shet nu scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Re: shet nu scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:52

onze pony is deze morgend vlug geschoren zodat ze vandaag de dag zou kunnen doorkomen zonder al teveel last te hebben van de warmte. Er is in ieder geval een hele andere pony vanonder haar dikke vacht gekomen. Nooit gedacht dat ze zo fijn was van bouw :) (we hebben haar gekocht met een dikke laag veulenhaar)... Haar vacht was zelfs zo dik dat het scheermachien het amper aankon!
Ze stond echt te genieten tijdens het scheren dus volgens mij is ze blij dat ze van al dat haar vanaf is

Ondertussen is het hier beginnen regenen en heeft ze haar waterdichte dekentje op.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:50

hihi jouw machine ook al !
de mijne had ook heel de winter buiten gelopen, en mijn machine had er ook onwijs veel moeite mee := :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:33

Ik ben toch voor het jachtpatroon gegaan, dat leek me veiliger.
Mocht het helemaal niet bevallen kan ik altijd nog bellen om alles eraf te halen en volgend jaar anders beslissen.
Alleen betaal ik dit jaar dan dubbel voor het scheren als ze terug moet komen.
Daarbij heb ik veel moeite gehad een regendekentje te vinden en ik ga hem niet kaal maken als ik geen deken heb.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:36

Doe je verstandig!!
Ik dacht dat je al een dekentje had voor 'm.
Maar om hem nu helemaal in z'n nakie te zetten, dan vraag je om problemen!
Heb je ook een foto van je gestroomde jachtshet??

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:43

Mijn welshxshet kruising laat ook zijn haren heel moeilijk los.
Ik voer al een paar maanden met lijnzaadolie maar het helpt niet veel.
Eerst liet hij niks los, maar toen ik hem gewassen had liet hij al iets meer los. Maar nog niet echt veel :P Hij zweet ook onder zn haren..
Ik kijk het nog even aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:22

HubbaBubba schreef:
Doe je verstandig!!
Ik dacht dat je al een dekentje had voor 'm.
Maar om hem nu helemaal in z'n nakie te zetten, dan vraag je om problemen!
Heb je ook een foto van je gestroomde jachtshet??

Ik denk ook dat dit de beste oplossing was.
Als ik zijn rug nog vrij wil hebben kan dat alsnog maar eraan plakken wordt een beetje lastig :P
Ik denk dat dit al heel veel oplost, voorlopig wordt het ook niet meer echt boven de 20 graden zoals het er nu uitziet.
Ik ga zo voor mijn werk even kijken hoe het met hem gaat en dan maar ik even foto's.
Zet ik ze er vanavond op.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:52

Ik heb nu een 1 jarige shethengst, en hij heeft ook nog deels veulenvacht en komt er echt totaal niet doorheen. Scheren vind ik alleen niet zo'n goede optie. Ik geef al slobber (met lijnzaad) en poets hem regelmatig, maar de haren komen gewoon echt niet los. En nu heeft hij het nog niet zo heel warm. Maar vooral heel veel jeuk. EN hij heeft onder zijn buik ook gygantische klitten.

Ik ben ook een beetje kwijt wat ik moet doen...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 20:59

ships, foto's vergeten te maken.

ikowtje, misschien is zo'n jachtmoddeletje ook iets voor jouw pony want jeuk is vreselijk en dan schuurt die zich dadelijk kale plekken.
Daarbij zijn die klitten ook geen pretje.
Die kun je ook gewoon al wegknippen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:58

scheren of laten scheren, ikowtje

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:46

Mijn shets zijn beide half maart geschoren, daar kwam echt vier lagen vacht vanaf. Hoofd en benen zijn ongeschoren. Wat kreeg ik een commentaar op stal maar nu zeggen ze allemaal: gelukkig dat ze geschoren zijn. Ik had met het huidige weer niet overdag kunnen trainen en gezien ik toch zo'n drie keer per week een km of 20 met ze door het bos sjouw....
Momenteel begint 1 pony iets te verharen en daar komt de zomervacht ook al weer door, de andere pony nauwelijks. Normaal staan ze pas in mei in de zomervacht.
Twee weken geleden hebben ze op een dag beide hun deken gesloopt dus ik neem aan dat ze het tijd vonden om zonder deken te staan. 's nachts staan ze op stal, in mei gaan ze 24/7 het land op.
Ik heb er zeker geen spijt van, de pony's hebben het niet koud, en anders rennen ze maar een rondje om warm te worden :D. Ze krijgen wel wat extra eten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:30

Hier de beloofde foto van mijn gestroomlijnde shet.

Afbeelding

Helemaal geschoren is wel mooier maar dit is wel het beste om hem zonder deken te laten.
We zullen zien hoe het gaat lopen ook met de verharing van het stuk wat is blijven zitten.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:17

Wat zal hij hard rennen straks voor z'n wagentje :D

Lekker hoor voor 'm!!!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:40

Afbeelding

de dag voor we onze mini lieten scheren

Afbeelding

en net na het scheren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 21:42

Blijft weinig van over als je al dat haar ervan af scheert, hihi

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:44

zeg dat wel, we verschoten er zelf van

philips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:43

sodejuutje het ponytje van hierboven is van een haarbal naar een slanke den. :)

Jesito jou pony ziet er ook goed uit zo, en kan lekker wat meer warmte kwijt. Toch vraag ik me af of je het verharen nu niet stoort.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:19

Ja dat is natuurlijk de vraag hoe dat gaat verlopen, maar als ik het niet probeer weet ik het nooit.
Hij verhaart nog steeds prima op zijn rug en hals.
Ik hoop ook dat alles weer een geheel wordt uiteindelijk.
Dat is allemaal afwachten.
Opzicht waarvoor ik het gedaan heb bevalt het prima.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:10

Ik heb mijn tinker enkele weken geleden ook gedeeltelijk geschoren zoals de shet in dit topic (ook omdat hij zijn warmte niet goed kwijt kon). met warme of droge dagen heerlijk, maar vandaag met regen en wind stond hij toch echt te rillen.
Dus dat is nog wel even oppassen met frisse regenachtige dagen. Ik heb hem nu even een deken om, die morgen weer af gaat. Het is de eerste keer dat hij geschoren is, volgend jaar ga ik niet zo vroeg in het jaar weer deze hoeveelheid scheren (alleen de hals en borst ofzo). want nu zit ik toch weer met dekens te klooien.

heeft iemand nog tips, wanneer je het beste kunt scheren, dat de vacht het mooist blijft?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:35

Ja dat kan ook.
Waar ik op stal sta zei ook iemand dat ze bij ijslanders alleen twee banen trekken.
Maar eerst dit eens afwacht, mijn shet heeft het niet koud gehad.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:53

Mijn shets staan sinds vorige week 24/7 buiten. Afgelopen dagen was ik wel wat huiverig of het niet te koud is maar ze hebben het niet koud. Ze staan nu voor de helft in een zomervacht. De ongeschoren benen staan nog steeds lang in het haar

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:08

Ik heb, in tegenstelling tot wat mij hier werd aangeraden, mijn shet pony nog niet geschoren. Dat had toch wel profijt met dit slechtere weer. Hij stond er lekker warm bij, en ik heb geen gehannes met dekens gehad (die ik nog niet eens heb en waar mijn jaarling ook niet aan gewend is, onze pony's dragen in principe geen dekens).

Na wat slobber/lijnzaadolie en nu krijgt hij pavo summerfit koeken, begint het allemaal lekker los te komen. Daarbij is zo'n shet gewoon later met het verharen, maar het komt wel. Wat ik ook heb gedaan is een goede stalen roskam gekocht. De haren komen er perfect mee af en hij vind het heerlijk!
Het duurt wat langer en is wat meer werk, maar ze komen mooier en geleiddelijker door de vacht heen. Bij de hitte begin deze lente had ik er wel moeite mee. Maar mijn grote pony had er bijna meer last van dan de shet (terwijl die E-pony een groot deel van zijn vacht al kwijt was). Het moet er nu wel afkomen, maar dat doet hij nu ook.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:26

Na heel veel poetsen vanaf maart al heb ik het ook "opgegeven" en is mijn shethengst jaarling afgelopen zondag (3 mei) ook geschoren!
Hij loopt nu (ja ook met dit 'slechte' weer) gewoon buiten 24/7 zonder deken en natuurlijk wel met ruwvoer. Hij heeft het geen moment koud gehad en is helemaal in zijn sas. Hij is weer helemaal blij en schuurt ook niet meer. Hij had echt een ontzettende jeuk.. Onder het scheren kwamen al bepaalde schuurplekjes tevoorschijn van het zweten & warm blijven. Ook als het regende bleef hij superlang nat dus het scheren heeft alleen maar voordelen. En nu niet denken dat ik pro-scheren ben bij jaarlingen, integendeel zelfs. Het liefst had ik dat hij er zelf door heen kwam maar hij had er nu meer last dan plezier van en dus toch voor scheren gekozen.

Er kwam wel een erg stoere pony onder het pak haren weg :+:
Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:23

haha wat ziet hij er stoer uit!
Die van mij laat t ook nog niet los. En overweeg ook om hem te scheren, maar wacht het toch nog even af met dit weer.
Zo zit hij er uit:
Afbeelding

Laatst was het echt ontzettend warm, en was hij erg druk in het land. toen zweette hij pas echt erg, de druppels vielen er vanaf. maar ik heb hem die dag goed koel gehouden door hem steeds af te sponsen :P

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:31

Ik scheer één van de shetlanders meestal rond deze tijd (vorige week gedaan). Uiteindelijk verhaart hij zelf ook wel, en krijgt een prachtig vachtje, maar dat duurt nog wel een maand of twee. De rest is wat eerder en dat is gewoon fijner tijdens het werk. Ik scheer niet zo mooi (hakje hier, randje daar :roll:) maar daar gaat het me ook niet om. In de winter hebben ze bij mij allemaal gewoon en vacht. Moet er niet aan denken dat ze continu onder dek staan :D

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:21

Die vacht hoort eigenlijk bij shetlanders. :D :D
maar soms is het best lastig :D