senna21 schreef:Een dikkere vacht zit een paard niet in de weg, behalve als je nu direct een topprestatie van hem verwacht... Op dit moment zweten onze paarden wat meer (en wij ook) omdat het buiten weer lekker warm wordt.
Zweten is niet ongezond, het paard wordt er niet verkouden door en maakt een paard ook niet vermoeider. Het ziet er alleen iets anders uit.![]()
Uitstappen, tochvrije stal en (eventueel) een zweetdekentje doen wonderen.
De meest fantastische paardedeken die helemaal goed zit, het paard geen irritatie en schuurplekken bezorgt en een fantastisch drainagesysteem heeft, is helemaal gratis.
Bij zweten zijn de dekharen nat, maar de huid en de onderharen zijn in notime droog (werkt dus net zoals een zweetdeken) Juist haren op gewrichten en weke delen (buik) zijn bedoeld om die gedeelten optimaal te beschermen en het vocht weg te houden van de huid.
Paarden zitten nu volop in de verharing. Het zit allemaal 'halflos' in de vacht. Binnen enkele weken is de oude vacht grotendeels kwijt, zeker nu de buitentemperatuur weer lekker stijgt.
Ze kunnen heel goed toe met hun nieuwe zomervacht op komst. Door nu te scheren scheer je een deel van de opkomende zomervacht weg en verander je het evenwicht in de temperatuurshuishouding van je paard.
Als paarden konden praten zou er,vermoed ik, heel wat worden geklaagd over al die ongemakkelijke, slechtpassende dekens.
Ik weet wel dat scheren en 'deken opdoen' sinds 15 jr in de mode is op veel stallen, maar het voegt niet veel toe aan de gezondheid en welzijn van een paard.
Maar ja, that's my opinion.
Schitterend verhaal en deels ook waarheid. Nu wil het enkel zo dat ik mijn shetlanders vorige maand wel heb geschoren. Ik train voor mendurance dus ik kon goed het verschil zien in hartslagwaardes, ademhaling, turgor en tempo tussen een geschoren pony en ongeschoren. Dat scheelt toch echt een hele boel! Misschien hebben mijn pony's hun dekens niet voor lief genomen (dat is waarschijnlijk ook de rede waarom ze beide gisteren hun deken hadden gesloopt) maar als ik op een dag als vandaag met ze op pad ben zijn ze toch wel heel blij met me. Zweten heeft als functie dat het het lichaam koelt. Als het eerst door drie lagen vacht heen moet dan is de huid al droog voordat het zweet aan de buitenkant is. Hij wordt dus niet gekoeld. Daarbij verliezen ze enorm veel vocht waar ze bijna niet tegen op kunnen drinken.
Ik zou hem gewoon scheren, hij is je vast dankbaar.
) omdat het buiten weer lekker warm wordt.