Ervaring graasmuilkorf, zielig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:34

Als je even zoekt zijn er al heel veel topics over, waar veel in staat.

Er lopen hier 2 met graaskorf, ook die van mij. Ze is gevoelig voor hoefbevangenheid. We hebben haar wel eens gedeeltelijk in de bak/paddock gehad, maar daar werd zij juist niet gelukkig van... De graaskorf vind ik de uitvinding! Ze heeft er helemaal geen last van en kan lekker de hele dag met de rest in de wei staan, zonder dat ze ergens last van heeft.
Ze moet wat meer moeite doen om gras binnen te krijgen, maar ze kan gelukkig nu wel altijd op de wei staan en lekker eten :j

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:11

mijn paard heeft met fructaandagen ook een muilkorf/graaskorf om. ik kijk altijd op de fructaanindex van paardnatuurlijk. Dit was omdat hij wat spierbevangen raakte. Misschien dat hij het straks wat meer geregeld om moet, omdat het gras zo begint te groeien. Voor daling fructaan gehalte beter, maar de hoeveelheid gras wordt wel meer.
Hij staat dan ook 24 uur op de weide, dus altijd oppassen geblazen. mijn paard is rustig met de muilkorf, maar verveelt zich wel in de weide, omdat hij echt niet met deze graaskorf kan grazen ondanks het gat wat er in zit. Dit is meer een luchtgat. ik doe het max. 6 uurtjes op. anders staat hij naar mijn mening veel te lang zonder eten. momenteel krijgt hij dagelijkse beweging, dus dan heeft hij de graaskorf niet om. misschien is het niet eens nodig, nu hij meer beweegt en beter in conditie komt. Ik vind het zieliger als een paard hoefbevangen raakt, maar het blijft een sneu gezicht en ik denk niet dat hij er blij mee is. het is meer kwestie dat hij het accepteert. Veel beweging en gedeelte van dag in paddock vind ik een beter plan. maar ik verkies wel een graaskorf boven stalopsluiting. hij vernielt hem niet, en kan er wel gewoon mee water drinken. ik vond dat hij snel gewend was. ik heb dezelfde als van de welkoop. gewoon een nylon exemplaar. Er zijn ook graaskorfen met sleufjes erin, die zijn wat beter denk ik. alhoewel de pasvorm wel goed is van die van mij.

JuliaaZM

Re: Ervaring graasmuilkorf, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:34

Ik vind het wel een beetje een beperking ja, je neemt toch een deel van de vrijheid. zet je paard wat minder op de wei maar in de paddock ofzo, of wat meer trainen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:13

Ik heb ook een onwijse veelvraat, aantal zomers terug licht bevangen geweest en nu in revalidatie. Ze had bekken scheef en moeten nu nog extra oppassen met gras(ivm met het op de spieren slaan ed), ook is het 1 die van de lucht dik word.
Zelf zit ik ook over een graasmuilkorf na te denken, maar vind dat gevoelsmatig meteen zo hardhandig. Maar inderdaad beter dan bevangen of stalopsluiting.

Ik ga dit even nog volgen en dan goed nadenken over een korf.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:19

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:35

Vlinder: Bedankt, ik ga het even een keer lezen en dan zie ik wel of ik er iets aan heb. Het is bij mijn paard niet echt stijfheid door gras, maar het is meer dat ze wel gevoelig is voor hoefbevangen en het bekken is weer recht en doordat ze al gevoelig is voor gras en overgewicht, is de kans aanwezig dat het op de spieren slaat, alles weer scheef trekt en weer kreupel word.
Maar ik ga het lezen en wellicht heb ik er toch veel aan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:40

ijssnuiver schreef:
Vlinder: Bedankt, ik ga het even een keer lezen en dan zie ik wel of ik er iets aan heb. Het is bij mijn paard niet echt stijfheid door gras, maar het is meer dat ze wel gevoelig is voor hoefbevangen en het bekken is weer recht en doordat ze al gevoelig is voor gras en overgewicht, is de kans aanwezig dat het op de spieren slaat, alles weer scheef trekt en weer kreupel word.
Maar ik ga het lezen en wellicht heb ik er toch veel aan.

Ik herken je verhaal hoor, ook dat van overgewicht, scheeftrekkend bekken! wellicht kun je er nuttige tips uit halen. Ik stuur je ook even een PB.

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:35

Zo een graaskorf vind ik niet zielig als het help de gezondheid van je paard goed te hoduen.
Als je paard te veel eet wordt hij te dik, met als gevolg allerlij aandoeningen zoals hoefbevangenheid etc.
Je paard zal er in het begin gewoon even aan moeten wennen, zodra het een gewoonte is zal hij er niet meer zoveel omgeven.
En als je hem een paar uur laat grazen en daarna de graaskorf opdoet, heeft die toch even lekker kunnen eten en krijgt dan tijdens dat hij zijn graaskorf op heeft toch nog wel wat binnen, :D maar in mindere hoeveelheid.
Dus zielig is het zeker niet! ;)

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:12

ik heb sinds gister de greenguard op proef en mijn merrie kan nu lekker de hele dag mee met de groep op t land en is niet opgeblazen en loopt heerlijk te snacken met de korf om perfect!!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:49

met de greenguard kunnen ze blijkbaar wel grazen. dat wordt ook beweerd van de andere korven, maar mijn paard kan met deze onderstaande echt niet grazen, geen sprietje. De opening lijkt ook wel op een verkeerde plaats te zitten voor mijn tinker in ieder geval (misschien is het voor andere hoofd en mond vormen wel geschikt :+ ). Bij mijn paard komt het graasgat ter hoogte van de bovenlip.

Afbeelding

Ik ga er sleuvjes bij maken, net als bij de Greenguard zodat hij wel enigzins kan grazen. Want een dagdeel helemaal niet eten is ook niet gezond. Verder is het een uitkomst!

Wikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:15

Ik vind het niet zielig. Je paardje kan toch lekker het land op en toch ook lekker gras eten.
Helpt idd voor de gezondheid van je paardje.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:23

Ik heb er vandaag sleufjes bij gemaakt, maar helaas vond mijn paard nog steeds niet dat hij kon grazen. Zodra hij het ding om krijgt gaat hij depri in een hoekje staan. Hij wordt er humeurig van, maar accepteert het wel weer iedere keer. Ik heb vandaag besloten om dan toch een stukje weide af te zetten en de muilkorf af te laten. Hopelijk dat het voldoende is....

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:46

Bij ons op de manege is er ook een fjord die zo'n greenguard om heeft in het land. Anders eet hij zich helemaal rond en misschien wel ziek.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:49

De 2 shets staan hier ook dagelijks met een graaskorf om. Ze hadden in no time door hoe het werkt hoor. Door de graaskorven kunnen ze samen met de grote paarden gewoon de wei op, maar krijgen ze wat beperkter gras binnen. Ze zijn er erg handig mee, maar blijven mooi op gewicht.
Ik denk dat je graaskorf snel kapot gaat als je er sleuven bij gaat, als het rubber 1x scheuren vertoont, scheurt het erg makkelijk verder en kun je je graaskorf in de vuilnisbak gooien.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:56

Mijn fjord heeft ook een greenguard, die van de paardendrogist.
Ze krijgt deze nu al 2 jaar, iedere zomer overdag om in de wei. Winters niet want dan staat er niet veel :+
Geweldig uitkomst want ze kan heerlijk bij de rest in het land staan, eten kan ze er echt prima mee! In de avond doe ik hem weer af en mag ze zo op het gras. Scheelt echt enorm vind ik!
Heeft ze de korf niet om is ze binnen 3 dagen tonnetjes rond, en met korf heeft ze nergens last van.

Eerste keer was idd even wennen, maar die slimmerd had echt al binnen een paar uur door hoe het werkte. Voor mijn fjord heb ik overigens de maat xl, is ietsje te groot maar daardoor zit ze zeg maar niet klem in de korf en kan ze ook goed eten :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:04

JuliaaZM schreef:
Ik vind het wel een beetje een beperking ja, je neemt toch een deel van de vrijheid. zet je paard wat minder op de wei maar in de paddock ofzo, of wat meer trainen!

Ja was het maar zo makkelijk :Z

Mijn fjord vreet ook totdat hij neervalt, heb al 3 jaar zo'n masker voor hem. Maar hij snapt hem nog steeds niet, hij gaat in stilletjes in een hoekje staan. Ik heb het hem wel eens laten zien gras en hooi door het gat gestopt, maar ergens maakt hij de link niet :')

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:21

Ik vind het zelf niet echt fijn eruit zien, maar beter dan een hoefbevangen paard?
Ik zelf zou eerder kiezen om een stuk weiland aftezetten waar hij het kaal kan grazen, of hem na een paar uur in de padock zetten.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:48

ik heb hem bij mijn vorige pony ook gebreukt maar hij kan maar 2 grassprietjes per hap eten , ik vond het zielig en mijn pony werd er ook niet blij van !:(

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:56

Ik heb het ook geprobeert omdat hij dan met de rest van de groep in het grote weiland kon blijven staan. Helaas 'sleepte' hij dat ding van voor naar achter, waardoor die korf dus een soort van omklapte en hij via de opening onder zijn kaak kon eten (hij schoof hem dus 'af' zodat hij meer kon eten dan door dat gaatje. Tja, als het om eten gaat is hij slim..
Het gevolg was dat zijn kin helemaal open lag, een grote schaafwond. We hebben elke mogelijke stand van die bandjes geprobeert maar het bleef schuren.
We besloten dus maar dat hij in een kleiner landje kwam met ondertussen een maatje erbij. Hij werd er ook heel shaggie van, wat ik ook wel kan begrijpen eerlijk gezegd.

Maar toch vind ik het beter om er iets aan te doen, want als je ze hun gang laat gaan worden ze alleen maar ziek en krijgen ze last van van alles en nog wat. Dát is pas zielig. Wij hebben de hersens, zij niet.