Hoelang doet jouw paard over het verharen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmonRe

Re: Hoelang doet jouw paard over het verharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:37

Die van mij is al veel haar kwijt, maar nog lang niet alles hoor. Twee weken is erg kort om alles kwijt te raken. Was het maar waar!

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:53

de mijne begon 3 weken geleden, en is nu prakties kaal

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:09

Mijne is er dankzij de Furminator (heel dure borstel die z'n geld dubbel en dwars waard is) binnen 8 dagen doorheen gekomen. Daarna meteen weer appeltjes all-over.
Maar de IJs van mijn vriendin heeft ondanks een net zo hevige rui nog steeds een pak haar waar je u tegen zegt. Wat ook nog gewoon vast zit. Die doet er duidelijk veel langer over.
Moet er wel bij zeggen dat ik een NF heb, die nooit een deken krijgt, wel dagelijk buiten staat in de winter, maar geen dik pak winterhaar kweekt. Haar wintervacht is nog steeds vrij kort vergeleken bij andere paarden

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:54

Ik heb een Welsh Cob die in de winter een super dikke vacht krijgt want hij staat namelijk altijd buiten (in de bak of inloopstal). Hij is 3 à 4 weken geleden denk ik begonnen met verharen maar, het is er nog lang niet af! Terwijl ik hem elke dag uitgebreid aan het poetsen ben XD
Het paard van m'n moeder was in tegendeel al binnen (zoieso) 2 weken klaar (arabier). Ze heeft haar gister even een uitgebreide poetsbeurt gegeven en ze zit nu weer strak in het pak xD!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:57

Nou ik ben ook al een week of 3 bezig, iedere dag een mega poetsbeurt, waarbij er nog een heleboel uitkomt.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:07

Mijn paardje is ook nog steeds aan het verharen hoor. Het was eerst gestopt maar toch weer begonnen.
Ze zit nu niet meer dik in haar vacht maar als je kijkt is haar zomervacht echt super dun, zit bijna geen haar meer op. :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:15

mijn shetlander die is ook nog een teddy, arme dier stikt van de hitte!
mijn pony en paard hebben al een dun velletje, heeft het pony het hele jaar door. (dekens)

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:15

Die van mij zijn er ook nog niet door hoor en het duurt ook nog wel even. Mijn oudste wordt 29 en ben gelukkig dat ze nog wel goed door de verharing heen komt. Maar voordat ze er vanaf is dan zitten we wel in mei.

Mirjam

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:04

@ Kukkie, wat is dat: Furminator (heel dure borstel die z'n geld dubbel en dwars waard is) Ik ken deze niet.

Emma is op dr schouders redelijk uitgehaard, nu de rest nog :+ Heb haar vandaag met een zaag gekamt, dan komt er nog meer mee!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:09

Mijn pony is nu ook 3 weken bezig, men die is ook niet helemaal klaar! :o
Wel steeds minder, en je ziet wel een zomervachtje komen, maar nog steeds een klein beetje haren.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:19

de mijne is nog wel ff bezig, denk ik. hij heeft echt een teddyvachtje gekregen onder zn deken. rossen, rossen, rossen dus... ;)
ik zit eraan te denken om hem lijnzaad bij te geven om het verharen wat te bevorderen. hij staat vaak te zweten nu. maar ja, met het kwakkelweer wat het nu weer is, is het ook wel weer fijn dat ie nog wat haren heeft.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:42

Lijnzaad olie vind ik super! +:)+
In de winter blijft bij die van mij haar vacht er glimmend uit zien, oookal zit ze best dik in haar haar! :)

Toine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:38

Mijn peerdje is nu echt bijna doorheen! (staat in Italië)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:34

De mijne doet er algemeen redelijk lang over, geleidelijk aan.
Ineens en dan ook écht ineens komen er zoveel haren vanaf (dan is het écht begonnen zegmaar).
Dan gaat het geleidelijk aan (gaan wel weken overheen) maar dan is het ook er weer ineens helemaal vanaf :j
Ben blij toe dat het niet binnen een paar dagen helemaal eraf is.
In maart/april kan het dan wel 25 graden zijn maar het kan ook heeeel koud zijn ineens ;)
(Mijnes staat zonder deken de hele dag op de wei ;) )

Inmiddels is ie er ver doorheen :j
(Lijnzaadolie werkt inderdaad heel goed + een goede wasbeurt)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:31

Heb die van mij vorige week lekker gewassen en er kwam nog veel haar uit. Nu komen de haren er nog met bossen tegelijk uit. Pfff, ik ben het zat!

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:34

Mijne heeft nu al een korte vacht, lekker glad en glanzend al. Maar nog niet alles is eruit en er komt nu ook even niks meer uit, maar dat komt denk ik nog wel ;)

Mijn shetlander is echt al veel kwijt, maar die is nog láng niet alles kwijt :') Maar echt, onder de buik kun je bossen met haren eruit vatten :+

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:12

De mijne is het nu gewoon nog steedst niet allemaal kwijt, de hals en de boeg wel maar verder nog niet, de buik en de kont zijn nog helemaal dik haar, ik heb echt zoveel zin dat het er allemaal helemaal uit is! ;(

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:08

Mijn minishet begon eind febr flink te verharen,maar is nog steeds bezig!
Bovenkant is nu vrijwel klaar,maar die buik is een kleine ramp.
Hij had op een gegeven moment klitten op borst,oksels en buik.(ondanks goed elke dag rossen).
De klitten bij borst en oksel zijn weg...eruit geknipt,gerost en met een speciaal klittenkam gedaan.
Zn buik heeft nog een klein stukje waar het geklit is (zit dus echt te wachten op een warme dag,zodat ik hem flink kan wassen,en dan laat het ook wat makkelijker los).
Bovenkant kan ik soms ook nog wel plukken loshalen,maar die klitten niet en gaat prima met de kartelrand van een zweetmes.
Verzorger heeft ook al onder hem gelegen met schaar en klittenkam(durf dat zelf niet,want ben als de dood dat ik in zn velletje knip).
Maar de bovenkant is mooi vrij,op gewoon losse haren na(komt elke dag wel een klein pakketje af,met rossen).
Nu dat laatste stukje buik nog.... :+

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:54

mijn paardjes doen er dus best lang over!
Mijn shet zit echt nog dik in het vacht! Ook al poets/ros ik regelmatig!
Mijn pony is al veel haar kwijt, alleen heeft ze nog lang geen zomervachtje! Ook haar ros ik nu bijna iedere dag! (Ze is ook al 18)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:26

2 wkn? Wow, dat is kort...

Mijn merrie heeft niet een onwijs dikke wintervacht (staat wel zonder deken) maar verharen duurt altijd eeuwen. Ze begint vaak wat later, en momenteel zit er nog plukjes wintervacht op haar kont.
Vind het wel oneerlijk een beetje, de andere merrie op stal heeft VEEL meer haar in de winter, maar is er binenn een week doorheen. Terwijl mijn merrie elke dag uitgebreid wordt gepoetst (die andere niet), een dunnere vacht had, maar er veeeeeeel langer over doet.

Mijn merrie krijgt ook altijd een dipje in het begin van de verharing. Ik geef gekookt lijnzaad en ze krijgt wat weerstandsverhogende druppeltjes tijdens deze periode.