Erg veel last van dikke wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:43

cynthiar schreef:
Hoi. Mijn fjord van 21 heeft ook zo'n dikke vacht. Hij is dit voorjaar getest op de ziekte van Cushing en dit heeft hij helaas. Ik heb hem begin april geschoren en bijna 2 weken geleden weer. Dit is wel een stuk beter voor hem zeker met deze warmte. Waarschijnlijk moet ik hem het hele jaar door scheren. Ik deed het voorheen alleen s'winters 2 keer, de laaste 2 jaar 3 keer. Maar de laaste 3 zomers werd zijn wintervacht ook steeds langer.

Weet je al wat er met jouw fjord aan de hand is?

Sorry, zie je reactie nu pas.

Mijn fjord kwakkelt eigenlijk al dit hele voorjaar. Ze is vorige week nog erg ziek geweest, toen had ze uierontsteking en was ze er al bijna niet meer. Waarschijnlijk heeft ze dit ook al wat langer onder de leden gehad, waardoor ze de vacht vasthield. Volgend jaar moet het dus allemaal beter gaan :).

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:08

Dat is idd erg goed gelukt! :D
Laat de zon nu maar schijnen!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:57

Hoi Siets, geeft niet dat je nu pas mijn reactie zag.

Die uierontsteking kan ook een gevolg zijn van de ziekte van Cushing. Er zijn medicijnen voor cushing, dus misschien een idee om het met je dierenarts te bespreken, zeker vanwege haar leeftijd en dat ze ook zo'n lange vacht heeft.
Ze knappen erg op he als ze geschoren zijn, heelaas groeit het wel bij de mijne best wel weer hard.

Siets

Re: Erg veel last van dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:20

He getsie... Ik heb mijn vermoedens al wel langer hoor, maar ik ga nu toch een test laten doen. Ik vraag me alleen af hoe duur zoiets is, aangezien ik geen bergen met geld heb liggen. En hoe duur is de medicatie?

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:41

Nu weet ik niet of suikerziekte bij de ziekte van Cushing hoort, maar ook daardoor kunnen de haren zo lang worden. Ze drinken dan ook erg veel. Door bloed te laten prikken kunnen ze al zien of ze suikerziekte heeft.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:47

Trix drinkt niet zoveel. Ook is ze niet mager, en ze heeft geen vetbultjes boven haar ogen. Haar rug is wat ingezakt van de ouderdom, en haar manenkam is na de hoefbevangenheid van 10 jaar geleden dik gebleven.. Dat hoeft dus ook niet van cushing te zijn. Ik zit echt in dubio. Er zijn een paar dingen waardoor ik denk dat het cushing kan zijn, maar er zijn ook zoveel andere dingen die ze helemaal niet heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:35

Hoi, Illo heeft alleen een dikke manenkan en lange zomervacht. Hij is 2 maanden geleden getest, met de dexatest, kosste met visite erbij 135 euro. Hij heeft dus wel cushing. Ik dacht eerst ook hij kan het niet hebben, want hij heeft geen ander verschijnselen, maar dus wel. Illo hoeft nog geen medicijnen omdat hij verder geen ernstige verschijnselen heeft, maar mocht ik willen kan ik een recept krijgen. Kost zo tussen de 30 en 40 euro per maand.
Als je paard inderdaad Cushing heeft is het wel handig om te weten omdat ze dan bepaalde medicijne zoals prednison niet mogen hebben.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:35

@Lentekriebel: suikerziekte kan een gevolg zijn van Cushing

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:56

Ze heeft dus wel prednison gehad toen ze uierontsteking had. Kan dat dan echt kwaad?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:00

Ohnee foutje, was er helemaal niet bij met mijn hoofd. Dat was penicilline O:).

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:03

Mijn pony van 21 heeft nu ook nog een hele dikke wintervacht! En toch verhaart ze wel heel erg, in het land liggen gewoon witte plekken van haren (schimmel). Als je met je hand door de vacht gaat zie ik alleen maar lange haren en geen korte haren zitten. Ik heb hier en daar wat gelezen over Cushing, maar ze voldoet volgens mij maar op twee punten, over conditie en de vacht dus. Nu ik dit topic heb gelezen denk ik toch echt dat ik moet gaan scheren, alleen is dat bij haar wel een beetje een drama om te doen! Na 30 minuten breekt het zweet haar uit en moet ik dus stoppen.

Zal haar eerst laten testen, en gewoon het zekere voor het onzekere nemen!

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:52

Ik zou er even een dierenarts naar laten kijken (even erbij zeggen dat je denkt aan de ziekte van Cushing).
Als hij/zij ook aanraadt om te scheren kun je wat poeder of een pasta vragen om haar een beetje te kalmeren om te kunnen scheren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:37

Illo verhaart ook gewoon, maar de nieuwe haren worden weer lang, helaas. Elk jaar wordt het ook langer. Illo is ook 21.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:39

De haargroei van Trix is nu weer gestopt, na een maand scheren zit ze op haar normale zomervacht, die ze anders ook heeft. Ik maak me dus echt niet zoveel zorgen :).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:12

Volgens mij kunnen ze Cushing gewoon uit het bloed halen ( bepaalde waardes ) Zie ook de wiki! Die test is niet zo heel erg duur. Beter even geld daarvoor uitgeven dan de ziekte laten doen (mocht ze het hebben).

Maar oudere paarden hebben er nu eenmaal vaker en/of sneller last van en dat hoeft niet persé aan Cushing gelinkt te zijn.

Varington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:17

Bij mijn pony heeft de vitaminen spuit geholpen die ik volgend jaar eerder!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:24

Ook ik heb een oudere shetlandpony. Zij heeft ook nog altijd winterhaar. Aan een kant is ze al heel veel kwijt, en aan de andere kant blijft het nog zitten.
Als ik ga plukken dan krijg ik er wel wat uit, maar dat heeft ze niet graag.
Geef haar lijnzaadolie bij, en poeder (opkikker). Opkikker heeft wel al goed geholpen, maar ze blijft nog winterhaar houden.

Varington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:31

Wat is dat precies opkikker?

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:33