te voeren, dan maar bruinig

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:50

cruesli schreef:
Mijn fries wordt ook super bruin in de zomer. Vorig jaar heb ik hem onder een uv werende vliegendeken gezet, maar even bruin als anders hoor, geen verschil!

Door die shampoo krijgt hij misschien een iets of wat zwarte gloed, maar helemaal zwart krijg je hem nu niet meer. Kwestie van wachten tot hij weer gaat verharen :)

Vliegendeken helpt ook niet echt; er zitten gaatjes in de deken en doordat het paard beweegt, komen die gaatjes steeds op een andere plek. En de uv straling kan tussen die nog zo kleine gaatjes dus het hele paard verkleuren. Ik heb gehoord van een friese paardenhandelaar. (met gitzwarte paarden) dat hij ze altijd 's nachts buitenliet, en overdag de hele dag in de stal.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:16

Kiwi_ schreef:
Dat bruin worden is genetisch bepaald, heeft te maken met de vosfactor van je paard. Daarom wordt de ene wel bruin, en de ander niet. Volgens mij is er niet veel aan te doen, ik heb geen ervaring met middeltjes zoals black as night, je zou het kunnen proberen.

Denkfoutje, het heeft niet te maken met een mogelijke vosfactor. Maar het heeft te maken met de kleur zwart van het paard. Ook zwart is er in verschillende tinten. Er zijn Friesen, die pikzwart blijven in de zomer, en die vaal worden.
Ik heb hier een heel erg bruine, maar die heeft echt geen vosfactor in zijn afstamming.
Uit de zon houden, is het enige dat werkt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:16

Uit de zon houden werkt niet altijd hoor. Mijn paard wordt op stal onder een deken ook gewoon bruin, dus het ligt niet alleen aan de zon. Meestal worden ruinen ook wel bruiner dus wellicht spelen hormonen ook mee?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:17

Ruinen bruiner???????

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:22

Ja hengsten zijn zelden bruin, die blijven meestal wel pikzwart. Tenminste wat ik in mijn omgeving zie wel.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:25

Klopt, daar doen ze ook alles aan, om ze niet te laten verkleuren. Vooral met dekhengsten. Maar dat heeft niets met hormonen te maken. Ik dacht, dat je bedoelde dat ruinen bruiner werden dan bijvoorbeeld merries. En zet je een hengst met zweet in de vacht, in de zon, dan wordt ook die lichter.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:32

Onze Fries verkleurde ook heel erg in de zomer. Hoe meer zon, des te bruiner ze werd. In de warme zomer van 2006 was ze zelfs bijna valkkleurig!
Vorig jaar zijn we verhuisd en waar ik nu woon zijn vreselijk veel dazen. Daarom heb ik haar vorig jaar een vliegendeken omgedaan, een zilveren, die het licht weerkaatst.
Nu blijft ze mooi donker. Aan het einde van de zomer wel ietsje bruinig, omdat de haren dan "oud"zijn en daardoor wat bruin opkleuren, maar zo op het oog zit het nog wel tegen het zwarte aan.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 21-06-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:36

_Lott schreef:
maar is het bekend dat black as knight echt zodanig effect heeft?

Wij hebben black as Knight ook een tijdje gebruikt; black as knight zorgt er voor dat de paarden sneller verharen als het ware; er komen dus weer nieuwe zwarte haren terug; het is dus niet zo dat je paard opeens weer zwart word.

Sjoukie1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:58

Er zijn altijd friesen die bruin worden i.v.m. vosfactor of bruinfactor. Hier kan je dan ook weinig tegen doen!

Mijn friese ruin heeft nu ook een uv-werende deken op, wordt altijd afgespoeld en om eerlijk te zijn helpt het helemaal niet |( ..
Mijn friese merrie staat sinds dit jaar dag en nacht buiten en is wonder boven wonder wel ineens zwarter dan normaal, misschien door het schoonspoelen van de regen ofzo...

Het is gewoon zo dat de ene sneller bruin wordt dan de ander, dat is erfelijk of genetisch bepaald.
Vind het ook jammer, maar je moet ook zo denken: je bent op wedstrijd vast niet de enige.... :D

Ook klopt het dan ruinen over het algemeen sneller bruin worden als hengsten, dat heeft idd met hormonen te maken!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:05

Nu nog een deken opleggen.. en idd black as night. En niet afspuiten en in het land zetten eerst laten drogen binnen.

Gerbriichh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:20

Het slechtste wat je kunt doen is afspuiten en dan nat op het land zetten. Dat heb ik altijd geleerd temisnte, dat hij dan juist heeel erg verkleurd. Je moet dr gewoon droog op t land zetten. Dekje erop, nou is dat wel sneu met 30 graden :Y)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:32

Wij hebben er ook een gehad die keurig bruin werd in het zonnetje - Eén ding is zeker - Black as Night werkt niet! En zeker niet als het haarkleed al verkleurd is.

Onze huidige Friezin staat onder een Imperial vliegendeken ( met hals tot over de oren en buikflap) vanwege zomereczeem en dazenoverlast: leuk bijkomend effect is dat ze pikzwart blijft - normaal gesproken verkleurt ze in de zomer naar wat vaal bruin-zwart. De deken helpt dus wel bij haar ( is niet UV-werend).

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:36

Dat het verkleuren van een zwarte vacht iets met vos of bruinfactor te maken heeft is niet waar. Het is wel zo dat de ene zwarte sneller verbleekt dan de andere, dat is i.d.d. iets genetisch maar heeft echt niets met vos of bruin te maken.

Mijn paardje is op kleur getest, homozygoot zwart (dus geen vosfactor) en geen bruinfactor en toch verbleekt ze erg.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:07

Noraly_ schreef:
_Lott schreef:
maar is het bekend dat black as knight echt zodanig effect heeft?

Wij hebben black as Knight ook een tijdje gebruikt; black as knight zorgt er voor dat de paarden sneller verharen als het ware; er komen dus weer nieuwe zwarte haren terug; het is dus niet zo dat je paard opeens weer zwart word.

mijn paard is swinters pik zwart. echt super mooi

dus misschien dat ik dat wel ga kopen

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:13

Sharani schreef:
Dat het verkleuren van een zwarte vacht iets met vos of bruinfactor te maken heeft is niet waar. Het is wel zo dat de ene zwarte sneller verbleekt dan de andere, dat is i.d.d. iets genetisch maar heeft echt niets met vos of bruin te maken.

Mijn paardje is op kleur getest, homozygoot zwart (dus geen vosfactor) en geen bruinfactor en toch verbleekt ze erg.

Klopt inderdaad, er komt geen vos- of bruinfactor bij kijken.
Er zijn gewoon 2 "soorten" zwart:

Een "echte zwarte" wordt zwart geboren (steenkool- of blauwzwart) en verbleekt hoogstens onder extreme omstandigheden. In topconditie krijgt een "echte zwarte" een blauwachtige of metaalachtige glans.

Een "zomerzwarte" is gewoonlijk rook/asgrijs bij de geboorte, maar donkerbruin of bruin is ook mogelijk. Bij een volwassen paard verbleekt het zwart in meerdere of mindere mate en je hebt een deken nodig om de zwarte tint te behouden. Op dit paard is de glans in het zonlicht zelden metaalachtig.
Verkleuren tot roodachtig bruin komt veel voor bij zwarten die buiten lopen, onder invloed van de zon. Ook onder invloed van zweet kan zwart bruin kleuren. Genetisch gezien is zo'n paard niettemin een zwarte.

Als je je paard zwart wil houden, zal je rekening moeten houden met de tips uit dit topic, er is gewoon geen andere keuze.

crblondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:18

In het Friezenstamboek stond hier een tijdje geleden wat over....vooral als een paard veel zweet verkleurt hij makkelijker door de zon naar bruin. Bij goed weer is afspuiten dan aangeraden(aldus Frysio).

Verders wat wij zelf op stal doen: lijnzaadolie door het eten, en zomerdeken erop, binnen een paar weken istie als het goed is weer snel zwart :D
Laatst bijgewerkt door crblondy op 24-06-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

titiarintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:20

Ik heb black as night geprobeerd, maar het helpt weinig, wat ik altijd deed, was mijn friezen zomer en winter onder een deken houden, zodat de zon er niet bij kon komen, en als het heel erg warm was, dan een vliegendeken, iig bescherming tegen ze zonnestralen

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:45

Wij hebben precies hetzelfde bij onze fries. hij word hellemaal bruin en de uiteinden van de manen ook. misschien tog onder een vliegendeken zetten?
zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:59

die van mij is ook nog eens erg dof geworden naar stage.. waarschijnlijk verandering van voer

die van mij is nu zo :

Afbeelding

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 22:00

afspuiten doe ik ALTIJD sla echt nooit over :n

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:28

Ik zou hem alsnog onder een goede uv werende deken zetten dag en nacht en elke dag wat lijnzaadolie of zonnebloemolie geven, tenminste als je dat niet al doet. Dan wordt ie vast wel wat mooier in de vacht.
Black as Night heb ik al meerdere keren geprobeerd maar je kunt je geld beter in je beurs houden. Helpt echt niets als ie al zo bruin is.
En als je hem scheert, is ie dan ook niet zwart(er)?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 22:41

nee van haar oren scheren wordt ze bijv al bruiner, zal ik niet beginnen met een vliegendeken met deze temperatuur?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:45

Je kunt nu best wel een vliegendeken op doen hoor. Moet je even goed opletten dat ie uv werend is. Het zal altijd iets helpen. Mijn paarden hebben een rambo exceemdeken om. Mn ruin die altijd heel bruin is blijft wel donkerder dan zonder deken maar hij heeft nog wel een bruine gloed, niet zo erg als die van jou, maar wel een beetje.
Als ie nog bruiner wordt van scheren dan maar niet doen nee.