Dazen, help !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:51

Is blijkbaar ook verschillend per paard wat helpt. Ik vind bremsebremse helemaal niet werken en atex dazenspray juist heel goed. Voor mezelf gebruik ik deet. Heb dit nog nooit geprobeerd voor mijn paard, maar is verdund denk ik ook wel te proberen.

In de wei hebben ze er hier gelukkig geen last van, maar ik heb 2 schimmels en 1 heel witte bonte. Dat scheelt ook. Want toen ik nog een bruine had, hadden we wel veel last van dazen.

Succes ermee en volhouden tot half augustus.

nickyu

Re: Dazen, help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:01

wit of zwart maakt denk ik weinig uit

mijn witte heeft meer last van dazen dan mijn zwarte
dat was tot onze bruine er kwam , want die spant de kroon ..

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:33

atec heeft een super dazenspray, die werkt echt geweldig! te verkrijgen in ruitersportzaken.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:01

alle sprays werken maar even want als ze gaan zweten is het hellemaal over met de werking van je sprays

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 17:13

niets helpt... het is echt een ramp! misschien een vliegendekentje?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:58

Vermijd bosranden, daar zitten ze over het algemeen. Ga of het bos echt in of ga in het open veld rijden, dan heb je de minste last van dazen. En oja, rengalop houden ze niet bij ... ;)

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:05

Ik rijd normaal in de Loonse en Drunense duinen, daar hoef je tussen half mei en half september dus echt niet te komen vanwege de dazen.
Wat in mijn ervaring nog het meeste werkt: fijnmazige vliegendeken (met hals) en dan vooral die deken inspuiten met Atex. Die deken zweet namelijk niet dus spoelt de spray er niet zo snel af. Resultaat is wel een ongelooflijk stinkende deken ;), maar het helpt tenminste wel

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:14

Ik rijd normaal aan de Maas enzo maar daar hoef ik niet te komen nu want dan krijg je hele zwermen achter je aan. Anti-dazenspray werkt misschien maar 10 minuten ofzo en ik heb een paar keer een vliegendeken geleend maar daar steken ze gewoon doorheen. Mijn paard wordt er ook best vervelend van.

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:02

Ze zijn ook behoorlijk fanatiek dit jaar!
Ondanks de wind blijven ze gewoon komen :P
Normaal gesproken kan ik twee kanten op rijden,
maar als je nu de ene kant op gaat wordt je echt
aangevallen! Ga morgen ook maar een vliegendeken
halen, hopen dat dit wertk!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:59

ik heb er speciaal dazen spray voor! helpt heel goeD!.
maar ik moet het steeds op een spons doen want mijn pony is bang voor sprays haha

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:05

's morgens heel vroeg gaan rijden, dat is volgens mij de enigste oplossing.
Wij hebben zondag zelfs de paarden die buiten liepen op stal gezet.
Toen de meiden die bij ons rijden de paarden gingen ophalen om te gaan rijden, was het niet normaal zoveel dazen..

Dus eerst de rijpaarden op stal en daarna nog even gaan kijken bij de pony's en fokmerries. Het was niet normaal. Dus de hekken opengezet en alles op stal. Zonde met dit mooie weer maar het kon niet anders.

Vorig jaar was er er toch een dazenvanger uitgevonden. Iemand hier nog wat van gehoord of ervaringen hiermee?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:51

Wij hebben al 2 zomerseizoenen een dazenvanger staan. Hij vangt inderdaad dazen. En op sommige dagen ook erg veel :P
Wat niet betekent dat je wei of paddock/bak gelijk dazenvrij is ;)
Denk dat je er eigenlijk meerdere moet hebben op verschillende punten. Wat sowieso scheelt is dat al die dazen die op de bal afkomen niet op de paarden gaan zitten en dat alle dazen die gevangen zijn , niet meer voor nageslacht kunnen zorgen.

In deze periode heb ik de paarden zo dicht mogelijk rond paddock met schuilstal en bak lopen, en zo dat ze zelf heen en weer kunnen. Als het ze te druk wordt in de wei (met dazen dan ;) ) dan gaan ze in de paddock of de bak of schuilstal staan. Ook kunnen ze daar beter rollen.

Er wordt nu bijna niet meer gerend, wat ik 2 jaar geleden wel had toen ik ze gewoon midden in de wei had staan en ze er niet uit konden richting bak. Ze liepen toen na een flinke regenbui en broeierig weer diepe sporen langs de omheining en renden zichzelf zeiknat en buiten adem tot ze er bijna bij neer vielen. Heel zielig. In de link naar een fotoalbum, in mijn onderschrift, staat wel een fotootje van de dazenval tussen bak en paddock.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:46

hier ziten de meeste dazen juist in de schaduw paddock
daar baal ik wel van
goede deken doet een hele hoop
en heb een vliegenspray op olie basis
dus dat zweet niet makkelijk af
doe dat om vlekken te vermijden
wel slechts op de manen kam / staart
en beetje onder de buik

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:10

Wij hebben de paarden met exceemdeken staan in de wei.
Verder gebruiken wij Bremse Bremse wat ideaal is als je een bonte pony hebt want dat spul is doorzichtig. Meestal zijn de andere producten lekker bruin, wat er heel smerig uit ziet op de witte stukken!!!

De veerust werkt ook wel aardig....maar is officieel niet voor paarden!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:51

VSW-->SV

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 06:26

de vliegenspray voor mensen op citroenbasis wil ook wel helpen, ik doe er nog wat teatree en lavendelolie bij.
Ik ga meestal laat rijden, als het zo warm is, rijd ik zowiezo niet, dit vind ik niet prettig voor mezelf en voor de paarden.
Ze hebben hier keuze uit een paddock, stukje bos en wei, in de paddock is een loopstal, hier word vooral met dat warme dazenweer, veel gebruik van gemaakt.

tja, het hoord hier bij de zomer, ik stoor me niet zo aan de dazen.
Merk dat onze schimmel er het minste last van heeft en het bruine paard het meeste, maar zij heeft 9 jaar lang, nooit last van dazen gehad, waar we haar gekocht hebben, hadden ze geen dazen, dus denk dat dit niet alleen aan de kleur ligt maar ook een stukje gewenning is.

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:35

Dazen zijn echt superdom!
Ik heb er vorig jaar veel last van gehad op kamp,
maar dit jaar zijn het er super veel! Ik woon tussen de weiden en boerderijen, geen bos dichtbij,
en toch vliegen er rond!
Ik mep ze gewoon dood,dat is het goedkoopst en snelst. }>

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:44

Sectolin werkte bij mij in eerste instantie wel redelijk, maar heb het gevoel dat die werking ook niet lang genoeg is. Heb hem vervolgens een vliegendeken op gedaan, maar deze deken zorgde voor open(schuur)plekken op zijn borst. Ik ga nu gewoon verschillende sprays uitproberen en tot er geen ECHT middel is denk ik dat het inderdaad het beste is om de bekende plekken te vermijden en of heel vroeg of heel laat op de dag te gaan rijden.